Rusinat yhtä pahasta kuin karkit pienelle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dask
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No rusinoita tai karkkia, samat haitta-aineet niissä kummassakin on!

mitkä nämä haitta-aineet on?

Sokeri!

Karkeissa on mieletön määrä lisä- ja väriaineita ja puhdasta sokeria. Rusinoissa pelkkää hedelmäsokeria. Mun mielestä ei ole "samat haitta-aineet"!
 
Ja karkki:

Ravintosisältö/100 g

Energiaa 1320 kJ/356
Proteiinia 0.5 g
Hiilihydraattia 87 g
josta sokereita 53.5 g
Rasvaa 0g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0 g
Ravintokuitua 0 g
Natriumia 100 mg
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Ihanaa, etten saanut täystyrmäystä meidän toiminnalle! =) Alkoi vähän itseäkin jo epäilyttämään, kun anoppi onnistu piilov*ttuilemaan niin hyvin...

Anoppisi on aivan oikeassa!

Ravintosisältö/100 g
Energiaa 1320 kJ/320 kcal
Proteiinia 3 g
Hiilihydraattia 71 g
josta sokereita 70 g
Rasvaa 0,7 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0 g
Ravintokuitua 6 g
Natriumia 19 mg

Pelkkää sokeria :)

Ai pelkkää sokeria? Mites esim. juurikin tuo ravintokuitu, rasvaakaan ei ole. Jos laitan lapsen puuroon n. 5kpl rusinaa esim. meidän anopin suosiman mehukeittodesin sijaan, niin kumpikohan mahtaa olla parempi vaihtoehto?
 
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No rusinoita tai karkkia, samat haitta-aineet niissä kummassakin on!

mitkä nämä haitta-aineet on?

Sokeri!

Karkeissa on mieletön määrä lisä- ja väriaineita ja puhdasta sokeria. Rusinoissa pelkkää hedelmäsokeria. Mun mielestä ei ole "samat haitta-aineet"!

Luitko ollenkaan tuoteselostetta? 100g rusinoita sisältää 70g sokeria! Ja ihan sama onko hedelmä- vai mitä sokeria! Tosin siinä tuoteselosteessa luki vain SOKERI :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kopsis:
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.

Meillä noi rusinat on lähinnä niiden helppouden vuoksi. Ne säilyy hoitolaukussa varalla pitkiä aikoja. Enemmän meillä kyllä käytetään maissinaksuja. Ja palkinto-/lohtuherkkuina emme anna näitä, vaan silloin, kun aikuiset on ruoka/kahvipöydässä, eikä lapsella ole ruoka-aika. Olen samaa mieltä, ettei saa opettaa ruokaa palkinnoksi/lohduksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja järki peliin:
Ja karkki:

Ravintosisältö/100 g

Energiaa 1320 kJ/356
Proteiinia 0.5 g
Hiilihydraattia 87 g
josta sokereita 53.5 g
Rasvaa 0g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0 g
Ravintokuitua 0 g
Natriumia 100 mg

Tässä kävi moka; kJ piti olla 1488. Mutta noin muuten Finelin tiedot ovat oikein.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No rusinoita tai karkkia, samat haitta-aineet niissä kummassakin on!

mitkä nämä haitta-aineet on?

Sokeri!

Karkeissa on mieletön määrä lisä- ja väriaineita ja puhdasta sokeria. Rusinoissa pelkkää hedelmäsokeria. Mun mielestä ei ole "samat haitta-aineet"!

Luitko ollenkaan tuoteselostetta? 100g rusinoita sisältää 70g sokeria! Ja ihan sama onko hedelmä- vai mitä sokeria! Tosin siinä tuoteselosteessa luki vain SOKERI :)

Tämä oli ennemminkin mun pointti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kopsis:
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.

Meillä ei palkita ruoalla. Lapsi on aina syönyt hyvin ja monipuolisesti, eikä kaipaa herkkuja kotona ollessaan, päinvastoin esim. normiaterialla syö yleensä juuri ensimmäisenä vihannekset lautaselta. Puuroon tosiaan laitetaan pari rusinaa mauksi, muuten sokeria ei puuroon lisätä, paitsi anoppilassa haluavat kaataa mehukeittoa puuroon, toiveistamme huolimatta.

