Ruokarukous päiväkodissa

  • Viestiketjun aloittaja pöh
  • Ensimmäinen viesti
juu
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tasan tarkkaan ei lasteni päiväkodissa ruokarukousta lueta. Yritettiin kyllä, mutta nostin metelin uskonnonvapaudesta. En kiellä kutakin lasta itsekseen itselleen ruokarukousta lukemasta, mutta johdettuna sitä ei saa kunnan pk:ssa tehdä.

Sama pätee peruskouluihin myös.
Huh, ateistit siis menee kristittyjen edelle. Ei muuten tule kuuloonkaan!
Ei vaan kaikkien elämänkatsomusta tulee kunnoittaa. Lapsille ei pidä syöttää satua totuutena.
Sinä et tällä hetkellä kunnioita minun elämänkatsomustani. Eli siis vain sinun elämänkatsomustasi pitää kunnioittaa???????
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tasan tarkkaan ei lasteni päiväkodissa ruokarukousta lueta. Yritettiin kyllä, mutta nostin metelin uskonnonvapaudesta. En kiellä kutakin lasta itsekseen itselleen ruokarukousta lukemasta, mutta johdettuna sitä ei saa kunnan pk:ssa tehdä.

Sama pätee peruskouluihin myös.
Huh, ateistit siis menee kristittyjen edelle. Ei muuten tule kuuloonkaan!
Ei vaan kaikkien elämänkatsomusta tulee kunnoittaa. Lapsille ei pidä syöttää satua totuutena.
Jos rukoukset kielletään, niin silloin ei kunnioiteta kristittyjen elämänkatsomusta. Pitäisikö siis lukea SEKÄ ruokarukous ETTÄ loru? Olisitteko sitten tyytyväisiä?
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tasan tarkkaan ei lasteni päiväkodissa ruokarukousta lueta. Yritettiin kyllä, mutta nostin metelin uskonnonvapaudesta. En kiellä kutakin lasta itsekseen itselleen ruokarukousta lukemasta, mutta johdettuna sitä ei saa kunnan pk:ssa tehdä.

Sama pätee peruskouluihin myös.
Huh, ateistit siis menee kristittyjen edelle. Ei muuten tule kuuloonkaan!
Ei vaan kaikkien elämänkatsomusta tulee kunnoittaa. Lapsille ei pidä syöttää satua totuutena.
Reps :D Ettekö te tajua, että sillonhan kristittyjen elämänkatsomusta ei kunnioiteta, kun ei rukoilla?? Laittakaa lapsenne hoitoon sellaiseen paikkaan, jossa ei uskontoa salli kukaan.... Ei tarvi sitten tänne tulla mariseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Onko tämä ihan yleistä päiväkodeissa? Henk. koht en pidä siitä että noin pienille tuputetaan uskontoa, varsinkin kun itse emme kuulu mihinkään uskontokuntaan. Voiko tällaisesta tehdä jotain valitusta jonnekkin?
Mikä tuossa nyt on niin kauheeta?
Ei se lapsi siitä pilalle mene jos ruokarukous luetaan.
PEESI! Jutellaanhan päiväkodeissa joulupukeista ja tontuistakin. Kai te kaikki pidätte niitä ihan todellisina olentoina? Ai ette? No miksi ette ole siitä vauhkoamassa että lapsille ei saa tuputtaa pk:ssa mitään VALHEITA!
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Onko tämä ihan yleistä päiväkodeissa? Henk. koht en pidä siitä että noin pienille tuputetaan uskontoa, varsinkin kun itse emme kuulu mihinkään uskontokuntaan. Voiko tällaisesta tehdä jotain valitusta jonnekkin?
Mikä tuossa nyt on niin kauheeta?
Ei se lapsi siitä pilalle mene jos ruokarukous luetaan.
PEESI! Jutellaanhan päiväkodeissa joulupukeista ja tontuistakin. Kai te kaikki pidätte niitä ihan todellisina olentoina? Ai ette? No miksi ette ole siitä vauhkoamassa että lapsille ei saa tuputtaa pk:ssa mitään VALHEITA!
Niin ja joulupukkikin kuuluu periaatteessa jouluun, jolloin taas tapahtui Jeesuksen syntymä. Te ette sitten varmaan vietä edes joulua??
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Onko tämä ihan yleistä päiväkodeissa? Henk. koht en pidä siitä että noin pienille tuputetaan uskontoa, varsinkin kun itse emme kuulu mihinkään uskontokuntaan. Voiko tällaisesta tehdä jotain valitusta jonnekkin?
Mikä tuossa nyt on niin kauheeta?
Ei se lapsi siitä pilalle mene jos ruokarukous luetaan.
PEESI! Jutellaanhan päiväkodeissa joulupukeista ja tontuistakin. Kai te kaikki pidätte niitä ihan todellisina olentoina? Ai ette? No miksi ette ole siitä vauhkoamassa että lapsille ei saa tuputtaa pk:ssa mitään VALHEITA!
Jehovan todistajat ovat joissakin tapauksissa vaatineet olemaan puhumatta tontuista ja joulupukeistakin. Sopuun ja kompromissiin on kuitenkin päästy.
 
