s....tanan lakkoilijat!

Status
Viestiketju on suljettu.
Jaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyl mul työttömänä kelpais työ,vähän "huononmallakin"palkalla
No kuule ei muuta kun hakeudut töihin ja kerrot että sulle kelpaa ne olosuhteet ja työajat mitä he haluavat ja palkaksi riittää pienenpikin summa.. ihan varmasti saat tehtaalta työtä.. hopi hopi.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja hieman selkeyttä:
Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:n liittovaltuusto päätyi hylkäämään valtakunnansovittelija Esa Lonkan tekemän sovintoesityksen äänestyksen jälkeen äänin 5 - 25, 1 tyhjä.

Sovintoesitys on nelivuotinen, eikä se sisältänyt kokonaisuutena riittävästi parannuksia verrattuna aiempiin sovintoesityksiin. Sovintoesitys ei edelleenkään kohdellut sopimusaloja tasapuolisesti ja muun muassa teollisuuden alan erityskysymyksiä ei esityksessä huomioitu.

Liittovaltuusto ei voinut hyväksyä sovintoesityksen sisältämiä työaikaheikennyksiä. Sovintoesityksessä oli edelleen heikennyksiä työaikoihin liha- ja leipomoalalle. Leipomoalalle työaikamuutokset olisivat mahdollistaneet 48 tunnin ja kuusipäiväiset työviikot. Käytössä olisivat olleet kaikki viikonpäivät. Liha-alalle sovintoesityksessä esitettiin paikallista sopimista lauantaityöstä.

Liittovaltuuston näkemys on, ettei uusista työaikamalleista olisi tarjolla sellaista korvausta rahana ja vapaa-aikana, että vapaaehtoisia työaikaan siirtyjiä olisi löytynyt työnantajan tahtomaa määrää ilman työnantajan painostusta. Sovintoesityksen hyväksyttyään liittovaltuusto ei olisi voinut taata, ettei yksikään elintarviketyöntekijä olisi joutunut tahtomattaan tekemään lauantai- ja sunnuntaityötä.

Liittovaltuusto tahtoo painottaa, ettei se ole valmis hyväksymään paikallisesti sovittavia työaikamuutoksia. Sopimuskierros on osoittanut selkeästi, miten heikosti paikallisella tasolla pidetään sopimuksista kiinni ja pystytään sopimaan paikalliset työriidat. Elintarvikealan paikallisen sopimuskulttuurin olisi parannuttava selkeästi, ennen kuin alalla voidaan luopua liittotason sopimuksista työaikakysymyksissä.

Elintarvikealan lakonuhka on toteutumassa ja alalla alkaa kuusipäiväinen lakko, joka tarvittaessa laajenee koko alaa koskevaksi lakoksi.
Kiitos
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Youtubessa on hyviä videoita, joilla pääsee dyykkaamisen alkuun.
Miä pärjään oikein hyvin, kiitos :D Vielä.. Mutta sitten kun alkaa ketuttamaan niin tuo on se mistä alotetaan.
 
=)
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ottaisivat loparit jos ei työt kelpaa. Tässä taloustilanteessa luulisi olevan kiitollinen että ON ylipäänsä töitä. Sopii olla tekemättäkin jos tuntuu siltä!
Peesi. Kyllä ne yrittäjätkin siellä tekee jopa 7 päiväistä viikkoa ilman ylityökorvauksia ja ilman kesälomia puhumattakaan sairasajan palkasta tai ylimääräisestä lomakorvauksesta. Ei tietenkään mitkään isojen puljujen omistajat, mutta nämä kaikki tulee aina pienyrittäjänkin niskaan. Ai niin, mutta itsehän ovat osansa valinneet :snotty:
niin että jos töissä on , niin on suostuttava mihin tahansa ehtoihin,kun pitää olla vaan KIITOLLINEN että on töitä ?
tuota logiikkaa mä en ymmärrä. paitsi katkeran työttömän suusta :ashamed:
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
 
vierass
Täältä täysi tuki lakkoilijoille! Jokaikisen äidin luulisi osaavan tätä lakkoa tukea! Minä en ainakaan suostuisi noihin vaatimuksiin, perhe kun menee AINA työn edelle.

