Saako 3-vuotias päättää itse mitä syö iltapalaksi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matilda-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
saa tietyissä määrin. ja kannattaa antaakkin lapsen päättää vaihtoehdoista!
esim. kysyä ottaako banaanin vai omenan, leivän vai jugurtin...
saa lapselle hyvän mielen pienellä vaivalla.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja edith75:
Meillä kysytään vähän suuntaa, tyyliin puuroa vai sänppyä. Sitten päätetään, jos toinen haluaa puuroa niin keitän sitä kyllä sitten kummallekin :whistle: .

Näin meilläkin. Jotain vaihtoehtoja esitän, ja lapsi saa sitten itse päättää, mitä niistä haluaa syödä.

Meillä on illalla ja aamulla tarjolla puuroa. Täyttää massun eikä ole yöllä kitinöitä että nälkä vaivaa. Välipalalla päivällä on sitten yleensä pari vaihtaria mitä tyrkyllä...

saa valita... mitä vain aapista löytyy....meillä 3-v ottaa itse aamu/iltapalan kaapista (yleensä jogurttia tai muroja/leipää. Jos haluaa puuroa niin pyytää ja minä teen sen..

Meillä 6v laittaa joka ilta iltapalan, jos en oo erikseen ilmottanu että tänään puuroa. Iltapalalla syödään jugurttia, muroja/mysliä, hedelmiä ja leipää, kukin perheenjäsen mieltymyksien mukaan..
tyttö on otettu tästä tehtävästä ja innolla joka ilta kattaa pöydän kauniisti ja laittaa tarjottavat esille, isän ja äidin tehtäväksi jää jälkien korjaaminen :D
piti lisäämän että jo 3veenä sai päättää mitä syö, silloin useimmiten halusi mysliä tai puuroa ja lisäksi hedelmää.
Jos olisi aina halunnut jotain epäterveellistä, niin silloin ei olisi saanut päättää :D

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Meillä 6v laittaa joka ilta iltapalan, jos en oo erikseen ilmottanu että tänään puuroa. Iltapalalla syödään jugurttia, muroja/mysliä, hedelmiä ja leipää, kukin perheenjäsen mieltymyksien mukaan..
tyttö on otettu tästä tehtävästä ja innolla joka ilta kattaa pöydän kauniisti ja laittaa tarjottavat esille, isän ja äidin tehtäväksi jää jälkien korjaaminen :D

Kuulostaa aivan ihanalta!!

Neiti on jo 4, mutta näin meillä on toimittu jo pitkään:
Yleensä annan 2-3 vaihtoehtoa. Joskus tyttö pyytää jo ennen iltapalaa, että "voinko saada iltapalaksi leipää/muroja/jotain tiettyä puuroa/tms."

Silloin yleensä suostun siihen, koska yleensä pyyntö on ihan järkevissä rajoissa (ei siis kysele tyyliin jätskiä ).

Yhteistyössä