Saako lapsen kanssa mennä Alkoon?

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tää on niin tätä holhousyhteiskuntaa. |O

Olen itsekin sita mielta, etta viinit ruokakauppoihin taalla Suomessa :D

Ja sit kauppoihin tulee sama juttu et ei myydä jos on alaikäsiä matkassa :whistle:

on tullut samaan aikaan voimaan,kun alkoihinkin..kysyn ainakin itse paperit kaikilta,jos ostaja ja mukana olevat vaikuttavat siltä,että ollaan alaikäisille ostamassa..

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tää on niin tätä holhousyhteiskuntaa. |O

Olen itsekin sita mielta, etta viinit ruokakauppoihin taalla Suomessa :D

Ja sit kauppoihin tulee sama juttu et ei myydä jos on alaikäsiä matkassa :whistle:

johan se sääntö siellä on olemassa; jos on porukka nuoria yhdessä kassalla ja yksi ostaa kaljaa, sitä ei hänelle sääntöjen mukaan saa myydä, jos samassa seurassa on alaikäisiä sillä myyjällä on velvollisuus tarkistaa kaikkien porukan jäsenien paperit.

Mun mielestä se on ihan perseestä, että jos vanhemmat ostaa itselleen saunakaljat (tai vaikka enemmänkin) niin ei myydä jos on vaikka teini-ikäiset lapset mukana kassalla. Kiva sanoa lapsille, että "sori, et pääse mukaan kauppaan kun äiskä ostaa tällä kertaa saunakaljan." :headwall: Kai nyt sen verran pitäis luottaa vanhempiin, että ne ei lapsilleen osta alkoholia. Toki jotkut ostakin mutta ei kaikki.

Joku täällä taisikin joskus tehdä aloituksen, jossa antoi ison palautteen vanhemmista, jotka oli nähnyt Alkossa vasta muutaman kuukauden ikäisen vauvan kanssa, että pitääkin tollasia deeguja olla, ties vaikka olisivat viinaakin ostaneet...?! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja argh!:
Mun mielestä se on ihan perseestä, että jos vanhemmat ostaa itselleen saunakaljat (tai vaikka enemmänkin) niin ei myydä jos on vaikka teini-ikäiset lapset mukana kassalla. Kiva sanoa lapsille, että "sori, et pääse mukaan kauppaan kun äiskä ostaa tällä kertaa saunakaljan." :headwall: Kai nyt sen verran pitäis luottaa vanhempiin, että ne ei lapsilleen osta alkoholia. Toki jotkut ostakin mutta ei kaikki.

Samaa mieltä.

Ironisinta on se, että ne vanhemmat, jotka teineilleen alkoholia ostavat, eivät suinkaan ota teinejään (alaikäisiä siis) kauppaan mukaan, ja saavat siis ihan rauhassa ostaa ne siiderinsä (tai jos Alkosta on kyse niin vaikka kossupullon) ja viedä ne lapsilleen. Eli koko systeemi, kauniista periaatteesta huolimatta, ei toimi :headwall:

Ainakin 10 vuotta sitten kun käytiin mieheni kanssa yhdessä Alkossa ostoksilla ja minä jäin vielä katselemaan jotain hyllylle muutaman metrin päähän kassalta kassa huusi niin että koko kauppa raikui, että minunkin pitää tulla näyttämään paperit. Oltiin silloin 20 molemmat. Että vissiin on se sääntö ollut voimassa jo niin pitkään.

Kun odotin esikoista ja käytiin miehen kanssa hakemassa alkosta miehelle viinipullo, maksaessani pulloa alkon setä vaan totesi että nämä viinithän sitten isi juo ja äiti voi käydä ostamassa vaikka limpparia :) Hymyilin sille sedälle vaan että joo niin oli tarkoituskin

Joskus 10v sitten kun olin kaverin kanssa alkossa, alaikäsenä valkkaamas viinoja, kysyttiin meiltä molemmilta paperit.
Kaveri oli siis jo täysi-ikäinen joten ei ongelmaa ja itse kuittasin tilanteen että " en mä mitään osta" joten viinat myytiin.
Se oli sillon jo varmaan suositus mutta ei "velvoite"

Alkuperäinen kirjoittaja Neppi:
Kun odotin esikoista ja käytiin miehen kanssa hakemassa alkosta miehelle viinipullo, maksaessani pulloa alkon setä vaan totesi että nämä viinithän sitten isi juo ja äiti voi käydä ostamassa vaikka limpparia :) Hymyilin sille sedälle vaan että joo niin oli tarkoituskin

Voi taittarallaa! Olisin antanut kuulla sedän kunnian. Minä kävin ostamassa ihan viimeisilläni lahjaksi menevää viskipulloa ja kukaan ei kysynyt mitän.

