Rotavirus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lumiina

Aktiivinen jäsen
29.10.2005
7 281
0
36
Mä luin niitä oireita äsken ja mun mielestä mulla on selvästi tuo Rotavirus. Kaikki oireet täsmää, ainoastaan se ei että kukaan muu perheessämme ei ole tähän sairastunut...
Mutta kysymys kuuluukin, että voiko Rotavirus olla aikuisellakin ja ihan samoilla oireilla kuin lapsella?

Ok, kiitos :flower:
Sittenpä olen satavarma, että se on mulla |O :headwall:
Niin, sillä kyselin, että voiko se tulla aikuiselle, ku joka jutussa mitä luin mainittiin vaan lapset... :ashamed:

en osaa sanoa muuta, kuin että meidän lapsella 1v3kk oli rota-virus ja oli sairalassa 6vrk, kukaan muu perheestämme ei kuitenkaan sairastunut. Kuulemma rota-viruksen tunnistaa ulosteen hajusta, eli on poikkeuksellisen pahan hajuista (ja millä lapsella oli kakka vihreää). Näin ainakin lapsilla, en tiedä sitten miten aikuisilla.

Meillä oli nuorimmalla se ja muille ei tullut mitään. Lääkäriltä kysyin siitä, niin se vastasi et se voi aikuisilla tulla pelkkänä pahan olon tunteena. Se on rajuin pienillä lapsilla.
Ettei sulla vaan olis norovirus?

Voi tulla myös aikuiselle, olen itse sairastanut sen. Koko perheemme sairasti samaan aikaan ja viikko tiputuksessa sairaalassa jouduttiin olemaan sitten. Koko ajan istuin pöntöllä ämpäri kourassa. Todella raju tauti. Tästä syystä rokotinkin nyt 4,5kk:n ikäisen vauvani kun on ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Todella raju tauti. Kesti monta kuukautta toipua.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskunen:
Meillä oli nuorimmalla se ja muille ei tullut mitään. Lääkäriltä kysyin siitä, niin se vastasi et se voi aikuisilla tulla pelkkänä pahan olon tunteena. Se on rajuin pienillä lapsilla.
Ettei sulla vaan olis norovirus?
Jaahas, googletanpa vielä tuon noroviruksen... :wave: :D Joku sellainen tää on mihin käy prikulleen nuo rotaviruksen oireet...
:whistle: :/

Olimme taannoin lastenosastolla viikon verran, kun vauvalla oli RSV kuume viirus siellä oli kauhea epidemia tuo rotaviirus, hoitaja kertoi että se voi tulla samoilla oireilla aikuiselle kuin lapsille, mutta yleensä kuitenkin lievimmillä oireilla.Näitä lieviä ovat pelkkä ripuli, pelkkä kuume ja ripuli tai pelkkä oksennustauti.Sen saa selville verestä, että onko viirus´ta vai ei, mutta suositteli hyvää käsi desifiointia koko taudin ajan sillä se leviää kuulemma kuin rutto.pisarana.Gefilus tuotteet nopeuttavat taudin poistumista aikuisilla, ja maitohappobakteereja sisältävät tuotteet, koska aikuisen suolisto on paljon vahvempi kuin lapsen.Toivottavasti ette ole ssannet ko.tartuntaa.

No ni, nyt luin norosta ja ei tää sitä ole... Kyllä mä uskon, että 99% varmuudella tää on rotaa, kaikki oireet täsmää niin hyvin ja ripulointi vain jatkuu, jatkuu, ja jatkuu vaikka tämä alkoi jo viikko sitten. Pari päivää välissä oli vähä parempia, mutta eilen alko uudestaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
No ni, nyt luin norosta ja ei tää sitä ole... Kyllä mä uskon, että 99% varmuudella tää on rotaa, kaikki oireet täsmää niin hyvin ja ripulointi vain jatkuu, jatkuu, ja jatkuu vaikka tämä alkoi jo viikko sitten. Pari päivää välissä oli vähä parempia, mutta eilen alko uudestaan :headwall:

sitäpä se...meidän tytär (silloin 4v) alkoi kotona uudestaan ripuloimaan kun sairaalasta kotiuduttiin ja oksensikin. Kotosalla vielä meni viikko sängyssä maaten, vei totaalisesti mehut kaikista.

