Saako kaupan kassalla työskentelevä kertoa muille mitä kukin asiakas ostaa?

  • Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Miettivä
Kyllähän ne ostokset toki näkee muutkin asiakkaat eikä mulla ole mitään salattavaa, mutta vähän on eräästä myyjästä tullut sellainen tuntu että kertoo ystävälleen mitä kulloinkin ostan. Mä kun seurustelen tuon myyjän ystävän entisen miehen kanssa ja kovin pitkin nenän vartta on meitä kaupassa katsonut.

Eli onko myyjillä mitään vaitiolovelvollisuutta? Ostokseni ei tosiaan ole salattavia, mutta ärsyttävää se on silti jos niistä aletaan tiedottamaan katkeralle exälle.
 
"zxc"
Ei ainakaan minun aikanani solmittu mitään salassapitosopimusta, kun menin kassalle töihin.
Joten siinä mielessä en tiedä, onko ostoksista kertominen "kiellettyä". Ei se tietysti oli mitenkään fiksua. Ja toisaalta, olisi aika vaikeaa myös todistaa, että kassa olisi jotakin kertonut.
Sinuna en vaivaisi asialla päätäni. Unohda koko ex.
 
"zxc"
Lisäys vielä. Älä vajoa samalle tasolle kuin ex, jos se on katkera. Mitä väliä, jos kassa kertoo, että tänäänkin ostivat taas maitoa/kaljaa/karkkia/eineksiä. So what? Tai jos oikein paljon rassaa, mene toiseen kassajonoon tai jopa eri kauppaan. Älä ainakaan kiusaa itseäsi asialla.
 
.vieras.
Mikä fetissi täällä nyt tuntuu olevan näistä vaitiolovelvollisuuksista. Järkevän ihmisen pitäisi itsekin osata päätellä, millaisissa työpaikkoissa se on ja missä ei.
 
kaupantäti
Meillä töissä ei ole mitenkään asiaa kielletty, mutta luulisin jokaisen tajuavan olla puhumatta. Itse olen kyllä ystäville kertonut joistakin tapauksista, mutta en todellakaan nimellä. Esimerkiksi että yksi nainen hakee joka päivä kaksi kaljatölkkiä. Yksi pappa aina kehuu hymyäni. Mutta ei nimiä tai muutakaan mistä voisi tunnistaa :)
 
ei ymmärrä
Mene toiselle kassalle,mikä pakko sun on sen kassalle mennä? En minäkään mene ikinä kouluaikaisen kiusaajani kassalle,mielummin jonotan vaikka tunnin kuin menen hänen kassalle.
 
***
Mä rupeisin asiakseni ostelemaan ainoina ostoksina jotain epäilyttäviä/kummallisia tuotteita ja seuraisin reaktioita :) Vaikka perhepakkaus kortsuja joka päivä. Kolme pakettia hiivaa ja monta pussia sokeria. Vauvan tarvikkeita jos teillä ei ole vauvaa. Koiran/kissanruokaa jos ei ole lemmikkiä. Viisi pulloa naudanverta pakkasesta. Valikoima erilaisia wc-papereita...
 
.vieras.
Mä rupeisin asiakseni ostelemaan ainoina ostoksina jotain epäilyttäviä/kummallisia tuotteita ja seuraisin reaktioita :) Vaikka perhepakkaus kortsuja joka päivä. Kolme pakettia hiivaa ja monta pussia sokeria. Vauvan tarvikkeita jos teillä ei ole vauvaa. Koiran/kissanruokaa jos ei ole lemmikkiä. Viisi pulloa naudanverta pakkasesta. Valikoima erilaisia wc-papereita...
Kyllä huomaa, ettet tienaa rahojasi itse.
 
"simsalabim"
Onko ihan hirveästi väliä, jos joku käyttää vapaa-aikaansa juttelemalla sinun ostoksistasi? Kuvittele nyt tilanne, jossa pari muijaa pälättää puhelimessa:
- siiiiiiiiiiiiis,kuvittele, se osti tamponeja
- iha oikeesti, siis tampooooooooneja, eix sil oo varaa kuukuppeihi
- emmä tiä, mut arvaa olis mun pakko mennä sen muijan ostosten jälkee vessaan hakkaa päätäni, et mitä vittuu se ostaa tampooneja
- no, olix sil varaa ees merkkitamppooneihi
- emmä muista, koska sit se osti litra maitoo
- täh, mitä maitooooo?
- no, jotai sellast litran tölkis ja rasvatonta
- ei voi olla totta, siis juox se maitoo, eix sil ollu kaljaa ees?
- emmä tiä, se sun exäs, se pukki, ostaa kyl kaljaa
-noni, se juoppo vaa jatkaa
- joo, sil oli ainaki kaks keppanaa, et iha hirvee ko se sillee juo
- niin, mut se muija onki iha juoppo kans, et ne tost vaan keskel viikkoo osti hirveesti kaljaa, et kaks tölkkii, et voisko tehä ls-ilmon
- mut ku ei niil oo lapsii, mut tehään vaan ilmo
- on ne sit niin v..n tyhmii, et ostaa maitoo ja kaljaa ja tampooneti ja nyt soitetaan poliisille, eiku sossuun
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
kaupan täti
Meillä on töissä salassapitovelvollisuus. Onpa jännä ettei sitä kaikilla kaupoilla oo. Ja ihan työt aloitaessa käydään läpi tarkkaan kaikki. Ja meillä on vielä tarkkaa sen noudattaminenkin.
 
