Ruotsissa varoitetaan nukkumasta perhepedissä

• Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti
vier as
Ruotsalaisia varoitetaan nukkumasta samassa s

Mitäpä mieltä tällaisesta? Entä, jos tulevaisuudessa samaa suositellaan täälläkin? Kääntääkö perhepedin suosijat kelkkansa ja laittaa vauvan omaan sänkyyn?

Itse nukutin lapset alusta asti omaan sänkyynsä. Pelkäsin, että mies kääntyy unissaan lasten päälle,eikä omastakaan nukkumisesta tullut mitään jos vauva oli vieressä.

En usko että kääntävät kelkkansa. Riski on viisinkertainen mutta he voivat silti vedota että kätkytkuolemia tapahtuu muillekin. Lisäksi he saattavat nähdä siinä etuja joita ei ole todistettu.

jos ihmiset tekisivät päätöksiä pelkän tiedon perusteella niin homeopatia olisi kuopattu ajat sitten.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mulle on riittänyt se, että liika lämpö on suuria riskitekijöitä kätkytkuolemassa. Kahden ihmisen välissä tai ainakin yhden vieressä ja saman peiton alla vauvan lämpötila nousee kohtuuttoman suureksi. En tupakoi, juo alkoholia tai ota muitakaan hulluja terveysriskejä lasten kanssa, joten miksi sitten tahallani riskeeraisin, että aiheutan lapseni kuoleman?

"..."
Itse perustelen perhepetiä sillä, että vauva saattaa nukkua rauhallisemmin vieressä, kun on lähellä äitiään, kuten jo kohdussa. Kolmen lapsen äitinä olen jaksanut itsekin paremmin, kun olen saanut nukkua ehjiä öitä, eikä ole tarvinnut nousta nukkuttamaan vauvaa omaan sänkyynsä. Valtaosa onnettomuuksista joissa vanhempi on onnistunut kääntymään vauvansa päälle, on ollut tapauksia joihin on liittynyt lääkkeet tai alkoholi. Kiinnostaisi tietää onko perhepedissä nukkumisen hyödyistä tehty tutkimusta?

"..."
"Mulle on riittänyt se, että liika lämpö on suuria riskitekijöitä kätkytkuolemassa. Kahden ihmisen välissä tai ainakin yhden vieressä ja saman peiton alla vauvan lämpötila nousee kohtuuttoman suureksi. En tupakoi, juo alkoholia tai ota muitakaan hulluja terveysriskejä lasten kanssa, joten miksi sitten tahallani riskeeraisin, että aiheutan lapseni kuoleman?"

Taas kirjoitustyylistäsi huokuu se, että sinun tapasi on ainoa oikea tapa toimia?! Entä jos vanhempi ei pysty enää nukahtamaan takaisin, noustuaan nukuttamaan vauvaa sänkyynsä? Tätä kautta nukkumattomuus itsessään asettaa alttiimmaksi muille tapaturmille. Varsinkin jos nukkumattomuus jatkuu pitkään. Sekin lisää onnettomuusriskiä. Eli onko se vauvan omaan sänkyynsä nukuttaminen sittenkään aina se turvallisin vaihtoehto?

Wieruus
Fiksuja Ruotsalaisia. Itse en ole ikinä nukuttanut lapsiamme vieressä, imetinkin muualla kuin sängyssä. Mielestäni vanhempien sänky on vanhempien ja lapsilla on omat sänkynsä.

• Tykkää
Reactions: Enina
[QUOTE="...";29294866]
Taas kirjoitustyylistäsi huokuu se, että sinun tapasi on ainoa oikea tapa toimia?! Entä jos vanhempi ei pysty enää nukahtamaan takaisin, noustuaan nukuttamaan vauvaa sänkyynsä? Tätä kautta nukkumattomuus itsessään asettaa alttiimmaksi muille tapaturmille. Varsinkin jos nukkumattomuus jatkuu pitkään. Sekin lisää onnettomuusriskiä. Eli onko se vauvan omaan sänkyynsä nukuttaminen sittenkään aina se turvallisin vaihtoehto?[/QUOTE]

Entä jos laitatte vauvan sängyn suoraan sinun sänkysi viereen? Katkeaako unesi yhä niin että et saa nukutuksi? Jokainen perhe on yksilöllinen ja toimii sen mukaan.

