ruskeakastike?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja waaka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

waaka

Aktiivinen jäsen
08.07.2008
2 200
0
36
Raisio
mikä perkl siinä oikein on etten saa IKINÄ samanmakusta kastiketta niinku normaalisti sen kuulusolla?

teen kaiken niinku pitää, mutta maustamisessa en ole haka.
Laitan ketsuppia,lihaliemikuution,sipulia, paprikajauhetta,soijaa,jauhelihamaustetta. Tulee joko liian makeaa,tai liian suolasta tai sitten on liikaa soijaa ja on liian imelää. Auttakkee!!! :ashamed:

kiitoksia!! ennen tuli ihan kokkareista siitä soosista mutta äiti opetti että laittaa toiseen kattilaan keitettyä vettä ja mausteet ja liemikuution ja sipulit oottamaan sillävälin ku ruskistaa jauhoseosta. :) ei tuu paakkuja ei.

paahda jauhot kuivalla pannulla noin ens aluks ja jätä soija, paprika ja jauhelihamauste pois niin saattaa onnistua. Ketsuppi tuo hirveästi makeutta enkä ole sitä koskaan käyttänyt.

niin ja oon onnistanu monesti sen polttamaan, kerran oon osannu tehä sen kunnolla 9lk köksäntunnilla ja sain huikean 9+ kastikkeen numeroksi. Se oli semmonen näyttö homma! :D jopa opettaja tykkäsi siittä. nyykyän mieskin irvistelee minun soosseille. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja waaka:
mikä perkl siinä oikein on etten saa IKINÄ samanmakusta kastiketta niinku normaalisti sen kuulusolla?

teen kaiken niinku pitää, mutta maustamisessa en ole haka.
Laitan ketsuppia,lihaliemikuution,sipulia, paprikajauhetta,soijaa,jauhelihamaustetta. Tulee joko liian makeaa,tai liian suolasta tai sitten on liikaa soijaa ja on liian imelää. Auttakkee!!! :ashamed:

no ruskeasta kastikkeesta jättäisin pois ainakin lihaliemikuution, jauhelihamausteen ja soijan. sipuliakaan en ole laittanut, vain suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta.

niin ja oon onnistanu monesti sen polttamaan, kerran oon osannu tehä sen kunnolla 9lk köksäntunnilla ja sain huikean 9+ kastikkeen numeroksi. Se oli semmonen näyttö homma! :D jopa opettaja tykkäsi siittä. nyykyän mieskin irvistelee minun soosseille. :ashamed:

Lohduttaako, jos kerron että mulla meni noin 30 vuotta oppia tekemään kastike niin ettei tuu paakkuja? :ashamed: Tajusin, että se jauho-rasvaseos on oltava LÖYSÄÄ ennen nesteen lisäämistä!

:D

Lohduttaako, jo kerron että multa meni noin 30 vuotta oppia tekemään paakuton soossi? :snotty:
Tajusin, että jauho-rasvaseoksen tulee olla LÖYSÄÄ ennen veden lisäämistä!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

Lohduttaako, jos kerron että mulla meni noin 30 vuotta oppia tekemään kastike niin ettei tuu paakkuja? :ashamed: Tajusin, että se jauho-rasvaseos on oltava LÖYSÄÄ ennen nesteen lisäämistä!

:D

ei mitenkään välttämättä, mulla se on ainakin todella jauhoisaa. kokkareita ei tule, kun lisää pikkuhiljaa tasaisesti nesteen ja sekoittaa samalla.

Jauho-rasvaseoksen tulee olla kuten hyvä murotaikina, kokkareista mutta pehmeää, silloin on suhteet oikein. Grammamääräisesti molempia yhtä paljon, mutta kuka niitä viittii punnita.
Kattila/kasari pois tulelta kun jauhot lisätää ja sitten ensin puolet KUUMASTA nesteestä ja sekoitus tasaiseksi. Loppu neste siten että rakenteesta tulee tasainen ja sopivan paksu.
Ei se vaikeaa ole ja halvat raaka-aineet joten voihan sitä parikin kertaa kokeilla.

