Saa nähdä tuleeko lakko!

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Katainen sanoi eilen telkkarissa ku oli joku hallituksen vissiin välikysymys niin et "ei kaikkia vaalilupauksia voida aina toteuttaa".....

Että silleensä....
Onko ne joskus jotain toteuttanu???
Kyl hoitajat on palkankorotuksensa ansainneet. Mä oon ainaki saanu niin pirun hyvää hoitoo aina, et ei paremmasta välii.

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja reima:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sairaanhoitajan peruspalkka on nyt noin 1800 ? ja siihen on tulossa 10% korotus, niin minusta se on ihan hyvin. En ole koskaan saanut 180 ? palkankorotusta.
Sillä korotuksella saisi joka kuukausi lapselleen uudet Reimatecit, mutta kun ei riitä niin ei riitä.
4:llä eurolla kuukaudessa? Mistä sellaisia reimoja saa?

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SH:
Ja jos joku teistä on seurannut keskusteluja niin se korotushan on noin 30 ?/kk... että en tiedä sitten mistä toi 270 ? on revitty... Mutta henk.koht. en haluais lakkoon mennä koska siinä näytetään jälleen kerran työnantajille että kyllä nää päivystyshommat sujuu pienemmälläkin porukalla jos on tarvis... Määräaikaiset saa kenkää ja edut huononee...
270 e olisi se raha, mikä maksetaan kaikille kunta-alan työntekijöille joulukuussa kertasuorituksena. Ja palkat tosiaan nousisi vaan sen 30 e/kk korkeintaan.

reima
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Jos sairaanhoitajan peruspalkka on nyt noin 1800 ? ja siihen on tulossa 10% korotus, niin minusta se on ihan hyvin. En ole koskaan saanut 180 ? palkankorotusta.
Sillä korotuksella saisi joka kuukausi lapselleen uudet Reimatecit, mutta kun ei riitä niin ei riitä.
Mistä lähtien sairaanhoitajien palkka on ollut 40 ?? Sairaanhoitajille on tarjottu 10%:n palkankorotusta, joka ei hoitajille kelpaa. 1500 ?:sta korotus on 150 ?, 1800 ?:sta 180 ?, 2000 ?:sta 200 ? jne. Mistä sä tuon 4 ? repäisit?

Pearl84
Juttuhan on nyt niin, että tämä uusi ehdotus olisi tuonut sairaanhoitajille lisää palkkaa 3,8e kuussa ja en tiedä kuinka vähän meille perus-/lähihoitajille. Porkkanaksi olivat laittaneet ehdotuksen, että jokainen saisi 270e joulurahan! Kunnon vedätystä!! Ei muuta kun lakkoon vaan, ai niin mutta... mehän EI SAADA JÄÄDÄ lakkoon kokonaan, kun tää on joku valtion suojainen ala ja kaikkien työntekijöiden lakko on kielletty. Eli hommat vedetään mahd. pienellä miehityksellä ja valtion isit säästää siinäkin, kun ei tartte maksaa niin paljon lakaon ajalta palkkoja. Jos tehtaalla työntekijät menee lakkoon, kärsii tuotanto, mutta kun sairaat ihmiset ei tuota, niin herrat aattelee, ette lakkoilkoon hoitajat vaan, säästetään nekin palkat! Ja viime lakkohan oli ihan plus miinus nolla..

t.Lähihoitaja

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Mistä lähtien sairaanhoitajien palkka on ollut 40 ?? Sairaanhoitajille on tarjottu 10%:n palkankorotusta, joka ei hoitajille kelpaa. 1500 ?:sta korotus on 150 ?, 1800 ?:sta 180 ?, 2000 ?:sta 200 ? jne. Mistä sä tuon 4 ? repäisit?
Katsoppa pearl84 yllä.. Ja lue uutisia..

Alkuperäinen kirjoittaja Riiviötär:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Katainen sanoi eilen telkkarissa ku oli joku hallituksen vissiin välikysymys niin et "ei kaikkia vaalilupauksia voida aina toteuttaa".....

