Rv 26 neuvolalääkäri, mitä siellä tehdään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle ei neuvolassa hoitaja ole kertaakaan tehnyt sisätutkimusta. Silloin rv 10 neuvolalääkäri teki ja ultrasi. Täällä on niin, että ennen lääkärille menoa hoitaja ottaa kokeet ja mittaa verenpaineet. Kokeileeko lääkäri nyt kohdunkaulan? Antaako syntymäpainoarvion? (Jostain luin jotain sellaista.)

Mitä noista sisätutkimuksista loppujen lopuksi hyödytään? Ja montako kertaa niitä tehdään raskausaikana?

Itse olen synnyttänyt lapseni Ruotsissa ja siellä ei tehty kertaakaan odotusaikana, jos ei erikseen halunnut ja pyytänyt. Ekan kerran kätilö kokeili kohdunsuun tilanteen synnärillä, kun sinne mentiin vuorokauden supistelujen jälkeen. Kun suomalaiskaverit on kertoneet omista kokemuksistaan, niin tuntuu että siellä alapäässä ollaan ronkkimassa jatkuvasti...

Täälä ei ultrattu, vaikka neuvolassa on ultrauslaite.

Ensin th otti perusjutut, sitten lääkäri teki sisätutkimuksen sekä kuunteli vauvan sydänäänet tunnusteli asennon ja mittasi sf mitan.

Mulla ei edes ole lääkärineuvolaa viikolla 26. Ihan tavallinen terveydenhoitajakäynti ainoastaan.

Tuosta sisätutkimuksesta olen lukenut, että se saattaa olla jopa vahingollinen. Ruotsissa ilmeisesti kohdunsuuntilanne ultrataan.

[QUOTE="vieras";23729785]
Tuosta sisätutkimuksesta olen lukenut, että se saattaa olla jopa vahingollinen. Ruotsissa ilmeisesti kohdunsuuntilanne ultrataan.[/QUOTE]

Mulle sanottiin ettei sisätutkimuksesta ole mitään hyötyä normaaliraskaudessa ja siksi ei tehdä. Rakenneultra oli n. rv18 ja sen jälkeen ei ultrattu, ei siis myöskään kohdunsuuntilannetta. Jos olisi paljon supistellut aikaisessa vaiheessa niin ehkä silloin olisi tarkistettu, mutta rutiinina ei tehty mitään. Ja hyvä niin. Meininki oli rento ja asioiden annettiin edetä luonnollisesti omalla painollaan, eikä puututtu mihinkään turhaan, ei raskausaikana eikä synnytyksessä. Jos tulen joskus vielä asumaan Suomessa ja synnyttämän siellä, niin tulen kyllä kieltäytymään useista toimenpiteistä ja tutkimuksista...

Yhteistyössä