Unirytmit ovat lapsella aivan normaalit, joten uskallan sanoa, ettei muutamalla rusinalla ole ainakaan meidän kohdalla ollut huonoa vaikutusta yhtään mihinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suklaahirmu:
Niin ja lakritsi nostaa verenpainetta, ei todellakaan terve lääkäri joka tuollaisia suositteli!

Täh..Pakkoko sille kullanmurulle sitä lakua on syöttää niin paljoa? :laugh:
Käsittääkseni kyse oli satunnaisesti herkuttelusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja kopsis:
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.

Meillä ei palkita ruoalla. Lapsi on aina syönyt hyvin ja monipuolisesti, eikä kaipaa herkkuja kotona ollessaan, päinvastoin esim. normiaterialla syö yleensä juuri ensimmäisenä vihannekset lautaselta. Puuroon tosiaan laitetaan pari rusinaa mauksi, muuten sokeria ei puuroon lisätä, paitsi anoppilassa haluavat kaataa mehukeittoa puuroon, toiveistamme huolimatta.

Unirytmit ovat lapsella aivan normaalit, joten uskallan sanoa, ettei muutamalla rusinalla ole ainakaan meidän kohdalla ollut huonoa vaikutusta yhtään mihinkään.

Tätä mä just en käsitä! Miksi isovanhempien pitää tunkea lapsen suuhun kaikkea sontaa, vaikka lapsen vanhemmat kieltävät?! Eikö vanhemmilla pitäisi olla päätösvalta, vaikka isovanhemmat olisivatkin eri mieltä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Jos puuroannokseen laitat 5 rusinaa niin miksi laitat ollenkaan? Maun kannalta nyt 5 rusinaa 2 desissä puuroa on kuin neula heinäsuovassa.

No tuo nyt on tasan sinun mielipiteesi. Saivarella toki voi, mutta kysyinkin, onko mehukeitto tms. sokerilitku puurossa terveellisempää? Ja edelleen olen sitä mieltä, että pari rusinaa silloin tällöin on parempi kun lisäaine-karkit.
 
Joo kiitos meidänkin isovanhemmille, 2-vuotias kärttää koko ajan herkkuja :(. On taipuvainen pulleuteen eli ei niitä todellakaan saa arkisin, mutta ärsyttää kun ennen hänelle saattoi ostaa esim. jätskin ja syödä puoliksi ja oli tyytyväinen siitä. Nykyään vaatii "isompaa" kaikessa, söisi vain sokeripitoisia hedelmiä ja suuttuu jos ei saa mitään jälkiruoaksi :(.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
rusinat pilaa hampaat kun ne jää niihin kii. suklaa on parasta kun huuhtoutuu pois hyvin.

mutta verrattuna karkkiin? Me siis pestään kyllä lapsen hampaat aamuin illoin... Suklaa taas on rasvasta ja muutenkin epäterveellistä, ei tulis mieleenkään antaa 1v:lle...

Kyllähän se suklaa on paljon terveellisempää kuin karkit, karkit kun nyt sattuu olemaan täynnä lisäaineita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja kopsis:
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.

Meillä ei palkita ruoalla. Lapsi on aina syönyt hyvin ja monipuolisesti, eikä kaipaa herkkuja kotona ollessaan, päinvastoin esim. normiaterialla syö yleensä juuri ensimmäisenä vihannekset lautaselta. Puuroon tosiaan laitetaan pari rusinaa mauksi, muuten sokeria ei puuroon lisätä, paitsi anoppilassa haluavat kaataa mehukeittoa puuroon, toiveistamme huolimatta.

Unirytmit ovat lapsella aivan normaalit, joten uskallan sanoa, ettei muutamalla rusinalla ole ainakaan meidän kohdalla ollut huonoa vaikutusta yhtään mihinkään.

Tätä mä just en käsitä! Miksi isovanhempien pitää tunkea lapsen suuhun kaikkea sontaa, vaikka lapsen vanhemmat kieltävät?! Eikö vanhemmilla pitäisi olla päätösvalta, vaikka isovanhemmat olisivatkin eri mieltä?

