RV 34 meneillään ja esikoinen tulossa, mitä kannattaa vielä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22983421]No en mie ainakaan ruokaa rupia pakastimeen tekemään, ei ne niin kauaa edes säily ja sitä paitsi mulla on mies, joka osaa kokata, eikä se nouto pizza hullummalta kuulosta silloin tällöin (nyt on ollut pizzan syönti kielto). Tietenkin eri asia sellaisella, joka odottaa lasta yksin tai mies on vaan niin uus avuton ja kädetön ettei osaa mitään tehdä...[/QUOTE]

No minä nyt tässä vaan kerroinkin oman mielipiteeni kokemuksieni perusteella. Ja ei, mieheni ei ole uusavuton eikä kädetön. Hän tuli suoraan töistä kotiin hoitamaan vauvaa, että minä sain levätä. kun tosiaan oli tuota väsymystä ja masennusta. Ei siinä paljon enää jäänyt aikaa ruokien suunnitteluun ja kokkaukseen. Onnelinen olisin ollut jos pakkasessa olisi ollut ruokaa.:)

Mutta jokainen tosiaan tekee (tai on tekemättä) valmiiksi asioita niinkuin itsestä parhaimmalta tuntuu

Kiitos ja onnea myös sinulle toisen lapsen odotukseen! :)

Leffassa ollaankin käyty, ja onneks tapanani onkin aika usein olla puoli tuntia kerrallaan suihkussa - siis nyt raskaana, se tuntuu niin mukavalta!

Mulla on laskettu aika 8.3, enkä ole todellakaan vielä pessyt mitään vauvanvaatteita. (äitiyspakkaus ei ole edes vielä tullut). Enkä ajatellut pakastaa ruokaa, koska siinä kärsii sekä maku että ravintoarvo.

Ensi viikolla alkaa äitiysloma, silloin käydään tekemässä isommat ostokset kuten rattaat. (jotain, mm. sänky, ollaan jo saatu käytettyinä tutuilta). En ajatellut ostaa mitään roinaa "varmuuden vuoksi", ovathan ne kaupat olemassa vielä lapsen synnyttyäkin. Meillä mies on ensimmäiset viikot vapaalla mun kaverina, joten kauppa-asioiden hoitaminen tuskin on ongelma.

Nämä viimeiset viikot aattelin joogata, lukea hyviä kirjoja, nähdä ihmisiä (kavereita tulossa kauempaa viikonloppukylään) ommella ja neuloa kaikkea söpöä, eli tehdä ihan samoja asioita kuin muutenkin vapaalla ollessani. Varmaan käydään syömässä vähän paremmin ja lojumassa kylpylässä, jos lääkäri ei näe sille estettä. Ja se pinnasänky pitää hioa ja maalata.

Kovasti erilaisia neuvoja. Mun neuvo olis: ota rauhallisesti vielä kun voit. Tee jotain aikaa vievää, jotain mistä tykkäät, mitä todennäköisesti vauvan synnyttyä et pysty tekemään. Ja tosiaan hemmottele itseäsi pikkujutuilla, kuten siellä neuvolassa on vinkattu.

Minäkin hamstrasin ruokaa pakastimeen. EI olisi tarvinut! Ekan kuukauden vauva nukkui suurimman osan ajasta. Mulla meinasi oikeasti olla välillä tekemisen puutetta, kun mieskin oli kotona isyyslomalla. Ehkä siinä toisen kuukauden jälkeen alkoi väsymys jo tuntua hiuakan. Eka meni tosiaan adrenaliinihuumassa. Sillon niitä ruokia olisi kannattanut tehdä. ;)

Mutta toki vauvatkin on erilaisia. Jos oma on kovin itkuherkkä, ei siinä välttämättä ehdi mitään. Suurin osa vastasyntyneistä kyllä nukkuu paljon, joten mies on osittain oikeassa. Toki kannattaa valmistautua, mutta minusta kuulostaa siltä, että ap:lla on jo kaikki hyvällä mallilla. :) Mieskin kuulostaa vastuulliselta, joten osanne ottaa vastuun mahdollisissa yllätystilanteissa.

Kiva kuulla, että ei ole aivan keskeneräisen tuntuinen tilanne :)
On tuo mies kyllä vastuullinen, siitä olen varma, mutta välillä tuntuu että käyn itse ylikierroksilla ja stressaan, ja tämä ei tunnu "tajuavan" yhtään - johtuu varmaan raskaushormoneista... ;)

synnytyksen jälkeenkin. On aikaa käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja pyykätä -sekä nähdä kavereita. Mutta ei pitkään aikaan vain omana itsenä (ehkä koskaan) Kolme lasta olen maailmaan saattanut, kahden koululaisen äitinä nyt -enkä enää koskaan ole vain pelkästään minä. Jos nyt odottaisin esikoistani ja minulla olisi terveyden puolesta mahdollisuus -uisin (kylpylässä), ottaisin hoitoja päästä varpaisiin, nauttisin hiljaisuudesta ja laittaisin ne hiukset. Mitään turhamaista siinä ei ole -se rentouttaa. En edes ottaisi miestä mukaan omaan päivään.

Kannattaa vaan oleskella ja nautiskella. Tehdä kaikki odottamassa olleet jutut pois. Ja tosiaan sitä ruokaa pakkaseen jos hiukankaan vaan tuntuu että on tarvetta.

Helli puolisoa, se jää kuitenkin vähemmälle vauvan tultua, tehkää yhdessä kaikkea kivaa.

Kannattaa lueskella tuolta vauva puolelta esim. joulukuisten juttuja, niin osaa vähän varautua tulevaan. Esim. imetys ei aina vaan lähde sujumaan ilman kovaa työtä ja tuskaa ja joskus ei ollenkaan.