Ruskea vuoto

  • Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti
querelle
Kirjoittelen tämän viestin, koska olin lapsena ja nuorena kova stressaamaan alapääasioista. Nyt olen kuitenkin reilusti yli parikymppinen ja ruskeista vuodoista huolimatta ihan hengissä.

Muistuttelisin, että ruskeat vuodot (varhais)teini-iässä ovat lähtökohtaisesti normaaleja. Yleensä kyse on menkkojen (asteittain) alkamisesta tai menkoista itsestään. Ruskea vuoto voi olla valkovuodon sekaista, mutta myös todella tummaa. Se voi haista - tai olla haisematta - ikävältä, usein kuitenkin ikävä tuoksu johtuu vuodon reagoimisesta hapen kanssa ja tämä tuoksu luonnollisestikin vahvistuu, kun se muhii alushousuissa tunteja.

Älkää siis stressatko tuollaisista epämääräisistä vuodoista turhia, elämää voi jatkaa aivan normaalisti niistä huolimatta. Muistan, että itseäni helpotti kovasti omalle äidille kertominen, joten kannattaa ehdottomasti rohkaista mielensä ja kertoa reippaasti vanhemmalle, mikäli alapääasiat vaivaavat. Äideillä on kanssanne hyvin todennäköisesti samantyyppisiä kokemuksia!
 
Jjjjanna
Ärsyttä kun minullakin tätä esiintyy... Mennat loppui jokunen viikko sitten ja syön pillereitä. Vuoto tahrii inhottavasti pikkuhousut, ja kokoajan saa vaihtaa pikkuhousunsuojaa. Olen ollut yhdyssä kahden neitsytpojan kanssa sekä nykyisen poikaystäväni, jolla on ollut muutamia ennen minua. Hän ei ole puhunut taudeista yms mutta jos hänellä olisi/hän tietäisi niistä hän kertoisi. Vuotoa on tullut muutama päivä enkä kehtaa sanoa siitä poikaystävälleni. Seksi sujuu hyvin, ei kipuja eikä mitään. Käytämme kondomia, mutta joskus harvoin olemme ilman. Hän haluaisi aina hyväillä minua kädellään alapäästä mutta en kehtaa kertoa tästä ettei hän pelästy ruskeaa vuotoa ja se olisi kiusallista minulle. Vuoto ei mielstäni haise.. En ole koskaan käynyt gynekologilla (en tiedä kirjoitinko oikein) ja pelkään mennä sinne. Mikä on papa testi? Miksi tämä voisi viitata klamydiaan? En kehtaa puhua äidilleni asiasta.. Olen 15v
 
minävaan
jooo, oon 13-vuotias, myöskin tyttö :DD ja mullakin ollut samaa abt. 1kk ajan päivittäin koko ajan niukasti tiputellen semmosta "limaa" koostumukseltaan. ja tosiaanki päivittäin sitä valuu, pitää olla aina pikkuhousun suoja, kun sotkee alkkarit heti. menkat alko noin 1,5kk sitten, kerran kerenneet olemaan. enkä viittis kertoo äidille tms. ja lääkäriin en haluaisi o;.
Mulla on vähän sama juttu. Oon 14-vuotias tyttö, ja kuukautiset ei oo vielä alkanut. Mulla on tullut nyt vuorokauden ajan aina välillä melko runsaasti sellasta veristä limaa. Mistä toi oikein johtuu??
 
Viimeksi muokattu:
lissuvaan
Alkuperäinen kirjoittaja minävaan;11445222:
Mulla on vähän sama juttu. Oon 14-vuotias tyttö, ja kuukautiset ei oo vielä alkanut. Mulla on tullut nyt vuorokauden ajan aina välillä melko runsaasti sellasta veristä limaa. Mistä toi oikein johtuu??

mulla alko kuukautiset 13 vuotiaana just tolla tavalla että alko vuotaa veristä limaa. normaalia siis :) mutta jos epäilyttää sano äidille, äidit on supertietäviä tällasissa tilanteissa! :)
 
helppii?
Täällä 16v tyttö, n. 4 vuotta sitten alkanu menkat & säännölliset lähes alusta asti.

Menkkojen pitäs alkaa n. 2vk päästä taas, nyt on tullut pari päivää tommosta ruskehtavaa vuotoa emättimestä.
Mikä voisi olla syynä? Yhdynnässä aina käyttänyt ehkäisyä, joten tuskin tautikaan.

Melko paljon ollu myös vatsakipuja. Onko kellää ollu mitää samanlaista?
 
16v
Täällä nyt on kerran tää keskustelu niin voiko joku vielä valaista mullekin että miten mulla tää tilanne, on nyt tullu todella pieniä määriä ruskehtavaa vuotoa joka kuitenkin häiritsee, mihinkään ei koske eikä haise. Mulla on tasminetta- merkkiset pillerit jotka vaihdoin just yasmin merkistä jota olin käyttänyt 6kk. Tällä hetkellä siirsin kuukautisiani ja syön siis toista liuskaa putkeen jota on enään 5päivää jäljellä! Ajattelin odottaa kuukautiset ja toivoa että vuoto loppuisi sen jälkeen! Miltä kuulostaa. T. En halua mennä _taas_ gynelle!
 
