Ruokarukous eskarissa

Kiitos harmaileva!Kerrankin löytyy joku joka on samoilla linjoilla .
Luin juuri "koululakia" ja siellä ikäväkseni todettiin,että uskonnon opetus kuuluu kouluun ja esikouluun.Mutta onneksi sinne on tullut ehkä uuden uskonnonvapauslain myötä lisäys, että kaikki pitää ottaa paremmin huomioon ja järjestää muuta tekemistä/opetusta silloin kun muilla on uskontoa.Taitaa myös pitkälti riippua päiväkodin johtajan omasta harrastuneisuudesta se mitenkä paljon uskonnollista kasvatusta päiväkodissa "tarjotaan".Aikaisemmassa asuinpaikassa ei nimittäin päiväkodissa ollut lainkaan rukouksia eikä lauluja.Mielestäni vanhempien pitäisi olla rohkeampia ja uskaltaa kertoa oma kirkkoon kuulumattomuutensa päiväkodeissa ja kouluissa.Jospas silloin alkaisi tulla enemmän meidän kaltaisia tapauksia ja asiat alkaisi oikeasti muuttua-ainakin toivon niin. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 11:51 anni kirjoitti:
Kiitos harmaileva!Kerrankin löytyy joku joka on samoilla linjoilla .
Luin juuri "koululakia" ja siellä ikäväkseni todettiin,että uskonnon opetus kuuluu kouluun ja esikouluun.Mutta onneksi sinne on tullut ehkä uuden uskonnonvapauslain myötä lisäys, että kaikki pitää ottaa paremmin huomioon ja järjestää muuta tekemistä/opetusta silloin kun muilla on uskontoa.Taitaa myös pitkälti riippua päiväkodin johtajan omasta harrastuneisuudesta se mitenkä paljon uskonnollista kasvatusta päiväkodissa "tarjotaan".Aikaisemmassa asuinpaikassa ei nimittäin päiväkodissa ollut lainkaan rukouksia eikä lauluja.Mielestäni vanhempien pitäisi olla rohkeampia ja uskaltaa kertoa oma kirkkoon kuulumattomuutensa päiväkodeissa ja kouluissa.Jospas silloin alkaisi tulla enemmän meidän kaltaisia tapauksia ja asiat alkaisi oikeasti muuttua-ainakin toivon niin. =)
Pelkkää peesiä annille ja harmailevalle.

Ja kysymys äiti plusplussalle. Miten ihmeessä voit rinnastaa jumalan ja joulupukin?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 14:56 utelias kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 11:51 anni kirjoitti:
Kiitos harmaileva!Kerrankin löytyy joku joka on samoilla linjoilla .
Luin juuri "koululakia" ja siellä ikäväkseni todettiin,että uskonnon opetus kuuluu kouluun ja esikouluun.Mutta onneksi sinne on tullut ehkä uuden uskonnonvapauslain myötä lisäys, että kaikki pitää ottaa paremmin huomioon ja järjestää muuta tekemistä/opetusta silloin kun muilla on uskontoa.Taitaa myös pitkälti riippua päiväkodin johtajan omasta harrastuneisuudesta se mitenkä paljon uskonnollista kasvatusta päiväkodissa "tarjotaan".Aikaisemmassa asuinpaikassa ei nimittäin päiväkodissa ollut lainkaan rukouksia eikä lauluja.Mielestäni vanhempien pitäisi olla rohkeampia ja uskaltaa kertoa oma kirkkoon kuulumattomuutensa päiväkodeissa ja kouluissa.Jospas silloin alkaisi tulla enemmän meidän kaltaisia tapauksia ja asiat alkaisi oikeasti muuttua-ainakin toivon niin. =)
Pelkkää peesiä annille ja harmailevalle.

Ja kysymys äiti plusplussalle. Miten ihmeessä voit rinnastaa jumalan ja joulupukin?
en itse henk.koht. rinnastakaan omassa elämässäni, mutta sellainen voi hyvinkin rinnastaa jos ei kumpaankaan usko. Silloin voi lapselle selittää että sekä joulupukki ja jeesus on satuolentoja joihin jotkut uskoo ja antaa heidän uskoa. haittaako se oikeasti jos joku toinen uskoo ja haittaako se oikeasti se ruokarukous tai joulupukkilaulu joulujuhlassa?
 
