ROTTA sisätiloissa!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Asumme vanhassa ok-talossa vuokralla ja meillä on yksi sellainen iso vaatehuone, jossa on aina syksyisin hiiriä. Viime syksynä hiiriä tuli poikkeuksellisen paljon ja joukossa oli pari myyrääkin. Nyt kun pakkaset tuli, niin pari hiirtäkin taas tuli muutama päivä sitten. Menin hetki sitten tarkistamaan hiirenloukut ja kaikki oli lauenneet ja SITTEN NÄIN ROTAN KYYHÖTTÄMÄSSÄ NURKASSA IHAN MUN VIERESSÄ!!! Kiljuin ja laiton äkkiä oven kiinni. Kurkkasin hetken päästä nii siellä nurkassa se edelleen nökötti. Häntä oli tosi pitkä ja paksu ja muutenkin oli kookas, joten varmasti on rotta kyseessä.
En ole koskaan törmännyt sisätiloissa rottaan, joten mitä nyt? Tallirakennuksessa niitä on ollut ja olen laittanut sinne myrkkyä, kun loukkuihin ei mennyt.
En saa ensi yönä nukuttua yhtään, se on varma :(
Talo on kooltaan niin suuri ja kolmekerroksinen, että ei mitenkään voi tukkia joka koloa. Asumme vain toista päätyä talosta.
Oon vieläkin ihan paniikissa ja soitin parille ystävälleni, mutta ei luvanneet tulla nyt tähän aikaan apuun :( Mitä mä teen nyt vai voinko tehdä mitään? En uskalla sitä millään heittää tai mitään, kun pelkään että se tulee päälle tai pois sieltä komerosta!

No tuskin se sänkyyn tulee. Laita makkarin ovi kiinni ja tarkista nyt ettei lattialautojen raossa ole koloja, sitten voit nukkua turvallisesti. Ostat huomenna ison rotanloukun (ei myrkkyä sisälle, kuolevat seinänväliin haisemaan) ja naulaat sen raskaaseen lautaan, jonka laitat komeroon. Tulee varmaan sinne taas huomenillalla, ja NAPS =)

[QUOTE="vieras";25405783]No tuskin se sänkyyn tulee. Laita makkarin ovi kiinni ja tarkista nyt ettei lattialautojen raossa ole koloja, sitten voit nukkua turvallisesti. Ostat huomenna ison rotanloukun (ei myrkkyä sisälle, kuolevat seinänväliin haisemaan) ja naulaat sen raskaaseen lautaan, jonka laitat komeroon. Tulee varmaan sinne taas huomenillalla, ja NAPS =)[/QUOTE

Niitä millään saa loukkuun, tallissa koitettiin. Ja mä pelkään rottia ihan hirveesti :( Kuinkahan paljon niitä on.. taitaa olla muutto edessä meillä eikä rotilla.

[QUOTE="aapee";25405832][QUOTE="vieras";25405783]No tuskin se sänkyyn tulee. Laita makkarin ovi kiinni ja tarkista nyt ettei lattialautojen raossa ole koloja, sitten voit nukkua turvallisesti. Ostat huomenna ison rotanloukun (ei myrkkyä sisälle, kuolevat seinänväliin haisemaan) ja naulaat sen raskaaseen lautaan, jonka laitat komeroon. Tulee varmaan sinne taas huomenillalla, ja NAPS =)[/QUOTE

Niitä millään saa loukkuun, tallissa koitettiin. Ja mä pelkään rottia ihan hirveesti :( Kuinkahan paljon niitä on.. taitaa olla muutto edessä meillä eikä rotilla.[/QUOTE]

Jaa, no meillä jäi heti ekana iltana yksi, ja toisena iltana toinen! Sen jälkeen ei ole näkynyt, epäiltiin että olisi ovesta tullut tuuletettaessa. Ehkä se on eri asia tallissa kuin suljetummassa tilassa?

just tuon takia mä sanon kiitos ei omakotitaloasmiselle, etenkin maalla. Jos mä olisin sä, pakkaisin itseni ja lapseni ja tärkeät tavarat ja menisin jonkun ystävän/sukulaisen nurkkiin etsimään uutta asuntoa :D Tiedän että aika radikaalia, mutta rotat ja käärmeet on jotain mitä en voisi kodissani sisällä katsoa sekuntiakaan!

