Rotukissa vai maatiaiskissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kissaa etsimässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kissaa etsimässä

Vieras
Kertokaa rotukissojen omistajat kannattaako hankkia kalliilla mieleinen rotu? Haluaisin rotukissan lähinnä sen takia, että tietyt piirteet ja asiat tietää kissasta etukäteen. Näyttelyitä ei ole tarkoitus kiertää. Haaveilen myös pitkäkarvaisesta kissasta eikä niitä ole kovin usein tarjolla maatiaiskissoissa.

En ole rotukissan omistaja, mutta sanoisin, että ei. Jos et aio käyttää kissaa näyttelyssä tai jalostukseen, on jokseenkin tyhmää maksaa kuitenkin yhdestä paperinpalasta järjettömästi. Niitä halvempia / ilmaisia kissoja voi hoitaa, helliä ja paijata ihan samalla tavalla, eikä tarvi olla niin nipo ruokien ym. suhteen. Joo pitäshän sille maatiaismöhlöllekin syöttää laadukasta ruokaa, mutta sille voi kuitenkin valita sen halvemman version tuntematta sen suurempia omantunnontuskia... Tai meilläpäin, jossa kissat on myös niitä työläisiä, niin ei tulis kuuloonkaan, että päästäisin kalliin "paperikissan" ulos hiirestämään..

[QUOTE="vieras";27587468]Ota rotukissa. Kun olet sijoittanut kissaan muutaman satasen, niin ei tee mieli heittää sitä yhden kesän jälkeen pois :)[/QUOTE]

:O Siis mikä teitä vaivaa? Sun(kin) mielestä kaikki on automaattisesti tuollasia kissanhylkääjiä, vaikka kissan sais jopa ilmaiseksi? :headwall: Meillä ei ole koskaan maksettu latiakaan kissoista ja kaikki on pidetty hyvin hamaan hautaan saakka. Eli kissat on eläneet onnellisina lähes kaksikymppisiksi, kunnes sairaus on vienyt voiton.

Voihan rotukissan ottaa ihan lemmikiksi, jos haluaa. Ei sitä ole pakko näyttelyissä käyttää. Kasvattajallekin voi sanoa, että lemmikkiä etsitään, joten varmasti hän sitten osaa teille sopivan kissan pennuistansa etsiä kysyttäessä. Kyllähän ne maksaa aina, mut yleensä siitä ollaan valmiita maksaan mitä halutaan.

Itse kuitenkin kallistuisin maatiaisen puolelle, niitäkin löytää pitkäkarvaisena jos jaksaa koluta. Itsellänikin on eläinsuojelun kautta tullut ihana pitkäkarvainen herrasmies, joka olisi muuten jäänyt pihalle kuolemaan, ellen olisi hakenut sitä pois. Päivääkään en ole katunut tätä päätöstä.

[QUOTE="vieras";27587536]:O Siis mikä teitä vaivaa? Sun(kin) mielestä kaikki on automaattisesti tuollasia kissanhylkääjiä, vaikka kissan sais jopa ilmaiseksi? :headwall: Meillä ei ole koskaan maksettu latiakaan kissoista ja kaikki on pidetty hyvin hamaan hautaan saakka. Eli kissat on eläneet onnellisina lähes kaksikymppisiksi, kunnes sairaus on vienyt voiton.[/QUOTE]

No koska on olemassa sellaisia kusipäitä, jotka ottavat kissan esim. kesäksi, ja huomaavat sitten syksyllä etteivät jaksa hoitaakaan sitä, jättävät sitten kissan oman onnensa nojaan.

ja useimmiten juurikin ne on näitä, ketkä ottavat kissoja ilmaisiksi.

No koska on olemassa sellaisia kusipäitä, jotka ottavat kissan esim. kesäksi, ja huomaavat sitten syksyllä etteivät jaksa hoitaakaan sitä, jättävät sitten kissan oman onnensa nojaan.

Mun mielestä tätäkin voitais karsia myös sillä, ettei ne emokissojen (tai yleensäkin kissojen omistajat) antais niitä kissojansa ihan ensimmäisille jotka ovelle tulee mankumaan. Pientä järkeä voi siinäkin tilanteessa käyttää, jos oikeasti eläimiään arvostaa ja haluaa niille hyvän kodin.

Kyllä minä sen tiedän! Mutta mua jokseenkin ärsyttää tämä yleistys joka asiassa. Jos JOTKUT on kusipäitä, niin sitten automaattisesti leimataan kaikki samaan kastiin... Reilua? Eli minäkin olen automaattisesti sitten kusipää, kun olen kissat ottanut ilmaiseksi, VAIKKA ne on eläneet pitkän hyvän elämän meillä?