Perhepeti oli mulle ainakin todella helppo. Tissi suuhun vauvalle ja unta itselle. Eihän siinä syvässä unessa pysty olemaan, säpsähtää automaattisesti pienestäkin hereille, mutta parempi se on vähäinenkin uni kun ei ollenkaan unta :)

"..."
Kyllä meillä on lasten sänky omamme vieressä. Jonne toinen taapero on voinut kömpiä yöllä. Mutta näin ollen onollut helpompi pitää vauva vieressä. Yösyötötkin hoituu helpommin kun ei tarvitse nousta ylös. Data, siinä olen kanssasi samaa mieltä että kukin perhe toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Siksi myöskään ei pitäisi julistaa yhtä ainoaa tapaa toimia. :)

vieras_
pääosin ne vauvat kasvavat ihan terveiksi aikuisiksi riippumatta siitä, missä nukkuvat, mitä niille syötetään ja missä asennossa.
Kätkytkuolematkin ovat harvinaisia, eikä niiden syytä edes kunnolla tiedetä vieläkään joten jos tuntuu hyvältä laittaa vauva pinnasänkyyn, laita. Jos tuntuu hyvältä nukkua vauvan vieressä, nuku. Tai vaikka maanantaisin nuku vauvan kanssa ja tiistaisin laita omaan sänkyyn.
99% todennäköisyydellä se vauva viettää parinkymmenen vuoden kuluttua villejä täysi-ikäisyydenjuhlimisbileitä jossakin.

• Tykkää
Reactions: misStar
[QUOTE="Lilli";29294919]Vääntäkääs mulle rautalangasta.. Miten jos 22 pros. kätkytkuolemista tapahtuu perhepedissä, niin eikö silloin 78 pros. tapahdu muualla? Mitä mä nyt en ymmärrä..[/QUOTE]

Näinpä, ja vaikka 22 prosenttia vauvoista tuskin nukkuu täysiaikaisesi perhepedissä, niin väitän että ainakin 22 % vauvoista nukkuu ainakin osan yöstä vanhempien vieressä (jää ensimmäisen imetyksen jälkeen kainaloon nukkumaan). Eli tuo suhdeluku ei todista sitä, että perhepeti olisi vaarallisempi.

Nukuttaisin edelleenkin perhepedissä, kuten olen aiempienkin lasten kanssa tehnyt.

Meillä on käytössä välimuoto. Sekä vauvan että taaperon sängyt ovat kiinni meidän sängyssä. Vauva nukkuu pääosin oman sängyn puolella, mutta joskus nukahdan itse kun vauva on vielä tissillä. Vauva ei kuitenkaan tissilläkään ole minun peittoni alla vaan vauvalla on oma peitto päällä. Koitin aluksi nukuttaa vauvaa tavalliseen pinnasänkyyn, mutta siellä hän ei meinannut lainkaan nukahtaa vaan kitisi ja pyöri, kun taas vieressä nukahti paljon helpommin. Joten oman jaksamisen takia tuli pidettyä vieressä. Sänky kuitenkin tuntui ahtaalta ja en saanut kovin hyvin nukuttua kun pelkäsin että vauva putoaa reunalta tai itse kierähdän vauvan päälle, joten tuo sivuvaunu on osoittautunut todella hyväksi ratkaisuksi. Siinä tuntuisi olevan yhdessä nukkumisen hyvät puolet mutta ei sen huonoja. Toki tämä ratkaisu on toiminut nimenomaan meillä ja jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaaksi katsoo.

"..."
Niin ja olisi kiva tietää missä ne loput 78% näistä tapahtuu. Eli suositellaanko seuraavaksi luopumista autoon nukahtamisesta, rattaisiin nukahtamisesta, ja mistä vielä? ;)

vieraaas
Ei ole käynyt mielessänikään, että vauvan pitäisi olla minun peittoni alla. Kyllä meillä on ollut ihan oma pieni kevyt peitto vauvalle, vaikka on vieressä nukkunutkin.

"..."
Varmaan joo imettämisasentoihin vaikuttaa paljon myös rintojen koko. Se mikä toimii toiselle, ei välttämättä toimi toiselle. Kaikki pyrkii kuitenkin tekemään parhssn kykynsä mukaan ja juuri näissä asioissa mielestäni kaivataan enemmän suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä. :)

vie ras
[QUOTE="...";29294866]"Mulle on riittänyt se, että liika lämpö on suuria riskitekijöitä kätkytkuolemassa. Kahden ihmisen välissä tai ainakin yhden vieressä ja saman peiton alla vauvan lämpötila nousee kohtuuttoman suureksi. En tupakoi, juo alkoholia tai ota muitakaan hulluja terveysriskejä lasten kanssa, joten miksi sitten tahallani riskeeraisin, että aiheutan lapseni kuoleman?"

