Ristiäis/nimiäispulma.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ausa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ausa

Uusi jäsen
08.11.2009
1
0
1
Edessä olisi lapseni ensimmäinen juhla ja suurena ongelmanani on lapsen isän äiti, eli lapsen mummi.
Emme ole lapsen isän kanssa yhdessä, mutta isä ja hänen suku on vahvasti kuvioissa mukana silti.

Tämä mummi haluaa että lapsi on välttämättä kastettava ja itselleni tämä ajatus on täysin vieras, koska minä saati kukaan perheestäni tai lähisuvustani ei kuulu kirkkoon. Itse vastustan lapseni kastamista jopa henkeni edestä jos niin voi sanoa.
Mummilla ei ole mitään suurempaa perustelua pyynnölleen kuin että heidän suvussa on ollut tapana niin tehdä, mutta tiedän että kastamattomiakin lapsi on joitain.
Olen siis yksinhuoltaja ja lapsi jää minun nimelleni. Itse en tahdo sukuuni kastettavan ketään ja lapsen isä sanoi että hänelle asia on melkeimpä se ja sama. Toisaalta hän haluaisi kunnioittaa äitinsä vaadetta kuitenkin.
Kyseinen mummi on muutenkin erittäin vaikea tapaus ja tiedän että jos en nyt lasta suostu kastamaan niin tuleva sota on kamala ja joudun kärsimään siitä tulevaisuudessa.

Mielestäni syyksi pitäisi riittää se että en ole antamassa lapselleni lainkaan uskonnollista kasvatusta, kukaan suvustani ei kuulu kirkkoon ja sitä katsottaisiin varmasti vähän kieroon jos liittäisin tämän. Ja lapsi jää minun nimelleni. Tietenkin tekisi myös mieli vetää esiin yksinhuoltajakortti.
Mielestäni olisi luonnollisempaa että lapsi saa päättää varttuneempana sitten haluaako kirkkoon vai ei.

Olisiko kellään ehdotuksia miten saisin mummin hyväksymään asian?
Mikä muu olisi tarpeeksi hyvä peruste etten halua lastani liitettävän kirkkoon?

Kirkko on minulle täysin vieras asia ja tämä tuli aivan puun takaa, koska en ollut edes ajatellut asiaa liiemmin ja pidin itsestäänselvyytenä ettei lasta kasteta, koska isäkään ei sitä vaatinut.

minusta perusteesi ovat jo sangen hyvät. Ikävää, jos tilanteesta syttyy sota, asia ei kuitenkaan hänelle kuulu. Sanot vain ystävällisesti, mutta tiukasti, että tervetuloa NIMIÄISIIN.

Ei sun tarvii saada lapsen mummin hyväksyntää... Sä päätät tosta asiasta lapsen isän kanssa. Ja kun kerta lapsen isälle on sama, niin eteet ihan just niin ku ite parhaaks näät. Ei sun tarvi sitä mummia miellyttää, vetäköön herneet jos siltä tuntuu. Et sä itelles jatkoa helpommaks tee antamalla periks... Luultavasti alkaa pomottaa sua vaan enempi.

Samaa mieltä kuin Myy-80: Tee niin kuin itse haluat. Mummilla ei ole mitään asiaa pistää nenäänsä tuohon ristiäisasiaan kun kerran isälle ei ole asialla merkitystä. Kyseessä on kuitenkin sinun lapsesi josta sinä huolehdit

Auttaisiko, jos selvität mummille, että koska itse et kuulu kirkkoon niin koet vääräksi kastaa lapsen "väärin" perustein eli ikäänkuin vain tavan vuoksi ja että et silti vastusta sitä, että lapsi joskus tulevaisuudessa itse haluaisi kirkkoon liittyä?

Muiden kanssa samaa mieltä: sä päätät ja teet niin kuin itsestä tuntuu parhaalta, mummi saa oppia hyväksymään sen.