Ei tässä kukaan ole nälkään kuolemassa. Ruokaa saa ihan suoraan tuottajiltakin. Ehkä tää tekee hyvää yhdelle jos toiselle "meidän äiti tekee teidän äitien ruuat" -äideille :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
täällä on jo ikuisuuden huutanut eines hyllyt/leipä tyhjyyttään.

leipää voin kyllä itsekkin väsätä.

mutta mun mielikuvitus ei riitä ruokiin mitä tehdä jos ei oo jauhelihaa/makkaraa

tuntuu jo nyt että kauheen yks toikkosia ruokia saa syödä..

vappuna ei saanut ees makkaroita täältä..
No on siinä jollain ongelmat. Kunhan sinä saat siihen makkarakeittoosi ja jauhelihakastikkeeseesi ainekset niin on ihan sama millaiset työolot toisilla on |O

Pienenä vinkkinä: selaile keittokirjaa tai nettiä, on olemassa myös ruokia johon ei tarvitse jauhelihaa tai makkaraa ;)

Ja leivästä valittaville - etteköhän te nyt jonkun aikaa ilman leipää pärjää, jos ette pärjää niin se ei kerro muuta kuin omasta uusavuttomuudesta - leipää kun pystyy tekemään itsekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
kyse on siitä että työnantaja vaatii 50tunnin työviikkoja /6 päivän työviikkoja ilman ylityökorvausta.. joillakin on muutakin elämää.. kuten myös sinulla joka jaksat ruikuttaa jostain kaupan hyllyistä.. tuliko tää yleinen tieto tosiaan sulle yllätyksenä? :D olisit ostanu talteen. hae äkkiä leipääkin, maanantaina jatkuu lakko ja sen loppumisesta ei oo tietoakaan
hmm, mutta voisko joku nyt valaista mulle, et miks työnantaja vaatii tollasta? mä alotin tonne oman ketjunkin, mut siihen ei paljoa vastauksia herunut.
onko nyt kyse siitä, että työnantajilla menee huonosti? eli, että vaihtoehdot alkaa olemaan joko työntekijän joustaminen tai irtisanomiset? vai ihan vaan kettuillakseen tollasta vaativat? :eek:
Noh, sama meno oli 3 vuotta sitten. Taloustilanne oli toinen ja samoja asioita vaati työnantaja. Joten se lamajuttu ei mene läpi.

Vuonna 2007:
http://www.selry.fi/?x17423=2059614
no jos siis kyse on ihan vaan puhtaasta työnantajan ahneudesta, niin sanattomaksi vetää! :eek: pisteet sitten lakkoilijoille vaan. jatkakaa. :D
 
vierass
Mä lisään vielä, että onko tää koko touhu nyt sit siitä kauppojen sunnuntaiaukioloista johtuvaa? Että silloin sunnuntainakin pitäisi olla tuoretta tavaraa hyllyssä vai ja sen takia vaaditaan tällaista? On sekin nyt täysin käsittämätöntä!
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ottaisivat loparit jos ei työt kelpaa. Tässä taloustilanteessa luulisi olevan kiitollinen että ON ylipäänsä töitä. Sopii olla tekemättäkin jos tuntuu siltä!
Peesi. Kyllä ne yrittäjätkin siellä tekee jopa 7 päiväistä viikkoa ilman ylityökorvauksia ja ilman kesälomia puhumattakaan sairasajan palkasta tai ylimääräisestä lomakorvauksesta. Ei tietenkään mitkään isojen puljujen omistajat, mutta nämä kaikki tulee aina pienyrittäjänkin niskaan. Ai niin, mutta itsehän ovat osansa valinneet :snotty:
niin että jos töissä on , niin on suostuttava mihin tahansa ehtoihin,kun pitää olla vaan KIITOLLINEN että on töitä ?
tuota logiikkaa mä en ymmärrä. paitsi katkeran työttömän suusta :ashamed:
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
Yrittäjän työehdot ovat jo alunperin surkeat... Nyt työnantaja yrittää muuttaa työntekijöiden oikeuksia ilman, että työntekijällä on ollut mahdollisuutta tehdä omaa päätöstään alalle ryhtymisestä uusien ehtojen mukaan.

Mutta silti, kyllä yrittäjällekin kiusaa jaksetaan keksiä ja tehdä matkan varrella. Se vain ei ole sama asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
kuten varmasti tiedät sinäkin, yrittäjyys on paljon muutakin .
hämmentävää edelleen, että jonkun mielestä olisi ihan OK, että pomo voisi huonontaa työntekijänsä etuja ilman mitään "ongelmia". kyllä silloin olisi aika ankeaa monella alalla ...
:/
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
kyse on siitä että työnantaja vaatii 50tunnin työviikkoja /6 päivän työviikkoja ilman ylityökorvausta.. joillakin on muutakin elämää.. kuten myös sinulla joka jaksat ruikuttaa jostain kaupan hyllyistä.. tuliko tää yleinen tieto tosiaan sulle yllätyksenä? :D olisit ostanu talteen. hae äkkiä leipääkin, maanantaina jatkuu lakko ja sen loppumisesta ei oo tietoakaan
hmm, mutta voisko joku nyt valaista mulle, et miks työnantaja vaatii tollasta? mä alotin tonne oman ketjunkin, mut siihen ei paljoa vastauksia herunut.
onko nyt kyse siitä, että työnantajilla menee huonosti? eli, että vaihtoehdot alkaa olemaan joko työntekijän joustaminen tai irtisanomiset? vai ihan vaan kettuillakseen tollasta vaativat? :eek:
Noh, sama meno oli 3 vuotta sitten. Taloustilanne oli toinen ja samoja asioita vaati työnantaja. Joten se lamajuttu ei mene läpi.

Vuonna 2007:
http://www.selry.fi/?x17423=2059614
no jos siis kyse on ihan vaan puhtaasta työnantajan ahneudesta, niin sanattomaksi vetää! :eek: pisteet sitten lakkoilijoille vaan. jatkakaa. :D
Jatkaa vaan. Elannon hevosmiehet ovat vieläkin lakossa...
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Minä en ainakaan suostuisi noihin vaatimuksiin, perhe kun menee AINA työn edelle.
Teveisiä sinne sossun luukulle:D
Mun työllä on arvo. Minulla on arvo. Kyllä osaava ihminen löytää aina jotain työtä. Hienoa, jos sun mielestä työntekijää voi tallata miten vaan...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
kuten varmasti tiedät sinäkin, yrittäjyys on paljon muutakin .
hämmentävää edelleen, että jonkun mielestä olisi ihan OK, että pomo voisi huonontaa työntekijänsä etuja ilman mitään ongelmia. kyllä silloin olisi aika ankeaa monella alalla ...
:/
Millä oikeudella työntekijät huonontavat työnantajan etuja?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Täältä täysi tuki lakkoilijoille! Jokaikisen äidin luulisi osaavan tätä lakkoa tukea! Minä en ainakaan suostuisi noihin vaatimuksiin, perhe kun menee AINA työn edelle.

Ei tässä kukaan ole nälkään kuolemassa. Ruokaa saa ihan suoraan tuottajiltakin. Ehkä tää tekee hyvää yhdelle jos toiselle "meidän äiti tekee teidän äitien ruuat" -äideille :D
Samaa mieltä kanssasi. Ja pienten tuottajien puolestapuhujana olen pelkästään iloinen, jos suomalainen kuluttaja löytää muutkin valmistajat kuin vain nämä isot. Ymmärrän sen, että jos on pienet tulot ja suuri perhe, vähän kalliimpien ruokien osto ei ole mahdollista. Mutta monelle se olisi mahdollista, jos vain ei olisi niin jumittunut tukemaan näitä suuria valmistajia... "ostetaan Atriaa, kun ollaan aina ennenkin ostettu".

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Minä en ainakaan suostuisi noihin vaatimuksiin, perhe kun menee AINA työn edelle.
Teveisiä sinne sossun luukulle:D
Mun työllä on arvo. Minulla on arvo. Kyllä osaava ihminen löytää aina jotain työtä. Hienoa, jos sun mielestä työntekijää voi tallata miten vaan...
Mut hei. Sullahan menee perhe AINA työn edelle. Terveisiä sossun luukulle :D
 
maissihiiri
Mä kyllä ymmärrän miksi lakkoilevat, ja kyllä mäkin lakkoilisin jos joutuisin 6-päiväistä viikkoa tekemään ym. Mutta ei se silti poista sitä että kyllä se alkaa vituttaa jo kun käy kaupassa eikä siellä ole lihaa!! Ok, välillä voi syödä pelkkää kasvisruokaa, mutta ei todellakaan joka päivä.

Eikä tää varmasti kaupallekaan hyvä tilanne ole, varmasti tappioita tulee yhdelle sun toiselle. Kyllähän sen jo huomaa ettei tuolla ruokakaupoissa edes ole ketään kun siellä käy.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
kuten varmasti tiedät sinäkin, yrittäjyys on paljon muutakin .
hämmentävää edelleen, että jonkun mielestä olisi ihan OK, että pomo voisi huonontaa työntekijänsä etuja ilman mitään ongelmia. kyllä silloin olisi aika ankeaa monella alalla ...
:/
Millä oikeudella työntekijät huonontavat työnantajan etuja?
Nimenomaan!
 