imaamin älinääkö sen olla pitäis?
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Onko tämä ihan yleistä päiväkodeissa? Henk. koht en pidä siitä että noin pienille tuputetaan uskontoa, varsinkin kun itse emme kuulu mihinkään uskontokuntaan. Voiko tällaisesta tehdä jotain valitusta jonnekkin?
Joo varmaan voi, tee se äläkä täällä turhista vauhkoa! Joillain on ihan oikeitakin ongelmia, Afrikassa ja Aasiassa lapset kuolee nälkään! Ja täällä ämmät vinkuvat ruokarukouksista! Ylipainoisille tenaville tuputetaan ruuan lisukkeena uskontoa!!! Voihan vitulla päähän!
 
Minä sanoin päikkärin vanhempainkeskustelussa (vai miksi sitä sanotaan?) että meillä ei uskontoa kotona tuputeta. Mutta jos tyttö kotona alkaa puhumaan tai kyselemään jumala-jutuista niin minä kyllä kerron oman kantani asiaan. Eli ei kannata ihmetellä jos tyttö sanookin joku päivä ettei jumalaa ole olemassa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minä sanoin päikkärin vanhempainkeskustelussa (vai miksi sitä sanotaan?) että meillä ei uskontoa kotona tuputeta. Mutta jos tyttö kotona alkaa puhumaan tai kyselemään jumala-jutuista niin minä kyllä kerron oman kantani asiaan. Eli ei kannata ihmetellä jos tyttö sanookin joku päivä ettei jumalaa ole olemassa.
Joo, ja meidän tyttö aloittaa Alias-pelin enkelin selittämällä "mielikuvitusolento jolla siivet"
 
Hmm
Tämähän on kohta verrattavissa martinan vauvan korvakoruihin. Kun pienellä vauvalla ei ole oikeutta päättää omasta kehostaan, niin eihän teidän lapsilla ole oikeutta päättää uskontoaan. Jos te vanhemmat ette hyväksy uskontoa, kristittyjä, niin mitä jos lapsenne ilmoittaa teille joku päivä että hän uskoo Jumalaan. Sanotteko että painu ulos, en hyväksy kristittyjä? Miksi ette anna lapsen tutustua molempiin uskontoihin ja sitten ihan itse päättää mihin uskoo... Ette anna lapselle mahdollisuutta kuin siihen yhteen, siihen mihin TE uskotte...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Meidän lasten päiväkodissa on monta mamulasta. Siksi kristillisten ruokarukousten lisäksi kaikki lapset kumartavat kaksi kertaa päivässä Mekkaan päin. Sehän on vain reilua.
Epäreilua uskonnottomia kohtaan. :saint:
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Tämähän on kohta verrattavissa martinan vauvan korvakoruihin. Kun pienellä vauvalla ei ole oikeutta päättää omasta kehostaan, niin eihän teidän lapsilla ole oikeutta päättää uskontoaan. Jos te vanhemmat ette hyväksy uskontoa, kristittyjä, niin mitä jos lapsenne ilmoittaa teille joku päivä että hän uskoo Jumalaan. Sanotteko että painu ulos, en hyväksy kristittyjä? Miksi ette anna lapsen tutustua molempiin uskontoihin ja sitten ihan itse päättää mihin uskoo... Ette anna lapselle mahdollisuutta kuin siihen yhteen, siihen mihin TE uskotte...
Yritätkö sanoa, että jos lapsi ei lue kunnallisessa päiväkodissa ruokarukousta, hänellä ei ole mahdollisuutta tutustua kristinuskoon?
 
