Saako 2-vuotiasta pakottaa maistamaan päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Peppi85

Aktiivinen jäsen
28.04.2005
4 115
0
36
Mielipiteitä tähän asiaan?

Eilen oli semmoinen tilanne, että kun menimme lasta hakemaan (aina heti välipalan jälkeen), alkoi lapsi itkemään ihan hysteerisenä, takertui muhun ja huusi mun sylissä. Kysyin sitten, että onko tässä nyt ollut joku tilanne, kun noin itki pieni :(

Kävi sitten ilmi, että ryhmän hoitaja oli pakottanut 2 vuotiaani maistamaan tomaattia (mitä muuten inhoaa), eihän muuten olisi voinut antaa kaakaoa, jos ei olisi suostunut sitä tomaattia maistamaan. Oli istuttanut mun lasta ainoana ruokapöydässä, niin kauan, että oli tosiaan sitä tomaattia maistanut, muut olivat jo leikeissään.

Poika on tosi kiltti ja helppo AINA hoidossa, koskaan ei ole mitään sanomista ollut/tullut, tottelee ja tekee kaiken aina tosi mallikkaasti ja niinkuin pitääkin/niinkuin sanotaan.

Poika on ollut aina tosi huono syömään, on ollut kausia ettei ole syönyt moneen viikkoon juuri mitään, päiväkodissakin on vähäruokainen, kuten kotonakin. Nyt on kuitenkin semmoinen vaihe, että syö hyvin ja ruoka maistuu, sekä kotona, että pk:ssa. On tietty semmosia, mistä ei tykkää ja niitä ei niin hyvällä ruokahalulla sitten syö.

Mä en voi sille mitään, mutta mua jäi harmittamaan tää toimintatapa ihan hirveesti :ashamed: Tuli tosi paha mieli.

Oon kyllä herkkä ja varsinkin, kun on kyse omista lapsistani, mut mun mielestä ei olis ollut tarpeen ruveta pakottamaan syömään, tai edes maistamaan. Varsinkaan tämän ikäistä, ei se mun mielestä vielä ymmärrä, isomman lapsen kohdalla olis voinut olla eri asia, isommalle olis voinut paremmin selittää tilanteen ja isompi saattais olla suostumatta maistelemaan sitten yhtään mitään, jos huomaisi, että koskaan ei tarvi... Tai että koska kerran ei tarvinut niin ei tarvis muulloinkaan. Mä vaan en voi uskoa, että 2-vuotias, tai ainakaan toi meidän 2v. rupeais niin tekemään.

Kerran juttelin yhden mun kaverin äitin kanssa, joka on päiväkodissa töissä, hän sanoi, että vanhemmat ne ruoat maksaa, eikä hoitajat saa ruoalla kiristää/olla antamatta, esim. sitä näkkäriä, jos koko lautanen ei ole tyhjä yms.

Mun mielestä ei, mun mielestä lasten ei tarvitse tykätä kaikesta ruuasta ja tuota tomaattia on varmasti saanut maistaa kotona ja tietää että ei siitä tykkää.

No toisaalta,annatko sinä kaiken lapsesi itse päättää?Saako lapsesi päättää milloin on karkkipäivä ja milloin syödään makaronilaatikkoa tai milloin on sitä pahaa pinaattikeittoa.
Jos kotona eletään täysin lapsen ehdoilla jossa lapsi saa kaiken päättää niin miten luulet että lapsesi oppii uusia makuja?Kaikkea ruokaa kun olisi hyvä maistaa jollei tíetysti ole allergia esteenä.Mutta näin yleisesti jokainen maistaa edes vähän koska eihän muuten voi tietää onko hyvää vai pahaa.

Ei mun mielestä etenkin jos lapsi on muuten syönyt sen kaakaon eteen. Sitä mieltä olen että hyvä on maistella ja oppia sitä. Mutta rajansa silläkin. Olen itsekin päiväkodissa tavannut tätä lapsen itkettämistä ja istuttamista että maistaa palan paprikaa vaikka oli syönyt muuten hyvin ruokansa. Se ei ollut kyllä oikea tapa toimia. Aivan varmasti se paprika ei maistunu vastaisuudessakaan.