16v
Täällä nyt on kerran tää keskustelu niin voiko joku vielä valaista mullekin että miten mulla tää tilanne, on nyt tullu todella pieniä määriä ruskehtavaa vuotoa joka kuitenkin häiritsee, mihinkään ei koske eikä haise. Mulla on tasminetta- merkkiset pillerit jotka vaihdoin just yasmin merkistä jota olin käyttänyt 6kk. Tällä hetkellä siirsin kuukautisiani ja syön siis toista liuskaa putkeen jota on enään 5päivää jäljellä! Ajattelin odottaa kuukautiset ja toivoa että vuoto loppuisi sen jälkeen! Miltä kuulostaa. T. En halua mennä _taas_ gynelle!

Ai niin ja vielä se kauan yleensä kestää tämmönen! Menee hermo ku sotkee!
 
Viimeksi muokattu:
Aada---
Onko se siis vaarallista koska yks pv kun tyydytin sen jälkeen sain ruskeaa vuotoa,
Mulla on juu alkanu menkat mut ne pitäis aalkaa vast ens viiikon lopussa!
Jos joku tietäis ? :)
 
oireita
Mulla oli Klamydia ja vuoto oli kuitenkin keltaista silloin kun minulla oireita oli. Vaihdoin pillereitä ja kesken laatan tuli kerran kuukautiset (yhden kerran, yhden päivän aikana).. Etin kans tän kun alko pelottaa et mikä vaivaa...
Harrastin hieman "rajumpaa" seksiä poikaystäväni kanssa ja sain ulkoisille häpyhuulille 2 haavaa.. Auts.
Voiko haavoista helpostikkin tulla tulehdus ja kuinka nopeasti on päästävä lääkäriin ?
 
voivoi
minullakin on nyt ollut tuota ruskeaa vuotoa. mietin että voiko se johtua siitä, että jos on vanhaa kuukautisverta jäänyt tuonne jonnekkin emättimen "kuoppiin"? Kun joskus jos räplää itseään esim. suihkussa, niin sieltä saattaa jokunen verimöykky tulla. (siis jonkun ajan päästä kuukautisten loputtua.) minuakin hieman huolestuttaa että mitähän toi on. olen pillereitä syönyt reilun vuoden ja tämmöstä on alkanut ilmetä vasta vähän aikaa sitten. olen käynyt alle vuosi sitten papassa, eikä minulla ollut klamydiaa.
Vastoin yleistä käsitystä papassa ei näy klamydia eikä tippuri, voidaan todeta vain alkuvirtsanäytteestä. Minulle sanottiin papa-kokeen tuloksissa, ettei sukupuolitauteja ole, kahden vuoden päästä kerrottiin, ettei näitä edes näe ko. kokeessa. Klamydia- ja tippuritestit otettiin sitten
asianmukaisesti, onneksi ei löytynyt kumpaakaan, olisi hieman nimittäin ketuttanut, jos esimerkiksi hedelmällisyys olisi mennyt väärän infon vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
apuatarvitseva
Voiko joku auttaa minua vähän, esim. kertomalla jos itse kokenut saman ja mitä pitäisi tehdä. Olen harrastanut seksiä, mutta siitä on aikaa 4kk. Itsetyydytän itseäni välillä, enkä ole ikinä syönyt pillereitä. Tätä tummaa/ruskeaa limaista vuotoa tulee esim. pyyhkiessäni, eikä kyse ole mekoista. Kipuja ei ole, tai kutinaa.
 
sanssuliiiiiii
Itsellä ruskee tiputtelu ennakoi keskenmenoani viime syksynä, olin tuolloin 17v. Syynä todennäköisesti liika stressi. Rv 7 kohalla. Alkoi tiputteluna rv6+ ja sit vuoti tosi reippaasti hyytymien kera rv7.. Kaikki tuli ulos... Maaliskuussa uus tärppi ja meni kesken 5-6 viikon kohalla ja tiputtelua oli jo reilu viikon ollu... Vaikkakin näin nuori olen, niin pelottaa ettei tule koskaan onnistumaan. :/ Nyt tosin oli haamuplussa, mutta tiputtelua on, eli en reagoi ennenkun tilanne muuttuu johonkin suuntaan..
 
sanssuliiiiiii
Voiko joku auttaa minua vähän, esim. kertomalla jos itse kokenut saman ja mitä pitäisi tehdä. Olen harrastanut seksiä, mutta siitä on aikaa 4kk. Itsetyydytän itseäni välillä, enkä ole ikinä syönyt pillereitä. Tätä tummaa/ruskeaa limaista vuotoa tulee esim. pyyhkiessäni, eikä kyse ole mekoista. Kipuja ei ole, tai kutinaa.

