Ruokatarjoilu juhliin, onko riittävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tee karjalanpaistia. Arvokkaampi helppotekoinen ruoka. Lisukkeeksi perunoita ja suolakurkkua + perus tuoresalattia. Jos teet jotain kreikkalaista niin yksi sanoo että en syö sipulia toinen sanoo ettei syö oliiveja ja kolmas sanoo ettei tykkää fetasta. Rieskoja ja karjalanpiirakoita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mä en laittais en riisiä, enkä muussia, jos olis mun juhlista kyse :ashamed:

No mitä laittaisit?

Esim. ihan kokonaiset, keitetyt perunat tillillä koristeltuna, tai muun vastaavan. Paljon siistimmän nnäköistä kastikkeen kans. Tai jotkut kermaperunat, mut ne ei oikein tuon kastikkeen kans istu.

Miksi ristiäisissä pitää ruokaa tarjota?

minuakin kiinnostais tietää että miksi ruoka?
Toki pitää suolaista tarjottavaa olla esim. voileipäkakku, pasteijoitayms, mut miksi ruoka?
Se on jokaisen oma asia mitä tarjoaa. Joku tarjoaa ruoan, joku ei.

Näin keventäjänä sanon että ruoka on parempi vaihtoehto kuin suolainen naposteltava, pasteijat yms. Nehän on täynnä rasvaa eikä pidä nälkää loitolla. Jos osa tulee pitkän matkan takaa, ruoka on hyvä idea.
Mites joku broileri-kasvis-riisivuoka. Olis helppo tehdä etukäteen ja työntää vaan uuniin?
Musta kans kiusaukset juhlissa on aikansa elänyt juttu.

minusta ristiäiset on kuitenkin perheen ja lähimmäisten ihmisen juhla joten en ottaisi hirveää stressiä ruuasta. Lihakastike riisillä ja runsaalla vihreällä salaatilla on oikein hyvä ja maistuu varmasti.

-Tee karjalanpaistia. Arvokkaampi helppotekoinen ruoka. Lisukkeeksi perunoita ja suolakurkkua + perus tuoresalattia. Rieskoja ja karjalanpiirakoita.

-Paisti, perunat ja salaatti.

Tähänastisista parhaat ehdotukset minun mielestä

Nykyaikaa, et joka juhlassa tarjotaan ruoka :headwall:

Näköjään. Eihän ristiäiset edes ole monen tunnin juhla, joten en ole koskaan ajatellut että ruokaa tarjoaisin

Meillä tulee ja siitä syystä, et vaikka tuleekin vain perhepiiri (vanhempien siskot ja vanhemmat + mummut), ajavat kahden tunnin matkan meille. Sit jos ovat kaks tuntia (vaikka vaan) täällä, ajavat toisen mokoman kotiin. Eli koko päivän reissu, jolloin kaipaavat jossakin vaiheessa jo muuta ruokaa kuin vain voileipäkakkua.

AP!!

sul alkuperäinen suunnitelma oli aivan loistava ja riittävä, älä näitä enää edes lue, menee niin yli: yksi haluaa sitä, toinen tätä!

suikalelihakastiketta olen syönyt monissa juhlissa ja hyvältä on maistunut!!

ainiin, mut minäpäs en sitä arkisin teekkään, joten siksi on varmaan maistunut juhlissa =)

minusta ristiäiset on kuitenkin perheen ja lähimmäisten ihmisen juhla joten en ottaisi hirveää stressiä ruuasta. Lihakastike riisillä ja runsaalla vihreällä salaatilla on oikein hyvä ja maistuu varmasti.

samaa mieltä!

minuakin kiinnostais tietää että miksi ruoka?
Toki pitää suolaista tarjottavaa olla esim. voileipäkakku, pasteijoitayms, mut miksi ruoka?

Syy 1: vieraat ajava 3 tuntia meille, sama 3 h takaisin. Juhlissa ovat jotain 3-5 tuntia, elui pitkä aika olla pasteijan turvin

Syy 2: En itse pidä voileipäkakuista, kun on makeitakin tarjottavia. ovat niin raskaita. Ja pasteijat ei todellakaan iske, varsinkaan näin lähellä joulua, kun tortut pursuaa kaikella korvista.

Nykyaikaa, et joka juhlassa tarjotaan ruoka :headwall:

Sinuna joo hakkaisin seinään jos tosissasi olit. Vai nykyaikaa? Ei voi olla noin tietämättömiä ihmisiä??
Ennen vanhaan oli tapana tarjota kaikissa juhlissa kunnon ruuat, ei nykyään. Voi jeesus sentään...