Ota joku kepukka, millä voit lyödä sen hengiltä. Vaatteet pois jyrsijöiden ulottuvilta ja kaikki mahdollinen ruoka. Roskiksia ei saa säilyttää oven ulkopuolella paikoissa, joihin jyrsijät pääsevät. Jos mahdollista, niin myrkytä jyrsijöitä (ilmoita myös naapureille ettei niiden kotieläimillä ole mahdollisuutta päästä myrkkyihin) ja hiirenloukkuja ja rotanloukkuja niin kauan aikaa kehiin, kunnes niihin ei jyrsijöitä tule. Tilkitse jyrsijöiden kulkureitit, jos mahdollista tai ilmoita jyrsijöistä vuokrananatajalle. Tiskikaapit on myös otollinen paikka - ilmastointikanavia pitkin jyrsijät pääsevät sinne helposti - roskiksiin kannet!

[QUOTE="mozzarella";25407478]Ota joku kepukka, millä voit lyödä sen hengiltä. Vaatteet pois jyrsijöiden ulottuvilta ja kaikki mahdollinen ruoka. Roskiksia ei saa säilyttää oven ulkopuolella paikoissa, joihin jyrsijät pääsevät. Jos mahdollista, niin myrkytä jyrsijöitä (ilmoita myös naapureille ettei niiden kotieläimillä ole mahdollisuutta päästä myrkkyihin) ja hiirenloukkuja ja rotanloukkuja niin kauan aikaa kehiin, kunnes niihin ei jyrsijöitä tule. Tilkitse jyrsijöiden kulkureitit, jos mahdollista tai ilmoita jyrsijöistä vuokrananatajalle. Tiskikaapit on myös otollinen paikka - ilmastointikanavia pitkin jyrsijät pääsevät sinne helposti - roskiksiin kannet![/QUOTE]

Mä en kyllä jaksaisi tuollaista rumbaa! Helpompi muuttaa johonkin missä ei jyrsijöitä tarvitse varoa!

[QUOTE="apua";25405698]Asumme vanhassa ok-talossa vuokralla ja meillä on yksi sellainen iso vaatehuone, jossa on aina syksyisin hiiriä. Viime syksynä hiiriä tuli poikkeuksellisen paljon ja joukossa oli pari myyrääkin. Nyt kun pakkaset tuli, niin pari hiirtäkin taas tuli muutama päivä sitten. Menin hetki sitten tarkistamaan hiirenloukut ja kaikki oli lauenneet ja SITTEN NÄIN ROTAN KYYHÖTTÄMÄSSÄ NURKASSA IHAN MUN VIERESSÄ!!! Kiljuin ja laiton äkkiä oven kiinni. Kurkkasin hetken päästä nii siellä nurkassa se edelleen nökötti. Häntä oli tosi pitkä ja paksu ja muutenkin oli kookas, joten varmasti on rotta kyseessä.
En ole koskaan törmännyt sisätiloissa rottaan, joten mitä nyt? Tallirakennuksessa niitä on ollut ja olen laittanut sinne myrkkyä, kun loukkuihin ei mennyt.
En saa ensi yönä nukuttua yhtään, se on varma :(
Talo on kooltaan niin suuri ja kolmekerroksinen, että ei mitenkään voi tukkia joka koloa. Asumme vain toista päätyä talosta.
Oon vieläkin ihan paniikissa ja soitin parille ystävälleni, mutta ei luvanneet tulla nyt tähän aikaan apuun :( Mitä mä teen nyt vai voinko tehdä mitään? En uskalla sitä millään heittää tai mitään, kun pelkään että se tulee päälle tai pois sieltä komerosta![/QUOTE]

Myrkkyä! Ihmettelen miten rotta kyyhöttää samassa paikassa, kun uudestaan avaat oven... Minä olin koko pienen ikäni rottien kanssa tekemisissä (navetassa oli) ja AINA lähtivät pakoon kun ihmisen näkivät. Joku mättää tässä yhtälössä. Rotta ei käyttäydy noin!