Että silleensä....
Onko ne joskus jotain toteuttanu???
Kyl hoitajat on palkankorotuksensa ansainneet. Mä oon ainaki saanu niin pirun hyvää hoitoo aina, et ei paremmasta välii.

Niin ansaitsee munki mielestä!! ehdottomasti!!

Alkuperäinen kirjoittaja SH:
Ja jos joku teistä on seurannut keskusteluja niin se korotushan on noin 30 ?/kk... että en tiedä sitten mistä toi 270 ? on revitty... Mutta henk.koht. en haluais lakkoon mennä koska siinä näytetään jälleen kerran työnantajille että kyllä nää päivystyshommat sujuu pienemmälläkin porukalla jos on tarvis... Määräaikaiset saa kenkää ja edut huononee...
Tätä mäkin olen miettinyt.. Ja ihmisiä on pakko hoitaa kumminkin, hoitoala on siitä kinkkinen lakkoilulle... Kun on paljon muutakin hoidettavaa kuin hätätilanteet ja "jotka ei hoitamattomuuteen kuole". Esim. oman lapseni kohdalla tulevaisuus vaikeutuu kovasti, jollei jalkojen hoitoa ole nyt tiiviisti. Mutta ei se siihen kuollekaan, vaikka olisi jalat pidempään hoidoitta. Kuinka paljon on vielä muuten tätä harmaata massa, joka jää väliin... :/ Kuitenkin hoitajillekin pitää antaa tunnustus työstään.

Pearl84
Mulla oli viime palkka 1300e ja lisät siihen päälle n.200e. Teen 3-vuorotyötä vanhusten os:lla, missä on 50 potilasta ja ylipaikoilla yleensä 10. Meillä on 4 hoitajan vaje valtiollisista suosituksista, mutta kunta ei anna avata lisää hoitajien paikkoja, joten vedetään alimiehityksellä hommia. Vanhukset joutuu virumaan vaipoissaan pitkäänkin, kun ei yksinkertaisesti kerkeä heti. Suurinpiirtein jokaisella tai oikeastaan jokaisella on vaipat ja esim. kahdestaan iltavuorossa pitäisi vaihdella 25 vaipat (os jaettu illalla puoliksi) ja käyttää vessassa, ne jotka sinne kykenevät. Lounaan syöttelyyn menee noin 2 tuntia, osalla ruoat lopussa jo jäähtyneitä.

Itse en niinkään himoitse lisää palkkaa, vaan lähinnä sitä, että olisi enemmän hoitajia ja kerkeäisi joskus tehdä hommat rauhassa ja pysähtyä potilaan luo. Ja ennen kaikkea toivon vanhuksille parempia oloja laitoksissa!!

kannatan!
Minä kyllä kannatan lakkon menemistä jos ei hoitajat saa lisaa liksaa ja en ole hoitaja!

Sairaan lapsen äitinä olen läheltä seurannut miten rankkaa työtä he osastolla tekevät ja joka sentin he kyllä palkastaan ansaitsevat.

vieras
Palomäki suhtautuu vielä maltillisesti hoitoalan lakkoaikeisiin. Hän toivoo, että lakkoon ei tarvitsisi ryhtyä.

- Kun kansalaiset ovat olleet sitä mieltä, että hoitajille pitäisi saada lisää rahaa ja puolueet ovat sitä luvanneet, niin jos tämän jälkeen pitäisi vielä lähteä kiusaamaan sairaita ja vanhuksia lakon kautta, niin olisihan se jotenkin nurinkurista nykyaikaisessa elämänmenossa, Palomäki sanoo.

Pearl84
Palomäki suhtautuu vielä maltillisesti hoitoalan lakkoaikeisiin. Hän toivoo, että lakkoon ei tarvitsisi ryhtyä.