Semmoinenkin tuli mieleen, että onko lasta edes mahdollista kastaa, jos olet yksinhuoltaja etkä itse kuulu kirkkoon? Mun mielestä lapsen uskontokunta menee vanhempien mukaan ja esim. jos on kaksi huoltajaa eikä äiti kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu, niin äidiltä tarvitaan suostumus lapsen kastamiseen/seurakuntaan liittämiseen. Tuntuisi luonnolliselta, että yksinhuoltajan kohdalla lapsi saa aina huoltajansa uskonnon/uskonnottomuuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Ei sun tarvii saada lapsen mummin hyväksyntää... Sä päätät tosta asiasta lapsen isän kanssa. Ja kun kerta lapsen isälle on sama, niin eteet ihan just niin ku ite parhaaks näät. Ei sun tarvi sitä mummia miellyttää, vetäköön herneet jos siltä tuntuu. Et sä itelles jatkoa helpommaks tee antamalla periks... Luultavasti alkaa pomottaa sua vaan enempi.

On tärkeää että pysyt lujana tälle mummulle,varsinkin jos se on hankalaa sorttia. Sille pitää tehdä selväksi, että se ei voi vedellä naruja. Varsinkin jos sinä olet yksinhuoltaja eikä hänen poikansa teistä huolehdi, olen sitä mieltä hänellä pitäisi olla vielä vähemmän sanavaltaa teidän perheen elämänmenoon. Mun mielipide sen perusteella mitä ymmärsin aloituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mandel:
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:

On tärkeää että pysyt lujana tälle mummulle,varsinkin jos se on hankalaa sorttia. Sille pitää tehdä selväksi, että se ei voi vedellä naruja. Varsinkin jos sinä olet yksinhuoltaja eikä hänen poikansa teistä huolehdi, olen sitä mieltä hänellä pitäisi olla vielä vähemmän sanavaltaa teidän perheen elämänmenoon. Mun mielipide sen perusteella mitä ymmärsin aloituksesta.

tätä mieltä

Googlettamalla ainaki löyty että jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon niin lasta ei voi kastaa
Eli riittäs että isä kuuluu

Mutta ap:lle sanosin että tee niinku ite haluat, sinun lapsihan se on kyseessä...

mä oon samaa mieltä että kova kovaa vastaan. Ei se ole mummien asia päättää kastetaanko lapsi vai ei. He ovat jo omat lapsensa hoitaneet, tämä on sinun lapsesi. Jos mummolla on tapana käskyttää ja komennella niin heti vaan stoppi moiselle!! Sanot että mummo on tärkeä osa lapsen elämää, mutta että lasta koskevat kasvatukselliset päätökset teet sinä ja lapsen isä. Jos mummo ei niitä hyväksy niin se on hänen ongelmansa, mutta sanot että teistä olisi tärkeää että hän olisi läsnä lapsen elämässä, vaikka hän ei kaikista teidän ratkaisuista pitäisikään. :/ Ei kai se kovin kauaa jaksa olla siitä vihainen. Ja mitä sitten vaikka olisikin? Eikö tuo nyt ole kuitenkin tärkeämpää noudattaa omaa elämänkatsomusta kuin olla mieliksi mummolle? :)

Tsemppiä taistoon!!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Talvicci:
Googlettamalla ainaki löyty että jos kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon niin lasta ei voi kastaa
Eli riittäs että isä kuuluu

Mutta ap:lle sanosin että tee niinku ite haluat, sinun lapsihan se on kyseessä...

Lapsi voidaan kastaa seurakunnan jäseneksi, jos jompi kumpi vanhemmista kuuluu kirkkoon. Jos äiti ei kuulu, mutta isä kuuluu, on isyys vahvistettava ennen kastetta. Tässä tapauksessa tosin tällä koko asialla ei ole merkitystä. koska äiti ei halua lastaan kastettavan missään nimessä.

Uusimmat

Yhteistyössä