RV 22+2 ja laihdun :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Elikkä kuukaus sitten kävin neuvolassa paino oli tullut yhteensä 2,9kg ja nyt olen lähtöpainossa... Ultrassa vauva oli terve ja oikean kokoinen, ja kaikki OK :)

Mulla seuraava neuvola 2vko kuluttua...

Mutta minua huolestuttaa tämä laihtuminen, esikoisen kanssa oli tullut näillä viikoilla 5kg, mikä oli normaalia neuvolatädin mukaan!

Onko teillä muilla käynnyt samoin että paino on tippunut rajusti??
Ylipainoa minulla ei ole kun ehkä 2-4kg...

popsi popsi porkkanaa..siis mä vetelin koko raskauden ajan HEDELMIÄ..joka vko upposi säkillinen omenoita ja appelsiineja..ja siihen lisäksi vielä banaaneja..ja leipää..mä söin oikeesti ihan koko ajan jotain..ja paisuin 58kg -> 84,2kg..

ei tippunut, mutta ei noussut ollenkaan kuin vasta loppuvaiheessa ja sanoikin et normaalia on minun tapauksessa. Äitini odottaessa minua oli painanut 65kg ja ja just ennen synnytystä oli paino 52kg, veriarvot oli huonot ja oli siihen -70 luvun kultaikaan käsketty syömään raakaa maksaa..

no eihän tuo nyt mikään raju painon lasku nyt sinällään ole. Ihan tuon vaihtelee minulla ihan normaalistikin esim viikon siällä, riippuen syömisistä, kuin vatsa on toiminut, kuin olen juonut jne. moni asia vaikuttaa. Mutta jos huolettaa mene aiemmin neuvolaan.

Onko sinulla todettu aiemmin mitään ongelmia hormoonituotannossa?
Joskus aivolisäke saattaa reagoida raskausaikana siten, että paino alkaa tippumaan raskausaikana. Kannattaisi pyytää tsekkaamaan prolaktiini, kilpirauhasarvot jne., jos paino jatkaa vain laskuaan, vaikka syöt normaalisti.
Aivolisäkeyhdistyksen nettisivuilla www.sellanet.com on mm. tästä ongelmasta yksi esimerkki. Kohdassa "kokemuksia" on kertomus erään Lauran odotusajasta... Hänellä paino vain putosi koko raskausajan. Toki kyse voi olla ihan jostain muustakin, eli pelotella en suinkaan yritä. Paino-ongelma on vain itsellenikin tuttu, kun minulla on aivolisäkkeessä mikroadenooma.
Vaikka adenoomaa ei olisikaan, toisinaan aivolisäke ikäänkuin "sekoaa" raskausaikana. Lauran tarinassa on lueteltu myös muita oireita, joita voi tulla, jos tietyt hormooniarvot heittävät.
Mikäli paino putoaa aina vain niin neuvolakin kyllä jossain vaiheessa reagoi asiaan.
Toisaalta jotkut meistä vain tarvitsevat raskausaikana paljon enemmän energiaa kuin toiset, jotta paino pysyisi ennallaan tai nousisi. Ja jokainen raskaus on erilainen, samoin kehon reagointi raskauksiin (kokemusta on neljästä eri raskaudesta... kaikki aivan erilaisia).

mulla nyt rv 30 ja painoa tullut 2,5kg ja ne on tullu kaikki tässä 5viikon aikana. Ei vain tule painoa, meillä oli myös kontrolliultra, ja vauva oli onneks kasvanut normaalisti. Mulla bmi 26 ennen raskautta joten muutamia ylimääräisiä kiloja on omasta takaa niin olen vain tyytyväinen ettei paino ole enmpää noussut.

Mulla tippui paino. =) Nauroinkin kaverille, että mun kannattaisi olla aina raskaana. Mulla se johtui siitä, että ennen söin "mitä sattuu", raskauden myötä wichyvesi ja paprika/kurkku/kukkakaali tulivat suosikeiksi. Eli olin terveellisempi, kun mikään rasvainen ei enää maistunut.

Raskausaikana kilpirauhastoiminta kiihtyy ja saattaa kehittyä raskaudenaikainen hypertyreoosi. Pyydä että otetaan kilpirauhaskokeet. En kyllä sinuna olis kauhean huolissani, jos sulla on pikkasenkin ylipainoa ja sitten olet laihtunut vaan muutaman kilon, niin voi pistää ihan normaalin aineenvaihdunnan kiihtymisen piikiin. Itsekin laihduin toisessa raskaudessa pari kiloa viikolle 24 asti ja olin muutenkin jo hoikka.

Jos vauva kasvaa hyvin, ei kannata huolestua oman painon kehityksestä. On niin yksilöllistä paljonko äidin paino nousee ja millä raskausviikoilla. Toiset saavuttavat esim. 14 ylimäärästä kiloa ennen rv 30 ja toiset vasta raskauden loppupuolella. Paljon riippuu myös lähtöpainosta ennen raskautta. Hyvä on kaÿdä kontrolleissa, mutta ei huolestua suotta. Meitä on niin paljon eri kokoisia ja mallisia odottajia. Onnea odotukseen;)

Mulla on rv28+3 ja nyt kahtena edellisenä neuvola kertana on painoa alkanu pikkuhiljaa tulemaan. Muuten on vaan laskenu. Ihan normaalia se ainakin mulla on, koska vauva on ihan normaalin kokonen. :)

Yhteistyössä