Kiva, että toisetkin on sitä mieltä. Ajattelin ensin, että olenkohan vaan liian herkkä tämän asian suhteen. Mutta koko ajan, kun vaan enemmän asiaa ajattelen, sitä pahempi mieli tulee ja mielipide vahvistuu, ettei noin olisi saanut tehdä.

Muutenkin, kun poika tosiaan on aina ollut niin huono syömään niin ei tarvis tosta ruokailusta tehdä ikävää puuhaa!!

Pitäiskö mun sanoa tästä asiasta heti tänä aamuna? Aion joka tapauksessa asian ottaa esille, mietin, että omalle hoitajalle, kun meillä on keskusteluaika, mut nyt tää vaivaa mua niin, että taidan jo tänään puhua siitä.

Ja tomaatti on tosiaan semmonen, mistä ei vaan tykkää! Ja toi poika usein haluaakin maistaa kaikenlaista, tykkää kebabista, kiinalaisesta ruoasta, herkkusienistä ja vaikka mistä, mistä moni muu pieni ei tykkäis (isoveli mm.)! Kaakao on tietenkin suurta herkkua, sen avulla ruvetaan sitten kiristämään :ashamed:

Mulla on 1,6v ja ei kyllä ole joutunut vängällä mitään maistamaan. Korkeintaan positiivisella palautteella jo nyt jotain on pakko maistaa, eikä tätäkään ole tullut vastaan kun on kotona. Sanoisin päiväkodissa että ei tarvi pakottaa lasta maistamaan.

No ei saa pakottaa!!! Minut pakotettiin syömään piimäkiisseliä, josta jäi ikuiset traumat. En suostunut, ja jouduin istumaan pöydässä kunnes minua tultiin hakemaan, n klo.17.00...

Tietysti saa!
Eihän lapsi koskaan opi uusiin makuhin jos ei häntä myös opeteta maistamaan asioista.
Ja se että jos hän on kotona jo sitä tomaattia maistanut sitä ei päiväkodissa tiedetä ja toisaalta ihmisen pitää maistaa vähintään 5krt uutta makua ennen kuin voi se voi tehdä loppullista johtopäätöstä siitä pitääkö hän siitä ruuasta vai ei.
Ja jos lapsen annetaan jättää syömättä aina ne mistä ei pidä, ei hän kyllä tule koskaan myöhemminkään oppimaan niitä ruokia syömään, ja kyse voi olla jopa siitä että esim. tomaatti on ollut huono (vanha, ulkomainen tms.) mitä lapselle on eka kertaa maistatettu ja siitä sitten jättetään elämän pituinen trauma hänelle sitä ruoka-ainetta kohtaan.
Maistaa pitää, ja sillä siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja olen ollut päiväkodissa töissä:
No toisaalta,annatko sinä kaiken lapsesi itse päättää?Saako lapsesi päättää milloin on karkkipäivä ja milloin syödään makaronilaatikkoa tai milloin on sitä pahaa pinaattikeittoa.
Jos kotona eletään täysin lapsen ehdoilla jossa lapsi saa kaiken päättää niin miten luulet että lapsesi oppii uusia makuja?Kaikkea ruokaa kun olisi hyvä maistaa jollei tíetysti ole allergia esteenä.Mutta näin yleisesti jokainen maistaa edes vähän koska eihän muuten voi tietää onko hyvää vai pahaa.

"Edes vähän", pakottamisen avullako sitten? Ja niin, että istutetaan pöydänääressä niin kauan, kun on maistanut? Voi toki suostutella maistamaan ja yrittää jonkun aikaa, mut mun mielestä ei tarvi liian pitkälle mennä ja tehdä siitä ruokailusta sitten ikävää/huonoa/epämiellyttävää tapahtumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei saa pakottaa!!! Minut pakotettiin syömään piimäkiisseliä, josta jäi ikuiset traumat. En suostunut, ja jouduin istumaan pöydässä kunnes minua tultiin hakemaan, n klo.17.00...

Tässä ei lienee ollut kyse siitä, onko pakotettu syömään koko tomaatti vai maistamaan vain sitä.

Kyllä pitää maistaa, uudelleen ja uudelleen!

