"Ruotsalaislehti paljastaa: potilailla mahdollisuus välttää ulkomaalaistaustainen lääkäri aikaa varatessaan"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Minua kiinnostaa, mitä sinä tekisit tällaisessa tapauksessa.

Opettele hyvä ihminen vastaamaan kysymyksiin, joita sinulle esitetään.
Tästähän ei ollut puhe, mutta päivystyksessä ei tietenkään voi valita hoitavaa lääkäriään. Artikkelissa oli siis puhe ajan varaamisesta lääkärille, jos et sattunut sitä lukemaan.
 
Omat kokemukset ulkomaalaistaustaisista lääkäreistä ovat tässä:
- Virolainen hammaslääkäri = ehkä niinkun parasta hoitoa olen häneltä saanut
-Saksalainen anestesialääkäri keskimmäisen synnytyksessä = hauskin ja todella hyvin otti huomioon neulakammon (oli muuten aivan nuoren Tom Cruisen näköinen)
-Venäläinen lääkäri tiesi heti mikä mun nuorimmalla pojalla oli pienenä ja häntä ennen yksikään suomalaislekuri ei edes suostunut laittamaan lasta jatkotutkimuksiin, vaikka jatkuva nuha ei ottanut millään loppuakseen. Yhteistä kieltä ei lääkärin kanssa kyllä ollut lainkaan, siitä iso miinus
-Turkkilainen lääkäri ei suostunut tekemään sisätutkimusta, vaikka vuosin kuin seula alapäästä ja hempat oli melkein anemian puolella jo, haki paikalle hoitajan joka valitti mulle, että hänellä olisi toinen asiakas ja hän ei ole tähän hommaan koskaan perehtynyt. Mies ei myöskään puhunut ymmärrettävästi suomenkieltä lainkaan ja määräsi mulle verta hyydyttävää lääkettä, mitä en saanut edes käyttää
-Irakilainen lääkäri ei puhunut lainkaan ymmärrettävää suomenkieltä ja haki hoitajan tulkkaamaan viereisestä huoneesta lääketieteelliset termit, hoitaja valitti mun aikana lääkärille että hänellä on toinen potilas, mutta lääkäriä tämä ei kiinnostanut. Mä mietin vaan käytävällä olevaa mummoa, jonka aika oli mun jälkeen ja joka puhui paikallista murretta pelkästään
-Toinen irakilaislääkäri yritti puhua suomea, kyllästyin kun siitä ei puolessa tunnissa tullut yhtään mitään ja ehdotin, että keskustellaan lontooksi ja taas mietin, että onneksi en ole joku vanha mummo, joka ei osaa puhua kuin suomea omalla murteella
Niin, taas kerran ulkomaalaiset eivät ole mikään yksi ryhmä. Kulttuuritausta vaikuttaa ja paljon.
Kieli on lääkärin työkalu, kohtalaisen sujuvaa suomea osaamattomalle ei pitäisi edes antaa oikeutta toimia lääkärinä Suomessa. Jos on kyennyt lukemaan lääkäriksi (eikä ole ostanut papereita), pystyy myös opiskelemaan kielen.

Suurimmalle osalle meistä sana mamulääkäri ei tuo mieleen virolaista hammaslääkäriä tai saksalaista anestesialääkäriä.
 

Yhteistyössä