Rupesin miettimään omaani ja haluan tietää, miten paljon alle 1,5 vuotias puhuu, ja millaisia..

Martta
Meillä tyttö sanoi ensimmäisen "oikean" sanan 1v10kk iässä, ja siitä eteenpäin kehitys oli varsin nopeata. Sitä ennen ymmärsi kyllä puhetta, mutta ei itse puhunut. Eläinten ääniä kylläkin matki monipuolisesti :)

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Outoa että monella on tarve selitellä sitä lasten vähäsanaisuutta jollain, että on menevämpi ja liikkuu hyvin. Eikös tuo nyt ole ihan normaalia kuitenkin että useampi 1,5v ei kauhessti puhu muutenkaan, olkoon menevä tai rauhallinen.
Mä en ainakaan ole selitellyt mitään. Enkä kyllä myöskään yleistänyt että kaikilla nuo liikkuminen ja puhuminen menisi käsikkäin. Kunhan nyt vaan olen seuraillut omaani ja tullut tähän johtopäätökseen. Ja onhan se silleen loogistakin että kyllä niitä sanoja on vaikea oppiakin jos ei yhtään ehdi pysähtymään miettimään :D. Meillä poika ei todellakaan ehdi lukea kirjoja tai katsella edes piirrettyjä. Ulkonakin koittaa mieluummin kiipeillä puihin kuin miettiä että se tosiaan on "puu" jota pitkin hän on kiipeämässä.

Mun puolesta meidän pikkumies saa alkaa puhumaan just silloin kun häntä huvittaa, ei ole mikään kiire. Sais tuo tosin mun puolestani olla myös vähän rauhallisempi ja vähän vähemmän tuhoisakin. Vaan eiköhän tuo jossain vaiheessa vähän rauhoitukin. Tai sitten mä olen pian harmaita hiuksia täynnä :D

shihtzu
Poika 1v4kk eikä ainuttakaan sanaa. Jodlaamista on tuokin puhuminen. Nyt on alkanut ihan hirveästi puhumaan, mutta eipä tuosta oikein selvää saa :D
Ruokaa kun näkee, niin alkaa maiskuttamaan, se on ihan uusi juttu. Autot on meilläkin brmm

storm
Meillä 1v5kk osaa muutaman sanan sanoa kuten: äiti, kiikkaa, oijoi, ei.. Ymmärtää kyllä kaiken yksinkertaisen mitä hänelle sanotaan mutta ei puhu vielä juuri mitään. En ota stressiä, puhe tulee sitten kun tulee

Yhteistyössä