Sanopa muuta. Olen yrittänyt nätisti ja tiukastikin sanoa, mies myöskin. On ihan loputon suo. On vaikeaa saada omaa kantaansa perille loukkaamatta heitä. Varsinkin jos ollaan pidempiä aikoja mummolassa, harmittaa hyvän ruokarytmin pilalle meno. Jos jollain on toimiva niksi siihen, miten appiset saa uskomaan, otan meiluusti vastaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja herkkuja:
Joo kiitos meidänkin isovanhemmille, 2-vuotias kärttää koko ajan herkkuja :(. On taipuvainen pulleuteen eli ei niitä todellakaan saa arkisin, mutta ärsyttää kun ennen hänelle saattoi ostaa esim. jätskin ja syödä puoliksi ja oli tyytyväinen siitä. Nykyään vaatii "isompaa" kaikessa, söisi vain sokeripitoisia hedelmiä ja suuttuu jos ei saa mitään jälkiruoaksi :(.

Tää on ikävän yleistä, mitä olen seuraillut tuttujen ja tuntemattomienkin lapsia. Tätä nimenomaan yritettään välttää kaikin keinoin. Tuntukoon anopista kuinka hölmöltä tahansa. Pointti meillä ei ole siis ollut sokerin välttäminen henkeen ja vereen, vaan se herkkujen syömisen opettaminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja herkkuja:
Joo kiitos meidänkin isovanhemmille, 2-vuotias kärttää koko ajan herkkuja :(. On taipuvainen pulleuteen eli ei niitä todellakaan saa arkisin, mutta ärsyttää kun ennen hänelle saattoi ostaa esim. jätskin ja syödä puoliksi ja oli tyytyväinen siitä. Nykyään vaatii "isompaa" kaikessa, söisi vain sokeripitoisia hedelmiä ja suuttuu jos ei saa mitään jälkiruoaksi :(.

Meillä onneksi lapsi jättää mummolan metkut mummolaan, eli kotona ei vaadi samoja juttuja. Muuten olisin kyllä helisemässä, koska ruokavalio olisi nakkeja, karkkia ja mehua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja kopsis:
Siis miksei samalla voi opettaa, että esim. kirsikkatomaatti on se herkku, tai sokeriherne, tai tuore mandariini? Lapsihan oppii ton ihan miten vaan. Meillä marjat toimii herkkuina, tosin mustikoita syödään päivittäin muutenkin.

Minusta palkintosyömisen opettaminen on se paha juttu. Sillä ei niinkään ole merkitystä onko se palkinto karkki, jäätelo vai ruisleipä koska kyllä se sitten isona se palkinto niiksi epäterveellisimmiksi herkuiksi muuttuu kuitenkin ja aikuisena viimeistään lohtusyömiseksi.

Kuivatut hedelmät suurissa määrinhän ei ole kellekään hyväksi. Eihän tuoreita hedelmiäkään suositella syötäväksi hurjia määriä. Esim. viinirypäleissähän on eniten torjunta-ainejäämiä verrattuna kaikkiin hedelmiin ja ihan ne samat jäämät on rusinoissa. Sitten kun miettii kuinka suuri keko viinirypäleitä tulisi siitä pienestäkin rusinapaketista niin huhhuh.

En ymmärrä mitenkään, että rasvasta on tehty kaiken pahan alku ja juuri. Kyllä pienelle on paljon pahempaa syödä jättipommeja hiilihydraatteja jo muutenkin yleensä hiilihydraattipitoisen ruuan päälle, koska nehän juuri pahentaa niitä unirytmejä, joista kaikki täällä marmattaa.

Meillä ei palkita ruoalla. Lapsi on aina syönyt hyvin ja monipuolisesti, eikä kaipaa herkkuja kotona ollessaan, päinvastoin esim. normiaterialla syö yleensä juuri ensimmäisenä vihannekset lautaselta. Puuroon tosiaan laitetaan pari rusinaa mauksi, muuten sokeria ei puuroon lisätä, paitsi anoppilassa haluavat kaataa mehukeittoa puuroon, toiveistamme huolimatta.

Unirytmit ovat lapsella aivan normaalit, joten uskallan sanoa, ettei muutamalla rusinalla ole ainakaan meidän kohdalla ollut huonoa vaikutusta yhtään mihinkään.

Tätä mä just en käsitä! Miksi isovanhempien pitää tunkea lapsen suuhun kaikkea sontaa, vaikka lapsen vanhemmat kieltävät?! Eikö vanhemmilla pitäisi olla päätösvalta, vaikka isovanhemmat olisivatkin eri mieltä?