deny
Meidän eskarissa luetaan ruokarukous ja olin kyllä hämmästynyt kun asiasta kuulin. Muinaisjäänne mielestäni ja nykypäivänä pitäisi jättää uskonnonharjoittaminen jokaisen henkilökohtaiselle kontolle.
Lapset eivät missään tapauksessa voi mielestäni valita vielä mitä jumalaa haluavat tai eivät halua ylistää.
Vanhemmista taas melkoinen prosentti on kirkosta eronneita, muihin uskontokuntiin kuuluvia tai ateisteja, mahtaako moni vanhempi edes tietää mitä hoitotädit pieniin päihin latelevat?
Itsellä lapsi vasta eskarissa meni ekaa kertaa päiväkotimaailmaan ja en tosiaan tiennyt että siellä voisi vielä uskonnonvapautta loukata tuolla tavoin.
Luulin että jo ihan laissa olisi joku säädös tuon kieltämiseksi yleisissä tarhoissa ja kouluissa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Meidän lasten päiväkodissa on monta mamulasta. Siksi kristillisten ruokarukousten lisäksi kaikki lapset kumartavat kaksi kertaa päivässä Mekkaan päin. Sehän on vain reilua.
Epäreilua uskonnottomia kohtaan. :saint:
Syömisen alkurutiineihin pitäisi siis lisätä vielä joku loru, jotta uskonnottomat perheetkin saavat oman osansa! Pitää varata tarpeeksi aikaa että ehtii kaikki rituaalit käydä läpi...
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Tämähän on kohta verrattavissa martinan vauvan korvakoruihin. Kun pienellä vauvalla ei ole oikeutta päättää omasta kehostaan, niin eihän teidän lapsilla ole oikeutta päättää uskontoaan. Jos te vanhemmat ette hyväksy uskontoa, kristittyjä, niin mitä jos lapsenne ilmoittaa teille joku päivä että hän uskoo Jumalaan. Sanotteko että painu ulos, en hyväksy kristittyjä? Miksi ette anna lapsen tutustua molempiin uskontoihin ja sitten ihan itse päättää mihin uskoo... Ette anna lapselle mahdollisuutta kuin siihen yhteen, siihen mihin TE uskotte...
Yritätkö sanoa, että jos lapsi ei lue kunnallisessa päiväkodissa ruokarukousta, hänellä ei ole mahdollisuutta tutustua kristinuskoon?
En, vaan sanon että kun te tässä keskustelussa, jotka ette hyväksy kristinuskoa, olette aika, no, yhteen suuntaan kajonneita. Teidän keskustelusta jo näkee että ette hyväksy mitään mikä liittyy kristinuskoon. Onko teillä joulua?? Miksi rukous on niin paha?? Häh?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja deny:
Meidän eskarissa luetaan ruokarukous ja olin kyllä hämmästynyt kun asiasta kuulin. Muinaisjäänne mielestäni ja nykypäivänä pitäisi jättää uskonnonharjoittaminen jokaisen henkilökohtaiselle kontolle.
Lapset eivät missään tapauksessa voi mielestäni valita vielä mitä jumalaa haluavat tai eivät halua ylistää.
Vanhemmista taas melkoinen prosentti on kirkosta eronneita, muihin uskontokuntiin kuuluvia tai ateisteja, mahtaako moni vanhempi edes tietää mitä hoitotädit pieniin päihin latelevat?
Itsellä lapsi vasta eskarissa meni ekaa kertaa päiväkotimaailmaan ja en tosiaan tiennyt että siellä voisi vielä uskonnonvapautta loukata tuolla tavoin.
Luulin että jo ihan laissa olisi joku säädös tuon kieltämiseksi yleisissä tarhoissa ja kouluissa.
Uskonnonvapauden loukkaus? Voi hyvää päivää teidän kanssanne.....!!! Eikö todellakaan ole muita ongelmia?
 
höpöhöpö
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tasan tarkkaan ei lasteni päiväkodissa ruokarukousta lueta. Yritettiin kyllä, mutta nostin metelin uskonnonvapaudesta. En kiellä kutakin lasta itsekseen itselleen ruokarukousta lukemasta, mutta johdettuna sitä ei saa kunnan pk:ssa tehdä.