Ja semmoinen pikku pointti, että yleensä päiväkodissa/hoidossa tms. ei ole lapsilla ja hoitajilla keskenään mitään ongelmia, mutta kun se vanhempi tulee siihen paikalle niin silloin pärähtää.
Eli täyttä esitystä.
Samoin kuin ne itkun, kun lapsi viedään ensimmäistä kertaa hoitoon, yleensä loppuu siihen paikkaan kun vanhempi häviää maisemista.

Että kyllä ne teidän parivuotiaat kullannuput osaa esittää.

Oon myös vahvasti pakkosyöttämistä vastaan, mua on itseä lapsena pakotettu, enkä oikein vieläkään pysty syömään joitain ruokia kun niistä olen väkisin syötettynä oksentanut.

Maistattaminen on kuitenkin musta eri juttu, oon ajatellut oman lapseni kohdalla että kaikkea on kyllä joka kerta maistettava, vaikka ihan pieni hyppysellinen. Syödä ei tarvitse jos ei maistu, mutta silloin jää jälkiruoka saamatta. (jos siis kyse selkeästi vedätyksestä)

Päiväkodissa ei kuitenkaan munkaan mielestä saisi väkisin edes maistattaa, kyllä se homma hoidetaan kotona ja vanhempien toimesta. Tietenkin pitää yrittää, mutta jos lapsi ei oikeasti halua sitä edes maistaa niin ei sitten. Kumman ison numeron hoitaja on siellä tuosta asiasta tehnyt, luulisi että tietäisi paremmin.. Jos toinen on muutenkin huono syömään niin miksi keskittyä noin pieneen asiaan kun johonkin tomaattiin? Kyllä siis munkin mielestä siellä on väärin toimittu.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
En minä omallenikaan tuollalailla pakota syömään, jos ei jollain kertaa maista niin voi maistaa toisella kertaa. AP:n kirjotuksesta tulee käsitys että lapsi on maistanut eikä pidä.

Meilläpä maistetaan kotonakin kerta toisensa jälkeen.
Ja vaikka vanhin lapsi ei tykkää tomaatista, laitan sitä ruokiin ja leipien päälle
ihan normaalisti ja hän kyllä syö ne siitä mukisematta.

Alkuperäinen kirjoittaja tietty:
Tietysti saa!
Eihän lapsi koskaan opi uusiin makuhin jos ei häntä myös opeteta maistamaan asioista.
Ja se että jos hän on kotona jo sitä tomaattia maistanut sitä ei päiväkodissa tiedetä ja toisaalta ihmisen pitää maistaa vähintään 5krt uutta makua ennen kuin voi se voi tehdä loppullista johtopäätöstä siitä pitääkö hän siitä ruuasta vai ei.
Ja jos lapsen annetaan jättää syömättä aina ne mistä ei pidä, ei hän kyllä tule koskaan myöhemminkään oppimaan niitä ruokia syömään, ja kyse voi olla jopa siitä että esim. tomaatti on ollut huono (vanha, ulkomainen tms.) mitä lapselle on eka kertaa maistatettu ja siitä sitten jättetään elämän pituinen trauma hänelle sitä ruoka-ainetta kohtaan.

Mä en oo kyllä yhtään samaa mieltä tän kirjoituksen kanssa, en yhtään! 5 kertaa pakotetaan sitä tomaattia maistamaan, pakotetaan istumaan pöydässä niin kauan, että on maistanut, ei saa jälkkäriä yms. 2-vuotiasta... Just. Onneks et oo mun lapsen hoitaja...

Mä en ole lapsena tykännyt tomaatista, mutta kyllä mä nyt aikuisena syön sitä ihan päivittäin ;) Ja oon ihan 100-varma, ettei mun äiti ole koskaan pakottanut mua sitä syömään/maistelemaan. Ja monta muutakin ruoka-ainetta, joista en ole tykännyt niin hyvin maistuu kyllä nyt tässä iässä ;)

No tilannetajua pitäis olla hoitajilla... Periaateessa olen sitä mieltä että lapsen voi "pakottaa" maistamaan pienen murun, jos lapsi käyttää ruokaa valtataisteluun tai nirsoilua tapahtuu usein, mutta siitä ei ilmeisesti lapsesi kohdalla ollut kysymys.. Tää on kyllä aika kinkknen kysymys, varsinkin kun on noin pienestä kysymys, että mikä on sitten loppujen lopuksi oikein, väkisin ruuan tunkeminen toisen suuhun on väärin, mutta pienen murun tomaatista maistaminen tuskin lapselle ikuisia traumoja aiheuttaa..

