Rupesin miettimään omaani ja haluan tietää, miten paljon alle 1,5 vuotias puhuu, ja millaisia..

meillä esikoisella oli tuossa iässä vain muutama selkeä sana, alkoi puhua lauseita vasta 2,5vuotiaana. Toisella lapsella oli tuossa iässä jo paljon sanoja ja päästeli 5-sanaisia lauseita 2vuotiaana.

Flinga
Tuo meidän 1v. 4kk sanoi just Ge mig dricka( anna juotavaa) sitten tack (kiitos) jonka jälkeen hymyili ja sanoi nam, got(nam, hyvää) En muista mitä nuo meidän muut tuon ikäsenä, mutta samaa luokkaa. Pälisee tauotta, myös kun leikkii itse. Esim, heppa springer ( hevonen juoksee) yms.

vieras
no, meillä 1v8kk, mut laulaa esim. alusta loppuun "joulupuu on rakennettu" ja "tuiki, tuiki tähtönen", usean sanan lauseita, sanavarastossa satoja sanoja...eli pari kk aiemmin puhui ehkä hiukka vähemmän, mut paljon silti :)

svieras
Meillä esikoinen puhui jo 3-sanaisia lauseita tossa iässä ja kuopus ehkä 10 sanaa. Nyt kuopus on 2-vuotias ja kerran sanonut 2 sanaa peräsin, mutta yhtäkkiä ruvennut toistamaan lähes kaikki sanat perässä :)

Meillä poika puhui tuohon aikaan tosi vähän. Taisi olla 15 sanaa kun neuvolaa varten laskettiin.

Nyt poika on 1v9kk ja höpöttää valtavasti, joka päivä jotain uutta. Joulun aikaan koitin tehdä listaa osaamistaan sanoista ja sain siihen noin 200 sanaa. Tosi nopeaa siis kehitys! Luulen, että meillä oli aika paljon kiinnostuksesta (tai sen puutteesta) kiinni, poika on aina ollut enemmän menomiehiä!

Ihmemaan Liisa
Esikoinen puhui 2 - 3 sanan lauseita. Keskimmäinen sanoi yksittäisiä sanoja. Kuopuksella ei tainnut olla yhtään oikeaa sanaa, pelkästään omaa kieltä. Eli vaihtelee paljon lapsesta riippuen.

Meillä tuo 1v5kk puhuu jo aika lailla, sanoja joiden tarkoituksen ymmärtää ja osaa nähdessään näyttää tai toimia: koira, hauva, kissa, vauva, kirja, nenä, pää, napa, pullo, pois, kato, heppa, apina, pallo, vaippa, maito, tutti, äiti, kahvi, nam, nalle, kukka, kiinni (laittaa kiinni oven tms), hyvä, lamppu... Kaikkia ei nyt ihan muistu edes mieleen, mutta tuossa nuo päivittäin käyttämänsä :)

Turkilmas
Meillä poika täyttää 11. päivä 1,5-vuotta ja hänen sanavarastossaan on melkolailla yksi sana: "kakka" :D. Sen lisäksi hän sanoo "mamma", joka tarkoittaa milloin mitäkin. Minä olen mamma, ruoka on mamma jne. jne. "Vauvvva" on vauva ja koira, "boubo" on kissa.... ja siinä ne poitsun sanat sitten olikin.

Fyysinen kehitys on ollut huimaa, poika hallitsee kroppansa käsittämättömän hyvin. Lisäksi hän on sangen tehokkaasti tekemässä pahojaan koko ajan ja on lähes kuultavissa miten hänen aivonsa raksuttaa kun miettii mitä seuraavaksi voisi tuhota, minne kiivetä jne. jne.

Oletan että hän ei kertakaikkiaan ehdi opettelemaan puhumista kun on niin paljon kaikkea kiinnostavampaakin tekemistä :D :D

Mun tyttö ei sano vielä mitään sanoja, tai sanoo se äiti, mutta se on sellainen yleissana kaikelle mahdolliselle. Ymmärtää kyllä hirveesti, mutta ei vaan itse puhu. Paitsi jotain omaa kieltä =) Niin ja tyttö on siis 1v 4kk.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
tyttö 1v4kk, ei sanoja. omanlaisia sanojaan muutamaa joista ei saa kunnolla selvää. Mutta tiedän niiden etäisesti muistuttavan mm. (tuutuu= juna) jne :D

poika tuossa iässä osasi kai selkeitä sanoja 10 kpl, puhumaan alkoi 2,5 vuotiaana enemmän, siis hirveästi sanoja mutta siltikin sellaista 2 sanasta koostuvaa puhetta ei mitään selkeää lausetta osaa muodostaa.

