ruokavinkkejä vauvan ruokiin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokkikolmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokkikolmonen

Vieras
ajattelin alkaa tekemään vauvalle liharuoat valmiiksi pakkaseen ja kysynkin teiltä mammat;miten esim. maustatte jauhelihan ja kauan pitää keittää?!
entäs kala ja kana?!.
tänne ohjeita kiitos :).

Vauva ei juuri minun sörsseleitä suostu syömään, yrityksistä huolimatta. Hyviä neuvoja lukisin mielelläni minäkin.

Keitin porsaanlihaa ja siitä tuli YÖK!! En söisi itsekään!

En maustanut ollenkaan lihoja.Keittoajasta en osaa sanoa, palasina kun laittaa niin oisko joku puoli tuntia.Sit vaan jääpalarasioihin ja pakkaseen, jäätyneenä sit pakasturasioihin kaikki:lihat, kasvikset, potun keitin aina tuoreeltaan eli en pakastanut.

Jauhelihasta tulee keittämällä ihan kamalaa, en suosittele. Palapaistista tuli meillä suosikkiruoka näin:

paistikuutioita
sipuli
muutama maustepippuri, vähän rosmariinia
pari porkkanaa
pari perunaa

ensin keitin paistia sipulin ja mausteiden kanssa kunnes oli kunnolla kypsää, sitten sekaan perunat ja porkkanat -> keitetään kunnes nekin kypsiä, lopuksi kaikki sauvasekoittimella muusiksi. Hyvin upposi.

Minkä ikäiselle vauvalle ruuat tulisivat?

Vauvalle annettavat lihat on aina keitettävä. Vuoden ikäisenä voi tarjota paistettua lihaa, silloin kun muutenkin rupeaa syömään samaa ruokaa kuin muukin perhe.

Jauhelihaa pitää keittää ihan vain muutama minuutti, kanaa ja kalaa (riippuu onko kuinka isoina paloina) keitetään kauemmin.

Itse olen maustanut kaikenlaisilla erilaisilla mausteseoksilla jotka eivät sisällä suolaa. Ja tuoreilla yrteillä.

kolmas yritys...kone temppuilee,huoh....eli tuleekos se sit halvemmaksi ostaa valmispurkkeja kaappiin?tuossa lähikaupassa maksaa 5-6- kk liharuoka 90 senttiä ja kana ja kalaruoka 80 senttiä/purkki?
kun kuiten jos lihat keittää niiin siittähän tulee monta ruokaa kerralla kun laitta ne sit niihin jääpalamuotteihin ja siittä sit ottaa muutaman kuution per ruoka....

Alkuperäinen kirjoittaja kokkikolmonen:
ajattelin alkaa tekemään vauvalle liharuoat valmiiksi pakkaseen ja kysynkin teiltä mammat;miten esim. maustatte jauhelihan ja kauan pitää keittää?!
entäs kala ja kana?!.
tänne ohjeita kiitos :).

Keitetään kunnes se on kypsää. ;)
Mausteina käytin eri tuoreita yrttejä (tilliä, persiljaa, basilikaa), sitten lisäilin myös valkosipulia, juustokuminaa. Lihaa keittäsessä käytin laakerinlehtiä, kalan kanssa sitruunaa.
Maustoin samantyylisesti kuin miten olisin ittelleni tehny, paitsi ilman suolaa enkä mitään chiliä tms.

Kyllä meillä tuli ainakin halvemmaksi tehdä ruuat itse - ja muutenkin voi olla helpompi totutella tavalliseen kotiruokaan jos on kotona tehtyä alusta asti syönyt. Kukaan muukaan perheessämme ei syö pelkkää valmisruokaa, enkä sitä vauvallekaan tahtonut tarjota. Siis pelkästään - reissussa on kyllä pistelty purkkiruokaakin.

Purkkiruuat voi olla gramma grammasta halvempia kuin itse tehdyt, mutta jos katsot purkkien tuoteselostetta niin syykin selviää: yleensä raaka-aineista eniten on käytetty vettä, toiseksi eniten jotain suurustetta kuten maissijauhoa. Tuo se vasta kalliiksi tulee, ostaa vettä kaupasta lasipurkissa ;)

Mä tein just tolleen että Keitin ensin lihan pieninä paloina ja juurekset perään. Jos tein pakastettavaa ruokaa laitoin perunan sijaan riisihiutaleita (puurohiutaleita siis). Lopuksi sauvasekoittimella sopivaksi soseeksi ja pakkaseen.

Sitten kun tiesin mitä ruokaa syödään reilummin pakastin isompiin rasioihin aina kerta annoksen, alussa noi jääpalat on käteviä.

Mä tein pakkaseen peruna-bataatti-sipuli-jauhelihaseosta. Maustoin mustapippurilla ja oreganolla. 7 isoa purkkia, 10 pientä, raaka-aineiden kokonaishinta oli jotain alle 4 euroa ja täyttä tavaraa on. Kaupasta ostetuissa suurin osa vettä, ja olisi maksanut 10x0.9?+7x1,1? eli lähes 17 euroa. Ei todellakaan ole halvempaa ostaa kaupasta!

jaah...,mixs pitää aina keittää? :/ mä oon kyl paistanu jauhelihat yms...... :whistle: ja no eipä niillä allergiota ruuista tai ruuan takia sairastellu tms...et exs pää asja et kypsä se ruoka ja että suolattomia....

Minä ketän lihat erikseen ja pakastan ne. Perunan sekaan laitan bataattia niin senkin voi pakastaa. Sitten kasviksia erikseen ja laitoin ne pakastuspussiin ohueksi levyksi ja ennenkuin ehti jäätyä kokonaan mursin ne sinne pussiin paloiksi ja kun kokonaan jäätynyt, kopistelin ne palat sinne pohjalle ja maun mukaan sitten erilaisia kasviksia ja perun/bataattia. Nyt kun tyttö on isompi teen koko mössön ja laitan pakastusrasioihin, lihat erikseen vieläkin. Kun käyttää jauhoisia perunoita ei mene liisteriksi.

Yhteistyössä