Rotavirusrokote ja suolioireisen maitoallergian paheneminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitioppilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitioppilas

Jäsen
15.03.2008
88
0
6
Hei,

Olen aikoinaan aloittanut ketjun "Levottomat yöt ja unissa vaikerointi/itkeminen". Keskustelun ja ajan kuluessa olemme päätyneet epäilemään nyt 4 kk:n ikäisellä pojallamme suolioireista maitoallergiaa. Lisäksi hänellä on refluksia, pääosin silent-versiota eli ei aina pulauta, mutta suuhun nousee lähes koko ajan jotain jota sitten niellään takaisin.

Mutta itse asiaan: Yöhärdellit alkoivat noin 2 kuukauden ikäisenä, ja alkoivat jo olla vähenemään päin (tai sitten aika kultaa muistot, heh). KUNNES poikamme sai 3 kuukauden ikäisenä rotavirusrokotteen ja kakkaan ilmaantui verta. Tätä ennen olivat yöt jo hieman pahentuneet (sai silloin tällöin pieniä määriä Nania), joten rokote ei välttämättä suolioireita pahentanut, mutta verta tuli kakkaan kuitenkin.

Kysyisinkin, onko kellään vastaavaa kokemusta rotavirusrokotteesta?

Lisäksi minua kiinnostaisi tietää, onko kellään suoli rauhoittunut niin, että ollaan voitu olla normaalilla imetyksellä tai maitopohjaisella korvikkeella? Pojalla on nyt maitoaltistus kesken, ja huomenna olisi tarkoitus antaa koko päivän vain Tuttelia (altistusta ennen siirryttiin kokonaan Neocatelle). Kahtena edellisenä yönä herännyt kerran huutamaan, mutta epäilen sen johtuvan refluksista ennemmin kuin suolistovaivoista.

Entäpä onko tuommoiset suolistovaivat yleisiä vauvoilla, jotka ovat olleet koko ajan tai lähes koko ajan Tuttelilla/Nanilla?
Ja ovatko nämä hävinneet vaikka jatkettaisiin maitopohjaisen korvikkeen antoa?

Toiveena olisi, että suolisto olisi rauhoittunut ja Tutteli kävisi. Ensi viikolla oli tarkoitus antaa toinen satsi rokotetta, mutta taidan kyllä jättää väliin. Ensimmäinen erä rokotetta annettiin juuri ennen kuin kirjoitin tänne ja aloin epäilemään tuota suolioireista maitoallergiaa. Jos olisin tajunnut epäillä allergiaa aikasemmin, ei rokotetta olisi ostettu hänelle. Harmittaa vietävästi kun menin pahentamaan pojan suoliston tilannetta rokotteella..

Meillä homma levisi käsiin rota rokotteen jälkeen ja siitä suosta ei olla noustu...Tokaa annosta ei annettu, lääketehdas ei suositellut ja en olisi kyllä enää ottanutkaan. Oireilua oli siis kyllä jo ennen rotaa, mutta tilanne paheni oleellisesti sen jälkeen. Meillä homma päätyi osastolle ja imetyksen lopetukseen ja suorilla siirtoon erityiskorvikkeelle. Mua on jäänyt tuo rokotus asia myös vaivaamaan!!

Enpä ollut kuullutkaan tästä... :| Meillä myös annettiin rota-rokote, tosin nyt en jaksa muistaa miten tilanne rokotteen jälkeen eteni... (en jaksa kaivaa vihkoa esiin...)
Toisaalta tuo rokote annetaan niin aikaisessa vaiheessa, että siinä vaiheessa ei välttämättä ole mitään hajua lapsen vaivoista... varsinkaan kun ne aina ensin "diagnosoidaan" mahdolliseksi koliikiksi :headwall:

Ei oo TOTTA!!! Meidän 4,5kk pojalla on nyt Neocate käytössä ja huomenna altistetaan tuttelille. Maitoallergiaoireet alkoivat samaan aikaan kun noin kuukausi sitten sai ekan annoksen rotarokotteesta!!! Ihmettelen nyt todella miksei meille ole kukaan kertonut tällaisesta yhteydestä..? Siis niinku lääkärit tms. En nyt ihan päässyt kärryille, siis rotarokotettako ei suositella maitoallergisille vai? Vai voiko se aiheuttaa maitoallergian? Nyt kun kelaan taaksepäin, poika lopetti tissin vihoviimeisen kerran samalla viikolla kun oli rokotteen saanu. Kertokaa mulle lisää tästä!!

Moi, toi ratarokote on aika uus juttu vissiin, enkä siitä hirveesti tiedä. Mun tietääkseni suosituksia sen antamissta maitoallergisille ei ole annettu. Luulen, etteivät lääkärit vielä hirveesti tiedä näistä sivuvaikutuksista?

Meillä on mennyt nyt kokonaista viisi päivää pelkällä Tuttelilla hyvin, poika vaan syö enemmän ja useemmin kuin NC:llä (ei niin proteiini- ja energiapitoista tuo Tutteli). Toivotaan ettei suoli ihan mennyt maidolle kelvottomaksi rokotteesta.. Lan jo epäillä, ettei maitoallergiaa ollutkaan enne rokotetta, ehkä ei edes sen jälkeen. SUoli vain oli ärtynyt rokotteesta ja siitä veripilkut. Mutta katellaan nyt.

Rota rokote kai rasittaa suolistoa ja jos on ennestään ollut hiukan jo hiukan taipumusta allergiaan tai pientä oireilua, saattaa se "räjäyttää pankin". Näin olen tämän asian kuvitellut, tieteellistä pohjaa luulollani ei ole.

Komppaan NallePuh82:ta. Joillekin allergikoille rokotteet ovat hankalia. Myös jollekin tai joillekin rokotteiden ainesosille voi olla allerginen. Varsinkin jos lapsella on jo jotain pientäkin allergista oireilua, rokote saattaa räjäyttää tilanteen.

En ole koskaan kuullut, että rotavirusrokote olisi nimenomaan maitoallergisille erityisen hankala. Mutta siitä olen kuullut, että allergiselle, riippumatta allergioista, rotavirusrokote, kuten muutkin rokotteet voivat olla ongelmallisia.

Lasten allergologeilla on kliinistä kokemusta rokotteiden ja allergioiden yhteydestä. Allergisten lasten kohdalla rokotteet katsotaan tapauskohtaisesti. Esim. joitakin rokotteita saatetaan hieman siirtää, jotta pienen lapsen elimistö saa aikaa kehittyä. Meillä saatetaan allergologin suosituksesta normaalisti 1,5 vuotiaana annettava MPR-rokote siirtää 2 ikävuoteen. Kananmuna-allergisille erityisesti influenssa- ja MPR -rokotteet ovat hankalia niiden sisältämän "kananmunan" takia. Toisinaan allergisen lapsen kohdalla jätetään joku rokotus (esim. rotavirusrokote, influenssarokote) antamatta rokotteen sisältämien riskien takia. Valitaan siis kahdesta pahasta se pienempi paha - mahdollinen sairastumisriski rokotteen aiheuttamien hankalien allergisten reaktioiden sijaan. Jos näitä rokoteasioita on mietinnässä allergisen lapsen kohdalla, suosittelen keskustelua lasten allergologin kanssa apuna päätöksentekoon.

Mutta eipä noita rokotteiden vaikutuksia voi aina etukäteen tietää. Meidän allergiselle lapselle (mm. maitoallergia) on annettu rokotusohjelman ylimääräisiäkin rokotteita (Rotarix-rokote ja influenssarokote) ongelmitta mutta meille olisi voinut käydä huonostikin :/

Yhteistyössä