tosi tyhmä kysymys vauvan soseiden tekemisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
naurakaa vaan. mutta ois kiva jos joku vastais.
eli kun teen vaikka tuolle vauvalle perunaasosetta, niin kandeeko sitäkin ihan pakastaa vai keittää esim joka päivä yks peruna ja mössätä se ?
ja entäs kun pakastan, niin laitanko mä siihen pakastettavaan perunaan jo tissimaitoa sekaan ja pakkaseen vai pelkän perunasoseen ja sit sulatettua lisään tissimaitoo ?

Perunan rakenne menee kummalliseksi pakastimessa. Eli jos mahdollista, pakasta porkkanaa, bataattia, kukkakaalia ja muuta, ja yritä tehdä se perunasose jääkaappiin aina vaikka päiväksi tai kahdeksi, ja elähdytä se muutamalla tipalla tissimaitoa/korviketta ennen kuin (lämmität) ja tarjoat.

pelkkää perunaa ei kannata pakastaa, menee rakeiseksi. suurin osa soseesta jotain muuta, niin perunaa voi laittaa sekaan.

jos soseisiin lisää tissimaitoa, niin parempihan se on lisätä vasta tarjottaessa. kyllä se pakastaminen kuitekin vie siitä vähän "tehoja". :)

itse keitin perunan aina varta vasten, tai annoin edellispäivänä keitettyä.

Ja pehmein vauvansose tulee uuniperunan sisuksesta, johon lisätään sitä tissimaitoa. Meillä on ollut iltatähden aikana leivinuuni, ja hän varttui ensimmäiset lisäruokakuukautensa uuniperunalla.

Minä keitin parin kolmen päivän perunasatsin kerralla ja jaoin pieniin pakasterasioihin. Muut soseet (porkkana, kukkakaali ym, lihat, kalat jne) pakastin jääpalamuoteista ja lisäsin sitten perunan sekaan.

Samoin kuin peruna niin myös maissi pakastuu huonosti. Luultavasti se tärkkelys tekee niistä sulaessa ihmeen vetisiä ja kokkareisia. Neste on kuin erottautunut siitä kiinteästä osasta. Kummalliseksi menee rakenne.

Minä olen tehnyt niin, että keitän kattilallisen kasviksia (milloin mitäkin seosta esim. porkkana-peruna-palsternakka tai porkkana-peruna-bataatti tai kesäkurpitsa-porkkana-kukkakaali tmv.) ja sit olen keittänyt, soseuttanut ja jääpalakuutioissa pakastanut lihaa ja kalaa.

Ensin teen soseen kasviksista, käytän siihen soseeseen kasvisten keitinlientä, niin tulee notkeampaa. Sitten jaan sen pikkusiin pilttipurkkeihin, joita olen saanut hedelmäsoseista. Laitan pilttipurkit lähes täyteen, niin, että niihin mahtuu vielä 1-2 liha-/kalakuutiota. Sitten vaan pakkaseen ja monen viikon ruuat on pilttipurkeissa valmiina oottamassa siellä. Matkallekin on helppo ottaa mukaan, kun purkki sulaa pikkuhiljaa hoitolaukussa muovipussissa.

Ensialkuun pakastin kaikki soseet jääpalakuutioissa, mutta kun lapsi alkoi syömään isompia annoksia, niin koin helpommaksi laittaa kertaruoka-annoksen pilttipurkkiin, kuin että ottaa kymmentä kuutiota sulamaan.

Ja olen siis laittanut perunaa osaksi soseen, en ole pelkkää perunasosetta pakastanut.

Keitän aamulla kasvikset, perunat yms(riisiä) ja soseutan, lisään pakkasesta lihaa tai kanaa. Annan kahtena päivänä sitä mössöä jota tuunailen. Lihat olen keittänyt ja hienontanut pakkaseen isoon muovipussiin , mistä vaan lohkasen pienen palan.

Yhteistyössä