Rollolainen...tohditko kertoa muutaman sanan sun säästämisestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hankey";22127512]Onko teille väliä, mistä maasta ruoka tulee? Pihvit ostan lähes aina ulkolaisina, hintaero suomalaisiin on iso ja muulle perheelle on ihan sama onko ruoka peräisin Saksasta vai Suomesta.[/QUOTE]

Mulle kyllä on. Tosin en odotakaan saavani suomalaista ananasta tai suomalaista kahvia :D Ja kanankin ostan saksalaisena sen harvan kerran, kun jaksan lähteä kanaa etsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja ö;22127598:
lisäksi kun käy kerjäämässä seurakunnalta ruokaa säästää pitkän pennin. yksi 100g karkkipussi kelpaa lapsille jaettavaksi ja ovet onnellisia.
vastapainona voi ostella pleikkapelejä,kalliita astiastoja joita käyttää kerran vuodessa ja kaikille kerralla uudet polkupyörät

Juu se on pääasia että ovet on onnellisia!

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;22127343:
puolesta kilosta jauhelihaa saadaan sekä kasti että keitto koko perheelle

Miten ihmeessä? Meillä puolesta kilosta riittää kahdelle hengelle KAKSI ateriaa. Eli jauhelihakastiketta kahdeksi päiväksi. Ja pilkon vielä aina mukaan kesäkurpitsaa ja/tai paprikaa joukkoon. Taitaa olla aika isoruokainen tuo mies, vaikkei isokokoinen olekaan. :D

[QUOTE="sondersson";22127528]Kyllä mun ainakin tarvii syödä aika paljon että saan vatsani täyteen, enkä edes tosiaankaan ole iso. Kun lisään ruokaan reippaasti rasvaa, annoskoko pienenee huomattavasti. Rasvojahan on muitakin, ku kovat eläinrasvat. Ja et ole vissiin huomannut viime aikaista rasvakeskustelua? Ne ei ole lainkaan niin vaarallisia ku mitä on uskoteltu.[/QUOTE]

Älkää nyt aloittako tässäkin ketjussa tuota vouhkaamista! Kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Itse ainakin vakavasti sairaana noudattaisin lääkärin neuvoja.

[QUOTE="vieras";22127663]Älkää nyt aloittako tässäkin ketjussa tuota vouhkaamista! Kukin tehköön niinkuin parhaaksi näkee. Itse ainakin vakavasti sairaana noudattaisin lääkärin neuvoja.[/QUOTE]

eikö tässä keskustella säästämisestä? Ja mun mielipide on ettei vähärasvaisuudella/rasvattomuudella säästä. Rasvasta puhuminen on vissiin aina vouhkaamista, mikä tahansa muu "säästövinkki" ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22127601:
Mulle kyllä on. Tosin en odotakaan saavani suomalaista ananasta tai suomalaista kahvia :D Ja kanankin ostan saksalaisena sen harvan kerran, kun jaksan lähteä kanaa etsimään.

mutta eikös juhlamokka ole suomalainen tuote, ainakin siinä on suomalainen nimi ja kirjoitukset. Monissa mehuissakin lukee valmistettu Suomessa.

Muuten, mistä sitä saksalaista kanaa ostat? Tuli mieleeni, että ostanko itse huomaamattani.

[QUOTE="hankey";22127685]mutta eikös juhlamokka ole suomalainen tuote, ainakin siinä on suomalainen nimi ja kirjoitukset. Monissa mehuissakin lukee valmistettu Suomessa.

Muuten, mistä sitä saksalaista kanaa ostat? Tuli mieleeni, että ostanko itse huomaamattani.[/QUOTE]

Mutta ei se kahvi ole Suomessa tuotettua. Mä ostan saksalaista kanaa kauppahallista eikä sielläkään sitä aina ole. Mä kun ostan lihat luomuna ja suomalaista luomukanaa ei tuoteta lainkaan. Ostaisin suomalaista saksalaisen sijasta, jos sellaista olisi saatavilla.

