Ruuan tarjoaminen ystäville....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kokkikolmonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kokkikolmonen"

Vieras
Tykkään tehdä ruokaa tosi paljon ja kokeilen kaikkia uusia reseptejä. Teen yleensä reilusti ruokaa et laitan sitten lopun pakkaseen jos ei mene.
Mun luona käy tosi usein mun ystäviä ja aina sitten kysyn maistuuko ja ovatko syöneet jne. Ainakin kerran tai kaksi viikossa joku mun ystävistäni on mun luona syömässä. Ja korostan että edelleen musta on kiva tehdä toisille ruokaa.
Mutta aloin tossa miettiin et oishan se kiva itekin joskus päästä valmiiseen pöytään tai ulos syömään... Noita ystäviä on kolme jotka on yhdessä ja erikseen tosi paljon mun luona iltaisin ja kukaan niistä ei oo tainnu ikinä tarjota mulle ruokaa. Yks on tainnu viedä mut joskus ulos niin että on maksanu mun annoksen, mut mulla tais olla synttärit.
Tää nyt on vähän tyhmää nurinaa, mutta voisin kuvitella itse jotenkin tekeväni jotain "vastapalevelusta" ihmiselle joka jatkuvasti katselis mua ruokapöydässään :)
Ja tosiaan mun ei tarvis tarjota mitään, mut mä haluan. Silti mietin tämmösiä tässä..
Mitä ootte mieltä?

Ihmiset on erilaisia.
Mulla ystäviä jotka tekevät jotain tai käyvät hakemassa esim. sushia mitä tarjoavat. Sitten on niitä jotka ostavat pakastealtaasta jotain ja tarjoavat niitä pullia. Sitten on sellaisia jotka tarjoavat kahvin, ei muuta. Sitten on niitä joiden kanssa mennään aina muiden palveltavaksi eli ravintolaan jne.
Eli itse annan jokaisen vaan tarjota mitä tarjoavat. Nykyään kyllä etukäteen aika usein sovitaan syömiset niin tietää, että tuleeko nälkäisenä vai ei.

Ihmiset on erilaisia.
Mulla ystäviä jotka tekevät jotain tai käyvät hakemassa esim. sushia mitä tarjoavat. Sitten on niitä jotka ostavat pakastealtaasta jotain ja tarjoavat niitä pullia. Sitten on sellaisia jotka tarjoavat kahvin, ei muuta. Sitten on niitä joiden kanssa mennään aina muiden palveltavaksi eli ravintolaan jne.
Eli itse annan jokaisen vaan tarjota mitä tarjoavat. Nykyään kyllä etukäteen aika usein sovitaan syömiset niin tietää, että tuleeko nälkäisenä vai ei.

joltain meni vissiin aloituksen pointti vähän ohi...

Vastavuoroisuus on kiva asia, mutta jo kaverille tarjoaa niin ei saa odottaa ja olettaa automaattisesti, että hän tekee samoin. Ei voi antaa ja olla nyreissään, jos ei itse saa.

Ymmärrän aloittajan pointin. Vastavuoroisuus olis toivottavaa ainakin hyvien kaverien kesken, vaikka kivoja juttuja tehdessä ei oletakaan vastapalveluksia.

Mulla on onneksi suurimmaksi osaksi sellaisia ystäviä ja kavereita, että jos ne käy mun luona syömässä tai mä tarjoan kun ollaan ulkona, niin tiedän että joskus se "maksautuu" takaisin ihan itsestään. Tai jos autan kaveria järjestämään juhlat, niin pyytämättäkin hän joskus tarjoutuu mun avuksi jossain vastaavassa jne jne.

Sitten taas on niitäkin, jotka aina tulee valmiiseen pöytään istumaan, lähtee ulos jos tarjoaa, tulee juhliin syömään safkat ja juomaan boolit, tulee mielellään kaikenlaisiin varattuihin ja maksettuihin aktiviteetteihin, muttei koskaan maksa omaa osuuttaan, eikä tee minkäännäköisiä vastapalveluksia. Ei edes kutsu mustalle laihalle kahville :D Ei niinku mitään.

Mun mielestä oikeaan ystävyyteen kuuluu vastavuoroisuus myös muualla, kuin tunnepuolella.