- Kun kansalaiset ovat olleet sitä mieltä, että hoitajille pitäisi saada lisää rahaa ja puolueet ovat sitä luvanneet, niin jos tämän jälkeen pitäisi vielä lähteä kiusaamaan sairaita ja vanhuksia lakon kautta, niin olisihan se jotenkin nurinkurista nykyaikaisessa elämänmenossa, Palomäki sanoo.
Joo, näin on. Työt tehtäisiin mahd. pienellä miehityksellä ja potilaathan siitä todellakin kärsii. Mutta kunnille se on vaan positiivista, kun eipähän tartte meille niin paljon palkkaa maksella ja hommat tulee kuitenkin tehtyä, kun kokonaan lakkoon ei saada jäädä!

hoitsu
kyllä se ulahtaa, johon kalikka kalahtaa...eli lakkohan tulee, se on selviö, ja ainoa mikä siinä suututtaa on että kun lääkärit oli lakossa hoitajat joutuivat tekemään lääkäreiden työt, mutta kun hoitajat menevät lakkoon en usko että kukaan muu PYSTYISI tekemään hoitajien töitä. Lakkorikkurit ovat asia erikseen, aina löytyy niitä ketkä ovat valmiita vesittämään muiden yhteiseksi hyväksi tehtäviä asioita/päätöksiä.

Te ketkä ette halua hoitajille lisää palkkaa, tervetuloa vapaaehtoisiksi töihin sairaaloihin ja vanhainkoteihin, näkisitte todellisuuden. ja koska teidän mielestänne palkkaakaan ei tarvita niin hoitaja-pulahan on jo ratkaistu:)
lisäksi sanoisin tutkijalle tms. joka ylempänä kirjoitti 5v. koulutuksestaan että kuinka monta kertaa olet joutunut kätesi vieraan paskaan tunkemaan tms. muuta yhtä mukavaa??? saat kasvatella kynsiäsi ja lakkailla niitä toisin kuin tämän "kutsumusammatin" edustajat. minä haluaisin ainakin tonnin lisää itselleni kuussa että olisin edes lähelle tyytyväinen palkkaani suhteessa siihen mitä teen ja mitä itsestäni annan. kukin kun taaplaa tyylillään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
Voi, kun saatais vielä kotiäideillekin lisää "palkkaa". Eräänlainen kutsumustyö tämäkin taitaa olla. Mä kyllä voisin ottaa mukisematta vastaan kuukaudessa tuon hoitajien palkan ja lupaan jopa olla valittamatta huonosta "palkasta".

nimimerkillä: 250 euroa kuussa tienaava kotiäiti
On aivan eri asia hoitaa muutamaa omaa tervettä lasta kotona kuin vastata usean sairaan aikuispotilaan hoitamisesta, johon kuuluu mm. syöttämistä, pukemista, nostamista, lääkkeiden antoa, iv-lääkitystä, tutkimusten tilaamista, voinnin tarkkailua ja hoitotoimenpiteitä aasta ööhön...vaikea kuvata edes, mitä kaikkkea tulee päivän aikana tehtyä...

Itse olin kotiäitinä lähes neljä vuotta ja kyllä kotiäitiys on HELPPOA verrattuna sairanhoitajan työhön. Silti olen sitä mieltä, että kotiäitiys on hieno juttu, ja kaipaa enemmän arvostusta. Hoitamista ei valitettavasti arvosteta, oli se sitten omien lapsien tai potilaiden hoitamista.
Kyllä mä kotiäitinäkin syötän, puen, nostan, annan sairaalle lääkkeet JOKA päivä, tilaan lääkärit, vien lääkäriin, suihkutan ym.

epätietoinen
Kumpi olisi hoitajien mielestä parempi vaihtoehto: tietyllä rahasummalla palkattaisiin lisää hoitajia, jolloin työmäärä hoitajaa kohti vähenisi ja työ ei olisi niin raskasta mutta palkka pysyisi nykyisellä tasolla, VAI että hoitajille annetaan palkankorotus, mutta uusia hoitajia ei palkata, eli työmäärä ja raskaus pysyy samana mutta tilipussi kasvaa.