Kuten jo aikaisemminkin totesin että hyväksymme heidät jotka uskoo ja annamme kaikkien kukkien kukkia.Ruokarukous haittaa mutta joulupukkilaulut eivät haittaa.Eihän uskonnollisia asioita ja joulupukkia todellakaan voi verrata.Kannattaisi hieman tutkia mistä joulu oikeasti on saanut alkunsa.Tietyt asiat "kuuluu" tiettyihin perinteisiin mutta ruokarukous ei kuulu eskariin!! :attn:
 
Jotenkin surullinen olo tulee tästä keskustelusta. Nykyään on niin paljon ateisteja, jotka tuntuvat haluavan estää meiltä muiltakin kaiken uskonnollisuuden. Kyllä uskonto (oli se sitten mikä tahansa) kuuluu arkipäivään eikä vain kirkkoon 'salaa' harjoitettavaksi.

Naapurissa asuu eräs ateisti-perheenäiti, joka tuntuu suorastaan vihamielisellä asenteellaan puuttuvan kaikkeen päiväkodissa, koulussa ym. harjoitettavaan vähänkin uskontoon liittyvään toimintaan.

En tosiaan ymmärrä mitä se ketään vahingoittaa jos jossain laulussa, lorussa, näytelmässä tms. mainitaan Jumala tai Jeesus tms? Ei kenenkään ole pakko uskoa. Itsekin olen lapselleni näitä asioita selittänyt siten, että jotkut uskovat jumalaan, jotkut alkuräjähdykseen ja kuka mihinkin. Äiti uskoo Jumalaan mutta sinä saat valita mihin haluat uskoa.

Ateistit tuntuvat haluavan estää lapsiltaan kaiken uskontoon liittyvän. Onko taustalla pelko, että lapset löytävät elämässään jotain hyvää mitä ateistivanhemmat eivät ole löytäneet?
 
Ja lisään vielä tähän, että kaikki kermahan voidaan joka asiasta kuoria päältä. Mielellään uskonnottomatkin viettävät joulua, pääsiäistä ym. ja pitävät vapaina pyhäpäivät. Miksi pitää vapaata, kun ei pyhäpäivä merkitse heille mitään?? Eiköhän siis pidetä ateisteille omat lauru-, loru- ja juhlahetket. Ja saman tien tarha-, koulu- ja työpäivät heille myös uskonnollisina juhlapäivinä. Eikö olisi reilua kaikkien kannalta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 13:16 Kaktus kirjoitti:
Ja lisään vielä tähän, että kaikki kermahan voidaan joka asiasta kuoria päältä. Mielellään uskonnottomatkin viettävät joulua, pääsiäistä ym. ja pitävät vapaina pyhäpäivät. Miksi pitää vapaata, kun ei pyhäpäivä merkitse heille mitään?? Eiköhän siis pidetä ateisteille omat lauru-, loru- ja juhlahetket. Ja saman tien tarha-, koulu- ja työpäivät heille myös uskonnollisina juhlapäivinä. Eikö olisi reilua kaikkien kannalta?

sinä sen uskalsit sanoa. Eli suomalaisessa kalenterissa on monta kirkollista juhlapyhää jotka uskomattomatkin saa palkallisena vapaana.
ei kun vaan jouluaviettämättömät ja jeesuksensyntymäänuskomattomat jouluaattonakin ihan tavallisella palkalla töihin. vai kuinka?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 13:06 kaktus kirjoitti:
Ateistit tuntuvat haluavan estää lapsiltaan kaiken uskontoon liittyvän. Onko taustalla pelko, että lapset löytävät elämässään jotain hyvää mitä ateistivanhemmat eivät ole löytäneet?
niinpä, miksi "pelätä"sellaista jota ei usko olevankaan vaan pelkääkö he että jotakin onkin olemassa ja lapset löytää sen
 
ekaluokkalaisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 13:16 Kaktus kirjoitti:
Ja lisään vielä tähän, että kaikki kermahan voidaan joka asiasta kuoria päältä. Mielellään uskonnottomatkin viettävät joulua, pääsiäistä ym. ja pitävät vapaina pyhäpäivät. Miksi pitää vapaata, kun ei pyhäpäivä merkitse heille mitään?? Eiköhän siis pidetä ateisteille omat lauru-, loru- ja juhlahetket. Ja saman tien tarha-, koulu- ja työpäivät heille myös uskonnollisina juhlapäivinä. Eikö olisi reilua kaikkien kannalta?
Itse henk.koht. viettäisin paljon mieluummin kaikki uskonnolliset kummallisiin päiviin sattuvat vapaapäivät vaikka viikonloppujen yhteydessä tai kerättynä ylimääräiseksi lomaviikoksi. Olen joskus jopa kysellyt siihen mahdollisuutta, mutta ei käy. Miksi uskovaiset olisivat oikeutettuja useampiin vapaapäiviin? Lomista ne sitten pitäisi ottaa, jos ateistit eivät niitä saisi. Kuinkakohan moni oikeasti lyhentäisi kesälomaansa saadakseen helatorstain ja loppiaisen vapaaksi?

En usko, että kukaan ateisti vanhempi pelkää lapsensa löytävän jotain "parempaa". Toivoisin kaikken näin ajattelevien miettivän miltä tuntuisi, jos oma lapsi joutuisi päivittäin rukoilemaan kohti Mekkaa. Vastannee aika hyvin uskonnottomien vanhempien tuntemuksia. Uskonto ei vaan ole osa näiden perheiden maailmankatsomusta. Enkä usko myöskään ateistivanhempien pyrkivän kieltämään muiden rukouksia, vaan nimenomaan toivovan, että oman lapsen ei tarvitsisi osallistua. Ja että päiväkodissa/koulussa järjestettäisiin ateisteille ja muille ei-ev.lut:eille muuta ohjelmaa uskonnollisten hetkien ajaksi (ja että siitä ei joka kerta tarvitsisi käydä erillistä neuvottelua).
 
Mulle tulee kanssa surullinen olo tästä keskustelusta. Tähänkö ollaan menossa, että uskontoa ei saisi näkyä enää missään? Ei ruokarukouksia, ettei nyt vain joku lasten vanhemmista kiskaisisi hernettä nenäänsä? Ei Jumalasta kertovia lauluja, ettei jonkun lapsen äiti näkisi punaista?
Hyvänen aika, nämä asiat ovat aina kuuluneet kouluun, samoin eskariin. Jos niitä ei hyväksy, pitäisiköhän miettiä lasten opetusta muulla tavoin. Kun sitä uskonnon opetusta ja muuta tosiaan on koulussa NIIN VÄHÄN, eskarissa vielä vähemmän. Paljon, paljon haitallisempia asioita sen sijaan opitaan eikä niistä älähdetä niin kuin uskonnosta.
Vielä noista juhlapyhistä: Vaikka niitä ei viettäisi niiden uskonnollisen merkityksen takia, ei kai voi olla lapselle haitaksi tietää miksi niitä vietetään? Minusta lapsen kuuluu saada tietää. Tuntuisi ihan hullulta viettää joulua perinteisin menoin, eikä kertoisi lapsille miksi niin tehdään. Tavan vuoksi, kun muutkin tekee? Hmm. Se on vain niin, että lapset oppii koulussa ja eskarissa asioita, eikä meidän vanhempien pidä liiaksi mennä sinne soosaamaan ja sanomaan mitä saa tehdä ja mitä ei. Lapset kasvaa, ja vanhemmat lasten mukana.
 
