Saa nähdä tuleeko lakko!

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Lakkoon valmis:
Olen lakkoon valmis, jos korotukset ovat tosiaan vain nimelliset, niinkuin on annettu ymmärtää...
Sitä rahaa on tultava NYT!! Siitä on YLI 10v. kun tehyläiset on lakkoileet, ja mitään kunnon korotusta tässä 10v. sisään ei ole saatu!
Mun miehellä on samanpituinen koulutus ja sen palkka 3000e/kuussa. Mulla (yhden kok.lisän jälkeen!) pikkasen päälle 2000e.
ja mä saan yiopistokoulutuksella saman, tutkijana jopa mahdollisesti vähemmän. Opinnot kestää siis ainakin 5v. Eli ei oo sairaanhoitajat ainoita....

vieras
Voi, kun saatais vielä kotiäideillekin lisää "palkkaa". Eräänlainen kutsumustyö tämäkin taitaa olla. Mä kyllä voisin ottaa mukisematta vastaan kuukaudessa tuon hoitajien palkan ja lupaan jopa olla valittamatta huonosta "palkasta".

nimimerkillä: 250 euroa kuussa tienaava kotiäiti

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi, kun saatais vielä kotiäideillekin lisää "palkkaa". Eräänlainen kutsumustyö tämäkin taitaa olla. Mä kyllä voisin ottaa mukisematta vastaan kuukaudessa tuon hoitajien palkan ja lupaan jopa olla valittamatta huonosta "palkasta".

Juu mut kato, eikseniin o et kotiäiti ei varsinaisesti tee työtä...lomaahan tää kaikki on. :D :saint: :D :saint: :D :saint:

(vierailija)
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Lakkoon valmis:
Olen lakkoon valmis, jos korotukset ovat tosiaan vain nimelliset, niinkuin on annettu ymmärtää...
Sitä rahaa on tultava NYT!! Siitä on YLI 10v. kun tehyläiset on lakkoileet, ja mitään kunnon korotusta tässä 10v. sisään ei ole saatu!
Mun miehellä on samanpituinen koulutus ja sen palkka 3000e/kuussa. Mulla (yhden kok.lisän jälkeen!) pikkasen päälle 2000e.
ja mä saan yiopistokoulutuksella saman, tutkijana jopa mahdollisesti vähemmän. Opinnot kestää siis ainakin 5v. Eli ei oo sairaanhoitajat ainoita....
Eihän tässä mun mielestä oo pelkästään kyse koulutuksesta ja sen pituudesta, vaan siitä kuinka vastuullista ja vaativaa sekä lisäksi fyysisesti että psyykkisesti raskasta hoitajien työ on. Kuinka moni teistä on ollut sairaalassa tai vaikkapa vanhusten vuodeosastolla seuraamassa hoitajien työtä???

On aivan eri asia hoitaa muutamaa omaa tervettä lasta kotona kuin vastata usean sairaan aikuispotilaan hoitamisesta, johon kuuluu mm. syöttämistä, pukemista, nostamista, lääkkeiden antoa, iv-lääkitystä, tutkimusten tilaamista, voinnin tarkkailua ja hoitotoimenpiteitä aasta ööhön...vaikea kuvata edes, mitä kaikkkea tulee päivän aikana tehtyä...

Itse olin kotiäitinä lähes neljä vuotta ja kyllä kotiäitiys on HELPPOA verrattuna sairanhoitajan työhön. Silti olen sitä mieltä, että kotiäitiys on hieno juttu, ja kaipaa enemmän arvostusta. Hoitamista ei valitettavasti arvosteta, oli se sitten omien lapsien tai potilaiden hoitamista.

hoitsu
Yksi iso asia miksi hoitajien palkkoja on nostettava,on se että tulevaisuudessa tarvitaan koko ajan lisää hoitajia.Isompi palkka houkuttelis alalle enemmän hakijoita.kun itse aikanaan opiskelin,yli puolet ryhmästä lopetti opinnot kesken.Yksi merkittävä syy oli se,että ensimmäisten harjoittelujaksojen jälkeen todettiin että työ on todella raskasta ja vastuullista.Ja yleensä on koko ajan kamala kiire.Palkkatasokin oli tiedossa.Nyt kun on jonkun vuoden ollut töissä niin todella tajuaa että palkka ja työn vaativuus ei vastaa toisiaan.Itse olisin kyllä tyytyväinen niihin eilisiin korotuslukemiin...