Mites ois tosiaan tuo karjalanpaisti ja perunat.Meillä oli kyseinen ruoka pojan ristiäisissä.Lisäkkeenä oli raaste ja vihreä salaatti,suolakurkut ja smetana,rieskaa ja tummaa leipää sekä juustoa.Hyvin maistui kaikille ja ruoka oli myös helppo valmistella etukäteen.Minun mielestä myöskin on kohteliasta huomioida pitemmän matkan tulijoita ruualla eli samoilla linjoilla ap:n kanssa :)

Onko kaikki ruokailijat varmasti lihansyöjiä? Riisin sijaan tarjoiaisin keitettyjä perunoita (kuorittuina keitettyjä). Jättäisin italiansalaatin pois ja sen sijaan jotain kasvispaistosta vaikka. Perunasalaatti itsetehtynä ok ja vihersalaatti hyvä.

Ihan hyvät tarjoilut ristiäisiin, ei tuon juhlavampaa tarvise olla.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Tee karjalanpaistia. Arvokkaampi helppotekoinen ruoka. Lisukkeeksi perunoita ja suolakurkkua + perus tuoresalattia. Jos teet jotain kreikkalaista niin yksi sanoo että en syö sipulia toinen sanoo ettei syö oliiveja ja kolmas sanoo ettei tykkää fetasta. Rieskoja ja karjalanpiirakoita.

No, mä voisin tähän sanoa, et en tykkää karjalanpaistista ja perunat kuulostaa tosi arkisilta. Kreikkalainen salaatti on namia, mut ap:n ehdottama perusvihersalaatti on parempi vaihtoehto, koska voi olla joitakin jotka ei pysty syömään raakaa sipulia, oliiveja tai fetaa.
ELI HYVÄ AP, SULLA OLI OIKEIN HYVÄ EHDOTUS:
-kermainen suikalelihakastike + riisi
- italiansalaatti, perunasalaatti, vihersalaatti
- hyvää leipää ja leivän päälle voimariinia, paria maustettua tuorejuustoa
- juomaksi vettä ja vaikka tiivistemehua (pääset halvalla)

Se on juuri niin, että kun joillakin on pitkä ajomatka niin olet loistava emäntä kun teet ruokaa. Syöväthän kaikki lihaa? Jos eivät niin voit tehdä jonkun herkullisen broilerkastikkeen.
Hyvä tuosta tulee ap. Muista pyytää omaa äitiäsi, siskoasi, anoppia tai muuta halukasta ristiäisvierasta apuun keittiöön. Siis tietty sellaista henkilöä, jonka on helppo sua auttaa. Voi meinaan olla, että sun pitää yhtäkkiä mennä imettämään....

Kaikki tekee tyylillään.. Kannattaa hommata joku tuttu kuitenkin keittiöön jos olet itse kastettavan lapsen äiti. Meillä oli ristiäiset joulun alla ja tarjolla oli karjalan-/hirvipaistia, keitetyt perunat, porkkana-, lanttu- ja imellettyperunalaatikko. Perussalaatti (jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja .. mitähän siinä oli muuta?) Jälkiruokana oli karpalorahkaa ja kahvit täytekakun kera. Ja ruoka oli ihan siks, että paljon pitkänmatkalaisia, joulu tulossa ja samassa yhteydessä vietettiin siis sukuna aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Kaikki tekee tyylillään.. Kannattaa hommata joku tuttu kuitenkin keittiöön jos olet itse kastettavan lapsen äiti. Meillä oli ristiäiset joulun alla ja tarjolla oli karjalan-/hirvipaistia, keitetyt perunat, porkkana-, lanttu- ja imellettyperunalaatikko. Perussalaatti (jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja .. mitähän siinä oli muuta?) Jälkiruokana oli karpalorahkaa ja kahvit täytekakun kera. Ja ruoka oli ihan siks, että paljon pitkänmatkalaisia, joulu tulossa ja samassa yhteydessä vietettiin siis sukuna aikaa.

aii niin ja olihan ne lohet sun muut vielä siihen. Mutta mun mielestä ap:llä on ihan loistava ja toimiva kokonaisuus! Kannattaa valita sellainen jonka pystyy toteuttamaan ja sit on hyvä mieli kun ei tarvi olla edellisiä päiviä keittiössä ja juhliakaan siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
Miksi pitää olla lämmin ruoka?Ite en oo aikasemmin kuullut että ristiäisissä tarjottas lämmint ruokaa :o Voisko joku ruokasampi salaatti+patonki tai suolanen piirakka olla parempi vaihtoehto?

Olen samaa mieltä. Kokemuksesta voin sanoa, että patonki on aina hitti, oli tilaisuus mikä tahansa. Sen jkanssa tuorejuustoa. Lisäksi tarjoaisin suolaisia ja makeita piirakoita (voi tehdä uunipellillisiä valmiiksi pakkaseen, sulattaa ja viipaloida juhla-aamuna, näin meidän suvussa tehdään), ja vielä siihen sopisi vihersalaatti pienellä höysteellä eli esim. kreikkalainen salaatti fetajuustolla on yleensä tuttu ja mieluisa ihmisille.

Yhteistyössä