Ruokatarjoilu juhliin, onko riittävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Saako pyörtää puheitaan :)

Kyllä tuo kuullostaa ihan fiksulta, että on lämmin ruoka, jos on pitkänmatkalaisia. Mutta on meidänkin suvussa, ja silti on piirakat riittäneet, kai se on, että mitä on kenenkin suvussa tapana.

Mutta kyllä se ruoka vois jotain juhlavampaa olla kuin suikaleliha. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tms. Tai kunnon savulohi. Ja tietenkin ne salaatit. Ja se patonki! Ja on ne suvut tosiaan erilaisia, meillä esim. isoisovanhemmat ovat todella kulinaristeja, maistavat mielellään kaikkea uutta. Fetajuusto ja oliivit ovat heille ihan tuttua kauraa...:)

Ja isovanhemmat on mitä ikää?? Mulla ne on 80 ja 87v.

Niin mullakin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kokki:

Kyllä tuo kuullostaa ihan fiksulta, että on lämmin ruoka, jos on pitkänmatkalaisia. Mutta on meidänkin suvussa, ja silti on piirakat riittäneet, kai se on, että mitä on kenenkin suvussa tapana.

Mutta kyllä se ruoka vois jotain juhlavampaa olla kuin suikaleliha. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tms. Tai kunnon savulohi. Ja tietenkin ne salaatit. Ja se patonki! Ja on ne suvut tosiaan erilaisia, meillä esim. isoisovanhemmat ovat todella kulinaristeja, maistavat mielellään kaikkea uutta. Fetajuusto ja oliivit ovat heille ihan tuttua kauraa...:)

Kerroppas sinä sitten, että mikä on tarpeeksi juhlavaa ruokaa ristiäisiin?! Sisäfile, kaviaari ja hanhenmaksapallerotko?

Höh. Minähän vastasin tossa alkuperäisessä viestissäni jo. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tai savulohi. Esimerkiksi. Ei sen tarvitse niin fiiniä olla, mutta anteeksi vaan, musta suikaleliha ei ole sopiva juhlaruoka.

Ja chillaa, hyvä kokki, en minäkään ota tätä nyt niin vakavasti! :D Tää on hei nettipalstakeskustelua, mielipiteitä ja vinkkejähän tässä pyydettiinkin!

Alkuperäinen kirjoittaja kokki:

Kerroppas sinä sitten, että mikä on tarpeeksi juhlavaa ruokaa ristiäisiin?! Sisäfile, kaviaari ja hanhenmaksapallerotko?

Höh. Minähän vastasin tossa alkuperäisessä viestissäni jo. Karjalanpaisti tai kylmä naudanpaisti tai savulohi. Esimerkiksi. Ei sen tarvitse niin fiiniä olla, mutta anteeksi vaan, musta suikaleliha ei ole sopiva juhlaruoka.

Ja chillaa, hyvä kokki, en minäkään ota tätä nyt niin vakavasti! :D Tää on hei nettipalstakeskustelua, mielipiteitä ja vinkkejähän tässä pyydettiinkin!

Minusta taas paistista tehty suikaleliha on juhlavampaa kuin vaikka karjalanpaisti. Ja sitä on kaikki syöneet jouluna.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ristiäisissä pitää ruokaa tarjota?

Nykyaikaa, et joka juhlassa tarjotaan ruoka :headwall:

Nykyaikaa, että on niin pahveja ihmisiä, jotka ei tajua, että jos heidän omat sukulaiset asuu 2 kilometrin säteellä, niin jollakin voi olla sukulaiset 400 kilometrin takana.
Silloin ei ihan viitsi kanelipullaa ja muumikeksiä pistää tarjolle.

Itse tekisin varmaankin karjalanpaistia, perunoita tai muussia ja porkkanaa ja vaikka kinkkukiusausta ja italiansalaattia, kahvilla sitten täytekakku, kuivakakku ja pikkuleipiä.

