Ruokakuvaketju

SourD
[QUOTE="kukki";27911841]Voi vitsit miten ihania ruokia ja kuvia! :) *kuola valuuuuu..*

SourD, pakko saada ohje noista sämpylöistä! Omat ei ikinä ole noin kuohkean pullukoita vaan tiiviimpiä lättynöitä.[/QUOTE]

Sori mutta mulla ei ole kovin tarkkaa ohjetta noista sampyloista, mutta suurinpiirtein nain 1kg jauhoja (n 500 g vaaleita, 300g kokojyva, ja 200 kauraleseita), 20g suolaa ja 30g hiivaa, (lisaksi heitin sekaan n. 3dl aamuista puuron tahdetta siirapilla) maitoa/ vetta sen verran etta saat sopivan sampylataikinan, en mitannut mutta arviolta n800g+. Alusta taikina poydalla hyvin, noin 10 minuuttia ja kohota kunnes tauplaantunu, voi menna hieman enemman aikaa koska hiivaa ei ole kovin paljon. Tee kohonneesta taikinasta potko ja jaa paloiksi, mulla n60g sampyla, lepaa hetki ja tassa tulee se tarkea kohta, laita taikina pala tasaisin jauhoinen puoli alaspain ja kaanna kaikki reunat keskelle paalle ja paina alas, pyorayta ympari ja 'kirista' viela lisaa pintaa pyorittelemalla sampylan pohjaa kahden kammenen syrjan valissa nain pinnasta tulee kaunis ja silea. Voitele vedella ja paina ylaosat siemeniin/ kaurahiutaleisiin yms ja anna kohota hyvin. Paista kuumassa uunissa tulisella pellilla kunnes valmiit.
Toivottavasti saat ohjeesta jotain selvaa, en ole hyva selittamaan.

Eilen mulla oli omaa aikaa kun pojat lähtivät pappan luokse saunomaan ja uimaan. Mä olin ja katselin leffoja, leivoin täytettyjä croisantteja :)

Tänään lounaaksi bataattimuussia, kalapihvejä ja salaattia

ja jo vähän kuivunut patonki meni palasiksi, pyörittelin oliiviöljyssä, maustoin ihanilla mausteilla ja raastoin päälle juustoa...hetkeksi uuniin ja että on hyviä...

miten noi croissantit täytetään ja mitä sinne kannattaa laittaa?
Ennen kuin rullaa ne niin väliin voi laittaa mikä itsestä tuntuu hyvälle. Tuolla on vain kalkkunaleikkelettä ja paljon juustoa. Teen kyllä itsekkin taikinan mutta tykkään tuosta valmistaikinasta (jos siis laiskottaa) mikä löytyy linkistä. Siinä yksi miten voi täyttää noita. VillaNanna: Joskus ei jaksa, käytän aika paljon juuri leikkeleitä täytteenä jos en jaksa hakea mitään kaupasta.

Ennen kuin rullaa ne niin väliin voi laittaa mikä itsestä tuntuu hyvälle. Tuolla on vain kalkkunaleikkelettä ja paljon juustoa. Teen kyllä itsekkin taikinan mutta tykkään tuosta valmistaikinasta (jos siis laiskottaa) mikä löytyy linkistä. Siinä yksi miten voi täyttää noita. VillaNanna: Joskus ei jaksa, käytän aika paljon juuri leikkeleitä täytteenä jos en jaksa hakea mitään kaupasta.
thanks, mulle oli just jäänyt epäselväksi että pannaanko täytteet ensin ja sitten rullataan vai ihanko peräti päinvastoin

nyt selkis

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Professional Griefer
Keittis! Onko ton noodlewokin+nautavartaan kaverina marinoituja punasipuleita?
Osaatko heittää jotain takuuvarmaa ohjetta niihin, mä en vaan onnistu noilla netin perusohjeilla.

Keittiönoita
Keittis! Onko ton noodlewokin+nautavartaan kaverina marinoituja punasipuleita?
Osaatko heittää jotain takuuvarmaa ohjetta niihin, mä en vaan onnistu noilla netin perusohjeilla.
On. Mä vaan viipaloin punasipulin ja laitan marinadiin vettä+etikkaa. Ei viinietikkaa vaan tavallista. Hätätilassa käy väkiviinaetikka. Mittasuhdetta en kyllä osaa sanoa, oliskohan noin 2/5 etikkaa ja 3/5 vettä... en ole koskaan mitannut. Marinadissa saa olla ainakin 2 tuntia, mielellään pidempäänkin.

Yhteistyössä