Sama pätee peruskouluihin myös.
Huh, ateistit siis menee kristittyjen edelle. Ei muuten tule kuuloonkaan!
Ei vaan kaikkien elämänkatsomusta tulee kunnoittaa. Lapsille ei pidä syöttää satua totuutena.
Sinä et tällä hetkellä kunnioita minun elämänkatsomustani. Eli siis vain sinun elämänkatsomustasi pitää kunnioittaa???????
Saako lapsesi lukea kerran viikossa islamilaisen ruokaruokouksen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Meidän lasten päiväkodissa on monta mamulasta. Siksi kristillisten ruokarukousten lisäksi kaikki lapset kumartavat kaksi kertaa päivässä Mekkaan päin. Sehän on vain reilua.
Epäreilua uskonnottomia kohtaan. :saint:
Ei jumalankieltäjiäkään ole unohdettu. Päivittäin lausutaan loru, jossa kielletään Allahin ja Jeesuksen lisäksi kymmeniä muita jumaluuksia.

No loruiluahan tämä, mutta entä jos se olisikin oikeasti totta? "Mitä siitä, vaikka ruokarukouksia lausutaan? Eihän kristinusko ketään vahingoita"-tyylisesti ajattelevat närkästyvät, jos samaa ajattelutapaa sovelletaan muihin uskontoihin tai uskonnottomuuteen. Se jos mikä on kaksinaamaisuutta.
 
gab
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tasan tarkkaan ei lasteni päiväkodissa ruokarukousta lueta. Yritettiin kyllä, mutta nostin metelin uskonnonvapaudesta. En kiellä kutakin lasta itsekseen itselleen ruokarukousta lukemasta, mutta johdettuna sitä ei saa kunnan pk:ssa tehdä.

Sama pätee peruskouluihin myös.
Huh, ateistit siis menee kristittyjen edelle. Ei muuten tule kuuloonkaan!
Ei vaan kaikkien elämänkatsomusta tulee kunnoittaa. Lapsille ei pidä syöttää satua totuutena.
Sinä et tällä hetkellä kunnioita minun elämänkatsomustani. Eli siis vain sinun elämänkatsomustasi pitää kunnioittaa???????
Saako lapsesi lukea kerran viikossa islamilaisen ruokaruokouksen?
Minun puolestani saa, mutta edellytän myös kristillistä ruokarukousta.
 