M
Voi, kun saatais vielä kotiäideillekin lisää "palkkaa". Eräänlainen kutsumustyö tämäkin taitaa olla. Mä kyllä voisin ottaa mukisematta vastaan kuukaudessa tuon hoitajien palkan ja lupaan jopa olla valittamatta huonosta "palkasta".

On aivan eri asia hoitaa muutamaa omaa tervettä lasta kotona kuin vastata usean sairaan aikuispotilaan hoitamisesta, johon kuuluu mm. syöttämistä, pukemista, nostamista, lääkkeiden antoa, iv-lääkitystä, tutkimusten tilaamista, voinnin tarkkailua ja hoitotoimenpiteitä aasta ööhön...vaikea kuvata edes, mitä kaikkkea tulee päivän aikana tehtyä...

Itse olin kotiäitinä lähes neljä vuotta ja kyllä kotiäitiys on HELPPOA verrattuna sairanhoitajan työhön. Silti olen sitä mieltä, että kotiäitiys on hieno juttu, ja kaipaa enemmän arvostusta. Hoitamista ei valitettavasti arvosteta, oli se sitten omien lapsien tai potilaiden hoitamista.
Kyllä mä kotiäitinäkin syötän, puen, nostan, annan sairaalle lääkkeet JOKA päivä, tilaan lääkärit, vien lääkäriin, suihkutan ym.
No niin minäkin, sehän on äidin tehtävä!? Ja lisäksi käyn töissä.. Vanhainkodissa. Voin kertoa että on eri asia vaihtaa vaippaa 100 kiloiselle kuin 10 kiloiselle.. On eri asia nostaa 100 kiloinen pyörätuoliin, wc pytylle, kuin parivuotias vaunuihin.. On aikalailla eri asioita. Kuolemaa..ym.
Taidat olla vähän yksinkertainen..

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen:
Kumpi olisi hoitajien mielestä parempi vaihtoehto: tietyllä rahasummalla palkattaisiin lisää hoitajia, jolloin työmäärä hoitajaa kohti vähenisi ja työ ei olisi niin raskasta mutta palkka pysyisi nykyisellä tasolla, VAI että hoitajille annetaan palkankorotus, mutta uusia hoitajia ei palkata, eli työmäärä ja raskaus pysyy samana mutta tilipussi kasvaa.
No se nyt on jo nähty että lisää hoitajia ei tällä palkalla saa. Kun palkka olisi parempi voisi alallekin olla kiinnostusta enemmän..

:D Hehheh.. Sairaanhoitaja/sairaanlapsen kotiäiti vastaa että näitä kahta työtä ei voi oikein verrata. On eri asia pestä yhden osaston potilaat kun pestä ne pari lasta kotona. On eri asia antaa tehokkaita laskimonsisäisiä/ lihakseen pistyettäviä lääkkeitä kun suun kautta parasetamolia. On eri asia tilata lääkäri korvatulehdusepäilyyn kuin tulkita ensin sydänkäyrää ja sen pohjalta tehdä lääkärin kutsu sen mukaan mitä sairaanhoitajan silmä käyrässä näkee..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja melle:

:D Hehheh.. Sairaanhoitaja/sairaanlapsen kotiäiti vastaa että näitä kahta työtä ei voi oikein verrata. On eri asia pestä yhden osaston potilaat kun pestä ne pari lasta kotona. On eri asia antaa tehokkaita laskimonsisäisiä/ lihakseen pistyettäviä lääkkeitä kun suun kautta parasetamolia. On eri asia tilata lääkäri korvatulehdusepäilyyn kuin tulkita ensin sydänkäyrää ja sen pohjalta tehdä lääkärin kutsu sen mukaan mitä sairaanhoitajan silmä käyrässä näkee..
Eipä meillä kuitenkaan nyt ollut kyseessä tavallinen lastensairaus vaan paljon pahempaa.

Yhteistyössä