Ruokarajoituksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelija

Vieras
Hei,
olen aika aloittelija täällä, testi näytti plussaa vasta eilen. Nyt yritän siivota jääkaapista ja samalla päivittäisestä ruokavaliosta kielletyt tuotteet pois. Löysin jostakin Espoon kaupungin sivuilta tosi kattavan listan tästä ruoka-asiasta, mutta pari asiaa jäi mietityttämään.

Ensinnäkin... kuulostaa ehkä vähän turhan spesifiltä, mutta kyseessä on suosikkituote. Eli jääkapista löytyy meetvurstin näköistä mutta kevyempää (4%) leikkelettä, jonka nimi on härän kylmäsavufile. (Maistuukin aika meetvurstille, joten silloin kuin ainainen kalkkunaleike tympii ja meetvurstinhimo iskee, niin tämä on aika kova sana.) Mutta kun ohje on, että lihan pitää olla kypsää, niin onko kylmäsavustettu liha siinä mielessä kypsää? Kylmäsavukalahan kuului kiellettyjen joukkoon.

Toinen juttu... en mitenkään suuresti rakasta kalaa, ja kotona sitä tulee syötyä (kalapuikkojen lisäksi) lähinnä siinä muodossa, että ostan lämminsavulohta. Mutta kun Itämeren lohta pitäisi ohjeen mukaan välttää, niin mikä vaihtoehdoksi? Norjan merilohiko? Eikö siitäkin ole ollut taannoin kohua, että siinä olisi kaiken maailman kertymiä? Eli onko mitään (normaalikaupasta saatavaa) lohta, mitä voisi turvallisin mielin syödä vaikka kerran viikossa?

Kiitoksia etukäteen, jos joku tietää aiheesta jotain.

Lihaa ei saa syödä raakana tai huonosti kypsennettynä. Kylmäsavustamalla valmistettuja lihatuotteita ei saa syödä.

Kalalajeja kannattaa vaihdella, lohen sijaan voi välillä ostaa esim. kuhaa tms. Sekä Itämeren- että Norjan lohissa on molemmissa omat huonot puolensa, itse suosin enemmän norjalaista.

Itse olen aika surutta syönyt sitä mitä mieleen putkahtaa. Meetwurstia, kalaa (tosi harvoin kun ei kuulu suosikkeihini) ja jopa sortunut maksalaatikkoon. Homejuustoja en voi sietää muutenkaan eli niitä en syö. Neuvolassa sanoivat ettei se niin vaarallista ole jos silloin tällöin tulee herkuteltua...pääasia että ruoka maistuu. Kunhan ei nyt sitten useamman kerran viikossa. Maksalaatikkoa olen varonut a-vitamiinin takia, mutta kun hb on laskenut niin pirun alas tuli sitten oikein himo (yhden rasian söin ja tämä oli ainoa kerta koko raskaudessa tähän mennessä). Kroppa aika hyvin ilmottaa mitä se kaipaa...ainakin meikäläisen tapauksessa. En ole ottanut stressiä siitä että aamulla laitan leivän päälle metukkaa, kun en sitä kuitenkaan pysty kilokaupalla syömään...ja kotimainen ruoka on kuitenkin euroopan puhtainta. Kunhan muistaa pitää huolen siitä että se on tuoretta.

Hyvä tietää tuo lihahomma, mies saa syödä fileet ja minun pitää ostaa kevytmeetvurstia tilalle. Harmi sinänsä.

Mutta tuo lohihomma hämää... jos ostan marketista kirjolohta, siinä lukee alkuperänä Saaristomeri. Mutta sehän on Itämerta, ja Itämeren lohta pitäisi välttää. Pitänee yrittää etsiä sisämaassa tuotettua kirjolohta tai syödä harvemmin sitä Norjan lohta.

Vaikka tiedän, että kalalajeja pitäisi vaihdella, kotiin en kyllä tule ostaneeksi mitään, missä on ruotoja, niitä joutuu syömään töissä (olen opettaja, eli pakko syödä mitä muksutkin) ihan tarpeeksi. Myös raa'an kalan haju ällöttää niin pahasti, että kotiin jos ostan kalaa, niin valmiiksi savustettuna. Siinä on vaihtoehdot vähissä, kun on näin nirso :)

Tuo kalalajeihin liittyvä rajoituspaljous on tosi hämmentävä, en tiennyt itkeäkö vai nauraa kun näin neuvolan ohjeen; kolme kertaa viikossa kalaa, muttei mielellään lohta, kirjolohta, haukea, ahventa, kuhaa, madetta, siikaa eikä yli kolmivuotiaita silakoita... siis oikeasti, jääkö vielä sein ja turskan lisäksi jotain kaupasta saatavaa kalaa jäljelle!

Mutta vinkiksi niille, joille kala ei maistu: Teen itse pakasteseistä wokkeja, joihin laitan vihanneksia ja seitä ja reilusti mausteita, esim currya ja soijaa ja kookosmaitoa. Vieraat ovat luulleet ruokaa kanawokiksi. Sei on niin miedon makuista, että sen saa ""naamioitua"" jos ei pidä kalan mausta, ja lisäksi se on äärimmäisen helppoa, kun siinä ei ole ruotojakaan. Ja se on terveellinen, vähärasvainen kala.

Kiitos Miku vinkistä, täytyy vissiin alkaa viritellä jotain tuon tapaista. En ollut tiennytkään, että nuo rajoitukset ovat _noin_ monimuotoisia, kun en siis vielä ole neuvolassa käynyt <:)

Kirjolohta, puna-ahventa, tonnikalaa, siikaa, seitä ja muikkuja saa syödä neuvolasta saamani ohjeen mukaan. (siis siikaa en ole kyllä nähnyt millään kiellettyjen kalojen listalla). Silakkaa syön joskus, yhden kerran kuussa.

Yhteistyössä