Ymmärrän aloittajan pointin. Vastavuoroisuus olis toivottavaa ainakin hyvien kaverien kesken, vaikka kivoja juttuja tehdessä ei oletakaan vastapalveluksia.

Mulla on onneksi suurimmaksi osaksi sellaisia ystäviä ja kavereita, että jos ne käy mun luona syömässä tai mä tarjoan kun ollaan ulkona, niin tiedän että joskus se "maksautuu" takaisin ihan itsestään. Tai jos autan kaveria järjestämään juhlat, niin pyytämättäkin hän joskus tarjoutuu mun avuksi jossain vastaavassa jne jne.

Sitten taas on niitäkin, jotka aina tulee valmiiseen pöytään istumaan, lähtee ulos jos tarjoaa, tulee juhliin syömään safkat ja juomaan boolit, tulee mielellään kaikenlaisiin varattuihin ja maksettuihin aktiviteetteihin, muttei koskaan maksa omaa osuuttaan, eikä tee minkäännäköisiä vastapalveluksia. Ei edes kutsu mustalle laihalle kahville :D Ei niinku mitään.

Mun mielestä oikeaan ystävyyteen kuuluu vastavuoroisuus myös muualla, kuin tunnepuolella.

Juuuuuuri exactly my pointi! :D

Jotkut vaan on niin ajattelemattomia. Jonkun kolmannen osapuolen pitäis niille sanoa, et hei! Ootteko tulleet ajatelleeksi että tämä 'Sirpa' se aina kattaa teille lautaset pöytään ja tarjoaa ruuat- olisiko syytä huomioida tämä vieraanvaraisuus joskus jotenkin. Toi on ihan munasta! Vaikka sitä ruokaa tekisikin omaksi ilokseen, niin kyllä se että sitä ruokaa tarjoaa niille kavereille on jo, vaikkakin luonnollista, niin myös todella kilttiä ja reilua! On varmaan turha odottaa heiltä sitä vastavuoroisuutta- kun ei sitä ole tähänastikaan ole ollut.. Voit nyt sitten miettiä, että miten itse jatkossa toimit.. Paatko vaan pakkaseen 'ylimääräiset' :)

Kyllä jonkinlaista vastavuoroisuutta mun mielestä voi odottaa, mutta ei sen välttämättä tarvitse olla juuri sitä mitä itse antaa. Eli onko mahdollista että joku ap:n ystävä kuskaa hänen lapsiaan, toinen värjää hänen hiuksiaan tms?

Mutta jos on tosiaan niin että yksi aina antaa ja toiset eivät koe halua antaa hänelle, niin aika outona tuollaista ystävyyttä pidän. Minä ainakin tykkään antaa kavereilleni: joku saa lasten vanhoja vaatteita, toinen käy iltaisin kaffella ja pullalla ja kolmas autokyydin aina tarvitessaan. En ole ikinä ajatellut mitä saan heiltä, mutta nyt kun asia tuli mieleen niin aika nämä ystäväni myös tykkäävät ilahduttaa minua palveluksilla, herkuilla ja joskus jopalahjoilla.

[QUOTE="kokkikolmonen";30686893]Mitä ootte mieltä?[/QUOTE]

Sitä mieltä olen, että vaikka kuinka toitotat tekeväsi ruokaa pyyteettömästi, niin et sitä kuitenkaan tee. Odotat vastapalvelusta.

Älä sitten kokkaa, jos odotat että sulle pitäisi maksaa annoksia silloin tällöin ravintolassa. Tai jos kokkaat, niin sano ääneen mitä haluat siitä maksuksi.

Sitä mieltä olen, että vaikka kuinka toitotat tekeväsi ruokaa pyyteettömästi, niin et sitä kuitenkaan tee. Odotat vastapalvelusta.

Älä sitten kokkaa, jos odotat että sulle pitäisi maksaa annoksia silloin tällöin ravintolassa. Tai jos kokkaat, niin sano ääneen mitä haluat siitä maksuksi.

Sanoisin apauttiarallaa näin.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa

Juuri näin.
Kuten sanoin niin ihmiset ovat erilaisia ja kaikki eivät tajua edes tarjota seitsemää/yhtään mitään sorttia vaikka sellainen olisi joillekkin luontaista. Kyse ei ole välttämättä veemäisyydestä vaan ihan luonteesta.

Yhteistyössä