Nimenomaan lapset kasvaa ja myös vanhempien tulisi kasvaa samalla ja hyväksyä muutoksia elämään eikä mennä vaan kun aina on näin tehty.Tehtiinpäs meistä ateisteista ja vaapaa-ajattelijoista piruja tässä keskustelussa :D . Onhan suomessa toki hirveän paljon muihinkin uskontokuntiin kuuluvia jotka "joutuvat" viettämään vapaita kristillisten pyhien takia eli ateistit eivät ole ainoita.Suomen koulujärjestelmä vaatisi muitakin uudistuksia kuin tämä uskonnon asia mutta ei siitä enempää tässä yhteydessä.Toivottavasti ihmiset alkaisivat heräämään kivikaudelta ja alettaisiin elämään tätä päivää.Vaikka suomi on teknologiassa edistyksellinen maa ja varallisuuttakin löytyy niin tiettyjä asioita pitäisi myös laittaa ajantasalle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 12:45 anni kirjoitti:
Nimenomaan lapset kasvaa ja myös vanhempien tulisi kasvaa samalla ja hyväksyä muutoksia elämään eikä mennä vaan kun aina on näin tehty.Tehtiinpäs meistä ateisteista ja vaapaa-ajattelijoista piruja tässä keskustelussa :D . Onhan suomessa toki hirveän paljon muihinkin uskontokuntiin kuuluvia jotka "joutuvat" viettämään vapaita kristillisten pyhien takia eli ateistit eivät ole ainoita.Suomen koulujärjestelmä vaatisi muitakin uudistuksia kuin tämä uskonnon asia mutta ei siitä enempää tässä yhteydessä.Toivottavasti ihmiset alkaisivat heräämään kivikaudelta ja alettaisiin elämään tätä päivää.Vaikka suomi on teknologiassa edistyksellinen maa ja varallisuuttakin löytyy niin tiettyjä asioita pitäisi myös laittaa ajantasalle.
Itse kuulun kirkkoon mutta lasken itseni ennemminkin ateistiksi. Siitä huolimatta en ymmärrä jyrkkää asennettasi uskontoa kohtaan. Itse haluan lapseni osallistuvan kaikkeen uskonnolliseen kasvatukseen jotta lapseni saisi tietoa siitä miksi on juhlapyhät, miksi rukoillaan ym. En suinkaan siksi että hänestä uskovainen tulisi vaan siksi että hän ymmärtäisi paremmin muita ihmisiä ja näkisi että on vaihtoehtoja myös uskon saralla. Meillä kun ei kotona olla koskaan rukoiltu eikä tehty muutakaan uskontoon liittyviä rituaaleja. Silti olemme kertoneet miksi joulua ja pääsiäistä alunperin vietetään. Olemme tasapuolisuuden nimissä kertoneet myös muista uskonnoista ja mitkä juhlat heille on tärkeitä ja olemme myös kertoneet että kaikki eivät usko. Siis kun sanot että kaikkien pitäisi kasvaa niin ehkä myös sinun pitäisi kasvaa pois ahdasmielisyydestäsi ja antaa myös lapsesi kasvaa ja päättää itse siitä uskooko vai ei. Sitä kun et pysty viime kädessä kuitenkaan päättämään. Meillä kun tytär oli kavereiltaan kuullut kouluun siunaamisesta halusi hän myös osallistua jumalanpalvelukseen ja samana iltana pyysi että opettaisin hänelle rukoilua. Totta kai opetin tyttärelle moisen asian koska se oli hänelle sillä hetkellä tärkeä ja jonain päivänä voi olla vieläkin tärkeämpää että on joku johon uskoa ja jolle voi kertoa asioista. Mutta se on sitten tulevaisuudessa hänen asiansa. Vastaan siis vain lapsen tarpeeseen mutta en tyrkytä. Olkoon lapseni sitten tulevaisuudessa ateisti tai budhalainen se on minulle aivan sama, kunhan hän vain on onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Mielestäni olisi mukavaa jos koulussa käytäisiin läpi kaikkia uskontoja vaikka valtion uskonto olisikin evankelis luterilainen. Siis uskonnon opetus saisi käsitellä kaikkia valtauskontoja ja jo yleissivistyksen kannalta kaikkien olisi hyvä osallistua sellaisille tunneille.

