Ruokamäärä ja perhekoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kuikki:
No onhan niitä broilerifileitä niin monen kokoisissa pakkauksissa, että on helppo vaikka yhdistellä sopivaksi se annos omalle perheelle :) Esim. 650g vois olla sit teille sopiva jos tuo aina loppuu kesken..

joo jos sattuu olemaan Prisma tai Citymarket nurkan takana ;)

täällä rajottaa vähän sekin että ei oo kaupassa just sitä mitä haluais, vaan pitää ottaa sitä mitä on.

pitää vaan kai tajuta alkaa laittamaan sitä reilusti enemmän :)

Meillä on ainakin niin isot annoskoot, että 4hlön reseptillä tehdyistä ruuista ei jää yleensä mitään tai sitten jää sen verran, että toinen saa siitä syötyä, mutta toinen ei.. Noita wokki-kasviksia minäkin tungen melkein joka ruokaan varsinkin kun yritän hiilareita vähän tarkkailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja kuikki:
No onhan niitä broilerifileitä niin monen kokoisissa pakkauksissa, että on helppo vaikka yhdistellä sopivaksi se annos omalle perheelle :) Esim. 650g vois olla sit teille sopiva jos tuo aina loppuu kesken..

joo jos sattuu olemaan Prisma tai Citymarket nurkan takana ;)

täällä rajottaa vähän sekin että ei oo kaupassa just sitä mitä haluais, vaan pitää ottaa sitä mitä on.

pitää vaan kai tajuta alkaa laittamaan sitä reilusti enemmän :)

Ai no sitten.. :) No voihan tosiaan sen isommat määrän jämät sitten laittaa pakastimeen jos ei jaksa syödä montaa kertaa peräkkäin samaa ruokaa.

Mä pyrin tekemään ruokaa yhdeksi ateriaksi kerrallaan. Useimmiten se onnistuu, mutta joskus kuopuksella onkinniin kova nälkä, että ruokaa on liian vähän. Silloin otetaan voileipää lisäksi tai kehittelen jonkin jälkiruuan.

Mä ostelen usein isoja paketteja lihaa yms ja pilkon kotona sopiviksi. Kun se 400g lihaa on olevinaan vähän ja 800 tuhlausta, saatan ostaa kaksi 800g jauhelihapakettia ja jakaa kolmeen osaan koko satsin. Eli tulee reilut 500g lihaa per ruoanlaittokerta. Samoin niitä broilerfileitä yms. on nyssäköissä pakkasessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä pyrin tekemään ruokaa yhdeksi ateriaksi kerrallaan. Useimmiten se onnistuu, mutta joskus kuopuksella onkinniin kova nälkä, että ruokaa on liian vähän. Silloin otetaan voileipää lisäksi tai kehittelen jonkin jälkiruuan.

joo niinhän se täytyy jos toisella jää nälkä mutta on se jotenki tylsää sanoa lapselle että ei oo enempää ruokaa, sori :(

Alkuperäinen kirjoittaja Viuhahtava Intiaani:
Mä ostelen usein isoja paketteja lihaa yms ja pilkon kotona sopiviksi. Kun se 400g lihaa on olevinaan vähän ja 800 tuhlausta, saatan ostaa kaksi 800g jauhelihapakettia ja jakaa kolmeen osaan koko satsin. Eli tulee reilut 500g lihaa per ruoanlaittokerta. Samoin niitä broilerfileitä yms. on nyssäköissä pakkasessa.

no mulla on kanssa mutta ne jää jotenki käyttämättä :ashamed: :/

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
joo niinhän se täytyy jos toisella jää nälkä mutta on se jotenki tylsää sanoa lapselle että ei oo enempää ruokaa, sori :(
Meillä on tuo kuopus tottunut siihen, että sille ei aina ole puolenkilon biittiä paistia, vaikka se mieluiten söisikin vain lihaa :D

Voin muuten sanoa, että pöydän äärellä istuvien määrän muuttuessa on joskus vaikeaa pysyä kärryillä :xmas: Oli *pieni* shokki sillon ku muutin siskon luota pois ja meitä olikin enää kaksi syöjää, joista taapero aika pieniruokainen (oli varsinkin vielä silloin...) Ku vertas siihen, että meitä oli ennen kolme aikuista ja kolme (kiinteitä syövää) lasta. Mä olin ihan kädetön jonkun aikaa, meni joku yli puol vuotta totutella uuteen järjestykseen.

Lihaa kannattaa "jatkaa" pavuilla, linsseillä (ja soijarouheella). Yhtä hyvää tulee ja esim. punaisilla linsseillä jatketusta tulee neutraalin makuista krantuillekin syöjille. Terveellistä ja täyttävämpää kuin liha.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lihaa kannattaa "jatkaa" pavuilla, linsseillä (ja soijarouheella). Yhtä hyvää tulee ja esim. punaisilla linsseillä jatketusta tulee neutraalin makuista krantuillekin syöjille. Terveellistä ja täyttävämpää kuin liha.

joo soijarouhetta oon käyttäny, samoin murekkeeseen laitan papuja toisinaan.