Ruoka kallistuu tänä vuonna 37 prosenttia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ihan varmasti nousee joo. En usko hetkeäkään.

Mutta vaikka nousisikin, ei tule aiheuttamaan ongelmia. Ruokaan menee hieman alle 1/8 perheen nettotuloista eli aika yhdentekevää vaikka tuplaantuisi.

[QUOTE="Minä vaan";23780549]Sehän on hyvä asia. lihavatkin alkaa laihtua kun ei ole varaa ostaa niin paljon ruokaa. ja ehkä tuo roskaruuan syöminen loppuu samalla.[/QUOTE]

Päinvastoin, mäkkäri tuntuu tuossa vaiheessa huomattavasti halvemmalta..
Ajaa siihen. Eipä sekään ole ratkaisu perheille jotka jo nyt sitkuttelee, milläs sit ostat lapselle ruuat?

Voi piru. :mad:

No, ei kai auta kuin sitkuttaa........
Jonkin verran kasvatan itse ja toivottavasti saan myös satoa (jonka säilön pitkälti kuivaamalla tai pakastaen).
Liha tulee metsästäen, isä hoitaa kalastuksen ja saaliinjaon siitä :)

Mitä trooppisiin nautintoaineisiin tulee, niin kessua on kasvamassa myös :whistle:

Nyt viimeistään sais mies suostua kanojen hankintaan.

Kyse on raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnoista. Suomalaisen ruoan hinnanmuodostuksesta raaka-aineilla on niin pieni osuus etten nyt kuitenkaan panikoisi. Ikävää toki silti.

[QUOTE="Minä vaan";23780549]Sehän on hyvä asia. lihavatkin alkaa laihtua kun ei ole varaa ostaa niin paljon ruokaa. ja ehkä tuo roskaruuan syöminen loppuu samalla.[/QUOTE]

Eikös halpaa ruokaa nimenonmaan ole kaikki epäterveellinen- eli valkoinen leipä ja kaikki epämääräinen mättö.

Ekli vaikka ei nyt mäkkärin kautta ajattelisikaan tätä asiaa, niin nämä 'ravintoaineita 0' safkat tuppaa aina olemaan niitä edullisimpia.

Ei kiva. Ruokaan menee nytkin tosi paljon rahaa, noin 100€ viikossa. Meitä on 2aikuista ja 1lapsi. Kieltämättä aika monta kassillista tulee ruokaa kotiin rahdattua ja aika paljon määrällisesti syödään, mutta mitäs kun ei olla ylipainoisia ja harvoin syödään kotona mitään "roskaruokaa", miten käy kun ei ole varaa ostaa sitäkään määrää mitä nyt. Pyritään syömään paljon kasviksia ja lisäaineetonta ruokaa, välipaloiksi ei käy leipä ainakaan minulle.

Meillä on kasvimaa, lehmiä ja kanoja ja ympärillä metsää josta saa marjoja ja sieniä, järvestä kalaa... Ostetaan me kaupasta ruokaa, mutta jos haluais säästää niin ei sieltä paljon tarvitsisi tuoda.

Alkutuotannon osuus kaupassa myynnissä olevassa ruoasta on lähes olematon, valtaosa on veroja sekä kaupan ja teollisuuden "lisäarvoa".

Jos raaka-aineiden hinnat nousevat 37% niin kaupan hyllyssä vaikutus on ekä 5%.

Yhteistyössä