[QUOTE="äiti";25407516]Myrkkyä! Ihmettelen miten rotta kyyhöttää samassa paikassa, kun uudestaan avaat oven... Minä olin koko pienen ikäni rottien kanssa tekemisissä (navetassa oli) ja AINA lähtivät pakoon kun ihmisen näkivät. Joku mättää tässä yhtälössä. Rotta ei käyttäydy noin![/QUOTE]

Komeron lattialla on verta, joten kai loukkasi hieman itseään niissä hiirenloukuissa. Kammotti kurkata aamulla komeroon, kun ajattelin että se on vieläkin siinä samassa kohtaa jotenkin vammautuneena. Koitan saada jonkun rohkeamman avuksi tyhjentämään komeroa ja sen jälkeen laitan myrkkyä sinne.

Haluan muuttaa pois, se on nyt päällimmäisenä ajatuksena.

Rotta on laumaeläin, jos niitä on yksi on myös useampi. Tarkkailisin löytyykö rotan papanoita (isompia pötkyjä kuin hiiren tms.) ja oikeasti jos parin loukun jälkeen niitä löytyy edelleenkin, niin vois olla parempi kutsua tuholaistorjuja paikalle. Ikävä kyllä rotat osaavat myös pelätä loukuja, suhtautuvat kaikkeen uuteen skeptisesti ja oppivat nopeasti välttämään loukut. Ja sisätiloissa myrkky ei tosiaan ole ratkaisu...

t. Rottia joskus lemmikkinä omistanut

Hyiiiii!!! Mä muuttaisin kanssa pois!! En voi sietää hiiriä, rotista puhumattakaan!!!
Ihan kauheeta... Ja ne tosiaan houkuttelee muita rottia paikalle, joten kohta teillä vilisee rottia sisälläkin. *puistatus!*

Hyi hitto!
Onks teillä kissaa? Vai auttaako kissakaan mitään jos on rottia?
Yää... Muuttaisin pois.
Meinasin melkein pökrätä jo kun meidän ulkovarastossa näin hiiren, onneks meillä on kissa niin sisällä ei oo näkynyt merkkejä hiiristä, tässä samassa (rivi)talossa on muutamassa kämpässä ollut sisälläkin hiirulaisia...

"Myrkky on useimmiten hitaasti vaikuttavaa, koska jos rotta tapaa sairaan lajikumppanin, se haistaa mitä toinen on syönyt, eikä syö sitä. Myrkkyinä käytetään tavallisimmin veren hyytymiseen vaikuttavia aineita, jotka surmaavat tuhoeläimen sisäiseen verenvuotoon viiveellä." (Wikipedia)

hyi hitto.. hanki kissa jostaki lainaan vaikka?? tai russelit on kuulemma kans tehokkaita rottakoiria. meillä oli 3cm mittanen päsätäine ntiskialtaassa toissa jouluna. intiaani huutoa talon toiseen päähän.. mies nauro makeasti.. pyh!

Rotat ovat ovelia mikä tarkoittaa sitä että jos onnistut näkemään yhden niin niitä on vähintään 20-30 jossain piilossa. Eli periaatteessa turhaan siitä yhdestä murehdit, siellä on kokonainen armeija rottia ympäri taloa piileksimässä.

Onnea matkaan ja kauniita unia ensi yöksi.

Nyt rotta makaa kyljellään vaatehuoneen lattialla. Sääliksi käy sitäkin :( Mitenkä saisin sen nyt turvallisesti siirrettyä ulos kuolemaan? Pelkään, että menee vielä viimeisillä voimillaan johonkin seinänrakoon ja jää haisemaan pitkään.

Miksi nostit vanhan ketjun? No kohtahan ne rotat ja hiiret pyrkii taas sisään.
No niitä on muuallakin kuin maalla. Esim. erään ison sairaalan kipsaushuoneessa vaeltaa ainaki hiiriä pitkin lattioita.

Yhteistyössä