lapsellani oli aikalailla tasan vuosi sitte rotavirus ja joutu tippaan n.3vrk:ksi...siellä lapsen kanssa osastolla ollessani se tarttui myös minuun ja mies ja toinen lapsi siltä säästyivät...lieneekö ahne käsien pesu ja käsidesi auttanut....itselläni oli kovaa oksentelua vajaa 2vrk ja ripulia....kaiken muun kivan keskellä oli vielä päälle raskauspahoinvointi...muttta siitäki selvittiin=) onneksi vaikka voimille otti nii lapsella kun itelläki=)

Mulla oli sunnuntaina kuumetta 38,5c ja sit maanantaina ei enää kuumetta. La-su yönä tää alko ja koko sunnuntain sain istua vessassa, ainakin 50 kertaa kävin siellä ripulin takia, ma kävin n. 30 kertaa ja ti jo vähempi ja keskiviikkona en enää ollenkaan. To tää alko uudestaan ja tänään olen saanut taas ravata vessassa sen sata kertaa...
Oksentanu en ole kertaakaan, mutta mahaa kyllä on kouristellu ja tuota ripulointia on ihan mieletömästi.
Gefilustuotteita olen käyttäny siitä sunnuntaista asti ja relatippoja otanu, mutta ei mitään vaikutusta.

Mulla on ollut rota myös. Siitä oli lievä pahoinvointi kaukana :x Ensin lauloi molemmat päät ja sitten ripuloitiin urakalla esikon kanssa. Ei tosin nostanut kuumetta minulle moneksi päiväksi, mutta tytölle nosti senkin. Keskimmäinen ei sitä saanut, kiitos rokotteen. Otin sen nuorimmallekin.

Olin viimeyön töissä ja nyt mulla ois taas sunnuntai yö töitä... Kai tää sunnuntaihin mennessä helpottaa? :o Töissä on tosi järkky olla tällä ololla ja pelkään tartuttavani tämän siellä muihin.
Jokohan tää tarttu viimeyönä (käytin kyllä tosi ahkerasti käsidesiä ja dilutusta ) vai kannattaako mun jo huomenna soittaa taas työnantajalle ja varottaa mahdollisesta su yön poissaolosta? :whistle:

Olin viimeyön töissä ja nyt mulla ois taas sunnuntai yö töitä... Kai tää sunnuntaihin mennessä helpottaa? :o Töissä on tosi järkky olla tällä ololla ja pelkään tartuttavani tämän siellä muihin.
Jokohan tää tarttu viimeyönä (käytin kyllä tosi ahkerasti käsidesiä ja dilutusta ) vai kannattaako mun jo huomenna soittaa taas työnantajalle ja varottaa mahdollisesta su yön poissaolosta? :whistle:

Tossa taudissa jos se on se rota käsidesit auta?! Ootko hoitoalalla? Silloin ei missään tapauksessa saa mennä töihin! Eikä kyllä muutenkaan! Ja ootko varma et ei ois jotain allergista ripulointia? Jos ei muilla ole ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en osaa sanoa muuta, kuin että meidän lapsella 1v3kk oli rota-virus ja oli sairalassa 6vrk, kukaan muu perheestämme ei kuitenkaan sairastunut. Kuulemma rota-viruksen tunnistaa ulosteen hajusta, eli on poikkeuksellisen pahan hajuista (ja millä lapsella oli kakka vihreää). Näin ainakin lapsilla, en tiedä sitten miten aikuisilla.

Meillä siis vaikka kuopus sairasti tuon 6vrk saitaalassa rotaa (ja sitä ennen monta päivää kotona) ja oli huonossa kunnossa (tipassa ja nenämahaletkuruokinnassa tuon 6vkr), niin se ei tarttunut kehenkään muuhun perheestämme, ei edes minuun, vaikka olin kuopuksen kanssa osastolla sen 6vrk ja vaihtelin niitä kakkavaippoja joiden kautta se helpoimmin tarttuu. Tosin käsidesiäkin siellä ahkerasti käytettiin. Onneksi rotaan muodostuu jonkunlainen immuniteetti eikä sitä pitäisi enää sairastaa uudestaan, jos on jo kerran sairastanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:

Tossa taudissa jos se on se rota käsidesit auta?! Ootko hoitoalalla? Silloin ei missään tapauksessa saa mennä töihin! Eikä kyllä muutenkaan! Ja ootko varma et ei ois jotain allergista ripulointia? Jos ei muilla ole ollut?
Juu, olen hoitoalalla ja eilen töihin mennessä en tienny, että tauti uusi... Tosin yöllä sen kyllä tajusin :ashamed: Luulin sen jo menneen ohi.
Mulla ei ole mitään allergioita ja nuo rotaviruksen oireet käy just tähän mun mahatautiin.

