Saako lasta pitää väkisin potalla/pöntöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fiia

Vieras
Hiukan raflaava otsikko, tiedän :)

Mutta oikeasti en tiedä mitä tässä tekis... Tuo tyttönen kun pissahädän tullessa riisuu vaatteet pois ja pissaa lattialle. Olen nyt itse tämän huomannut ja yrittänyt tietenkin potalle/pöntölle lasta viedä, mutta kun lapsi ei suostu istumaan tarpeeksi kauan pöntöllä vaan alkaa itkemään, taivuttaa selkää suoraksi yms. En ole sitten väkisin alkanut paikallaan pitämään. Tästä ei mene kuin minuutti kaks, niin pissa tulee lattialle. Olen yrittänyt kytätä lasta potan kanssa, että kun pissa tulee niin nopeasti potalle, mutta en ole vielä ehtinyt ja lapsi ei välttämättä suostu potalle vaan jäykistää selkää ja alkaa itkeä.

Mitä tässä vois tehdä?

yhden hoitolapsen kanssa tehtiin niin että laskettiin yhdessä hitaasti kymmeneen, jos pissa ei tullut sai nousta. Auttoi siihen kun tytön vessassa käynti oli tyyliin - housut alas, istui ja nousi heti ylös..

näytä mallia!
Jos et itse, niin hanki pissaava nukke, joka pottaan pissiessään saa palkinnon. Ja meette kylään, jossa on pikkuisen isompi laps, joka jo osaa, ja jota kehutaan kun käy.

jne

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvo:
Tarroja kehiin :)

Tarrat ei kiinnosta. Joku palkinto-systeemi vois tehota kyllä, mutta ensin pitäisi saada se pissa sinne pottaan/pönttöön ja tällä menolla sitä ei saa. Puhetta ei välttämättä ymmärrä, ainakaan kaikkea siitä...

Nosta siinä vaiheessa suihkuun tai kylpyammeeseen, anna pissata sinne. Lapsihan selvästi osaa jo hetken pidätellä, ehditte hyvin pissille kun lapsi tarpeensa ilmaisee. En pakottaisi pöntölle/potalle, kyllä hän sitten menee kun on siihen valmis, nyt on jonkinlainen kammo pottaa/pönttöä kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minkä ikäinen lapsi ap?

Reilu kolme jo. Mulla on tästä ollu jo monen monta ketjua täällä, mutta nyt on taas erilainen tilanne. Lapsi on oppinut näköjään tiedostamaan itse, kun pissattaa koska riisuu vaatteet ja tietää mikä on pissa. Puheenkehityksen viivästymää ja kommunikointivaikeuksia siis taustalla.

Kyllä mä olen ainakin napakasti pitänyt lasta hartioista ja masusta kiinni, ettei pääse kovasti rimpuilemaan. Lisäksi tietysti kehunut kovasti, jos pissa on onnistunut tulemaan pottaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
näytä mallia!
Jos et itse, niin hanki pissaava nukke, joka pottaan pissiessään saa palkinnon. Ja meette kylään, jossa on pikkuisen isompi laps, joka jo osaa, ja jota kehutaan kun käy.

jne

Meillä on 13 kk vanhempi isosisarus mallia näyttämässä, ei ole vielä auennut pottailun salaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Nosta siinä vaiheessa suihkuun tai kylpyammeeseen, anna pissata sinne. Lapsihan selvästi osaa jo hetken pidätellä, ehditte hyvin pissille kun lapsi tarpeensa ilmaisee. En pakottaisi pöntölle/potalle, kyllä hän sitten menee kun on siihen valmis, nyt on jonkinlainen kammo pottaa/pönttöä kohtaan.

Jonkinlainen kammo kyllä voi olla, tosin istuu kyllä välillä tosi nätisti ja rimpuilematta potalla/pöntöllä pitkiäkin aikoja. Näyttäis olevan pottakammo vaan silloin kun oikeasti on pissahätä, jostain syystä ei taida siis haluta pissata pönttöön tai pottaan.

Pari kertaa on napattu pissa tässä aiemmin puolivahingossa, mutta ainakaan vielä ei ole auttanut asiaa.

Mutta tuota suihkuun juoksuttamista vois kokeilla. Mentäis sinne touhuamaan siksi aikaa, että pissa tulee.

hmm... mitäpä jos meette sinne vessaan vaikka kirjan kera... hana auki lorisemaan taustalle.... kattelette kirjaa ihan rauhassa... tai loruilette.... jos tulis pissa siinä sivussa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minkä ikäinen lapsi ap?

Reilu kolme jo. Mulla on tästä ollu jo monen monta ketjua täällä, mutta nyt on taas erilainen tilanne. Lapsi on oppinut näköjään tiedostamaan itse, kun pissattaa koska riisuu vaatteet ja tietää mikä on pissa. Puheenkehityksen viivästymää ja kommunikointivaikeuksia siis taustalla.