No meilläkin tyttö on kauheen hyvä motorisesti, ja höpöttää omiaan paljon.
Siis tyttö juoksee, kiipeää joka paikkaan, siirtelee tavaroita jotta pääsee niitä pitkin ylemmäs, ja taiteilee itsensä ties minne väleihin ja rakoihin. Tekee kuperkeikkoja, ja tanssii paljon.

Ei mun mielestä vielä montaakaan sanaa ole ikää nyt 1v 2kk.
Äiti, äitintissi, kiitti, isi, hauva, tähti, kato, haluu, kukka, kakka.. omalla kielellään pyytää tuttia. En edes osaa kirjoittaa miltä se kuullostaa ;)
Tuossa ne taitaa olla. Melko vähän on vielä sanoja, kuinkas nopeesti se tässä vaiheessa kehittyy?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Meillä poika täyttää 11. päivä 1,5-vuotta ja hänen sanavarastossaan on melkolailla yksi sana: "kakka" :D. Sen lisäksi hän sanoo "mamma", joka tarkoittaa milloin mitäkin. Minä olen mamma, ruoka on mamma jne. jne. "Vauvvva" on vauva ja koira, "boubo" on kissa.... ja siinä ne poitsun sanat sitten olikin.

Fyysinen kehitys on ollut huimaa, poika hallitsee kroppansa käsittämättömän hyvin. Lisäksi hän on sangen tehokkaasti tekemässä pahojaan koko ajan ja on lähes kuultavissa miten hänen aivonsa raksuttaa kun miettii mitä seuraavaksi voisi tuhota, minne kiivetä jne. jne.

Oletan että hän ei kertakaikkiaan ehdi opettelemaan puhumista kun on niin paljon kaikkea kiinnostavampaakin tekemistä :D :D
No meidän tyttö oppi kävelemään 10kk, kiipeämään jo paljon aiemmin ja on motorisesti ikäisekseen tosi taitava, touhuilee tosiaan kaikenlaista "kivaa" päivien ratoksi ;) puhetta alkoi tulla 11kk ja 1v2kk sanoi ekan kahden sanan lauseen ja nyt 1,5v höpöttelee jo pii-itkiä juttuja!
Eli ei aina oo niin,m että "puhe jää jalkoihin"

vieras
Meiän 1v4kk sanoo auto, äitä, ukko, ankka, anna ja viimeisenä, muttei ei suinkaan vähäisimpänä namii :D. Ei siis puhu paljon mitään, mutta eipä puhunut veljensäkään ennen 2 vuoden ikää.

vieras
Outoa että monella on tarve selitellä sitä lasten vähäsanaisuutta jollain, että on menevämpi ja liikkuu hyvin. Eikös tuo nyt ole ihan normaalia kuitenkin että useampi 1,5v ei kauhessti puhu muutenkaan, olkoon menevä tai rauhallinen.

1v1kk sanoo
"uksi, ychi" = yksi
"koksi" = kaksi
äiti
isi
iiii-aaaa = kiiiik-kaaa
slurps, slurps ( huulille kieltä ja ääntä ) = tarkoittaa ruokaa
mää bää = lammas
nännä= anna
vauva
brmmm = auto tms.
ja satunnaisesti sanonut muita sanoja kuten "lehti" ( lehdestä )

Sanoo usein "otti tai ouddi" .. En tiedä mitä se tarkoittaa. Jotain positiivista kuitenkin.
Poika on kova pälättämään ja veikkaan että oppii pian lisää oikeaa puhetta. Mutta on myös kova liikkumaan & tutkimaan esineitä ym. oppimaan teknisiä asioita, joten ei pidä paikkaansa että nämä pois-sulkisivat toisensa; puhe & fyysinen oppiminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Outoa että monella on tarve selitellä sitä lasten vähäsanaisuutta jollain, että on menevämpi ja liikkuu hyvin. Eikös tuo nyt ole ihan normaalia kuitenkin että useampi 1,5v ei kauhessti puhu muutenkaan, olkoon menevä tai rauhallinen.
Mä en ainakaan selittele, mun mielestä jokainen tyylillään.
Mietin vain, että mitenkähän toi on perinnöllistä, kun itse olin suht vikkelä kintuistani jo pienenä, ja puhumaankin opin niin varhain, että äitini muistaa vieläkin ne kiusalliset hetket, kun vanhemmat rouvat tulivat "lässyttämään" rattaideni luo, ja minä saatoin sanoa heille mitä tahansa. Luulivat etten osaa puhua, ja puhuinkin tosi sujuvasti.

Mutta taitaa tyttöni olla toiminnan naisia :D Ei se mitään, olisi vaan niin ihana tietää mitä hänen pienessä suloisessa päässään liikkuu :)

Tuntuu kovasti kuitenkin harmittavan häntä itseään ettei saa asiaansa selvitetyksi.

Yhteistyössä