Sanopa muuta. Olen yrittänyt nätisti ja tiukastikin sanoa, mies myöskin. On ihan loputon suo. On vaikeaa saada omaa kantaansa perille loukkaamatta heitä. Varsinkin jos ollaan pidempiä aikoja mummolassa, harmittaa hyvän ruokarytmin pilalle meno. Jos jollain on toimiva niksi siihen, miten appiset saa uskomaan, otan meiluusti vastaan =)

Ensin mä käskin miehen kertoa heille meidän kanta (jo ennen kuin lapsi söi kiinteitä ), että osaavat varautua ja sopeutua ajatukseen (ei sovi heidän ajatusmaailmaansa sitten yhtään!), koska en halunnut näyttää ihan tiukkapipolta heidän silmissään, mutta nyt kyllä sanon jo itsekin tiukan "ei":n, jos appiukko yrittää työntää keksiä lapselle. Ja tämä tapahtuu joka kerta, kun ollaan heillä! Anoppi ainakin sanoo kunnioittavansa meidän kantaa, mutta jäkättää kyllä sitä vastaan. Mutta ilmeisesti siis ei anna hänelle mitään. Miehen siskon tyttö (2v) taas istuu siellä koko ajan pöydässä ja syö kaiken mikä irti lähtee!
 
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.

Noi kuivatut ruisleivät kuulostaa kyllä hyvälle vaihtoehdolle, mutta pystyykö niihin 1v:n hammas?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.

Kuka on sanonut, että mummolan ruoat pilaavat lapsen terveyden? Juurihan kirjoitin ylempänä, että lapsi EI vaadi samanlaisia ruokajuttuja kotona, totesimme tässä ap:n kanssa vain, että on melko yleistä, että mummolassa herkkuja annetaan oli vanhempien kanta mikä hyvänsä, ja se on huono juttu.

Myös kerroin, että meidän poika syö nimenomaan vihanneksia ja hedelmiä, pienen määrän rusinoita ei ole meillä todettu hampaille pahaa tekevän, koska hampaat huolletaan asianmukaisesti aamu- ja iltapuuron jälkeen. Ap:n alkuperäinen kysymys kuuluikin, onko rusinat muka yhtä haitallisia pienelle lapselle kuin karkit, ja jokaisella toki on oikeus mielipiteeseen, myös minä olen sitä mieltä, että mieluummin rusinoita pieni määrä kuin karkkia se pienikään määrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Kuinka usein te oikein niissä mummoloissa käytte, jos siellä tarjoiltu ruoka pilaa lapsen terveyden ja syömiset kokonaan? Vaikka kerran viikossa kävisitte, niin lapsen terveyden kannalta ei ihan oikeasti ole mitään merkitystä sillä, jos puuron päälle saa desin mehukeittoa. Tai jos siellä saa palasen pullaa. Meillä lapset tietävät kyllä, että kotona ei todellakaan saa sellaisia määriä herkkuja kuin mummolassa, eivätkä sitten kärtäkään niitä (joskus tietysti pitää yrittää...). Eikä meillä ole mitään ongelmia palata ruokarytmiinkään kotona, vaikka joskus oleilemme mummolassa pitkään.

Jos ap on niin huolissaan lapsen terveydestä, niin miksi et anna "kahvihetkillä" jotain oikeasti terveellistä? Kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia tms? Tai jos säilyvyys on ongelma, niin vaikka niitä tässäkin ketjussa mainittuja kuivattuja ruisleipäsiivuja? Karkeissa on lisäaineita, kyllä (tosin siinäkin asiassa voi tehdä valintoja), mutta rusinat ovat hampaille vähintään yhtä huonoja ja niissä on sitten niitä torjunta-ainejäämiä.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että satunnaisesti syötynä on ihan yhdentekevää, antaako lapselle karkin/suklaapalan/jäätelöä/rusinaa.

Noi kuivatut ruisleivät kuulostaa kyllä hyvälle vaihtoehdolle, mutta pystyykö niihin 1v:n hammas?

Ei tarvii olla ees hampaita, imeskellen se homma muutenkin alkuun sujuu

=)
 

Yhteistyössä