Itsekin tunnen erään mummon, jonka laimentanut punaista maitoa vedellä. Olen juonut sellaista pienenä. :) Ihan tavismaidolta se maistui. Tiedoksi niille kauhistelijoille, jotka eivät ole koskaan sellaisesta tavasta kuulleet.

Meillä puolenkilon jauheliha ei riitä kuin yhteen päivän ruokaan,
esim. makaroonilaatikkoon jonka teen tummiin makarooneihin sekä aina seuraksi lanttu tai porkkanaraastetta jollei ole kunnon vihersalaattia tarjolla.
taloudessa 2 aikuista 3 lasta (7v. 9. 15v)

[QUOTE="vieras";22127524]Meidän perhe ei kyllä söisi kuukaudesta toiseen samoja tarjouspöperöitä! Kuka oikeasti viitsii suunnitella kuukauden ruokalistan etukäteen?[/QUOTE]

Onko joku tässä ketjussa sanonut,että suunnittelee kuukauden ruokalistan etukäteen? Sori meni multa ohi.
Mekin kun käydään 1-2viikon välein kaupassa ja ostetaan kerralla enemmän niin en mä sillon tiedä mitä ruokia teen päivittäin. Ostan mikä sattuu olee halpaa tai mitä tekee mieli. Sitten ku tulee aika tehä ruokaa, katon ett mitäs täältä pakkasesta löytyy ja sit sen perusteella päätän ruoan.

[QUOTE="vieras";22127700]Itsekin tunnen erään mummon, jonka laimentanut punaista maitoa vedellä. Olen juonut sellaista pienenä. :) Ihan tavismaidolta se maistui. Tiedoksi niille kauhistelijoille, jotka eivät ole koskaan sellaisesta tavasta kuulleet.[/QUOTE]

Ei taida kovin ravitsevaa olla :/ Eikö olisi parempi juoda maito maitona ja vesi vetenä? Ikinä kuullut tuollaisesta tavasta.

Kyllä mekin käymme ns. isommat ostokset tekemässä pari kertaa kuussa isosta marketista ja täydennystä haetaan sitten tarvittaessa pari kertaa viikossa työmatkalla tai ilta-/päiväkävelyllä lähikaupasta tai hallista. Meillä isompien ostosten keskittäminen on mielestäni kyllä pienentänyt kauppalaskua, koska olemme justiinsa sellaisia "heräteostelijoita". Mekin tutkimme tarkasti aina nuo punaisen lapun tuotteet, vaikkei rahan riittävyyden vuoksi ehkä tarvitsisikaan. Musta on vaan hullua maksaa samasta tuotteesta täysi hinta, jos saa 30% halvemmallakin. Ja lihoja ostetaan pakkaseen kyllä myös. Ns. perusvaraston pitäminen kaapeissa ja pakkasessa on meille kylläkin myös ajansäästöä, koska arkisin sitä käyttää arvokkaan ilta-ajan mieluummin johonkin muuhun kuin kaupoissa pyörimiseen tai ruoanlaittoon. Siitä syystä meillä tehdään myös isoja annoksia perusruokia (laatikot, kiusaukset, kastikkeet) kerralla, joista sitten pakastetaan annoksiksi arki-iltoja varten ja keittojakin teemme yleensä parin päivän satsin kerralla. Isojen annosten tekeminen on sitä paitsi taloudellista ja ekologistakin. Meitä tosin on vain kolme syömässä - arki-iltaisin usein vain kaksi, joten meille iso annos tarkoittaa varmaan keskivertoperheen normiannosta. ;)

Ja tuosta jauhelihan riittävyydestä: meillä on jo vuosia korvattu iso osa jauhelihasta soijarouheella. On säästöä paitsi kukkarolle, myös himpun verran terveellisempää kuin pelkän lihan syöminen.

Mutta juu, siis en mä näe mitään älytöntä noissa rollon säästötoimissa: jos rahaa on käytössä niukasti, niin onhan se kaikinpuolin järkevää ostaa "rahapäivänä" parin viikon eväät valmiiksi, jotta on ainakin sitten ruokaa perheelle, mikäli jotain yllättäviä menoja sattuu.

Yhteistyössä