Tuo suikaleliha on siitä jännää, että vaikka itse ostan aina paistia ja suikaloin itse niin se saattaa jäädä sitkeäksi, sitä vaaraa en haluisi vaan hauduttaisin karjalanpaistin pitkäänja hartaasti ja jossain vaiheessa laittaisin kinkkukiusauksen perään uuniin :)

Mukavaa kastejuhlaa!

Alkuperäinen kirjoittaja EHDOTUKSIA:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tee karjalanpaistia. Arvokkaampi helppotekoinen ruoka. Lisukkeeksi perunoita ja suolakurkkua + perus tuoresalattia. Jos teet jotain kreikkalaista niin yksi sanoo että en syö sipulia toinen sanoo ettei syö oliiveja ja kolmas sanoo ettei tykkää fetasta. Rieskoja ja karjalanpiirakoita.

No, mä voisin tähän sanoa, et en tykkää karjalanpaistista ja perunat kuulostaa tosi arkisilta. Kreikkalainen salaatti on namia, mut ap:n ehdottama perusvihersalaatti on parempi vaihtoehto, koska voi olla joitakin jotka ei pysty syömään raakaa sipulia, oliiveja tai fetaa.
ELI HYVÄ AP, SULLA OLI OIKEIN HYVÄ EHDOTUS:
-kermainen suikalelihakastike + riisi
- italiansalaatti, perunasalaatti, vihersalaatti
- hyvää leipää ja leivän päälle voimariinia, paria maustettua tuorejuustoa
- juomaksi vettä ja vaikka tiivistemehua (pääset halvalla)

Se on juuri niin, että kun joillakin on pitkä ajomatka niin olet loistava emäntä kun teet ruokaa. Syöväthän kaikki lihaa? Jos eivät niin voit tehdä jonkun herkullisen broilerkastikkeen.
Hyvä tuosta tulee ap. Muista pyytää omaa äitiäsi, siskoasi, anoppia tai muuta halukasta ristiäisvierasta apuun keittiöön. Siis tietty sellaista henkilöä, jonka on helppo sua auttaa. Voi meinaan olla, että sun pitää yhtäkkiä mennä imettämään....

Olen ihan samaa mieltä, että ap on hyvä emäntä kun huolehtii vieraidensa ruokailusta. Luultavasti hän tietää myös kaikkien ruokamieltymykset, siitä syystä nuo ruoat hänellä listalla. Vihersalaatti on muuten helppo muuntaa kreikkalaiseksi tai kreikkalaistyyliseksi laittamalla feta ja oliivit erilllisiin astioihin siten että hän joka niistä pitää voi halutessaan lisätä omaan salaattiinsa niitä. Salaatinkastikevaihtoehtoja kannattaa olla pari erilaista.

karjalanpaistit, joihin oon viime aikoina törmänny, on ollu sitkeitä ja jotenki ällöjä... sillä on vaan liian juhlava maine minusta... suikaleliha on parempaa! paljon parempaa... onnistuessaan toki karjalanpaistikin on nam... hyvältä tuo alkuperäinen suunnitelma vaikuttaa. Ehkä laittaisin lisäksi perunaa keitettynä/muusina, koska omassa väessäni vanhemmat ihmiset ei oikein pidä riisiä minään.

Itse en ole koskaan saanut "lämmintä ruokaa" ristiäisissä, lähinnä erilaisia piirakoita, mutta HYVÄLTÄ KUULOSTAA! Arvostaisin kovasti!

Ja vinkiksi: pöydän koristeeksi käyvät mainiosti klementiinit, viinirypäleet, luumut, minibanaanit tms. hedelmät. Lapsetkin tykkää - ja vanhemmat, kun lapset mutustavat muutakin kuin pullaa! :)

miten olisi RUNSAS kahvipöytä? Meillä oli osa vieraista 200km päästä ja kahvilla oli voileipäkakkua, karjalanpiirakoita, munavoita, pasteijoita, täytekakkua, kuivakakkua, pullaa ja kaikkea pienempää (donitseja, kahvileipää, tuulihjattuja).