Tehyläinen myöskin, tosin tulevaisuus kotona lapsen kanssa kotona aika pitkään... Monesti olen miettinyt, että palatako työhön vai jäänkö kotiin harjoittamaan ammattiani erityisen kanssa, Ja joka kerta kun sairaalaan lähdemme, päätän jäädä kotiin antamaan hyvää hoitoa lapselle.

Sairaanhoitaja opiskelee (ammatti)korkeakoulututkinnon ja mikä on palkkio. Työ on kuluttavaa sekä henkisesti että fyysisesti, vanha kokenut sairaanhoitaja tietää monesti enemmän kuin lääkärit. Ja mikä on palkka? Aliarvoinen. Kukaan ei halua lähteä huonolla palkalla töihin, on liian vähän työntekijöitä, turvattomuutta sekä hoitajilla että potilailla/asiakkailla ja kukaan ei halua lähteä semmoiseen työhön. Syntyy kierre. Millä kierre poikki? Hoitajille ansaitsemansa palkkio työstään, mutta kunnille myös korvamerkittyä rahaa hoitohenkilökunnan palkkaamiseen. Vanhenevat ne poliitikotkin joskus ja toivottavasti sitten muistavat vaippasäännöstelyn keskellä ripuliaikana minkälaista työtä oikein tehdäänkään!

huoh..
Nainen on naiselle susi. Tässäkin se taas nähdään, kateellisa ollaan, ikinä ei naiset pysty "puhaltamaan samaan hiileen"!
Kadehditaan ulkonäköä, palkka, miestä jne.

vieras
Joo kaikille vaan paljon palkkaa lisää, ja sit rutistaan kun tk-maksut ja kaikki palvelut + tavarat maksaa ja hinnat nousee. Nytkin tehyn lisäksi kaupanala vaatii kanssa 10% palkan korotusta, no ruokanousee sitten saman tai vähän enempi. Eipähän jää siitäkään palkan korotuksesta mitään iloa, kenellekkään

vieras
[

Sairaanhoitaja opiskelee (ammatti)korkeakoulututkinnon ja mikä on palkkio. Työ on kuluttavaa sekä henkisesti että fyysisesti, vanha kokenut sairaanhoitaja tietää monesti enemmän kuin lääkärit.

Tuo on totta...Ja esim.synnytyksen aikana...ja erityisesti sen jälkeen,kätilö tekee tilannearvion,valitsee sopivan puudutuksen,lääkkeet jne.Lääkäriltä kysytään vain lupa.Näitä vastaavia juttuja löytyy paljon.

Mitähän mieltä lääkärit on hoitajien palkankorotustoiveista?

Lääkärit...
toivottavasti ovat puolella. Eihän tästä pitkä aika ole kun itse halusivat lisää liksaa. Kerran väläyttivät lakon mahdollisuutta ja kas, palkka nousi mukisematta SATOJA EUROJA!

Mä olen lääkäreille kateellinen, saavat yhden vuorokauden päivystyksestä saman korvauksen kun mä 3 viikon yö, pyhä ja iltalisistä yhteensä!!

Vieras
[

Mitähän mieltä lääkärit on hoitajien palkankorotustoiveista?
Mitäköhän tekemistä sillä on minkään kanssa? Olkoot mitä mieltä vaan.

Se on ainakin nähty, mitä mieltä kaksplussalaiset on hoitajien palkankorotustoiveista...

huvittunut

no siinähän menette lakkoon! joku raja ahneudellakin, tähän mennessä ehdotettu korotus on enemmän kuin riittävä, itse en olisi antanut senttiäkään superilaisille.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tehyläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku myy ja haisulimamma:
mitäs se sitten niinkuin tarkoittaa jos tehyläiset menee lakkoon?onhan jonkun nekin hommat tehtävä..
t.ulkopuolinen
Itse olen sitä mieltä, että jos lakko tulee, tehdään vain HÄTÄtyötä. TK:t kiinni vaan ja kaikki, jotka eivät hoidon puutteeseen kuole, saavat odottaa. Jos lakon aikana edelleen tehdään kaikki työt mutta pienemmällä porukalla, niin eihän lakosta ole mitään hyötyä.

Ja edelleen palkoista; alalla 10 v. olleena saan brutto 1900 e/kk. Että jos saisinkin sen 2500 e mistä kaikki toitottaa, olisin hyvin onnellinen. Nostaisivat palkat oikeasti edes siihen, niin tulisi jotain korjausta asiaan.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huvittunut:
no siinähän menette lakkoon! joku raja ahneudellakin, tähän mennessä ehdotettu korotus on enemmän kuin riittävä, itse en olisi antanut senttiäkään superilaisille.
Ai 4 e/kk on riittävä palkankorotus? Näin luin eilen netistä.

vieras
Kunta-alalla on saavutettu neuvottelutulos virka- ja työehtosopimuksista 2007 - 2009 kuntatyönantajan ja kolmen pääsopijajärjestön kesken. Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola ei pidä sopimusesitystä riittävän hyvänä. Hän vetoaa hallitukseen, jotta rahaa löytyisi yleisön sympatioiden lisäksi.

Työnantajan sopimusesityksen hyväksyivät Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO, Kunta-alan unioni ja Tekniikan ja Peruspalvelujen Neuvottelujärjestö KTN. Hoitoalan järjestöt Tehy ja Super eivät sen sijaan ole hyväksyneet sopimusta. Ne saivat 1,5 viikon harkinta-ajan.

Hoitajien järjestöillä on mahdollisuus yhtyä sopimukseen 1.10.2007 mennessä. Tuolloin kunta-alan virka- ja työehtosopimukset on tarkoitus allekirjoittaa. Sopimuskausi päättyy 31.1.2010.

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola muistuttaa, että eduskuntavaalien aikaan hoitajien palkka oli keskustelun keskiössä. Hän vetoaakin hallitukseen, jotta valtiolta löytyisi luvattua enemmän lisärahaa hoitajille.

Korotukset kymmenen prosentin luokkaa

Sopimukset sisältävät kolme yleiskorotusta ja kaksi paikallista järjestelyerää, joiden kustannusvaikutus on yhteensä yhdeksän prosenttia.

Neuvottelutulos sisältää lisäksi samapalkkaisuuden edistämistä ja palkkakilpailukyvyn ylläpitämistä koskevan pöytäkirjan. Näiden toimenpiteiden kustannusvaikutus on keskimäärin kaksi prosenttia, ja ne suunnataan kunta-alan naisvaltaisille koulutetuille ryhmille kuten esimerkiksi hoitoalalle, sosiaalisektorille ja päivähoidon henkilöstöön.

Sopimuksiin sisältyy lisäksi joulukuussa 2007 maksettava 270 euron suuruinen kertaerä, jouluraha, joka on samansuuruinen kaikille kunnan työntekijöille.

Vanhanen toivoo myönteistä lopputulosta

Pääministeri Matti Vanhanen toivoo että hoitoalan järjestöt Tehy ja Super päätyisivät harkinnassaan myönteiseen tulokseen. Työnantajan tarjous on Vanhasen mukaan kunnille maksukyvyn kannalta ylärajoilla.

- Kahden vuoden kuluessa ratkaisu nostaa kuntien palkkoja, miten sen sanoisi, aika paljon eli 11 prosenttia. Se on kyllä nykyoloissa korkea korotus, Vanhanen totesi.

SDP:n puheenjohtajan Eero Heinäluoman mukaan opposition välikysymys kuntatyöntekijöiden palkkaratkaisusta on edelleen ajankohtainen. Heinäluoman mukaan hallitus jattää ns. naispalkkaerän kuntien maksettavaksi.

YLE Uutiset

reima
Jos sairaanhoitajan peruspalkka on nyt noin 1800 ? ja siihen on tulossa 10% korotus, niin minusta se on ihan hyvin. En ole koskaan saanut 180 ? palkankorotusta.
Sillä korotuksella saisi joka kuukausi lapselleen uudet Reimatecit, mutta kun ei riitä niin ei riitä.

SH
Ja jos joku teistä on seurannut keskusteluja niin se korotushan on noin 30 ?/kk... että en tiedä sitten mistä toi 270 ? on revitty... Mutta henk.koht. en haluais lakkoon mennä koska siinä näytetään jälleen kerran työnantajille että kyllä nää päivystyshommat sujuu pienemmälläkin porukalla jos on tarvis... Määräaikaiset saa kenkää ja edut huononee...

Yhteistyössä