Rippilahja pojalle, aloittaisinko keräämään astiastoa?

• Viestiketjun aloittaja mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti
mietinnässä
Haluan ehdottomasti antaa pitkäikäisen ja hyödyllisen lahjan. Mikä astiasto sopisi pojalle, olisi ajaton ja kestävä? Ei ole vielä kerännyt mitään enkä usko että osaa toiveitakaan pahemmin sanoa jos kysyisikin, tuskin on perehtyny kippoihin yhtään :)

"vieras"
jos oikeasti haluat kerätä astiastoa niin kerää salaa omaan talteen ja anna sitten hänelle, kun muuttaa omilleen. Annan nyt rippilahjaksi jotain muuta vaikka 20 euron lahjakortti. Pettyy pahasti jostain kippolahjasta.

[QUOTE="vieras";24056634]jos oikeasti haluat kerätä astiastoa niin kerää salaa omaan talteen ja anna sitten hänelle, kun muuttaa omilleen. Annan nyt rippilahjaksi jotain muuta vaikka 20 euron lahjakortti. Pettyy pahasti jostain kippolahjasta.[/QUOTE]

tää on hyvä idea. ei tuossa iässä, varsinkaan pojat osaa arvostaa astioita

"vieras"
Pojat eivät ole kiinnostuneita astioista, en rupeiasi keräämään edes mitään teemaa salassa, koska se on todennäköisesti tuolle nuorelle ihan sama kotoa muuttaessa onko astiat ostettu tarjoustalosta vai iittalan putiikista.

"vieras"
[QUOTE="alkup";24056654]En anna rahaa lahjaksi, periaate kysymys.[/QUOTE]

Tässä kohtaa unohtaisin periaatteen. Tyhmä antaa lahjaa josta toinen ei ilahdu tipan vertaa.

"vieras"
[QUOTE="alkup";24056654]En anna rahaa lahjaksi, periaate kysymys.[/QUOTE]

Osta sitten vaikka lenkkarit tennarit tai farkut yhdessä tuon nuoren kanssa, jos jotain hyödyllistä haluat antaa. Astiat eivät ole nuorten miesten mielestä käytännöllisiä.

"vieras"
Mulla haaveena et ostaisin noille omille pojille kunnon rinkat rippilahjaksi. Harrastavat siis kaikkea eräjuttuja. Tänävuonna saavat omat puukot synttärilahjaksi (joskus aikasemminkin saaneet mut hukkuneet jo johonki) .
En kyl oo vielä miehelle tuosta ideasta puhunut. Jollain miehen kaverilla oli tosi kallis virvelin kela ja oli saanut sen rippilahjaksi oli viel n kolmikymppisenä käytössä sillä. Eli kyllä ennemmin panostaisin harrastukseen liittyviin juttuihin.
Poika ei välttämättä ikinä osaa arvostaa sitä astiastoa vaan olis ihan yhtä tyytyväinen johonki halpahallin muutaman kympin astiastoon. Ehkä jos perheen perustaa niin vaimo sit tyytyväinen astiastoon. On toki pojissakin poikkeuksia mutta siis pitää tuntea lapsi ja tietää arvostaako vai ei.

ite sain kummitädiltä kristalli sokerikon ja kermakon sekä rahaa ja olin oikeasti mielissään lahjasta.

"mies30"
[QUOTE="vieras";24056670]Pojat eivät ole kiinnostuneita astioista, en rupeiasi keräämään edes mitään teemaa salassa, koska se on todennäköisesti tuolle nuorelle ihan sama kotoa muuttaessa onko astiat ostettu tarjoustalosta vai iittalan putiikista.[/QUOTE]
Kyllä mulle oli väliä, mutta en tiedä olisivatko astiat kiinnostaneet 15-vuotiaana - vaikka kallis lahja ovatkin. Eikä niitä omilleen muuttaessa paljoa tarvitsekaan, kun muutamalla lautasella ja lasillla pärjäsi yksin asuessa pitkälle.
Lisäksi oma maku on todennäköisesti vähän eri kuin vanhemman sukulaistädin, jopa astioissa.

Kunhan et osta mitään hopeakilluttimia, -lusikoita tai -koruja. Niille ei ole mitään käyttöä.

"joopa"
No todellakin riippuu pojasta. Poikaystäväni sai aikoinaan joululahjaksi astioita ja aluksi ei pitänyt, mutta parin kuukauden päästä oli tosi tyytyväinen, kun ei tarvi ite tuhlata rahaa astioihin. Vaan ne oli valmiina kun muutti.

Voithan jutella pojan äidin kanssa mitä mieltä asiasta on. Mutta ei todella kaikki teinipojat kiroa astiastoa. Ja voihan lahjaa antaessa selittää "tämä on sellanen lahja, mitä et varmasti tarvi vielä, mutta ajan myötä tämäkin on erittäin tärkeä. Ja valmiiksi ostettu sitten omaa kotia varten..."

"höh"
Kysy pojalta itseltään. Yksi tuttavamma alkoi rippijuhlistaan keräämään mustaa teemaa. Poikien kanssa yleensä herätään siinä vaiheessa, kun kotoa ovat pois muuttamassa ja sitten ostetaan joku halpa-astiasto opiskelijaboxiin.

"vieras"
Eikö nuo astiastot oo sopivampia valmistujais ym lahjoja? Sitä rippikoululaista voi oikeasti harmittaa kun saa lahjan jolle on käyttöä joskus viiden vuoden päästä.