Ja kellään ei varmasti jäänyt nälkä, mutta kaikki pystyi syömään annokset järkevästi jne, sekä lautasia ja muuta oli riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja wtf??:
kasvissyöjille pelkkää sienikastiketta sen riisin kanssa??? kiva, tiedänpä kiertää sun kemut kaukaa...

Onhan sinä perunasalaatti, vihreä salaatti ja kinkuton italiansalaatti lisänä. Ja tunnen kasvissyöjät, kanttarellit ja suppilovbahverot ovat heidän suurinta herkkua. Ja älä pelkää, en ikinä kutsuisi sinua.

Vaikka en ole kasvissyöjä niin söisin suurella innolla kanttarelli tai suppilovahverokastiketta... Eli tulisin vaikka et minua kutsuisikaan :) taitaa vaan monille tulla mieleen sienikastikkeesta einespussista tehty herkkusienikastike, kun eivät tiedä mitään kunnon kanttarellikastikkeen ihanuudesta.

Tarjottavasti kuullostavat hyviltä, olet ottanut pitkän matkalaiset vieraat huomioon ja varmasti tunnet vieraasi ja tiedät mikä heille maistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja heips:
miten olisi RUNSAS kahvipöytä? Meillä oli osa vieraista 200km päästä ja kahvilla oli voileipäkakkua, karjalanpiirakoita, munavoita, pasteijoita, täytekakkua, kuivakakkua, pullaa ja kaikkea pienempää (donitseja, kahvileipää, tuulihjattuja).

Ja kellään ei varmasti jäänyt nälkä, mutta kaikki pystyi syömään annokset järkevästi jne, sekä lautasia ja muuta oli riittävästi.

Minulle ainakin jää kökkö olo, jos koko päivän ainoa ruoka tulee runsaasta kahvipöydästä. Siksi ruoka on kiva. Ja voihan sitäs itten kahvipöydässä olla vaikka mitä herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Mun mielestä lihakastike ok. Mutta ei riisiä, tekisin muusia. Enkä tarjoaisi valmiita kaupan salaatteja. Jättäisin ne pois ja laittaisin vihreän salaatin lisäksi keitettyjä kasviksia sekä punajuuriviipaleita.

kuka puhui kaupan valmiista?

mikä vika valmiissa salaatissa on? kippaa vaan siitä kaupan muovipurkista johonkin muuhun tarjoiluastiaan. ja jos ei ole noita salaatteja aikaisemmin itse tehnyt, niin kaupan salaatti voi olla kymmenen kertaa parempi kuin omatekoinen tekele.

itse olen lakkiaisissa ruokkinut parikymmentä henkeä. ruokana oli kahdenlaista kiusausta ja hyvin upposi ja salaatit oli allergioiden vuoksi kutakin rehua erikseen ja siitä sitten kasasivat mitä kukin voi syödä.
sitten kahvipöydässä oli ne juhlavat jutut koska sillä olikin sitten jo eri funktio kuin pitkämatkalaisten ja oman perheeen vatsan täyttäminen

tässä kannattaa miettiä sitä että 20 hengelle on kotikeittiössä hankalampi laittaa ruokaa kuin 5 hengelle! ja se mikä on valmistajan budjetti. ei kai ristiäisissä se ruoka ole se pääjuttu kuitenkaan ja oikeasti kahvipöytään voi sitten satsata enemmän

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
tässä kannattaa miettiä sitä että 20 hengelle on kotikeittiössä hankalampi laittaa ruokaa kuin 5 hengelle! ja se mikä on valmistajan budjetti. ei kai ristiäisissä se ruoka ole se pääjuttu kuitenkaan ja oikeasti kahvipöytään voi sitten satsata enemmän

Siitä ristiäsketjusta näkyi, että ihmisillä on hyvin erilaisia budjetteja: nollasta moniin satoihin.

Millainen on mielestäsi kahvipöytä, mihin on satsattu enemmän?

Yhteistyössä