Mä mietin tuota myös pitkään. Musta muutamat rotukissat on täydellisiä (esmes itämäinen lyhytkarva) mutta loppupeleissä mä taivuin tavan maatiaiseen... joka tulee meille huomenna
g005.gif

Ihan sama oikeastaan, lemmikki on yhtä rakas maksaa se maltaita tai ei. Meillä on ollut kaksi maatiaiskissaa, ihan erilaisia persoonia mutta mahtavia kissoja molemmat. Nyt on rotukissa, johon rehellisesti en ole ihan niin kiintynyt kuin aiempiin lemmikkeihin. Tämä ei todella ole mikään ylettömän lempeä otus, vauvan kanssa saa olla varovainen kun tuo vatipää ei ymmärrä oikein, että vauva on vauva (minkä taas maatiaiset älysivät automaattisesti). Toisaalta tämä on ihan suloinenkin kun käy kurnuttamassa, puskemassa ja kerjäämässä hellyyttä mutta sittenkin se usein puraisee palkkioksi... Tämä ei ole varsinainen sylikissa mutta sen on aina oltava paikalla kun jotain tapahtuu. Tämän ongelma on myös kukkoilu, etenkin lapsille. Enemmän tämä on koiramainen yleisiltä tavoiltaan. Minut kissa tunnistaa jonkinlaiseksi auktoriteetiksi mutta muiden kanssa on välillä ongelmaa. Lapsia on ekaa kertaa pitänyt oikein opettaa pitämään katin ego kurissa (meillä on aina ollut koiria ja kissoja, lapset eivät ole koskaan olleet kodissa, jossa ei ole lemmikkiä). Ei mekään näyttelyissä käydä, vaan tuo on lemmikki. Se otettiin rotukuvauksen ja koon perusteella (maine coon). Niin ja muuten pitkäkarvaiset katit eivät kaikki todellakaan pidä harjaamisesta eivätkä edes näytä tottuvan sietämään sitä neljässäkään vuodessa...

No meillä oli aiemlin maatiaiskissa joka sitten hyökkäsi kävelemään opettelevan pojan naamalle ja sen loru loppui siihen. Oli muutenkin tosi omapäinen ja äksy kissa. Sitten päädyttiin jokunen vuosi eteenpäin ostamaan burma kissa ja sitten tuli toinenkin samanlainen. Ja kyllä kannatti. Lapset saa rettuuttaa ja koko ajan ovat hommissa mukana.Syliinkin tungetaan vähän väliä. Mikä siinä on niin kamalaa että ostetaan rotukissa?Eihän suurin osa rotukoiran omistajistakaan käytä lemmikkejään näyttelyissä tms.Mutta harva ottaa sekarotuisen... Mutta burma hurmaa :)

Täällä kannatuksen saa rotukissa! Meillä neljä, kaikki eri rotuja, ja kaikki niin erilaisia. Mutta jokaisessa on paljon sitä luonnetta mitä rodulle kuvataan olevan tyypillistä.

Itse päädyin rotukissaan, koska kissa on meillä sisäkissana. Ajattelin asian niin, että koska kissa on kokoajan kanssamme sisällä, niin rotukissaa ottaessa tietää edes suunnilleen minkä tyyppisen asuintoverin saa. Kissamme (nyt 2 kpl) ovat hyvinkin rotumääritelmänsä mukaisia eli olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni vaikka osa ihmisistä pitääkin minua hulluna, koska olen maksanut "maltaita" kissoista vaikken käy näyttelyissä.

[QUOTE="vieras";27587468]Ota rotukissa. Kun olet sijoittanut kissaan muutaman satasen, niin ei tee mieli heittää sitä yhden kesän jälkeen pois :)[/QUOTE]

Muutaman satasen?? Toi kissa mikä meillä on maksaa pentuna lähemmäs tonnin! Okei, halvempiakin rotuja on ja kyllä kodittoman kissan puolesta myös liputtaisin. Harmi että sosiaalisimmat yksilöt viedään käsistä kun arat ja välttelevät jää :( meidän rotukissa on kyllä ihan mahtava! Yhtä sosiaalinen ja hellyydenkipeä kuin koirat!