5+2+lemmikit
No, tää on vain mun mielipide, mutta näin "aikuisena" naisenakin käytän rahani PALJON mielummin kaikkeen muuhun kun johonkin astiasarjaa. Meillä on vain siis ihan perusastioita (eivät maksa juuri mitään) joten ei haittaa jos menee rikki, ja raha on jossain järkevämmässä kiinni.
Uskoisin että aika moni ton ikäinen (ja muukin) ei osaa arvostaa astioita (ainakaan jos kerää jotain sarjaa joka on niin kallista että on vaan sitten pari kuppia...) ostaisin vaikka rahasto-osakkeita tms jos ei halua rahaa antaa, mutta haluaa kuitenkin antaa jotain arvokkaampaa.
Jos lahjan arvo on kympin, kahden, kolmen niin miettisin mistä lapsi tykkää ja koittaisin löytää jotain peruskivaa.

"vieras"
Huono idea. Tai voihan sitten myydä jossain huutiksessa tai muualla sen kamalan astiaston mistä ei lainkaan tykkää. Meillä on yksi arabian kamala astiasto käytössä, mies on sen lahjaksi saanut, ei ole koskaan tykännyt, enkä myöskään minä.

Jos haluat pitkäikäistä ja kestävää antaa, niin anna ennemmin vaikka aterimia. Ne on helppo säilyttää pienessä tilassa ja kunnolliset maksavat ihan reilusti. Juuri ripille päässeen pojan kanssa juteltiin noista astioista yms, kun sukulaiset haluavat pysyvämpää antaa. Astioita ei halua vielä, aterimista voisi Careliaa ruveta keräämään.

"höh"
Miksi tyttöjen piätisi saada kippoja lahjaksi? Kuka tyttö haluaa muka kippoja lahjaksi, jos samanikäinen poika ei? miksi pjoat saavat omaa tavaraa ja tyttöjen pitäisi kerätä yhteiseen kotiin krääsää?
törkeää. Jos pojat toivovat rahaa, niin kyllä se raha on ykköstoive tytöilläkin. Törkeää tyttöjen väheksymistä.

"just"
Riippuu pojasta, mutta noin yleismaallisesti pitäisin huonona lahjaideana teinipojalle.
Minusta molemmat syövät ja juovat. Jos teini poika ei syö eikä juo niin sitten on huono lahja teinipojalle. Muuten on ihan yhtä hyvä lahja tytölle ja pojalle. Ei ole oikein että poikien lahja on rahaa opiskelua varten tai matkustelua tai harrastamista varten ja tyttöjen lahjat ovat kippoa ja kattilaa.

"just"
[QUOTE="vieras";24056677]Osta sitten vaikka lenkkarit tennarit tai farkut yhdessä tuon nuoren kanssa, jos jotain hyödyllistä haluat antaa. Astiat eivät ole nuorten miesten mielestä käytännöllisiä.[/QUOTE]

Tottakai ovat. Jos miehet syövät ja juovat niin astiat ovat heille ihan yhtä käytännöllisiä kuin naisillekin.
Huhhuh mitä sovinistia täällä paslstalla oikein on!!!
Pistä nyt ne kersasi siivomaan vessaa että oppii!!!

"joopa"
Ja niin, meille kaikille lapsille on jo astiastot kerätty kun on oltu lapsia. Kaikki me viisi saatiin ekat kymmenen vuotta astioita lahjaksi. Mua se ei koskaan ottanu päähän. Toki siis joskus ei tullut astiaa vaan tuli rahaa vaikkapa. Mutta nyt kun mun villeory & boch on kerätty, kummitäti ostaa mitä ikinä keksii. Rippilahjaksi sain korun yms. Milloin sitä astiastoa sitten kerkeää kerätä jos ei nyt viimestään? Kyllä mä oon tykännyt että mulla on valmiina joku kallis ja juhlava astiasto.. Vaikka ei sillä vielä oo käyttöä vaikka asun jo omillani. En ole sitä vielä edes omaan asuntooni tuonut.

W
[QUOTE="just";24057256]Minusta molemmat syövät ja juovat. Jos teini poika ei syö eikä juo niin sitten on huono lahja teinipojalle. Muuten on ihan yhtä hyvä lahja tytölle ja pojalle. Ei ole oikein että poikien lahja on rahaa opiskelua varten tai matkustelua tai harrastamista varten ja tyttöjen lahjat ovat kippoa ja kattilaa.[/QUOTE]

Minä en kylläkään tarkoittanut astioiden olevan sopiva rippilahja tytöillekkään. Vastaukseni muoto johtui ihan tasan siitä, että aloittaja kertoi harkitsevansa kyseistä lahjaa pojalle. Sen tiedän, etten itse olisi tyttönäkään ilahtunut jostain astioista rippilahjana. Silloin siihen omaan kotiin tuntui olevan vielä ikuisuus ja siten olisi tuntunut vain kurjalta saada astioita omaa kotia varten, kun siihen oli vielä niin monta vuotta aikaa. Lisäksi jos nuori ei kehtaakkaan kertoa lahjan antajalle, ettei tykkää kyseisestä sarjasta, saisiko hän jatkossa aina hänelle turhia astioita, joista hän ei pidä?

Vaikken lähtökohtaisesti ostaisi kenellekkään rippilahjaksi astioita, voisin tehdä siinä pokkeuksen jos olisin saanut jotain vihiä siitä, että juuri kyseistä nuorta astiat ilahduttaisivat. Valmistujaislahjaksi astiat sitten jo sopivatkin mielestäni paremmin - niin tytöille kuin pojillekkin. Tosin silloinkin kaikkein mieluiten tahtoisin lahjan saajan itse päättävän mitä sarjaa tahtoo lahjaksi.

Yhteistyössä