Mulla meni vituiks, kunnes tajusin, että niiden jauhojen pitää olla tosi tummanruskeita ennen veden lisäämistä.

Jostain syystä mulla menee aina eka erä pilalle. Nykyään käytän vain valmiskastikkeita ihan surutta, kun en kestä sitä käryä ja työn määrää, mikä siitä yhdestä pienestä soosista tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittäjä:
Jauho-rasvaseoksen tulee olla kuten hyvä murotaikina, kokkareista mutta pehmeää, silloin on suhteet oikein. Grammamääräisesti molempia yhtä paljon, mutta kuka niitä viittii punnita.
Kattila/kasari pois tulelta kun jauhot lisätää ja sitten ensin puolet KUUMASTA nesteestä ja sekoitus tasaiseksi. Loppu neste siten että rakenteesta tulee tasainen ja sopivan paksu.
Ei se vaikeaa ole ja halvat raaka-aineet joten voihan sitä parikin kertaa kokeilla.

Löysällä seoksella, ilman noin monimutkaista ohjetta, olen tähän asti pärjännyt hienosti ja kaikki tykkää :P Ja lisään kraanavettä -kuumentamatta ;)

kolmen äiti:
Missä kohtaa ohje on monimutkainen? Nesteen lisääminen monimutkaista? Vai jauhojen ruskistaminen?
Kädettömyys voi tehdä yksinkertaisesta monimutkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittäjä:
kolmen äiti:
Missä kohtaa ohje on monimutkainen? Nesteen lisääminen monimutkaista? Vai jauhojen ruskistaminen?
Kädettömyys voi tehdä yksinkertaisesta monimutkaista.

Mä en esim. laske, että nyt puolet nesteestä vaan laitan ihan näppituntumalla pikku hiljaa ja hyvää tulee ;)

Mullei onnistu muuten kuin että panen TOSI vähän voita (esim vajaan lihaliemikuution verran voita ja jauhoja kolme aika kukkuraa ruokalusikallista, siis mitä saan pysymään melkein!) ja siis aika kuivaa se juttu kun ruskistelen, valurautapannussa koko ajan hämmentelen, välillä tillistelen sen tiukkaan pohjaan ja kohta raaputan irti, sekoitan ja taas tiilistän samalla tavalla.

Ja kun tarpeeks ruskeaa niin kaadan kattilaan jossa on jo ruskistamani sipulit (ja esim ruskistettu jauheliha), sekoitan ne, ja hanasta kylmää vettä päälle ja sekoitan koko ajan, ei mene paakeiks. Sillon menee paakeiks jos on LIIKAA rasvaa mulla, mut vähällä voilla ei mene. Maustan sitten, suolaa, maustepippureita, valkopippuria, mustapippuria, ketsuppia, vähän lihaliemikuutiotakin mauksi..

:laugh: Sanotteko te itseänne kotiäideiksi? Ja ette osaa tehdä ruskeaakastiketta :laugh: Ei elämä miten voi olla tyhmää porukkaa, minä miehenä osaan tehdä sen ilman mitään rasvanpolttamista että ei tule paakkuja ja varmasti maistuu kaikille On teillä kyllä opetteleminen elämässä jos ei kastikkeen tekokaan suju ilman ongelmia.

:laugh: Sanotteko te itseänne kotiäideiksi? Ja ette osaa tehdä ruskeaakastiketta :laugh: Ei elämä miten voi olla tyhmää porukkaa, minä miehenä osaan tehdä sen ilman mitään rasvanpolttamista että ei tule paakkuja ja varmasti maistuu kaikille On teillä kyllä opetteleminen elämässä jos ei kastikkeen tekokaan suju ilman ongelmia.

On sulla onnee jos viisaus on kiinni ruskeasta kastikkeesta. :saint:

Yhteistyössä