Suosittelisin Klamydian testaamista, tai lääkärissä käyntiä. Vois olla hiivakin
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän niin
Oon 14v, ekat menkat alko kaks kuukautta sitten, eikä sen jälkeen oo ollu mitään. Nyt on sitten tumman ruskeaa, melkein mustaa, klönttistä valkovuotoa. Menkat?
Todennäköisesti. Olet vasta "käynnistymässä" kiertoihin ja moottori pätkii vielä. Muista et ole kone ja siksi kierrot eivät ole aina saman mittaisia, vuodot ovat erilaisia, vuoto voi jäädä välistä tai tulee tiputtelua. Ne on ne hormonit, jotka vaikuttavat. Mitkään eivät ole niin epäsäännöllisen säännölliset kuin naisen kuukautiskierrot ja ovuloinnit siinä välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Afrodite
Itseä taas ahdistaa, kun olen n. 18-vuotias neitsyt, joka ei käytä mitään hormoonipitoisia lääkkeitä yms. ja silti tulee ruskeaa vuotoa. Olisiko mahdollista, että kyseessä olisi esimerkiksi hiivasienitulehdus?
Ahdistaa ja pelottaa. Enkä uskalla mennä lääkärille puhumaan ko. asiasta, kun se nyt kuitenkin tuntuu hieman nololta.
 
apteekista
Itseä taas ahdistaa, kun olen n. 18-vuotias neitsyt, joka ei käytä mitään hormoonipitoisia lääkkeitä yms. ja silti tulee ruskeaa vuotoa. Olisiko mahdollista, että kyseessä olisi esimerkiksi hiivasienitulehdus?
Ahdistaa ja pelottaa. Enkä uskalla mennä lääkärille puhumaan ko. asiasta, kun se nyt kuitenkin tuntuu hieman nololta.

saa Canesten emätinpuikkoja hiivaan. Ei tarvi lääkärille mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelokas
Olen pian 14v täyttävä tyttö jolla kuukautiset eivät ole alkaneet... Huomasin itselläni saman, enkä uskalla kertoa tästä äidilleni :/ Onko tämä siis vakavaa ja lähteekö aivan itsestään pois? :O (en tiedä onko palstalla enää kävijöitä mutta kysyinpähän silti)
 
Pelokas
Olen pian 14v täyttävä tyttö jolla kuukautiset eivät ole alkaneet... Huomasin itselläni saman, enkä uskalla kertoa tästä äidilleni :/ Onko tämä siis vakavaa ja lähteekö aivan itsestään pois? :O (en tiedä onko palstalla enää kävijöitä mutta kysyinpähän silti)
Olen sama 14v jonka tuon lainatn tekstin kirjoitti! kävin katsomassa olisiko demi ivuilla jotain apuun ja löysin tämän:Valkovuodon muuttuminen ruskeaksi tai vaaleanpunaiseksi johtuu siihen sekoittuneesta verestä, joka voi olla peräisin pahasti tulehtuneista emättimen limakalvoista. Vähäinen verenvuoto ja ruskeaksi värjäytynyt valkovuoto voivat olla myös merkkejä kohdunkaulan klamydiatulehduksesta, joka vaatii välitöntä hoitoa. Jos sinulla on ruskeaa vuotoa tai verivuotoa tai jos valkovuoto mietityttää, varaa aika terveyskeskuslääkäriltä tai gynekologilta. Hän osaa tehdä diagnoosin ja määrätä tarvittavan hoidon.
 
Viimeksi muokattu:
Sama homma
Oon 13 wee tyttö ja menkat ei oo alkanu, mutta valkovuoto on.
Mulla tuli noin 2 viikkoo sitte rusehtavaa vuotoa, se kesti noin 2 päivää ja setten lpoppu.
Aattelin vaa et se on normaalii, mut nyt se alko uusiks ja sitä on tullu jo viikon.
Onko se joku tulehdus vai viittaako se menkkojen alkamiseen???
En ole uskaltanu sanoo siit kellekkään.
Nyt se on muuttunut hieman tummemmaksi, tai siihen on tullut tummempia klimppejä.
Vällillä se vaalenee ja sitten taas palaa tummaan.
Ei ole ollut kipua vatsassa tai alapäässä.
Paitsi nyt alkoi hieman sattua alavatsaan, joten huolestuin.
Mutta kipuhan kuuluu myös kuukautisiin, mutta niitä ei mulla vielä oo.
Että olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata. =D
 
Viimeksi muokattu:
Sama homma
Mulla on ollut nyt tämän päivän koulussa ja kotona ruskeaa vuotoa. Kuukautiset ei ole alkaneet vielä ja olen 13 vuotta. Vuoto on ollut vähäistä mutta sitä on kuitenkin ollut :/ en ole enkä sano tästä kenellekkään koska en halua huolestuttaa. Voisiko olla kuukautisten alkamis merkki? Olen neitsyt ja en ole masturboinut mitenkään ✋ toivon että vastaatte :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä