RV 34 meneillään ja esikoinen tulossa, mitä kannattaa vielä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mievain"

Vieras
Eli ottaen huomioon, että elämäntilanne muuttuu kohta aika paljon, niin mitä kannattaisi vielä tehdä? Valmennuksessa kehotettiin menemään kampaajalle :)

Ja sitten kotihommien osalta; olen jo pessyt ja silittänyt kaikki vaatteet vauvalle valmiiksi ja hankinnat on tehty. Nyt olen lähipäivinä siivoillut. Mitä vielä kannattaisi huomioida? Onko liian aikaista laittaa sairaalakassia valmiiksi?

Mullekin esikoinen tulossa, ja 34. viikko menossa. Saanko kysyä, milloin sulla on laskettu aika? :) Ajattelin itse, että laitan sairaalakassin valmiiksi tossa kunhan kuukausi vaihtuu - jos nyt sitten vaikka tuleekin hoppu, niin onpahan ainakin nuo jutut valmiina. Tosin mulla on tässä myös se, että olen valitettavan tapahtuman jälkeen yksinodottaja, joten ei ole kumppania, joka nyt voisi sit jälkikäteen tuoda niitä unohtuneita juttuja sairaalaan... Omat vanhemmat onneksi, tosin. :)

Olen koettanut itse tehdä kaikki hyvissä ajoin... Tuttipullot keittänyt ja laittanut valmiiksi - siltä varalta, että maito ei alakaan nousta. Asunnon olen koettanut pitää puhtaana, jotta tänne on sitten mukava ja helppo tulla, kun sairaalasta kotiutuu...

miks ihmeessä ne käskee menemään kampaajalle???? :O turhamaisuuden huippu!

(sori mua vaan raivostuttaa nyt just kampaajat, kun uutisissa selitettiin sitä kampaamoalan veroalea, että kuinka sen piti laskea hintoja ja lisätä työpaikkoja mutta niin ei käynytkään ja mun mielestä on niin väärin että verohelpotuksia laitetaan tollaseen turhamaisuuden tukemiseen tai varakkaille akoille, jotka siellä kerran viikossa käy... ihan älytöntä!)

ehkä käyt miehesi kanssa syömässä, leffassa tai kavereiden luona kylässä :) tsemppiä loppumetreille ja siitä eteenpäin! :)

Ja etsiä tietoa imetyksestä, muutakin kuin mitä neuvola tarjoaa. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin imetysongelmien keskellä (väsyneenä) koittaa etsiä tietoa.

Kiitos! :) Tsemppiä tässä tarvitaankin, alkaa meinaa pikkuhiljaa nousta teiniaikojen synnytyspelot mieleen... Tähän saakka ne onkin olleet ihmeen kadoksissa kun ei ole ollut vielä ajankohtaista miettiä asiaa.

Ainiin, toi ruoan pakastaminen! Itse koen sen todella tärkeeks, varsinkin kun kaikki siitä vinkkaa, mutta mies ei ymmärrä!! Auttakaa, miten selitän sen sille niin että sekin hoksaa? Sen mielestä se on ihan turhaa, "pystyyhän aina toinen käymään kaupassa kun toinen on lapsen kanssa" ja "eihän tässä mihinkään ydinsotaan olla valmistautumassa"...... >.< Kun vetosin väsymykseen ettei silloin ehkä kiinnosta alkaa miettiä mitä kaupasta tarvii ja vielä tehdä ruokaa, niin tämän mielestä ihan hyvin jaksaa kun toinen on vauvan kanssa ja vuorotellen nukutaan niin ei tule yhtäaikaisia univelkoja?!?! En tiedä, kuvittelenko itse vauva-arjen olevan todella väsyttävää ja hektistä, vai ottaako mies turhan iisisti eikä tajua? Miehellä on siis ikää jo 28, on myös sosiaalialan ihmisiä (kuten minäkin), eikä edes mikään tyhmä - ehkä liian rento ja optimistinen.

mamma; tuo imetystieto - voitko kertoa millaista tietoa? Kun en tosiaan koskaan ole imettänyt ja olen juuri sillä ajatuksella elänyt että sairaalassa ja neuvolassa sitten opettavat, niin on vaikea alkaa itse vielä kyseenalaistaa mitään ja etsiä mitään tarkkaa tietoa...