Olen sen verran paljon lueskellut mammojen keskustelupalstoja, että rehellisesti sanottuna en uskalla mennä lapseni kanssa Alkoon. Palstamammojen katseet voi ihan oikeasti tappaa, tai ainakin tainnuttaa.

Kuten myös arveluttaa ostaa Reimaa, mietityttää kauppaan meno ilman meikkiä ja niin edelleen...

No, ehkä vähän liioittelin, mutta en kylläkään tossa Alko-osuudessa. Toiset äidit vaan on niin pelottavia. Tuntemattomat siis.

Mä olisin varmaan huidellu ympäri korvia. Mua ärsyttää tää suomalainen kyttäysmeininki. Kun minusta se ei ihan oikeesti kuulu alkonmyyjälle vaikka tiskaisin sillä viinipullolla lattiat.

Mutta mä olin tokaa odottaessa isomahaisena kuin valas hakemassa kauheeta satsia uuden vuoden juhliin kuohuviiniä ja kirkasta kun alkon nuori myyjä iloisesti toivotti hyvää uutta vuotta ja toivottavasti tuotteet maistuu.. Sille jäi varmaan levy päälle edellisestä asikkaasta
:D:D:D

Silloin kun nuo kaksi vanhinta oli pieniä, käväisin niiden kanssa Alkossa. Matkalla oltiin puhuttu, että sit ku käydään ruokakaupassa niin ostetaan limua. Just kun astuttiin handelin ovesta sisään, pienempi näistä tokasee isoon ääneen, "mä haluun sit oman pullon" :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Silloin kun nuo kaksi vanhinta oli pieniä, käväisin niiden kanssa Alkossa. Matkalla oltiin puhuttu, että sit ku käydään ruokakaupassa niin ostetaan limua. Just kun astuttiin handelin ovesta sisään, pienempi näistä tokasee isoon ääneen, "mä haluun sit oman pullon" :whistle:

:laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voi taittarallaa! Olisin antanut kuulla sedän kunnian. Minä kävin ostamassa ihan viimeisilläni lahjaksi menevää viskipulloa ja kukaan ei kysynyt mitän.

Sedän kai piti vaan varmistaa ettei sellainen nuori 19v tyttönen vedä kauheita viiniövereitä sen poikaystävän kanssa :D

:D siinä sai ihmiset taas kattoa pitkään ja hartaasti!

:D siinä sai ihmiset taas kattoa pitkään ja hartaasti!

Sen verran kun kehtasin ympärilleni katsoa, niin lähinnä huvitti kanssakulkijoita :D

Tää oli niin hauska juttu että piti kertoa miehellekin ja se sanoi, että "saa Alkostakin limpsaa!"

Mutta mieletöntä tilannekomiikkaa. :laugh:

Voi elämä sentään,pitäskö ne mukulat jättää yksin kotiin?Mää oon käyny vaunujen kanssa alkossa,kauppahan se kuten muutkin,ei ne myyjät ole koskaan vihjailleet,että vauvalle viiniä juottaisin! :o Samallalailla ruokakaupasta saa olutta ja siideriä...tai vaikkapa kiellettyjä aineita vauvalle(ihan siis ruokaa),alkaaks ne kohta kyseleen,että kelles nämä tulee ja onko vauvalla ikää suolakurkkuihin!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Esim. Täyspotteihin (RAY:n pelipaikat) alaikäisillä ei ole mitään asiaa. Ei edes vanhempiensa seurassa tai vaikka olisivat ratasikäisiä lapsia. Tämä lukee kyltissä oven vieressä.

Että ihan hyvin Alkokin voisi vastaavan kiellon tehdä. Mutta siitä varmaan tulisi liian suuri haloo.

Hyvähän se on että jo pienenä viedään. Tulee Alko tutuksi eikä ole sitten täysi-ikäisenäkään mitään kynnystä sinne mennä. Näkevät että Alkossahan kuuluu käydä samalla kun käydään viikonlopun ruokaostoksilla. Eli ihan jees! :)

Yhteistyössä