saako kasvot menosuuntaan istuimen kiinnittaa etupenkkiin "airbakin" ollessa edessä?

Hei,
korjatkaa jos olen väärässä, mutta mielestäni tuo lain kielto ei mene noin. Käsittääkseni jos airbag on suoraan tehtaalla asennettu tai tehtaan jälkiasennussarjalla asennettu, sen saa kyllä ihan laillisesti ottaa pois päältä.

Meillä tyttö kyllä matkustaa etupenkillä (selkä menosuuntaan) uudessa autossa, jossa airbag on tehdaskamaa ja myös ohjeiden mukaan pois käännettävissä. Itse kyllä luotan siihen, että uusien autojen turvallisuuteen voi luottaa - tässä suhteessa siis siihen, että kun airbag on käännetty pois, se myös pysyy poissa.
 
Tästä aiheesta on keskuteltu paljon eri palstoilla. Autonvalmistajat eivät varmaankaan ilmoita, että poiskytkennässä on riski. Turvaistuinvalmistajat taas näyttävät yksimielisesti ottavan kannan, että ei käytettäisi koskaan turvaistuinta paikalla, jossa on Airgag, kytkettynä tai poiskytkettynä. Vaikka kytkin toimisikin, on aina mahdollisuus inhimilliseen erehdykseen ja Airbag voi ollakin päällä. Miksi siis ottaa riskiä. Airbag kuitenkin aina räjähtää lapsen kohdalla väärässä asennossa ja on vaarallinen. Takapenkki on muutenkin AINA turvallisempi paikka lapselle.
 
Joku aika sitten Ruotsissa testattiin "pois-kytketyt" Airbagit. Vaikka airbagit oli kytketty ohjeiden mukaan pois niin törmäystilanteessa osa airbageistä olikin toiminnassa :/ Ainoa keino millä varmistat että Airbag ei toimi, on hajoittaa se! Silloin auto ei kylläkään mene katsastuksesta läpi... Minä en laittaisi lasta eteen istuun en naama enkä selkä menosuuntaan, ellei allani olisi auto jossa ei ole lainkaan Airbagejä! Juu, ja tiedän kuinka kätevää se olisi kun lapsi istuisi siinä vieressä: helppo rauhotella, etsiä tutti, pitää seuraa... Mutta helppoa on myös pysähtyä tarpeen vaatiessa ja pitää lapselle hetki seuraa :) Ja joskus joutuu kuunteleen karjumista takapenkiltä ja vaikka kuinka sattuis se huuto päähän niin turvallisuusriski se ei kuitenkaan ole :D Toivottavasti ;)
 
Sen verran että lain mukaan mikään ei kiellä etteikö saisi.
soitin eilen polisi laitokselle ja siellä eräs konstaapeli otti asiasta selvää ja soitti että voi laittaa mutta sitä ei suositella.
ihan sen takia että takana on turvallisempaa ja että se airbagi on siinä riski
 
Hei,
olen täysin samaa mieltä että takapenkki on turvallisempi kuin etupenkki. Riskejä on kuitenkin monenlaisia, ylipäätänsä autossa voi poksahtaa mitä tahansa ja huoltamattomassa autossa on paljon todennäköisempiä riskejä mikä aiheuttaa vaaroja kolaritilanteissa. Mutta jokainen tietysti tekee omat päätöksensä minkälaisia riskejä uskaltaa ottaa. Meillä airbag on pysyvästi poiskytkettynä ja esikoinen kulkee etupenkillä. Inhimillistä riskiä siitä, että se unohtuisi poiskääntää, ei siis ole. Eri asia on sitten se riski, että laukeaisi törmäystilanteessa silti. Me emme koe sitä riskiksi ja kysyimme sekä autovalmistajan että turvaistuimen myyjän kannan myös. Itse tulen istumaan vauvan kanssa takapenkillä (en aja itse juuri koskaan).

Näin meillä.

muoks*** menee vähän ohi topicin mutta automyyjä aikanaan sanoi hyvän pointin siitä, että nykyään vouhotetaan paljon lasten turvaistuinten turvallisuudesta kun kuitenkin yleisesti ottaen turvaistuin on aina turvallisempi kuin ei mitään istuinta. Silti ihmiset voivat hyvällä omalla tunnolla ajaa ja kuljettaa lapsiaan 10v vanhalla autolla joka ylipäätänsä ei ole saanut hyviä tuloksia kolaritesteissä -> siinä kolaritilanteessa sen istuimen marginaalisella paremmuudella ei ole mitään merkitystä jos auto menee muuten rusinaksi. Mutta toki, turvaistuin maksaa murto-osan uuteen autoon verrattuna joten siksi sen paremmuuden miettimiseen löytyy enemmän "tunneperäistä" panostusta kuin sen auton valinnan miettimiseen. Auto otetaan enemmänkin "annettuna" tekijänä; turvaistuimeen voi helpommin vaikuttaa.
 