Taas kirjoitustyylistäsi huokuu se, että sinun tapasi on ainoa oikea tapa toimia?! Entä jos vanhempi ei pysty enää nukahtamaan takaisin, noustuaan nukuttamaan vauvaa sänkyynsä? Tätä kautta nukkumattomuus itsessään asettaa alttiimmaksi muille tapaturmille. Varsinkin jos nukkumattomuus jatkuu pitkään. Sekin lisää onnettomuusriskiä. Eli onko se vauvan omaan sänkyynsä nukuttaminen sittenkään aina se turvallisin vaihtoehto?[/QUOTE]

Tuota, näetköhän sä nyt astron kirjoituksissa jotain, mitä itse haluat? Ei mun mielestä hänen kommentista mitenkään saa miellettyä, että hänen tapansa olisi ainoa oikea. Hän vaan kertoi omat ajatuksensa asiasta.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Data
vieras mutsi
Minun lapsellani oli 2-vuotiaaseen saakka maito-ja kotimaisten viljojen suolioireinen allergia. Vauvana hän heräsi itkemään pahimmillaan 10 min. välein ennen kuin allergia keksittiin. Silloin järkevin vaihtoehto oli perhepeti, muuten me vanhemmat emme olisi saaneet nukkua juuri ollenkaan. Vauva nukahti nopeasti uudelleen kun häntä silitteli.

Minä olen sitä mieltä ettei kenekään kannattaisi liikaa kuunnella suosituksia, vaan toimia kuten omalle lapselleen parhaaksi näkee.

[QUOTE="...";29294958]Niin ja olisi kiva tietää missä ne loput 78% näistä tapahtuu. Eli suositellaanko seuraavaksi luopumista autoon nukahtamisesta, rattaisiin nukahtamisesta, ja mistä vielä? ;)[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitin ensimmäisessä viestissä, ei osata tulkita kirjoitusta. Loput tapahtuvat perhepedin ulkopuolella, mutta kun katsotaan suhteellisesti niin perhepedissä on viisinkertainen riski kuolla kätkytkuolemaan. Samalla tavalla kuin tupakka nostaa riskiä keuhkosyöpään, mutta ei se ainoa syy ole.

iktyok
No, tuskin kääntää, koska omallakin kohdalla vauvan vieressä nukkumiseen ajoi käytännön pakko eikä mitkään suositukset.

Ekan lapsen kanssa oli nimittäin vakaa aikomus, että vauva nukkuu alusta asti omassa sängyssään, mutta sitten kävi niin, että nukahdin aina kesken yöimetyksen, joten en uskaltanut imettää kuin makuultaan, ettei vauva putoa. Mulla on ilmeisesti niin kova oksitosiinin tuotanto imettäessä, että se väsyttää todella paljon, ja totesinkin sitten, että vauvalle paljon turvallisempaa on nukkua koko yö minun vieressä kuin että siirtelen häntä edestakaisin ja pahimmassa tapauksessa puoliunissani tiputan lattialle.

Nyt kolmannen lapsen kanssa nukun kahdestaan leveässä sängyssä, joten päällekääntymisen yms. riski on todella olematon.

"..."
Tuota, näetköhän sä nyt astron kirjoituksissa jotain, mitä itse haluat? Ei mun mielestä hänen kommentista mitenkään saa miellettyä, että hänen tapansa olisi ainoa oikea. Hän vaan kertoi omat ajatuksensa asiasta.

Hän kirjoitti että vieressä nukuttaminen on hullu terveysriski....kuten tupakointi, alkoholi yms. Niin kyllä, mielestäni hän vaikuttaa melko ehdottomalta mielipiteessään ja rivien välistä on luettavissa että hänestä se on ainoa turvallinen tapa toimia. Näin ollen hän ei mielestäni pidä muita tapoja yhtä hyvinä ? Tai suostu edes muita vaihtoehtoja ymmärtämään.

• Tykkää
Reactions: Coffee Break

Yhteistyössä