Sikainfluenssa lapsella(?) ja itse raskaana, pitääkö tehdä jotain erityistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tärkeää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tärkeää

Vieras
Muksulla alkoi yllättäen kova kuume (38,8 ja kouluikäinen siis) ja selvästi onkin sairas, kun vilkas tapaus normisti ja nyt nukkunut pitkin päivää. Kurkkukipua ja pientä nuhaa on myös. Oireet alkoivat aivan yllättäen, aamulla oli terve, puoliltapäivin sanoi yhtäkkiä että on kipeä olo. No, eipä tässä muuten mitään, mutta kun itse raskaana (n.30vko) ja luin stm:n sivuilta että jos raskaana olevan lapsi alkaa oireilla, tulee herkemmin ottaa yhteys terv.keskukseen. Mutta miksi? Ja mistä ylipäätään tiedän onko lapsella juuri sikainfluenssaoireita vai jotain muuta tautia? Ettei suurinpiirtein puhelinkeskustelun perusteella tupata Tamiflu-reseptiä turhan takia?
Onko kenelläkään kokemusta, pitäisikö kuitenkin katsoa saako itse oireita ja toimia sen mukaan, koska eihän tuohon ole mitään estolääkitystäkään olemassa.

Entäs jos nyt ihan soittaisit sinne terveyskeskukseen ja kertoisit saman kuin täällä! Osaisivat ehkä antaa tyhjentävämmän vastauksen kuin täällä kukaan.Voihan tuo olla sikainfluenssa tai sit joku muu influenssa (tosin sitä ei vielä näin aikasin syksyllä ole paljon liikkeellä). Viruksethan siirtyy verenkierron mukana sikiöönkin ja kun sikainfluenssaa vastaan ei ole vielä äidilläkään vasta-aineita kun on uusi tauti niin siitä kai tuo varoitus - voi kai sitten aiheuttaa sikiölle jotain? Mutta soita ja kysy niin saat paremman vastauksen. Ja onko se lapsi alle kolme vee - silloinhan hänkin on riskiryhmää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Estolääkitys raskaansa oleville on olemassa. ota kiireesti yhteyttä terveyskeskukseen!

Joo, ja ei ole tietoa kuinka se lääke vaikuttaa sikiöön..:/

Estolääkitys on itseasiassa miedompi kuin tamiflu ja siksi turvallisempi syödä. itse söisin kyllä estolääkityksen, jos perheessäni joku sairastuisi tuohon tautiin. Estolääkityksestä kun on enemmän kokemuksia raskaanana olevilta kuin itse tamiflusta.

Minä olin heinäkuussa raskaana viikoilla 24 ja sain Tamiflu estolääkityksen 10vrk:n ajaksi. Annos oli puolet pienempi kuin hoitoannos. Itse en siis sairastanut sikainfluenssaa, mutta perheessämme sitä oli.

Yhteistyössä