ruokavalio ja painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hn

Vieras
minkä verran te muut raskaana olevat syötte päivän aikana ja paljonko paino noussut?

Itse olen raskaana viikolla 23plus2 ja paino noussut jo 9 kiloa ja mielestäni en aivan hirveesti syö joten ihmetyttää tuo painon nousu.
Tässä mun päivän ruokavalio!suurinpiirtein, jotai pientä saattaa puuttua listasta...

aamu: porkkana sämpylä ja jogurtti
klo12.30: kasvispihvi perunamuusia ja vihanneksia ja 1 vehnäsämpylä
16.00: 3 suklaakeksiä, omena ja mandariini
20.00: puuro maito ja 2 ruisleipää

toinen esimerkkipäivä:
aamu: täysjyväleipä fitness murot ja maito
12.30: keitto 3dl ja sämpylä
16.00: jogurtti ja 3 näkkäriä margariinillä ja vihanneksilla
18.30: 3 perunaa ja kastiketta

Karkkia tulee syötyä joka päivä jotain pientä esim 3 lakua tai pikku pussi irtokarkkeja ja jos ei karkkia niin pulla!

Mulla nyt rv 29 ja paino noussut 12 kg.Syön mielestäni myös terveellisesti ja monipuolisesti mut painoa tullut joka neuvola käynnillä 500-780g /vko. Masentaa itseäni mut en syö yhtään liikaa.Mulla menee myös melkein joka päivä karkkia mut ei mitään isoa karkkipussia vaan esim.Muutama tikkari tai yks suklaapatukka tai pari lakua tms.Joskus tietenkin enemmän ja menee välillä muutama päivä etten syö makeaa ollenkaan.Kai se vaan on niin et toisille painoa kertyy raskausaikana ja toisille ei.Hormoni toiminta tekee sen...Mun suvussa ainakin tullut n.15-20 kg odotusaikana ja kyllä ne on sitten lähteneetkin parissa kuukaudessa.Toivon et mun kohdalla samoin.Lähtöpaino ei ollut onneks kuin 57 kg niin eivät neuvolassakaan valita:) olen kuullut et joillekin alussa jo enemmän painaneille tullut sanomista lihomisesta...

Kulostaa tosi vähältä toi sun syöminen, kun vertaan itseeni. Mun normaalin päivän ruoka on seuraavaa:

- ruisleipä juutolla
- muutama mandariini tai omena

- reilun kokoinen lounas (esim. jauhelikastiketta ja pastaa)

- luumuja, omena
- 3 näkkäriä juustolla

- itse tehtyä pizzaa

lisäksi muutama keksi ja jäätelö 1/2 litraa. (oikeasti joka ilta on melkein mennyt)

Mulla viikkoja 23+1 ja paino noussut 3 kg.

klo 8 aamupuuro + omenasose
tai
leipää kokolihaleikkeellä, ei levitettä ja jugurtti(rasvaton &sokeriton)

klo 12 leipää(kokolihaleikkeellä,ei levitettä) ja viili (sokeriton)

klo 16 Lämmin ateria

klo 21 Leipää ja viili tai jugurtti

Tämän lisäksi päivittäin rajaton määrä hedelmiä ja vihanneksia.Pari kertaa kuukaudessa herkuttelen esim.jäätelöllä.

Mä olen syönyt normaalisti aamupalan, kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan ja iltapalan + rajattomasti hedelmiä. Keksejäkin on tullut syötyä aika lailla välipaloina. Tästä huolimatta paino on noussut vain 7kg ja raskausviikkoja on jo 35 täynnä.

Painonnousu on siis todella yksilöllistä ja sitä ei voi vertailla toisten kanssa. Mun vauva kasvaa ihan keskikäyrällä. Itse luultavasti lähden laitokselta paria kiloa lähtöpainoa kevyempänä, sen verran on posket kaventuneet raskauden aikana.

Aamupala:puuroa tai muroja/jugurttia, teetä ja näkkäri/pulla

Päivällinen:ruisleipää juustolla tai lämmin ateria, hedelmä

Välipala:teetä ja hedelmä

Lounas:lämmin ateria

Iltapala:leipää/hedelmiä

Ja joskus tosiaan tulee iltaisin vielä herkuteltua namuilla. Painoa tullut vajaa 9kg, viikkoja 30, ja kaksoset tulossa.