Niimpä ;) Mitä kaikkea kannattaisi tehdä pakkaseen, en oo juurikaan ennen kotiruokaa pakastellut kun se on aina syöty parissa päivässä? Säilyykö keitot hyvinä, esim. omatekemä pinaattikeitto, kasvissose?

[QUOTE="mievain";22982980]Niimpä ;) Mitä kaikkea kannattaisi tehdä pakkaseen, en oo juurikaan ennen kotiruokaa pakastellut kun se on aina syöty parissa päivässä? Säilyykö keitot hyvinä, esim. omatekemä pinaattikeitto, kasvissose?[/QUOTE]

Kuulostaa hyvältä. Melkein mikä tahansa kotiruoka päihittää kaupan valmismössöt pakastettunakin. Vaikka olis pastaa.

...Eli teen joku päivä ihan tolkuttomasti vaikka pinaattikeittoa, syön sitä ja pakastan loput sellaisiin pakasterasioihin ja yritän sitten joskus maaliskuussa saada sen jääkuution irti siitä rasiasta ja kuumennan kattilassa? :D

Niin, ja mieheni mielestä keittoja ei voi pakastaa kun ei säily hyvänä - siksi kysyin, ja kun en itse ollut varma... :)

Joku sen linkin laittoikin.
Mä en tehnyt mitään valmiiksi, eikä kyllä tarvinnutkaan. Jaksoin siivota ja ruoanlaitto tarjosi ihanaa lepoa, koska tykkään siitä :) Tein myös itse myöhemmin soseet samaan aikaan kun laitoin meille ruokaa. Aaah, se oli ihanaa aikaa <3 Se tosiaan riippuu niin ihmisestä. Älä aja itseäsi loppuun vaan muista nukkua silloin kun pystyt ja nukuttaa. Mä en sairaalassa ainakaan pystynyt nukkumaan kun torkkuja, koska katselin meidän ihanaa tyttöä kokoajan <3

Mulla sama kun Hoodratilla, eli en tehny mitää valmiiks ja ihan hyvin pärjättiin.. :)

Mutta ehdottomasti kannattaa nyt levätä niin paljon kun vaan voi ja nauttia niistä pitkistä kuumista suihkuista yms...

En itse tehnyt mitään valmiiksi, kun halusin olla pullantuoksuinen superäiti. Kaksi kuukautta jaksoinkin aina pojan nukkuessa siivota, pestä pyykkiä ja laittaa ruokaa. Sitten väsyin totaalisesti ja hiukan masennuinkin. Kaupassa käyntikin tuntui aivan ylitsepääsemättömältä. Seuraavina kuukausina ei muuta syötykään kun valmisruokia ja noutopizzoja. Kannattaa ehdottomasti tehdä pakkanen täyteen ruokaa. Ei voi ikinä etukäteen tietää, jos vaikka väsy iskee.

No en mie ainakaan ruokaa rupia pakastimeen tekemään, ei ne niin kauaa edes säily ja sitä paitsi mulla on mies, joka osaa kokata, eikä se nouto pizza hullummalta kuulosta silloin tällöin (nyt on ollut pizzan syönti kielto). Tietenkin eri asia sellaisella, joka odottaa lasta yksin tai mies on vaan niin uus avuton ja kädetön ettei osaa mitään tehdä...

mä tein jonkun verran pakkaseen ruokaa, mutta syömättä jäivät kun tuli sitten kuitenkin tehtyä tuoretta :)

Joku puhui pitkistä suihkuista...musta yks koomikko sanoi ihan kuvaavasti kerran. "Tutut kehotti ennen lapsen syntymää tekemään kaikkea kivaa mistä nauttii, matkustelkaa vielä kun voitte jne. Hitto soikoon, olisivat sanoneet, että käy suihkussa vielä kun voit!" :D No, ei se oikeasti niin vaikeaa ole suihkuun mennä, varsinkaan kun mies on kotona, mutta yksin meni pari kertaa jännittäessä, että kuinka innolla vauva katsoo sitteristä kun äiti on suihkussa :)

Itse sanoisin, että nyt vaan rentoudut ja nautit siitä massusta. Syö hyvää ruokaa, katsele lempielokuvia ja tee vaikka käsitöitä jos niistä nautit. Vauva-aika on ihanaa, mutta siinä ei aina noihin jää niin aikaa. Itse odotan toista (pian puolivälissä) ja mietin jo vastaavia kysymyksiä kuin sinä, mutta vaan kahden näkökulmasta...mihin kannattaa varautua jne :) Onnea loppuodotukseen :)