Pom
Heh, johtunee varmaan siitä että asun täällä susirajan kupeessa, että kaupoissa on ruokaa ihan riittämiin, kun täällä ei ihmiset vissiin hamstraa samaan malliin kuin kehän sisäpuolella. Täällä taitaa ihmisillä olla hirvi tai pari pakasteessa, potut ja muut omasta pellosta, marjat metästä jne...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Pom:
Heh, johtunee varmaan siitä että asun täällä susirajan kupeessa, että kaupoissa on ruokaa ihan riittämiin, kun täällä ei ihmiset vissiin hamstraa samaan malliin kuin kehän sisäpuolella. Täällä taitaa ihmisillä olla hirvi tai pari pakasteessa, potut ja muut omasta pellosta, marjat metästä jne...
Täällä kehän sisäpuolellakin ongelma lienee vain joissain kaupoissa. Itse en ole vielä moiseen törmännyt.

 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Minä en ainakaan suostuisi noihin vaatimuksiin, perhe kun menee AINA työn edelle.
Teveisiä sinne sossun luukulle:D
Mun työllä on arvo. Minulla on arvo. Kyllä osaava ihminen löytää aina jotain työtä. Hienoa, jos sun mielestä työntekijää voi tallata miten vaan...
Mut hei. Sullahan menee perhe AINA työn edelle. Terveisiä sossun luukulle :D
Niinhän se menee, mutta elättääkseni perheeni sen vaatimalla tasolla en koe sossun tukien riittävän. Jos se sun mielestä on lasten edelle pistämistä, että jouluna parutaan täällä, kun ei oo varaa ostaa lapselle lahjan lahjaa tai että lapsilisät tulee viikon päästä ja tilillä nolla euroa niin hyvä homma sekin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
kuten varmasti tiedät sinäkin, yrittäjyys on paljon muutakin .
hämmentävää edelleen, että jonkun mielestä olisi ihan OK, että pomo voisi huonontaa työntekijänsä etuja ilman mitään ongelmia. kyllä silloin olisi aika ankeaa monella alalla ...
:/
Millä oikeudella työntekijät huonontavat työnantajan etuja?
Eihän siitä ole kyse. Vaan siitä, että TA haluaa huonontaa jo olemassa olevia sopimuksia. Noin niiku yksinkertaistettuna.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Pom:
Heh, johtunee varmaan siitä että asun täällä susirajan kupeessa, että kaupoissa on ruokaa ihan riittämiin, kun täällä ei ihmiset vissiin hamstraa samaan malliin kuin kehän sisäpuolella. Täällä taitaa ihmisillä olla hirvi tai pari pakasteessa, potut ja muut omasta pellosta, marjat metästä jne...
Asun Helsingissä, mutta mulla on poroa ja hirveä pakastimessa. Veli metsästää hirviä ja poro ostettiin jo aiemmin kimpassa. Ei tullut kummoinen kilohinta, kun kokonaisena ostaa. Juureksia saa ihan kohtuulliseen hintaan suoraan tuottajilta myös täällä etelässä.
 
minä
SEL:n mukaan liittovaltuusto ei voinut hyväksyä sovintoesityksen sisältämiä työaikaheikennyksiä. Liitto kertoo tiedotteessaan että leipomoalalle työaikamuutokset olisivat mahdollistaneet 48 tunnin ja kuusipäiväiset työviikot. Käytössä olisivat olleet kaikki viikonpäivät. Liha-alalle sovintoesityksessä esitettiin paikallista sopimista lauantaityöstä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja =):
Ainahan sä voit ryhtyä yrittäjäksi jos ehdot eivät kiinnosta. Sitten voit maksaa itselles just niin hyvää palkkaa kuin haluat ja tehdä niin lyhyttä päivää kuin katsot hyväksi =)
kuten varmasti tiedät sinäkin, yrittäjyys on paljon muutakin .
hämmentävää edelleen, että jonkun mielestä olisi ihan OK, että pomo voisi huonontaa työntekijänsä etuja ilman mitään ongelmia. kyllä silloin olisi aika ankeaa monella alalla ...
:/
Millä oikeudella työntekijät huonontavat työnantajan etuja?
Siis täh?

Miten tässä työnantajan edut huononevat?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä