Ruokavalion vaikutus vauvan kokoon ?

Minäkin olen pienikokoinen (156cm,53 kg).Söin raskausaikana melkein päivittäin PALJON suklaata ym. herkkuja.Harrastin liikuntaa päivittäin..paino nousi 12 kg.Vauva syntyessään (40+1) 4345g,53cm...
Että en sit tiedä mitä pitäisi uskoa,mutta minulle jäi kyllä sellainen
fiilis,että jos joskus vielä hankin lisää lapsia,niin katson vähän tarkemmin mitä tulee pistettyä suuhun.Lääkärit/kätilöt eivät kommentoineet kokoa juuri mitenkään.Totesivat vaan että aika usein pienikokoiset naiset synnyttävät
isoja vauvoja ja toisinpäin..

Ruusavaan
Ensimmäinen lapsi tyttö 3,5kg, normaali.

Minullakin painoarvio tehtiin toisesta lapsesta n. 4kg (todellisuudessa oli liki 4,5kg ja isopäinen). Vieläkin kun ostan lakkeja minulle konkretisoituu miksi ei mahtunut tulemaan. Poika on vankkarakenteinen luustoltaan ja lihaksiltaan, mutta ei missään tapauksessa lihava, pikemminkin hoikka. It tiesin jo masussa sen olevan todella voimakas kun se niin kovasti möyrysi ja potkut olivat tujakoita ensimmäiseen lapseen verrattuna. Paino oli minulla molemmilla kerroilla aivan ok, ei olliut diabetestä tms. mutta silti vinoiltiin että "teetkö seuraavalla kerralla 5,5 kg painoisen". En jättänyt mitään ruoka-aineita pois. Voisi vähän katsoa vanhempien ja lapsen ruumiinrakennettakin ennenkuin lähtee lääkärinä tai neuvolantätinä vinoilemaan.

tottakait vauvan kasvuun vaikuttaa äidin syömiset ja siittä saatu energia...mutta myös perintötekijät vaikuttaa.

Tuosta ku jotkut sanoo et söin norm. herkkuja, sokereita....ei se lapsi kasva pelkästään sokereilla, vaan kattokaa diabeetikkojen raskautta, lapsi kasvaa YLIMÄÄRÄISILLÄ HIILIHYDRAATEILLA, lapsi ottaa tarvitseman energian kasvuun, ylimääräiset hiilarit muuttuu rasvaksi, siis vauvan painoksi.
Elikkä vaikka syöt norm. suklaata, sokereita, ottakaa huomioon jus nää hiilarit!!!!!
Vaalea leipä, makarooni, pullat, sämpylät, perunat, nämä kaikki minimiin!
ja monet hedelmät on oikeita vauvankasvattajia...paljon hedelmäsokeria, myös runsaasti hiilareita....
Eli tutustukaa diabeetikojen ruokavalioon raskausaikana.
Ja liikunta!!!!vkojen 20 jälkeen liikunnan osuus vauvan painosta on myös merkittävää!
luin Naistentautien ja synnytys-kirjasta, että runsaasti liikkuvalla äidillä(4 krt tai enemmän) on tutkitusti n.500g pienemmät vauvat, verrattuna norm.raskauteen. näillä (liikunta ja ruokav.)voi jo merkittävästi vaikuttaa lapsen syntymä kokoon.
Ja joku mainitsi et söi mitä vaan ekasta raskaudesta ja joku 3,5-kilonen tuli..no ekaraskaudesta on yleensä aina pienikooisin vauva, jo luonto tän säätelee...
meijän suvussa saadaan kans noita 5-kilosia...mulla kaks siskoa kumallakin kaikki yli 4kilosia-4700g sillevälille.. minä oon ainut joka koko raskausajan liikun päivittäin, syön diabeetikon ruokavaliolla(jo miehen takia, sillä diab.) ja siskoista olen ite ehdottomasti isokokoisin, samoin mieheni... mulla isoin vauva 3900g ja 55cm..tämänverran minusta voi ite vaikuttaa!

Vielä niistä hiilihydraateista. Kun joku tuntui tietävän niistä enemmänkin. Kertokaas onko mitään nettisivuja, josta niistä vois lukee enemmänkin. Kun miten se vaikuttaa niinku lapseen??

Eli saako syödä marjoja ollenkaan? Ja mites paljon porkkanoita ja muita kasviksia sopii syödä, jos ei niitä hiilareita sais mieluiten syödä lapsen ison koon vuoksi. Vaikeeta nää jutut.

Normaalisti jos syö perunaa, marjoja, hedelmiä, niin itse pysyy hyväs kunnossa, eikä paino nouse, mut sit vauva siitä energiaa saakin. Eli kellä kokemusta, niin mitä siis saa syödä??

Esikoisen aikana viimeisen 2 viikon aikana oli tullut painoa 700g sikiölle, syntyi siis rv40 + 1 ja söin mitä sattuu..Ei ollut siis raskausdiabetestä tässä raskaudessa.

Kuopukselle tehtiin painoarvio n. rv30, jonka mukaan sikiöstä jos samaa tahtia jatkaa kasvua tulisi lähemmäs 4,5kg laskettuna aikana .. Ja tässä vaiheessa kun oli kasvanut isoksi, niiin ei ollut r-diabetestä..

Mulla oli sitten sokerit jatkuvasti koholla, joten pistettiin raskausdiabeteksen dieetille ja guarem-kuurille. rv38+4 syntyi sitten poika, painona 3340g

Olisi ollut suurempikokoinen jos en olisi niin tiukasti joutunut sitä verensokeria kontrolloimaan.

<br><br>

Lueppa Kaksplussan keskustelusivulta Raskausdiabetikot II. Siellä eka sivulla on hyvät ohjeet ruokailuun raskausaikana.
Niitä voi kyllä muutenkin käyttää esimerkkinä syömisiinsä raskausaikana.
Minulla on ollut merkitystä syömisillä lasten syntymäpainoon.Yksi lapsistani painoi liki viisikiloa syntyissään.Seuraavan raskauden aikana aloin n.30rv.jälkeen tosissaan välttää sokeria,rasvaa,jäätelöitä,kahvileipiä...Yleensäkin niitä ruoka-aineita jotka nostavat helposti omaa painoa.Lapsi oli n.4kg syntyissään.
Kaksi viimeistä raskautta onkin sitten mennyt raskausdiabeteksen kanssa ruokavalioineen ja syntymäpainot ovat olleet lapsilla n.4 kg.
Minä kyllä uskon syömisten vaikuttavan syntyvän lapsen painoon.
Diabeteshoitsu muuten sanoi minulle:
Hiilihydraatit nostavat odottavan äidin verensokeria ja kohonnut verensokeri taas kasvattaa mahassa olevaa lasta .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 17:52 mammuttiperhe kirjoitti:
söin painonvartija-mallin mukaisesti koko raskausajan. Neuvolan kanssa ja painonvartijan ohajaajan kanssa sovin pistemäärän mikä riittää hyvin vauvalle ja minulle, ei siis mikään laihdutus ollut kyseessä vaan se ettei vauva kasva "liian" isoksi kun esikoinenkin oli reilusti yli 4kiloa.
Ruokavaliosta huolimatta vauvamme painoi 4,8 kiloa syntyessään.
Eli meille tulee isot lapset jostain muusta syystä kuin syömisestä, näin sanoi lääkäri minulle.
Isoja on kaikki olleet.
minkälaiset pistemäärät sulle annetiin painonvartijoista?? itsekin olen laskeskellut vähän noita pisteitä kun ollu vaavit 4kilosia!=)

Itse olen pienikokoinen, vauvani painoi syntyessään 3,5 kg ja syntyi 40+4 viikoilla. Söin paljon monenlaista raskausaikana, ihan mitä teki milloinkin mieli. Normaaliruuan lisäksi paljon jätskiä, suklaata, sipsejä, grillimakkaraa... En mitään hirmu suuria määriä kerrallaan. Kaiken kulutimme vauvan kanssa, koska liikakiloja mulle ei juuri tullut raskauden aikana eikä ollut sokeria virtsassa.
Mun mielestä ei sais liikaa kiinnittää huomiota syömiseen ettei tule ongelmaa ihan turhasta. Mua taisi auttaa hyvät geenit ja se että liikuin lähes koko raskauden ajan jollain tavalla. Yhtään isompaa vauvaa en toki olisi halunnut synnyttää, sen verran se otti voimille. Vauvan pään koko on kai merkittävämpi kun muutaman sadan gramman painoero synnytyksessä...? Jotkut saa isoja vauvoja vaikka kuinka välttäis sokeria ja rasvaa ja toisinpäin.. En tietty kehota ketään syömään kahden edestä, mutta mielestäni nauttia saa: raskaudesta, syömisestä, liikunnasta...!

Enpä tiiä..Söin koko raskauden herkkuja jos jotakin ja yritin saada painoa kasaan enemmän kuin ne vaivaiset 5 kiloa.
Vauva ei ainakaan saanut niitä kiloja,enkä minä.Kai pönttöön meni,mutta tosissani söin päivittäin suklaata,-suklaajätskiä meni litra illassa.
Ranskalaisia,kaikkee herkkuu..
Tyttö paino syntyessaan inan päälle 3 kiloa.

Eli mulla ei vaikuttanut syömiset omaan eikä vauvan painoon.

Yhteistyössä