Saako 18 täyttänyt juoda kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiukkis?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiukkis?

Vieras
Saako vielä kotona asuva 18 vuotta täyttänyt juoda esim sauna oluen tai istua kavereiden kanssa iltaa ja ottaa esim kaljaa kotona?
Itse olen absolutisti,enkä myöskään nuorempien sisarusten takia (13 ja 16 v) tykkää enkä salli kodissamme juotavan.
Olenko liian tiukka,kun muiden kavereiden luona on ihan ok,että täysi-ikäiset jopa alaikäiset saavat juoda kotona?

Hmm, minulla ei ole täysikäisiä lapsia mutta voisin kuvitella että minulle olisi ihan o.k jos poika vaikka isän kanssa saunoessa ottaa saunaolusen. Alkoholin nauttiminen on aivan eri asia kuin humalan hakeminen.

Tietenkään tätä tilannetta ei tule koska poika palleroni tulee aina sylkemään kuppiin ja nauttimaan vain alkoholittomia virvokkeita :D

No mä en oo asunu enää kotona 18vuotiaana mutta olisin saanu saunasiiderin juoda jos olisin halunnut. Ja kun kylään mennään niin äiti kyllä kysyy että ostaako mulle pari siideriä valmiiks. :)
Ja mun pikkusisko on nyt 12v mut mun mielestä se ei kyllä haittaa jos saunan ohessa ottaa yhden tai 2.

Jep jep. Samaa mieltä, se kenen tölli niin sen säännöt pätee :) Jos sie et taho et siellä sun kotonas juodaan niin sitten ei juoda, vaikka lapsi ois miten 18 vuotias ja itsestään vastuussa. Jos asuu vielä kotona niin silloin ei voi kuin elää kodissa asetettujen sääntöjen mukaan.

Ei yksi saunaolut per nokka ole paha juttu :-)
Tai punaviinipullo juhlapöydässä kaikkien juotavana. kuuluu ihan normaalielämään monilla.
Näin meillä. Saatan myös joskus tarjota oluen jos joku tulee pitkän matkan päästä tai on tehnyt jonkun kovan työn juuri ja kaipaisi oluen.

:wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Jonz:
No mä en oo asunu enää kotona 18vuotiaana mutta olisin saanu saunasiiderin juoda jos olisin halunnut. Ja kun kylään mennään niin äiti kyllä kysyy että ostaako mulle pari siideriä valmiiks. :)
Ja mun pikkusisko on nyt 12v mut mun mielestä se ei kyllä haittaa jos saunan ohessa ottaa yhden tai 2.

12veelle yhen tai kaks??olkoon kuin h..tin kuuma sauna tahansa niin ton ikänen ei tartte siideriä tai kaljaa.. juokoon limua tai vettä..?? enkä mielestäni oo tiukkis.. ehtii hemetti kyllä kitata aikanaan ihan riittävästi..
tähänkö se tää yhteiskunta on menossa ettei ees kotona kunnon rajoja ??!!
pennut vaan mamin kanssa kaljalle...

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:

12veelle yhen tai kaks??olkoon kuin h..tin kuuma sauna tahansa niin ton ikänen ei tartte siideriä tai kaljaa.. juokoon limua tai vettä..?? enkä mielestäni oo tiukkis.. ehtii hemetti kyllä kitata aikanaan ihan riittävästi..
tähänkö se tää yhteiskunta on menossa ettei ees kotona kunnon rajoja ??!!
pennut vaan mamin kanssa kaljalle...
taisit käsittää väärin.

12veelle yhen tai kaks??olkoon kuin h..tin kuuma sauna tahansa niin ton ikänen ei tartte siideriä tai kaljaa.. juokoon limua tai vettä..??

Siis eihän se 12-vuotias itse juo vaan ap mietiskeli että miltä nuoremmista sisaruksista tuntuu ja siitä kyse tässäkin. Eli tuskin 12-vuotiasta sisarusta turmelee jos ei kotona asuva isompi sisarus ottaa yhden tai kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:

12veelle yhen tai kaks??olkoon kuin h..tin kuuma sauna tahansa niin ton ikänen ei tartte siideriä tai kaljaa.. juokoon limua tai vettä..??

Siis eihän se 12-vuotias itse juo vaan ap mietiskeli että miltä nuoremmista sisaruksista tuntuu ja siitä kyse tässäkin. Eli tuskin 12-vuotiasta sisarusta turmelee jos ei kotona asuva isompi sisarus ottaa yhden tai kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:

no joo sit käsitin väärin.. antakaa anteeks.. ehkä mä sittekki oon tiukkis :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Lain mukaan saa juoda, mutta sinä olet se, joka määrää kotinsa säännöt. Sinun ei tarvitse sallia alkoholia kotonasi.

Mutta entä jos lapsi ei siedä absolutistia kotonaan? Onhan se lapsenkin koti?

Lain mukaan saa juoda, mutta sinä olet se, joka määrää kotinsa säännöt. Sinun ei tarvitse sallia alkoholia kotonasi.

Näin just. Niin kauan kuin täysi-ikäinenkin lapsi asuu vanhempien luona, vanhemmat päättävät näistä asioista.

Eiköhän meillä tule olemaan siinä vaiheessa kun lapset siihen ikään tulevat, sama sääntö kuin nykyäänkin meillä vanhemmilla eli alkoholia saa juoda kotona, mutta kännejä ei, jos lapsia paikalla. Mutta jos teillä ollaan absolutisteja, voitta pitää linjaa, ettei muutkaan teillä juo, ei vieraat eikä omat.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Mutta entä jos lapsi ei siedä absolutistia kotonaan? Onhan se lapsenkin koti?

Jos ei meidän säännöt kelpaa, voi täysi-ikäine muuttaa omaan kotiin ja perustaa omat säännöt... vaikka kieltää absolutistien kotiinsa tulon tai ihan miten haluaa.

Eihän se toki käy, että täysi-ikäiset lapset juovat kotona. Senpä vuoksi, kun joulupöydässä on pullo viiniä, siihen koskevat vain vanhemmat. Me lapset (30-37 v) juomme vain kotikaljaa ja jälkiruokajuustojen ollessa vuorossa lähdemme "etsiskelemään joulupukkia" autotallin takaa ja käymme ottamassa siellä huikat viiniä ja sitten juoksemme takaisin sisälle taas maistelemaan juustoja. Ongelmaksi tässä on osoittautunut lähinnä, että loskasäällä sisään tulee melkoisesti kuraa sekä punaviinin säilytys oikeassa lämpötilassa autotallin takana on melko haasteellista. Mutta eihän se nyt käy, että lapset juovat vanhempiensa läsnäollessa. Kun isovanhempamme ovat paikalla, joukkoomme luonnollisesti liittyvät myös vanhempamme.

Vakavasti puhuen, riippuu varmaan aika paljon tilanteesta missä ja miten sitä alkoholia juodaan:D

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ai teillä lapset määrää kodin säännöistä? :D
Onnea vaan valitsemallasi tiellä...

No ei! Kunhan huvikseni heitin!!! Meillä muuten lähtevät muualle viimeistään kun tulevat täysi-ikäiseksi.

Sitä arvelinkin, ei kai kukaan tommosta tosissaan... ;)