Niin tiedä sitä vaikka raskausaikana hoikille ihmisille kehittyisi hormooni peräistä lisä painoa. Koska mullakin paino jatkaa tasaisesti nousuaan vaikka ruokavalioni on jo nyt muuttunut samanlaiseksi kuin ennen raskautta.
Ennen painoin 50kg, nyt rv 17+6 ja painoa tullut jo 5,5kg Aluksi en ihmetellyt yhtään nopeasti tulleita 3kg, koska söin pahaan oloon ihan jatkuvasti (vaikkakin terveellisesti), muta nyt kun ruokailutottumukseni ovat jo palanneet vanhan tuttuun niin ihmettelen, että paino van nousee ja nousee..aikas vauhdikkaasi. Neuvolassa ovat vaan tyytyväisiä, koska lähtöpaino oli niin alhainen, mutta en mä nyt haluais synnytyksen jälkeen lähtee mitään 10 ylimäärästä kiloa tiputtaan. Se ois mulle aika vaikeeta kun en ole eläissäni laihduttanut...! Että vähän jännittää paljonko painoa tulee. Toivoin aluksi että koko raskausaikana painoa kertyisi vain 8kg lisää niin kuin äidilleni ja siskolleni, mutta jos tässä vaiheessa on tullut jo 5,5kg niin taitaa mennä reilusti yli :)

ensimmäisessä raskaudessani olin 48 kg ekassa nuvolassa ja 15 kiloo painavampi vikassa neuvolassa... söin mielestäni aika normaalisti (eli samoin kuin ennen raskautta), herkkuihin tuli toki sorruttua ehkä hiukan herkemmin... en pystynyt alkuraskaudesta kuvittelemaankaan, että painoa tosiaan tulisi noin paljon! suurin osa siitä kuitenkin oli nestettä yms. eli noin 10 kg jäi synnytyssairaalaan ja noin 3kk imetyksen ja vaunujen työntelyn jälkeen olin taas vanhoissa mitoissa:)

Syön ja juon aina kun on nälkä. Aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan.
välipalojakin tulee naposteltua, leipää, suklaata, hedelmiä....
Raskausviikolla 29 olen ja painoa on tullut jo n.8kg!

Aamiainen: Luonnonjugurttia n. 2 dl, hedelmiä, muutama pähkinä
Lounas: Kaurapuuro + pari leipää
Illallinen: Kasvis-tai kala-ateria, harvoin broileria.
Iltapala: Paljon leipää

Välipaloina paljon hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Ruokamäärät ovat selkeästi kasvaneet. Syön enemmän määrällisesti kuin ennen, vaikka ei pitäisi.

Herkuttelen kerran viikossa ja silloin kerrallaan melko paljon. Ihmeellistä kyllä, herkkuja ei tee mieli vaan niistä tulee paha olo. Pulla maistuu vanerilta ja liika suklaa alkaa oksettaa. Ainoa todella maistuvainen herkku on tuju salmiakki. :) Viikkoja koossa 14. Painoa tullut lisää alle puoli kiloa.

Ihme kyllä, turvotuksia ei ole. Juon todella paljon vettä ja syön ananasta.

Tänään
-aamiaiseksi pari reissumiestä leikkeleillä
-iisoo lounas (meni about 15 lihapullaa.. :) )
-välipalaksi joghurttia
-jumpan jälkeen banaani
-illalliseksi kaalilaatikkoa

Ennen raskausaikaa ei tehnyt mieli koskaan mitään makeaa, mutta nyt kyllä letut, kakkupalat, suklaalevyt ym pullat himottaa ja niitä menee aina kun on saatavilla.

Syön myöskin määrällisesti paljon enemmän kuin ennen, mutta ilmeisesti määrä on kuitenkin sopivan rajoissa kun ei tuo paino ole ihan hirveitä vielä noussut.

Odotusaika on kyllä siinä mielessä ovela että kiloja saattaa kertyä ihan hassusti syömisiin verrattuna. Kun odotin tytärtä koko odotusaika kuvotti enemmän tai vähemmän. Söin paljon hedelmiä ja välillä alas sai vaan kylmää mehua. Toki muutakin tuli syötyä muttei mielestäni kauhean lihottavasti. Painoa kertyi 19 kg osa turvotuksena ja osa muuten vaan. Kun nyt odotin poikaa söin ensimmäiset 3 kk ""mäkkäriä"" vähintään 4 krt viikko ja parhaimpina päivinä 3 krt päivässä. Muutenkin tuli syötyä isoja annoksia ja kaikkea mahdollista. Painoa tuli n. 10 kg. Turvotusta ei tullut ollenkaan ja nyt 3 vk. synnytyksestä painoa on enää 2 kg jäljellä. Kummallakaan kerralla en ole syömisiäni miettinyt vaan olen syönyt sitä mitä mieli tekee.

Yhteistyössä