[QUOTE="Kikka";27587860]Muutaman satasen?? Toi kissa mikä meillä on maksaa pentuna lähemmäs tonnin! Okei, halvempiakin rotuja on ja kyllä kodittoman kissan puolesta myös liputtaisin. Harmi että sosiaalisimmat yksilöt viedään käsistä kun arat ja välttelevät jää :( meidän rotukissa on kyllä ihan mahtava! Yhtä sosiaalinen ja hellyydenkipeä kuin koirat![/QUOTE]

Mä maksoin aikoinani meidän katista 20 €. Tuo katti tuli silmätulehduksen ja korvapunkkien kanssa rescuena pentueen luuserina (joo, näin voi sanoa, se ei kelvannut kenellekään eikä mun mieskään olisi sitä halunnut) mutta se on osoittautunut täydelliseksi kissaksi. Vaikkakin tuon hinta oli mitä oli niin loppupeleissä tärkeintä on se miten ihminen kattiin sitoutuu ja hoitaa sitä. Se mitä me ollaan panostettu tuohon kattiin ei ole missään suhteessa 20 € hintaan ;)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Kikka";27587860]Muutaman satasen?? Toi kissa mikä meillä on maksaa pentuna lähemmäs tonnin! Okei, halvempiakin rotuja on ja kyllä kodittoman kissan puolesta myös liputtaisin. Harmi että sosiaalisimmat yksilöt viedään käsistä kun arat ja välttelevät jää :( meidän rotukissa on kyllä ihan mahtava! Yhtä sosiaalinen ja hellyydenkipeä kuin koirat![/QUOTE]

minulle muutama satanen on esim. 800 euroa, jonka hintainen oli hankkimani venäjänsininen. -_-

[QUOTE="vieras";27588015]minulle muutama satanen on esim. 800 euroa, jonka hintainen oli hankkimani venäjänsininen. -_-[/QUOTE]

Toisille se muutama satanen meinaa tosiaankin vain paria-kolmea sataa. ;) ainakin noille köyhille yh:ille. :D

[QUOTE="vieras";27588015]minulle muutama satanen on esim. 800 euroa, jonka hintainen oli hankkimani venäjänsininen. -_-[/QUOTE]

Kai tässä oli pointtina se että jos maatiaisesta maksaa ilman eläinlääkärikäyntejä satasen niin sen hinta nousee kun sitä käyttää eläinlääkärillä tarkastuksessa.

Tuo burma kiinnostaa minuakin vaikka sitä pitkäkarvaista alunperin etsin. Mietin vaan tuota burman turkkia, että se ei taida haluta valjaissa ulkoilla kuin kesä aikana vai miten on?

Jos haluat pennun ja toivot juuri tietyn näköistä ja oloista kissaa, niin kyllä, rotukissan hankkimalla tietää varmemmin etukäteen mitä tulee saamaan. Ja jos olet ihastunut johonkin tiettyyn rotuun, niin aika vaikea tai mahdoton on löytää juuri vastaavaa maatiaista. Toinen vaihtoehto olisi ottaa aikuinen kissa. Tällöin kissan ulkonäkö ja luonne on jo tiedossa. Tosin löytökissojen tai muiden epämääräisistä oloista tulevien kohdalla todellinen luonne saattaa paljastua vasta pidemmän ajan kuluessa. Esim. arka kissa voi kotiuduttuaan muuttua hyvinkin rohkeaksi ja seuralliseksi. Mutta on paljon myös ihan tavallisia, hyvin hoidettuja kissoja, joista edellinen omistaja joutuu luopumaan allergian tai muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Ilmoituksia löytyy esim. Apulasta: Tervetuloa Apulaan!

Kukalie tuolla aiemmin kommentoikaan, että maatiaista voi ruokkia huonommalla ruualla kuin kallista rotukissaa?! :mad: Kissan tai muun lemmikin hankintahinnalla ei saa olla mitään tekemistä sen kanssa, miten hyvin eläin hoidetaan! Oli eläin halpa tai kallis niin se ansaitsee laadukasta ruokaa ja kaikin puolin hyvää hoitoa. Eri asia sitten on, onko kalliimpi ruoka (tai muu tuote) aina parempi kuin halvempi. Kannattaa tutustua kissan ruokinnan perusteisiin ja tuotteiden tuoteselosteisiin, eikä tuijottaa pelkkää hintaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kissaa etsimässä;27588088:
Tuo burma kiinnostaa minuakin vaikka sitä pitkäkarvaista alunperin etsin. Mietin vaan tuota burman turkkia, että se ei taida haluta valjaissa ulkoilla kuin kesä aikana vai miten on?

Olen nähnyt burmia näyttelyssä. Vaikuttavat aika äkäisiltä, eivät viihdy muiden kissojen keskellä.

Yhteistyössä