Meillä siis vaikka kuopus sairasti tuon 6vrk saitaalassa rotaa (ja sitä ennen monta päivää kotona) ja oli huonossa kunnossa (tipassa ja nenämahaletkuruokinnassa tuon 6vkr), niin se ei tarttunut kehenkään muuhun perheestämme, ei edes minuun, vaikka olin kuopuksen kanssa osastolla sen 6vrk ja vaihtelin niitä kakkavaippoja joiden kautta se helpoimmin tarttuu. Tosin käsidesiäkin siellä ahkerasti käytettiin. Onneksi rotaan muodostuu jonkunlainen immuniteetti eikä sitä pitäisi enää sairastaa uudestaan, jos on jo kerran sairastanut.
Voi pientä... Lapsilla tää on kyllä tosi inhottava. :/

Mä en oo ikinä sairastanu mitään tälläistä ja jos mulla on ollu mahatauti, ni olen vaan oksennellu, mutta harvemmin ripuloinut. Eikä varsinkaan tälläistä ripulia ole ollu mulla koskaan ennen! :x
Uskon kyllä vahvasti tän olevan tuota rotaa...

hei!! meillä 11kk tytär sairasti ilmeisesti rotaviiruksen tossa 4 viikkoa sitten ja kesti 6 päivää, joka ikinen päivä lääkärissä ravasimme jne... sain kuitenki kotikonsteilla lapsosen hopidettua... nyt on siis erittäin virkeä ja kunnossa... minuun itseeni ei mitään silloin tarttunut, pidimme 2viikkoa sitten tyttären 1v synttärit, niin täyttären pieni 1 vuotias serkkutyttö sai ilmeisesti tartunnan meiltä, kun päivää vai kahta myöhemmin hänellä alkoi oireet, hän sairasti 9 päivää ja oli mm. sairaalassa nesteytyksessä muutaman päivän... nyt itselläni alkoi kummasti tiistaina yht äkkiä tuli paha olo, vatsaan sattui avain kamalasti menin tyttären kanssa ottamaan päiväunet, herättyämme jouduin juoksemaan vessaan, pöntöllä istuen ja ämpäri sylissä, kun tuli oksennusta ja ripulia niin etä soi. Sitä kesti sen koko päivän ja illan, myös kuumetta oli... No nousin illalla katsomaan joksikin aikaa telkkaria ja otin mustikkakeittoa, olo oli jo hiukan parempi ettei siis oksennusta enää tullut, ripulia kylläkin. ripuli on siis ollut siitä tiistaista asti ja nyt on 6 päivä, niin olen melko varma että tämäkin on rotaviirus...???? eikö??? Tossa oli pari päivää suht hyvin, ettei tarvinnu käydä ku pari kertaa ripuloimassa, mutta myös normaalisti kakalla. Tänään se alkoi taas, olen koko päivän rampannut vessassa... Mitä kaikkia neuvoja voisi ihmiset antaa...???? Sitä maitohappobakteeria ja...????

Itsestäni olisin varma, että tämäkin olisi sitä rotaa, unohdin kertoa että myös mieheni sairastui heti seuraavana yönä okseni pari kertaa ja ripuloi, mutta hänellä se kesti vain päivän... Voisiko tämä sittenkin olla vain normaalia vatsatautia...????

Meillä on todennäköisesti tätä...oltiin kuopuksen (1v) kanssa sairaalassa RS viirus tartunnan takia ja saatiin tuliaisina...Nyt ripuli on kestänyt 5vrk (2 ripuli ulostetta päivässä). Oisko ideoita miten väälltää paluu sairaalaan...Poika juo lähinnä nyt vaan rintamaitoa...otti muutaman lusikan ruokaa ja pillimehua, mutta siitä tuli selkeesti heti vatsan väänteitä.Pissaa tulee hieman vähemmän kuin normaalisti ja tänään on nyt heiman väsyneempi kuin tavallisesti...Oisko neuvoja, miten voitais hoitaa vielä kotona? Mitä nesteitä kannattais tarjota?

Yhteistyössä