Ruokien vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidinmaitoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidinmaitoon

Vieras
Osaako kukaan sanoa, kuinka nopeasti äidin syömät ruoka-aineet imeytyvät äidinmaitoon? Ja kuinka kauan ne siellä pysyvät?

Vauvalla on ollut mahavaivoja, ja olen yrittänyt rajoittaa omaa ruokavaliotani: kokeillut joitakin päiviä ilman jotain ainetta tms. Mutta tätä salapoliisihommaa helpottaisi huomattavasti tuo edelle kyselemäni tieto.

Tosin vähän kyllä tuntuu, että ei ole minun syömisistäni kiinni: yhtenä iltana söin viimeisen kerran kuuden maissa, enkä silloinkaan mitään järin ilmavaivoja aiheuttavaa, vaaleaa leipää taisi olla. Imetin illalla ja monta kertaa yön aikana, vauvalla ei vaivoja. Sitten kun viimeinen imetys oli ollut puoli viideltä aamulla, puoli kuudelta alkoi kauhea huuto, kesti puolitoista tuntia. Eli ei kai mikään ruoka noin viiveellä imeydy?

Meillä ainakin aiheutti syömäni maalaisruisleipä ilmavaivoja/pulauttelua vauvalle. En osaa sanoa, kuinka kauan imeytyminen /vaikutus kestää, mutta vasta muutaman päivän jälkeen, kun en ko. leipää enää syönyt niin vaiva helpotti.
Esim. sipuli, valkosipuli saattavat myös tehdä vauvan olon epämukavaksi.

Valitettavasti tämä taitaa olla aika yksilöllistä. Äidit ja myös lapset ovat erilaisia. Tietääkseni edellisenä päivänä syöty voi aiheuttaa tosiaan vasta seuraavana päivänä oireita.

Ruokavaliosta pitäisi poistaa ainakin viikoksitietty ruoka-aine, että voi varmistaa onko se ongelman aiheuttaja.

No voi harmi! Lista aineista, jotka voi aiheuttaa vauvalle mahavaivoja, on niin älyttömän pitkä, että on kyllä hankalaa kokeilla välttää viikon verran kutakin!

Tosiaan vältettävien ruoka-aineiden lista on niin pitkä, että jos jättäisit ne kaikki pois, et voisi syödä juuri mitään. Olen sitä mieltä, että kun syö normaalisti eikä suuria määriä mitään yksittäistä ruoka-ainetta, niin on paras. Esim, ei välttämättä kannata syödä kokonaista kaalia tai pussillista ruisleipää kerralla. Kurjaksi tämä vauva-aika menisi jos ei voisi syödä normaalisti kun muutenkin on huolehdittava riittävästä syömisestä, jotta maidon laatu pysyy hyvänä...