Lapsi 2v 3 kk pyytää syöttämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
miten tähän pitäisi suhtautua?
Herkut osaa kyllä syödä vauhdillakin, mutta muuten pyytää syöttämään.
Välillä söi paremminkin itse.
Jos käsken syömään itse, tuijottaa vain ja haaveilee, ajatus syömisestä karkailee koko ajan jonkun liikkumiseen tms.
Pitäisikö antaa lautanen nenän alle syö jos syöt tyyliin, vai onko liikaa vaadittu tämän ikäiseltä?
Kaikki on aina persoonasta kiinni, mutta mitä mieltä? Annanko ajan kulua ja syötän vain?
Ruoka on aina ollut hänelle ei niin kiinnostava aihe, mitenköhän asennetta voisi muuttaa?

No asennetta ei ainakaan muuteta tekemällä ruokailusta ongelma, lapselle lusikka käteen ja itse autat, joka toinen lusikka itse, joka toinen sinä, tms
Kyllä sillä on aikaa oppia itse syömään, harvemmin koulussa enää äidit/isät käy syöttämässä.

On toinen lusikka kyllä kädessä mutta ei tee sillä yhtikäs mitään, pyytämällä eikä pyytämättä.
Olen koittanut olla kiinnittämättä huomiota asiaan ja pyytänyt muitakin tekemään niin.
Sitä juuri ajattelen, että vaadinko liikaa kun pyydän syömään itse, vai olenko hössö kun syötän tämän ikäistä..

Tuollaisia kausia tulee. Meidän yks poika oli pienenä huono syömään, kyllästyi nopeasti istumaan pöydässä, joten lappasin ruokaa vauhdilla suuhun niin pitkään kun siinä istui ja aukoi suutaan. Nyt poika on 17v ja mitään ongelmia ei ole ollut yli 10 vuoteen (tosin laiheliini edelleen), ja tästä perspektiivistä katsottuna se pikkulapsiajan syötyämistarve oli lopultakin aika pieni asia.
Eli syötä vaan, pääasia että lapsi on ravittu!

Määkin sanoisin että vaihe :geek: (maailman ärsyttävin sana!! :D)

Syöt vaan itsekkin samalla, touhua välillä jotain muuta, nii kyllä se lusikka lopulta löytyy lapsen omaankin käteen..

Minäkin syötän välillä vieläkin melkein 6 vuotiaasta, enkä pidä pahana. Muuten menee näpertelyksi, ja lapsi lakkaa syömästä heti kun näläntunne on akuutisti ohi. Kun syötän niin ehtii syödä paljon enemmän ennen stoppia.

Yhteistyössä