Ja mitä vapaisiin tulee niin luulisi että kukaan ei vapaita vastustaisi, vaikka ne sitten määräytyisivätkin uskonnollisten asioitten pohjalta. Itse ainakin vietän vapaita mielelläni. B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 18:41 äiti 40plusplus kirjoitti:
sinähän voit lapsellesi kertoa sitten että jotkut uskoo joulupukkiin ja siksi niitä joulupukkeja joulun alla näkyy ja joululauluja lauletaan ja jotkut uskoo jeesukseen ja laulaa niitä lauluja. kerro että ne on satua sinulle, satua johon jotkut uskoo.
Minua itseäni taas harmittaa se että hävitetään kaikenlaisia perinteitä toiskuskoisten ja uskomattomien vuoksi suomalaisesta vuodenkulusta. Ei suvivirttäkään enää lauleta kevätjuhlassa tai enkeli taivaan joulujuhlassa ettei vaan loukattaisi uskomattomia tai periaatteen vuoksi ateistiksi ilmoittautuvia tai muuhun uskovia. mitä ne laulut haittaa jos niihin ei todellakaan usko, ne voi kuunnella ihan siinä missä jonkun muunkin laulun kuuntelee ja välttämättä siitä ei pidä. En minäkään kaikesta radiosta kuuluvasta musiikista pidä ja jotkut sanat saa minun karvani pystyyn mutta en minä vaadi ketään radiota sulkemaan siitä syystä.
Jännä juttu että perinteitä pitää romuttaa ja enemmistön pitää luopua monesta asiasta siitä syystä että pitää olla loukkaamatta vähemmistöjä ja täytyy suvaita heidän erilaisuuttaan.
ap sano lapsellesi että se jeesus siunaa ruokamme on samanmoinen loru kuin mikä loru vaan. Vai pelkäätkö kenties että lapsesi joskus löytääkin jeesuksen? Haittaako se oikeasti? onhan lapsesi varmaan uskonut joulupukkiinkin tai hammaskeijuun vai onko?
saatat sanoa ettei joulupukkia, jeesusta ja hammaskeijua saa rinnastaa toisiinsa, mutta jos sinä et mihinkään niistä usko niin eikös sitten voi?
Mua itseäni häiritsee lähinnä se, että kristinuskohan ei nimenomaan ole sitä aitoa suomalaista perinnettä, vaan tuotu väkipakolla Suomeen (ja muuallekin). Sitten uskovat puolustelee sen asemaa Suomalaisena perinteenä ja pelkää näiden asioiden jäävän pois ei-uskovien takia, mutta onkohan nämä kyseiset asiat alun perin sinne edes kuuluneet.

Toisekseen, on hieman eri asia rinnastaa erilaisia uskonnollisia käsityksiä joulupukkiin, ja jos ei näiden kahden asian välistä eroavaisuutta pysty käsittämään, niin on kyllä aika vaikeaa edes keskustella asiasta. :D Kun maailmassa ei asiat aina menee niin simppelisti että "kun et usko tähän etkä tähän niin nehä voidaan rinnastaa toisiinsa",i tse ohitin tuon vaiheen jo varhaisen teini-iän jälkeen. :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 23:24 Maria kirjoitti:
Mielestäni olisi mukavaa jos koulussa käytäisiin läpi kaikkia uskontoja vaikka valtion uskonto olisikin evankelis luterilainen. Siis uskonnon opetus saisi käsitellä kaikkia valtauskontoja ja jo yleissivistyksen kannalta kaikkien olisi hyvä osallistua sellaisille tunneille.
Tuo on minusta juuri se tärkeä asia, joka ei ole mielikuvieni ja omien koulukokemuksieni aikana toteutunut. Kaikkia uskontoja pitäisi opettaa ja myös muita elämänkatsomuksia tulisi käydä lävitse. Ei ainoastaan eri uskontoja vaan myös muut elämänkatsomukset.

Minusta on väärin opettaa että "tämä meidän uskonto on se oikea ja ai niin, onhan tuolla noita jotain buddhalaisia ja tuota... muusta ei sitten puhutakaan".

Minä en esimerkiksi muista että olisi ikinä koulussa kyseenalaistettu tai kerrottu, että kristinusko ei välttämättä olekaan se ainoa oikea tapa uskoa. Tämä on se mikä häiritsee.
 
Mieleeni tuli että miksi jotkut pelkäävät kristinuskoa. Jos se olis huuhaata niin siinä ei olis pelättävää. Kun se on totta niiin sitä on syytä pelätä. Siinä oleva voima voi saada minusta tai lapsistani vallan. Jumalan voima. Sitä se #&%?$!* meille uskottelee ja ihmiset uskovat sen valheet.

Onhan muissakin uskonnoissa voimaa, mutta pimeyden voimia. Ei niitäkään kannata ottaa heppoisesti.
:kieh:

Lapsi kokee varmasti sen turvallisena että on Jumala johon voi turvautua ja jonka puoleen kääntyä. Aina ei äiti ole lähettyvillä eikä kaikkia huolita välttämättä haluta kertoa äidille. Silloin on turvallinen Jumala joka kuuntelee ja auttaa.

Jeesus sanoo: Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä. :hug: Voi sinua joka estät lapsiasi tulemasta Jeesuksen luo.

