Saako CV:hen kirjoittaa kielitaidon taso reippaasti paremmin kuin oikeasti osaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Vieraz"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieraz"
Tänään kävin työhaastattelussa. Rekry lupasi palata asiaan ensiviikolla. Eli, pari hakijalle on tulossa erittäin miellyttävä "joululahja",,,
Se mikä jäi nyt mietyttämään on se engalannin-ja ruotsinkielentaitoni taso CV:ssä joka tosiaan ei vastaa todellista taitoani. Työssä tullaan tarvitsemaan ainaskin englantia.
Itseasiassa kyseinen CV on tehty työkkärin virkkailijan kehotuksesta, eli olisin itse laittanut arvosanaksi tyydyttävä mutta virkailija käski laittaa hyvä
Mites teillä muilla? Onko teidän CV:ssä liioiteltuja taitoja vaiko ihan 100% rehellisesti olette kirjoittaneet siihen sen mitä oikeasti osaatte?
 
"tinkeli"
Sataprosenttisen rehellisesti olen kirjoittanut. Sataprosenttisen rehellisesti vastailin työhaastattelussakin, enkä päässyt. Kai ne työnantajat haluaa valehtelijoita töihin. Tai nätimmin sanottuna kaunistelijoita?
 
"rrr"
No tyydyttävän ja hyvän välinen ero on sen verran pieni ja häilyväinen että vaikka olisikin ihan rehellinen niin itsensä voi hyvin arvioida väärinkin.

Kielitaito on työnantajan helppo tarkistaa haastattelussa kuitenkin, joten en koe että olet tehnyt kamalaa rikosta.
 
niinpä niin
[QUOTE="Vieraz";29320863]Tänään kävin työhaastattelussa. Rekry lupasi palata asiaan ensiviikolla. Eli, pari hakijalle on tulossa erittäin miellyttävä "joululahja",,,
Se mikä jäi nyt mietyttämään on se engalannin-ja ruotsinkielentaitoni taso CV:ssä joka tosiaan ei vastaa todellista taitoani. Työssä tullaan tarvitsemaan ainaskin englantia.
Itseasiassa kyseinen CV on tehty työkkärin virkkailijan kehotuksesta, eli olisin itse laittanut arvosanaksi tyydyttävä mutta virkailija käski laittaa hyvä
Mites teillä muilla? Onko teidän CV:ssä liioiteltuja taitoja vaiko ihan 100% rehellisesti olette kirjoittaneet siihen sen mitä oikeasti osaatte?[/QUOTE]

No mulla lukee tyydyttävä ja sekin on varmaan parempi kuin taitoni. Mutta koska mulla on yliopistotutkinto, niin jotenkin automaattiisesti ajatellaan, että kyllä hän sä englantia käytät sujuvasti. Ja just olen törmännyt tuohon, että "hyvä" pitää siihen laittaa. Ja väitetään, että mä vaan aliarvioin itseäni.
 
viiieras
Onko valehtelu sallittua ??? Entä olisitko laittanut siihen, että olet autonajotaitoinen, vaikka sinulla ei olisi ajokorttia. Sehän ei välttämättä ole valehtelua, mutta silti et saisi ajaa autoa.
 
aapp
[QUOTE="nih";29320878]aika nolo tilanne kun haastattelun kesken vaihtavat kielen ja totuus tulee ilmi.[/QUOTE]

No, jos nyt haastattelutilanteessa kieli vaihtuu niin nou problem but tositilanteessa, siis työtilanteessa voi tulla pientä vaikeuksia,,,
 
ratkaisu
Siitä vaan opettelemaan sitten enemmän. Kyllä mä oon ottanu vastaan töitä jotka on ollu mulle todella haastavia ja osaamiseni ylärajoilla. Eri asia jos kyse on todella sellaisesta mihin ei pysty (ainakaan kovin nopeasti), esim vaaditaan sujuvaa kiinan kielen taitoa (osaan noin viisi sanaa :D).
 
[QUOTE="Justus";29321012]Suomalaiset aliarvioivat omaa kielitaitoaan monesti. Veikkaan, että monilla kielitaito on oikeasti kiitettävä mitä tulee englantiin.[/QUOTE]

niin minäkin luulin aiemmin. sitten huomasin, että pk-seudun ulkopuolella nuoret aikuiset eivät juurikaan osaa englantia.
 
"Justus"
Jos jostain voi olla iloinen, että kävi koulua niin englannin kielen taito mikä tarttui matkaan. Harmi, että kakkoskielen piti olla Ruotsi :( En ole tehnyt sillä mitään ikinä ja englanniksi juttelen ruotsalaisten kavereiden kanssa.
 
Vieraass
No, jos nyt haastattelutilanteessa kieli vaihtuu niin nou problem but tositilanteessa, siis työtilanteessa voi tulla pientä vaikeuksia,,,
Hyvältähän tuo kuulostaa, jos osaat myös lukea ja kirjoittaa. Jos kielitaito olisi tyydyttävä ja kieli vaihtuisi haastattelussa, niin silloin voisi olettaa, että puhetta ei niin kauheasti tulisi. Varmasti pärjäät työssäsi myös, kunhan ensin totut asoihin.

Kielitaidon arviointi riippuu myös työstä, jota hakee. On töitä, joissa heikompikin kielitaito on hyvä, ja toisia töitä, joissa samaa kielitaitoa voi sanoa heikoksi.
 
"Veiras"
Totta on, kuten joku kirjoittikin, että suomalaiset helposti aliarvioivat kielitaitonsa. Mutta en lähtisi sitä ihan hirveästi liioittelemaankaan. Itsellehän se vaan on hallaa jos irtisanotaan koeaikana, kun ei osaakaan kommunikoida niiden ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa ja kaupat jää tekemättä.
 
aapp
Ostajan paikkaa siis olin hakemassa. Kun on iso firmasta kyse niin ostajana toimialueemme ei rajoitu pelkästään rajan sisäpuolelle.
Kaikenlisäksi en ole pitkään aikaan käyttänyt englantia niin tosissaan kuin olisi tarvetta.
 
"noo"
Typeräähän se on valehdella. Mutta toisaalta jos työssä tarvitaan kielitaitoa, olisi työnantajan tehtävä ehkä vähän kysellä siitä haastattelussa. Nimittäin tuo itsearviointi on hankalaa. Moni kiltti ja tunnollinen kympin tyttö arvioi kielitaidokseen varmasti usein jotain todellista heikompaa ja hyvällä itsetunnolla porskutteleva ihminen puolestaan mahdollisesti jotain todellista hiukan parempaa. Ja tietäähän tuo työnantajakin sen.
 
"viera"
Toki voi laittaa mitä vaan, vaikka että hallitsee sujuvasti kymmensormijärjestelmän. Mitä se haittaa jos kirjoitus silti vilisee kirjoitusvirheitä. Pääasia että käyttää kaikkia kymmentä sormea :rolleyes:
 

Yhteistyössä