ex-kassa
Se riippuu ihan siitä mitä sopimuksia myyjä ja työnantaja on tehny. Omassa sopparissa kyllä luki vaitiolovelvollisuus suhteessa henkilöstön jne asioihin, mutta se ei koskenut asiakkaiden ostoksia/tietoja siitä kuka kävi siellä ostoksilla jne.
 
JFJJF
Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;30259785:
Meillä on töissä salassapitovelvollisuus. Onpa jännä ettei sitä kaikilla kaupoilla oo. Ja ihan työt aloitaessa käydään läpi tarkkaan kaikki. Ja meillä on vielä tarkkaa sen noudattaminenkin.
Täh :D Missäköhän kauppaketjussa? Ei ainakan meidän, ollaan aika tunnettu.
 
Kai se ny pitäisi olla itsestään selvää ettei asiakkaiden tai työkaverin asioita huudella pitkin kyliä vaikkei se erikseen olisi kirjallisesti kielletty. Ihan voi omaakin järkeä joskus käyttää. Mä äänestäisin hyvin pian jaloillani jos saisin tietää minkään yrityksen työntekijän kertoneen mitään mun asioita omalle tuttavapiirilleen
 
"nuuh"
:D mä en nyt oikein tajua tätä logiikkaa? Mitä ihmeen salaista te ostatte että se kiinnostaisi katkeraa eksää? Kuka teitä kattelee nenän vartta myöden siellä kaupassa? Onko se kylän ainoa kauppa? Onko se kaupan ainoa myyjä? Kaikki tässä nyt olettaa että kyseessä on ruokakauppa, onko? Jos se on autokaupan myyjä niin sitten ymmärrän että eksää vituttaa jos viikottain uusi auto ostetaan :D
On se herkkää joillekkin....
 
kaupan täti
Joo, tota mäki ihmettelen, et oisko noin monen mielestä ihan ok, jos päivitettäs vaik fbtä ylläolevasti. Jos ei siis vaitiolovelvollisuutta oo... Jännä juttu. Mulla ei tulis mieleenkään puhua, et se osti vaik rtestin, taitaa olla raskaana tms.
 
"Samu"
Mua ei kyllä kiinnosta puolta paskaakaan mitä joku kassa miettii tai puhuu kun ostan vaikka kaks lavaa kaljaa ja viikon mikropizzat. Vaikka olis mikä kummin kaima kassan takana.
Aukot tilanne, jossa ehkä hävettäis, olis, jos siinä kassalla olis oma äiti.
 
hjkn
No entäs ravintolat; saako/onko sopivaa kokin/tarjoilijan kertoilla kuka kävi,
kenen kanssa ja mitä söi? Tuttuni tekee näin ja minusta on inhottavaa. Ei sillä
et itselläni olis mitään salattavaa siellä käydessäni, mutta ei ole kiva silti että
puolisukua ja kaupunkia kuulee siitä..
 
vieras..
Onko asfalttimiehillä oikeutta kertoa mihin aikaan kuljen heidän työmaansa ohi aamuisin töihin? Ei sillä että myöhästelisin usein tai muuta, mutta minusta se on inhottavaa. Ei ole kiva että puoli sukua ja kaupunkia kuulee mihin aikaan olen ollut menossa töihin.
 
"täti"
Minä "esiinnyin" kerran kaupassa pedofiilinä. Ostin samalla kertaa lastentarvikkeita ja kondomipaketin. Varmaan siitä riitti puhuttavaa kahvihuoneeseen pitkäksi aikaa...
Ja sen jälkeen valvontakamerasta poimittu kuvasi päätyi Facebookin pedofiiligalleriaan ja nyt lienee vain ajan kysymys, kunnes joku vastaantulija tunnistaa sinut kadulla ja hirttää lähimpään lyhtypylvääseen.
 

Yhteistyössä