Nyt kirjoitin provosoivasti en jaksanut ystävällisemmin. Moni olikin jo ottanut kantaa hienosti ruokarukouksien ym. puolesta.
 
oma vastaukseni
Olen itse ateisti ja en siis kuulu kirkkoon. Lapseni päiväkodissa ja esikoulussa oli ruokarukoukset ja viikottainen kynttilähetki, jossa ymmärtääkseni puhuttiin jeesuksesta ja jumalasta ja laulettiin mm. jumalan kämmenellä.

Kerroin aina kauden alkaessa henkilökunnalle elämänkatsomuksestani ja ohjeistin, ettei lastani saa pakottaa mihinkään uskonnolliseen rituaaliin. Eikä häntä pakotettu koskaan.

Jos olisi ollut oikeasti mahdollista kieltää lapseni osallistuminen kokonaan näihin rituaaleihin, olisin sen kieltänyt, mutta koska ainoa vaihtoehto olisi ollut lapsen eristäminen muista näiden hetkien ajaksi, en sitä miettinyt kahta sekuntia.

Minulla on oikeus kasvattaa lapseni ateistiseen maailmankatsomukseeni ja joskus toivoisin saavani siihen ulkopuolistakin tukea, mutta ei minullakaan ole mitään oikeutta kieltää muilta lapsilta oikeutta omaan uskoon, en kiellä uskomista omalta lapseltanikaan.

Lapsi saa jatkuvasti kristillisiä vaikutteita ympäristöstään enkä sitä voi mitenkään estää, en siis päiväkodissa ja esikoulussakaan. Minun tehtävänäni onkin opettaa lapselleni kotona omaa vapaata ajattelua, kriittisyyttä, suvaitsevaisuutta.

Mutta se, etten halua lapseni kärsivän omasta maailmankatsomuksestani mitenkään, ei estä minua taistelemasta muuten uskonnottomien ja ateistien oikeuksien perään, vaikuttamaan seuraavan sukupolven uskonnolliseen suvaitsevaisuuteen niin yksilötasolla kuin koulu/päivähoitojärjestelmässäkin. Mikään ei muutu, jos asioista vaietaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2006 klo 09:12 oma vastaukseni kirjoitti:
Olen itse ateisti ja en siis kuulu kirkkoon. Lapseni päiväkodissa ja esikoulussa oli ruokarukoukset ja viikottainen kynttilähetki, jossa ymmärtääkseni puhuttiin jeesuksesta ja jumalasta ja laulettiin mm. jumalan kämmenellä.

Kerroin aina kauden alkaessa henkilökunnalle elämänkatsomuksestani ja ohjeistin, ettei lastani saa pakottaa mihinkään uskonnolliseen rituaaliin. Eikä häntä pakotettu koskaan.

Jos olisi ollut oikeasti mahdollista kieltää lapseni osallistuminen kokonaan näihin rituaaleihin, olisin sen kieltänyt, mutta koska ainoa vaihtoehto olisi ollut lapsen eristäminen muista näiden hetkien ajaksi, en sitä miettinyt kahta sekuntia.

Minulla on oikeus kasvattaa lapseni ateistiseen maailmankatsomukseeni ja joskus toivoisin saavani siihen ulkopuolistakin tukea, mutta ei minullakaan ole mitään oikeutta kieltää muilta lapsilta oikeutta omaan uskoon, en kiellä u skomista omalta lapseltanikaan.

Lapsi saa jatkuvasti kristillisiä vaikutteita ympäristöstään enkä sitä voi mitenkään estää, en siis päiväkodissa ja esikoulussakaan. Minun tehtävänäni onkin opettaa lapselleni kotona omaa vapaata ajattelua, kriittisyyttä, suvaitsevaisuutta.