Ja mitä pakottamisen tulee niin itselleni ei vieläkään maistu kaikki mitä lapsen oli 100% pakko maistella. Ei silläkään voita mitään että aikunen jyrää sen kustannuksella että toinen itkee ja istuu istumistaan.

Onpa nyky lapsilla vara valittaa ja valita.
Tekis hyvää käydä hetki jossain kehitysmaissa niin alkais tomaatit ja muut maistua
ja osaisivat arvostaa ruokaa eikä leikkiä sen kanssa.

EI OLE PÄIVÄKODIN TEHTÄVÄ OPETTAA SYÖMÄÄN!!!!!!

Niskakarvat nousee pystyyn tuollaisesta pakottamisesta. Mun mielestä nuo maisteluhommat hoidetaan kotona. En myöskään hyväksy sitä, että koulussa täytyy syödä lautanen tyhjäksi, jos oppilas ei ole edes itse saanut ruokaa ottaa. Eri asia on, jos ahnehditaan paljon ja sitten ei jaksakaan syödä.

Meillä ei lapsia pakoteta syömään. Maistaa täytyy, mutta vaan kotona. Ja meillä tarjotaan monia makuja ja maistelukertoja täytyy olla useita, että pystyy sanomaan ettei jostain välitä.

Ja mitä pakottamisen tulee niin itselleni ei vieläkään maistu kaikki mitä lapsen oli 100% pakko maistella. Ei silläkään voita mitään että aikunen jyrää sen kustannuksella että toinen itkee ja istuu istumistaan.

Ei lasta tarvi itkettää jos sillä maistattaa.
Meillä on opittu että kaikkea maistetaan eikä siinä itku auta niin eivätpä itke
vaan maistavat ja sillä siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja tietty:
Tietysti saa!

Tämän minä ymmärrän vähän vanhemmalla lapsella, en 2v ja silloinkin maistaminen tapahtuu taputtamisen yms. ansiosta, ei kiristämisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Kyllä pitää maistaa, uudelleen ja uudelleen!

Ja semmoinen pikku pointti, että yleensä päiväkodissa/hoidossa tms. ei ole lapsilla ja hoitajilla keskenään mitään ongelmia, mutta kun se vanhempi tulee siihen paikalle niin silloin pärähtää.
Eli täyttä esitystä.
Samoin kuin ne itkun, kun lapsi viedään ensimmäistä kertaa hoitoon, yleensä loppuu siihen paikkaan kun vanhempi häviää maisemista.

Että kyllä ne teidän parivuotiaat kullannuput osaa esittää.

Arvasin, että joku alkaa puhumaan mun kullannupusta :D Ja toi, että ei päiväkodissa näytä tunteitaan, ei mun mielestä tarkoita sitä, ettei olis onglemaa, vaan sitä, ettei uskalla sitä samalla tavalla siellä näyttää ja kun se tuttu, turvallinen, äiti/iskä tulee niin uskaltaa silloin ne tunteet näyttää. En nyt osaa äkkiä paremmin tätä selittää, mut kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kuri:
En minä omallenikaan tuollalailla pakota syömään, jos ei jollain kertaa maista niin voi maistaa toisella kertaa. AP:n kirjotuksesta tulee käsitys että lapsi on maistanut eikä pidä.

Meilläpä maistetaan kotonakin kerta toisensa jälkeen.
Ja vaikka vanhin lapsi ei tykkää tomaatista, laitan sitä ruokiin ja leipien päälle
ihan normaalisti ja hän kyllä syö ne siitä mukisematta.

Ja minä tarjoan niitäkin uudestaan ja uudestaan mistä poika ei välitä. Mutta en ala toista itkettämään ja pakottamaan. Kyllä se aikanaan maisteleekin.

Yhteistyössä