Kait se voi vaikuttaa... Mene ja tiedä. Mun eka oli makrosominen lapsi, sokeriarvot normaalit koko raskauden. Ei se iso koko aina johdu ruokavaliosta, tosin minulla on myös ylipainoa. Meidän suvussa äidin puolella on syntynyt yli 5 kg lapsia ainakin kolmatta sukupolvea. Eikä kellään heistä ole diabetestä, naineet vain pitkän miehen.. Mun ukkoni on kanssa yli 190cm pitkä. B)
Nyt tämän toisen raskauden aikan on seurattu enemmän sokeriarvoja, eipä niissäkään ole ollut mitään vikaa. Neuvolan arvio on että taas tulee makrosominen lapsi, mutta Kättärillä ei ollut kiirettä ottaa meikäläistä "hoitoon" kun taas normaalisti edennyt raskaus. Niin oli se ekakin!
Luin just tällä viikolla helistimen uutiskirjeestä että terveelliset elämäntavat ja "liiaallinen" E-vitamiinin saanti voi aiheuttaa myös makrosomisia lapsia. Niin hyvällä terveellisellä ruoalla tosiaan voi olla se sikiötä kasvattava vaikutus. Ei pelkästään sokerilla, rasvalla tai suolalla.
Ainakin itselle jäi sellainen tuntemus, kun ekan raskauden mussutin salaatteja, kasviksia ja rasvattomia tuotteita. Nyt sitten en ole pätkääkään piitannut ko. ohjeista ja olenpa jopa tupakoinutkin (viikon ollut polttamatta rv 37 menossa). Eipä silläkään sikiön kasvuun ole ollut vaikutusta.
Ne lääkärien hömpötykset voi heittää romukoppaan. Itsekin koin saavani kättärillä syyllisen maineen kun makrosominen lapsi syntyi. Se on vaan niin, ettei näitä asioita ole vielä riittävästi tutkittu, jotta voitaisiin sanoa että sokeri tekee isoja lapsia. Itse juon kahvini mustana ja karkkia syön muutaman kerran kolmessa kuukaudessa, kun en pidä makeasta juurikaan. Rakastan suolaista!
Tulokkaastakin saan varmaan kuulla, että kasvatettu sokerilla...
Ei sen puoleen, noudata vaan niitä annettuja ohjeita. Voihan olla, että kasvu pysähtyy, mut voi olla ettei. Itselläsi on sitten parempi mieli jos noudatat, uskoisin niin.
Tsemiä!