Elinan äidin kommentit ovat varmasti hyvin perusteltu itselle. Koko turvaistuinkysymys on varmasti aika tunteilla ajateltua. mutta... Miksi poistaa autoihin vaivalla ja kalliilla suunniteltu, testattu ja rahalla maksettu airbag, jonka tarkoitus on pelastaa ihmishenkiä ??? Logiikka on todella outo. Turvaistuin etupenkillä ja kuljettajan huomion kääntyminen lapseen on aiheuttanut suomalaisten tutkimusten mukaan useita vakavia kolareita. Monissa Euroopan maissa on turvaistuimen sijoittaminen etupenkille kielletty lailla. Tässä kohtaa Suomen tieliikennelaki ja -asetus ovat kaukana siitä tilanteesta, missä autojen varusteiden ja turvaistuimien kehitys on. Lain puutteet eivät tee airbagin ja turvaistuimen yhteiskäytöstä turvallista. On käsittämätöntä, että airbagin saa edelleen lain mukaan ottaa pois käytöstä, mutta muita turvavälineitä ei. Automyyjän kommentit tietysti ovat ammattinsa kannalta selviä, mutta se ei poista sitä, että monet joutuvat ajamaan kymmenen vuotta ja vanhemmillakin autoilla, jolloin turvaistuin ja sen oikea käyttö korostuvat edelleen. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan käytä kymmenen vuotta vanhaa turvaistuinta. Totta on myöskin, että turvaistuin ei ole mikään henkivakuutus. Uusillakin autoilla ajetaan tuhoisia kolareita, kaikista turvavälineistä huolimatta. Parhaaseen kokonaisturvallisuuteen kaikilla käytettävissä olevilla välineillä on kuitenkin hyvä pyrkiä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja herttaa81:
Elinan äidin kommentit ovat varmasti hyvin perusteltu itselle. Koko turvaistuinkysymys on varmasti aika tunteilla ajateltua. mutta... Miksi poistaa autoihin vaivalla ja kalliilla suunniteltu, testattu ja rahalla maksettu airbag, jonka tarkoitus on pelastaa ihmishenkiä ??? Logiikka on todella outo. Turvaistuin etupenkillä ja kuljettajan huomion kääntyminen lapseen on aiheuttanut suomalaisten tutkimusten mukaan useita vakavia kolareita. Monissa Euroopan maissa on turvaistuimen sijoittaminen etupenkille kielletty lailla. Tässä kohtaa Suomen tieliikennelaki ja -asetus ovat kaukana siitä tilanteesta, missä autojen varusteiden ja turvaistuimien kehitys on. Lain puutteet eivät tee airbagin ja turvaistuimen yhteiskäytöstä turvallista. On käsittämätöntä, että airbagin saa edelleen lain mukaan ottaa pois käytöstä, mutta muita turvavälineitä ei. Automyyjän kommentit tietysti ovat ammattinsa kannalta selviä, mutta se ei poista sitä, että monet joutuvat ajamaan kymmenen vuotta ja vanhemmillakin autoilla, jolloin turvaistuin ja sen oikea käyttö korostuvat edelleen. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan käytä kymmenen vuotta vanhaa turvaistuinta. Totta on myöskin, että turvaistuin ei ole mikään henkivakuutus. Uusillakin autoilla ajetaan tuhoisia kolareita, kaikista turvavälineistä huolimatta. Parhaaseen kokonaisturvallisuuteen kaikilla käytettävissä olevilla välineillä on kuitenkin hyvä pyrkiä :)
Hei,
jos haluat nimenomaisesti minua kritisoida ja minulta kysyä, niin voi minulle laittaa ihan vaikka yv:täkin :) Niin, itsellemme tosiaan asia on hyvin perusteltu eikä meillä ongelmaa (ei tämänkään kritisioinnin jälkeen). Mutta hyvin ymmärrän muita jotka haluavat taata lapselleen parhaimman mahdollisen turvallisuuden, en todellakaan arvostele takapenkillä kuljettavia. Niin, logiikasta; logiikka taitaa olla ihan meidän perheen viihtyvyys. Mieheni ei kylläkään lasta etupenkillä palvele, mutta meidän perheessä tämä järjestely on paras ja luulen nimenomaisesti vauvankin aikanaan viihtyvän paremmin kun nimenomaisesti minä olen takapenkillä. Ja mukavuussyistä näin, takapenkillä olisi ahdasta 2 istuimen ja minun kanssani, vaikkakin sekin mahdollisuus on.

Monet myös kuljettavat alle 3v lasta kasvot eteenpäin - ihan vain oman mukavuuden vuoksi. En minäkään mistä tahansa turvallisuusasiasta ole valmis tinkimään sen vuoksi, että lapsi kiukuttelee, ei lapsi meillä sääntöjä sanele mutta ei autoreissujen mitään tuskaakaan tarvitse olla. Näkyvyys on meidän tytölle se asia, jonka vuoksi etupenkillä istuminen on edes suhteellisen mukavaa. Autoreissut ovat olleet syntymästä asti enemmän tai vähemmän tuskaa, ei ole tuo tyttö autossa viihtyvää tyyppiä.

Olemme mielestämme panostaneet kyllä lapsen/lasten turvallisuuteen meidän mittapuun mukaan ihan riittävästi, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Meidän panostus piti mukanaan myös uuden, turvallisen auton ostamisen. Se tuli etusijassa, sen jälkeen lisävarusteet, mukaan lukien turvakaukalot ja -istuimet.

Ja tuosta maksamisesta; maksoimme mielellämme etupenkin airbagista koska aikanaan tulee sekin aika kun lapsi ei siellä istu. Ei ollut kynnyskysymys tuo hinta meille vaikka olihan sen voinut jättää ottamattakin.

 
Paras paikka on tietysti takana, mutta jos nyt joutuu laittamaan kasvot menosuuntaan etupenkille, jossa on airbag, niin sen lisäksi että kytkee airbagin pois, kannattaa siirtää penkki mahdollisimman taakse! Näin neuvotaan mm. joiden amerikkalaisten autojen käyttöohjeissa, ja logiikka on hyvin yksinkertainen - turvatyyny ei iske yhtä kovaa jos nyt sattuukin laukeamaan.
 

Yhteistyössä