Mutta se, etten halua lapseni kärsivän omasta maailmankatsomuksestani mitenkään, ei estä minua taistelemasta muuten uskonnottomien ja ateistien oikeuksien perään, vaikuttamaan seuraavan sukupolven uskonnolliseen suvaitsevaisuuteen niin yksilötasolla kuin koulu/päivähoitojärjestelmässäkin. Mikään ei muutu, jos asioista vaietaan.
Juuri näin se menee :hug:
En ymmärrä miksi aina heti hyökätään meidänlaisten kimppuun.
 
en hyökkää kenenkään kimppuun...sanompahan vaan että meillä on ollut Luojan lykky saada ihanat päiväkoti ja koulu kokemukset!
Pojan ollessa eskarissa ei tehty muita erikois järjestelyjä kuin joulu juhla..siinä ei ollut sitä ainaista joulukuvaelmaa..ja ruokarukouksen kun toiset luki poika sanoi omansa "Bismillah"..ja kaikki oli tyytyväisiä.
tytön eskarissa asia oli samoin.. kaikki toimi tosi hienosti ja lapsille oli omat ruuat jos ruoka sisälsi sianlihaa..

koulussa asiat ei oo muuttuneet huonompaan..uskontoläksy tulee kotoa(isi on opettaja) ja opetussuunnitelma vastaa valtakunnan määräyksiä..ainoa syy miksi ei ole toisten tämän kaupungin muslimien kanssa samassa opetuksessa on se että ko.aineen opettaja on niin leväperäinen ja huono suomenkielen taito..opetushan on suomenkielellä..

koulussakin on ruoka rukous..meidän lapset toistaa omansa, leikkii tonttuja siinä missä toisetkin ja istuu kiltisti ja hiljaa penkissä jo onohjelmassa jotain uskonnollista ja laulaa mitä ope käskee jopa suvivirren...ei se oo meidän uskonnon vastaista...

jos niin ei haluu ajatella.. ;)

sekin vielä että ainakin sen tiedän että jossain tän kaupungin koulussa saa uskonnotonta opetusta ko.tunnin ajan..

voi kun kaikki eskarit ja koulut osais joustaa!
 
Kohta neljän äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 20:33 Larathiel kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2006 klo 23:24 Maria kirjoitti:
Mielestäni olisi mukavaa jos koulussa käytäisiin läpi kaikkia uskontoja vaikka valtion uskonto olisikin evankelis luterilainen. Siis uskonnon opetus saisi käsitellä kaikkia valtauskontoja ja jo yleissivistyksen kannalta kaikkien olisi hyvä osallistua sellaisille tunneille.
Tuo on minusta juuri se tärkeä asia, joka ei ole mielikuvieni ja omien koulukokemuksieni aikana toteutunut. Kaikkia uskontoja pitäisi opettaa ja myös muita elämänkatsomuksia tulisi käydä lävitse. Ei ainoastaan eri uskontoja vaan myös muut elämänkatsomukset.

Minusta on väärin opettaa että "tämä meidän uskonto on se oikea ja ai niin, onhan tuolla noita jotain buddhalaisia ja tuota... muusta ei sitten puhutakaan".

Minä en esimerkiksi muista että olisi ikinä koulussa kyseenalaistettu tai kerrottu, että kristinusko ei välttämättä olekaan se ainoa oikea tapa uskoa. Tämä on se mikä häiritsee.
Eikös ne asiat tule ysillä? Minusta se on hyvä aika, ihminenhän saa 15-vuotiaana muistaakseni itsenäisesti erota uskontokunnasta ja liittyä toiseen tai olla liittymättä.

Itse tein 15-vuotiaana juuri näin. Se ei tosin liittynyt koulun uskonnonopetukseen ja neuvottelin asiasta vanhempieni kanssa, mutta vaihdoin eri kristilliseen kirkkokuntaan kuin he. Olen siellä edelleen.

Eli 15-vuotias on lain mukaan kypsä pohtimaan näitiä, kai niistä muista uskonnoits siksi kerrotaan vasta myöhemmin. Tässä kai näkyy valtionkirkjon leima.
 
En ole se jolta kysy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 14:42 mama kirjoitti:
Mihis viet lapsesi kouluiässä kun on kevätjuhla ja kirkko tai joulujuhla ja lauletaan joululauluja, ymmärtääkseni ne käsittelevät uskontoa...?
it, mutta vastaan kuitenkin. Meillä ei kuuluta kirkkoon ja vanhin jo kouluiässä. Täällä kirkkoon kuulumattomat eivät mene kirkkoon (elleivät erityisesti vanhemmat nimenomaan sitä halua). Kevätjuhlassa ei ole kuin suvivirsi ja sen nyt kestää (ei lauleta mukana). Joulujuhlissa emme käy ollenkaan.
 

Yhteistyössä