höpöhöpö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja deny:
Meidän eskarissa luetaan ruokarukous ja olin kyllä hämmästynyt kun asiasta kuulin. Muinaisjäänne mielestäni ja nykypäivänä pitäisi jättää uskonnonharjoittaminen jokaisen henkilökohtaiselle kontolle.
Lapset eivät missään tapauksessa voi mielestäni valita vielä mitä jumalaa haluavat tai eivät halua ylistää.
Vanhemmista taas melkoinen prosentti on kirkosta eronneita, muihin uskontokuntiin kuuluvia tai ateisteja, mahtaako moni vanhempi edes tietää mitä hoitotädit pieniin päihin latelevat?
Itsellä lapsi vasta eskarissa meni ekaa kertaa päiväkotimaailmaan ja en tosiaan tiennyt että siellä voisi vielä uskonnonvapautta loukata tuolla tavoin.
Luulin että jo ihan laissa olisi joku säädös tuon kieltämiseksi yleisissä tarhoissa ja kouluissa.
Uskonnonvapauden loukkaus? Voi hyvää päivää teidän kanssanne.....!!! Eikö todellakaan ole muita ongelmia?
Onneksi ei ole isompia ongelmia. Tämä ON iso asia. Asuin kolme vuotta briteissä. Siellä ei kuuna päivänä voisi lukea ruokarukouksia missään.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Tämähän on kohta verrattavissa martinan vauvan korvakoruihin. Kun pienellä vauvalla ei ole oikeutta päättää omasta kehostaan, niin eihän teidän lapsilla ole oikeutta päättää uskontoaan. Jos te vanhemmat ette hyväksy uskontoa, kristittyjä, niin mitä jos lapsenne ilmoittaa teille joku päivä että hän uskoo Jumalaan. Sanotteko että painu ulos, en hyväksy kristittyjä? Miksi ette anna lapsen tutustua molempiin uskontoihin ja sitten ihan itse päättää mihin uskoo... Ette anna lapselle mahdollisuutta kuin siihen yhteen, siihen mihin TE uskotte...
Yritätkö sanoa, että jos lapsi ei lue kunnallisessa päiväkodissa ruokarukousta, hänellä ei ole mahdollisuutta tutustua kristinuskoon?
En, vaan sanon että kun te tässä keskustelussa, jotka ette hyväksy kristinuskoa, olette aika, no, yhteen suuntaan kajonneita. Teidän keskustelusta jo näkee että ette hyväksy mitään mikä liittyy kristinuskoon. Onko teillä joulua?? Miksi rukous on niin paha?? Häh?
Minusta kyse ei ole ollut siitä ettei hyväksy kristinuskoa, vaan siitä, ettei halua ruokarukousta kunnallisessa päiväkodissa.

Ja juu, vietämme pakanallista joulua isosti, emmekä vällitä näistä uudemmista kerroksista joulun päällä. Ruokaloru on oikein kiva tapa eikä loukkaa ketään.
 
pieni viaton laulu vain
Sanoisitteko myös "ei haittaa tai ei lapsi pilalle mene", jos tarhassa luettaisiin otteita pienestä punaisesta kirjasta ennen ruokailua, vaihtoehtoisesti joinakin päivinä veisattaisiin jokin kommunistinen työläislaulu vaikka

"Lenin-setä asuu Venäjällä
Ja sieltä on pitkä matkaa Vietnamiin
Mutta minusta vain tuntuu että
Lenin-setä asuu yhtä lähellä kuin setä Ho-Tsi Minh
Leninillä on niin suuri otsa
Että siihen mahtuu koko maa ja taivaskin
Ja Lenin-setä hymyilee
Ja silmät tuikkivat ja hän nauraa niin kuin setä Ho-Tsi Minh
Lenin-setä asuu Venäjällä
Minä kutsun hänet kylään tänne Vietnamiin (Suomeen vaihtoehtoisesti)
Hän rakastaa meitä
Meille hän on yhtä kultainen kuin setä Ho-Tsi Minh
Minä olen pikku pioneeri
Ja vähäinen on vielä minun voimani
Mutta pienikin voi taistella
Rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho-Tsi Minh
Rauhan puolesta kuin Lenin ja setä Ho-Tsi Minh"

pikku veisu, mitäpä siitä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syömisen alkurutiineihin pitäisi siis lisätä vielä joku loru, jotta uskonnottomat perheetkin saavat oman osansa! Pitää varata tarpeeksi aikaa että ehtii kaikki rituaalit käydä läpi...
Miksi sitä pitää mitään loruilla ennen ruokaa? Voisihan siinä pitää vaikka hiljaisen hetken. Tai kiittää veronmaksajia että kustantavat päivähoidon. Mutta se olisi tietysti kohtuutonta niitä kohtaan jotka eivät maksa veroja. Jos kiittäisi vaikka kuntaa kun on järjestänyt päivähoidon? Mutta oikeastaanhan se on valtion ansiota kun ovat sen lailla säätäneet pakolliseksi järjestää. Jos kiitettäisiin kansanedustajia? Mutta minusta olisi väärin että meidän pikku-demarit kiittäisivät hallituspuolueiden edustajia. Kieltämättä aika hankala tilanne...Olisiko kuitenkin se hiljainen hetki vain parasta?
 

Yhteistyössä