Auttaisiko kirjan lukeminen tai joku muu viihdyke. Nalle menisi omalle "potalle" samaan aikaan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm... mitäpä jos meette sinne vessaan vaikka kirjan kera... hana auki lorisemaan taustalle.... kattelette kirjaa ihan rauhassa... tai loruilette.... jos tulis pissa siinä sivussa

Ollaan katseltu kirjaa :) Ja laulellaan ja laululeikitään kans. Ne viihdyttävät jonkun verran, mutta ei tarpeeksi kauaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Kyllä mä olen ainakin napakasti pitänyt lasta hartioista ja masusta kiinni, ettei pääse kovasti rimpuilemaan. Lisäksi tietysti kehunut kovasti, jos pissa on onnistunut tulemaan pottaan :)

Näin minäkin olen tehnyt. Ja mun lapset olivat täysin kuivia viimeistään 2-vuotiaana.

en kyllä pitäisi lasta väkisin, etenkin kun on puheenviivästymää ja näin... anna aikaa ja toimi niinkuin tähänkin asti. (kirjan lukemiset sun muut...) hiljaa hyvä tulee, vaatii vaan kärsivällisyyttä

Ja jos nostat lapsen suihkuun pissalle, niin kerro se myös lapselle. Ettei se pissan tulo ole vahinko vaan että lapsi tietoisesti tekee pissan sinne. Mun mielestä teidän tilanteessa ei ole väliä sillä _mihin_ sen pisun tekee. Voi myös kysyä haluaisiko lapsi mennä pisulle mielummin suihkuun vai potalle. Ja sitten menette sinne, mihin lapsi haluaa. Jossain vaiheessa siirtyy pöntölle kun huomaa, ettei pissaamisessa ole mitään pelättävää. Ja tuli se pisu mihin tahansa sallittuun paikkaan (eli ei lattialle), niin kehuja peliin. Ja jos silti ehtii lorottaa lattialle, niin sanot vaan ettei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Ja jos nostat lapsen suihkuun pissalle, niin kerro se myös lapselle. Ettei se pissan tulo ole vahinko vaan että lapsi tietoisesti tekee pissan sinne. Mun mielestä teidän tilanteessa ei ole väliä sillä _mihin_ sen pisun tekee. Voi myös kysyä haluaisiko lapsi mennä pisulle mielummin suihkuun vai potalle. Ja sitten menette sinne, mihin lapsi haluaa. Jossain vaiheessa siirtyy pöntölle kun huomaa, ettei pissaamisessa ole mitään pelättävää. Ja tuli se pisu mihin tahansa sallittuun paikkaan (eli ei lattialle), niin kehuja peliin. Ja jos silti ehtii lorottaa lattialle, niin sanot vaan ettei haittaa.

Kiitos, tätä kokeilemme seuraavaksi :)

Ja muuten nyt kun tarkemmin ajattelen, niin lapsi näyttää pissaavan samaan paikkaan, sohvan ja sohvapöydän väliin lattialle. Miten tätä tietoa voisi hyödyntää? Pitääpä kokeilla laittaa potta siihen odottamaan...

Mä hentoisesti pidän lasta (2v3kk) kiinni kun istutaan potalla. Lähtisi muuten siitä heti menemään, kesken pissankin vaikka.
Meillä on potta-pastilli -käytäntö. Xylitol-pastillin saa aina kun pottaan tulee jotain. Kivittäkää :p

Juuh... Lapsi riisui taas vaatteet ja tuli tuohon tiettyyn paikkaan mihin näköjään tykkää pissata, siirsi potan ja alle laittamani pyyhkeen pois. Sain sitten istumaan potalle ihan nätisti ilman kiukutteluja ja istuikin lastenohjelmien voimalla 25 minuuttia ilman tulosta. Luovutin, kävin hakemassa kupin kahvia ja kas, pissa oli tullut, lattialle siihen samaan tiettyyn paikkaan...

Turhauttaa, mutta ei auta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap tilittää tämän illan pissailuista:
Juuh... Lapsi riisui taas vaatteet ja tuli tuohon tiettyyn paikkaan mihin näköjään tykkää pissata, siirsi potan ja alle laittamani pyyhkeen pois. Sain sitten istumaan potalle ihan nätisti ilman kiukutteluja ja istuikin lastenohjelmien voimalla 25 minuuttia ilman tulosta. Luovutin, kävin hakemassa kupin kahvia ja kas, pissa oli tullut, lattialle siihen samaan tiettyyn paikkaan...

Turhauttaa, mutta ei auta...

Nosto, jos jollain olis jotain viisaita ajatuksia ja ehdotuksia asian suhteen :)

Yhteistyössä