Rippijuhlat eroperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisko

Vieras
Miten teillä on hoidettu? Meillä nyt erosta pian 6 vuotta ja molemmilla uudet kumppanit ja lapset ja elämät. Yhteishuoltajuus on. Poikamme pääsee tänä kesänä ripille ja aloin nyt pähkäilemään noita juhlia.. En tiedä onko hyvä ajatus meistä kaikista saman katon alla - oma perheeni ja sukulaiseni sekä miehen perhe sukulaisineen!! :o Ei me mitenkään riidoissa olla, mutta veikkaan, että tilanne olisi todella outo kaikin puolin. Ei olla juurikaan tekemisissä muuten kuin puhelimitse pojan asioissa isän kanssa, hänen uutta vaimoaan en ole nähnyt kuin pari kertaa jne.. Mielipiteitä!

järjestäkää juhlat jossaki muualla ku teillä kotona. puolueeton maaperä. ja sinne voi laittaa vaikka kutsun ja eri kellonajat niille joile epäilet että tulis kiusallisia tilanteita.

Kun itse pääsin aikoinani ripiltä, pidettiin juhlat äitini luona, jonne kyllä myös isäni suku "mielellään" tuli, harmikseni isältäni oli tärkeänä päivänä puhjennut autonrengas ja ei päässyt millään sitten tulemaan :snotty: :whistle:
Joten tulkoon ne jotka tulevat, tyhmyytensä esittäävät jos eivät saavu paikalle. Mutta mielestäni on turha kaksia eri juhlia järjestää.

Mun mielestä aikuisten vaan on oikeesti oltava normaalisti vaikka kuinka vaivaannuttaisi tai ottais toisen suku päähän. Juhlat ovat lapsen ja hänen ei pidä joutua tilanteeseen jossa huomaa että vieraat eivät viihdy kun on jotain vanhoja skismoja.

Nim. juuri samat lähtökohdat oli omissa ylppäreissä ja vaikka kukaan ei riidellyt tms jäi niin paha maku suuhun että en vielä 10 vuoden jälkeekään voi unohtaa sitä.

Hmmm...hankala tilanne... Poikahan ei saisi joutua kärsimään tuosta eli hänellä tulee olla oikeus juhlia ripille pääsyä kaikkien sukulaistensa ja perheensä kanssa siinä missä muillakin lapsilla.

Tuo "puolueeton maaperä" kuulostaa aika hyvältä alulta. Ja ehkä sellaiset sukulaiset tajuaa jäädä pois, jotka eivät tilannetta hyväksy..?

Kysykää lapselta.
On myös mahdollista pitää lapselle kahdet juhlat, molempien vanhempien luona omansa. Onnistuu hyvin ainakin jos asutte lähekkäin. Mun veljellä oli kahdet lakkiaiset.

Mun serkku pääsi ripille vuosi sitten muistaakseni ja lapset asuvat äidillä ja kyllä sielä oli ex-mies ja nykyinen vaimo ja ex-miehen sukulaisia.Ei tilanne mun mielestä mitenkään outo ole.En ainakaan itse lähtisi kaksia juhlia järjestämään.Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi juhlien ajan pystyä tulemaan keskenään toimeen.

joo, tuo on kyllä hyvä ajatus, että jossain toisessa paikassa kuin kotona. Lapsi ite on sitä mieltä, että ihan sama koko juhlat. Uskoisin kyllä, että miehenkin puolelta sukulaiset mielellään tulevat juhliin, mietin vaan mahdollisia kiusallisia tilanteita.. miehen vanhemmat, miehen vaimon vanhemmat, mun vanhemmat, mieheni vanhemmat.. jne. jne. Useinhan tällasissa lapsen sukujuhlissa ihmiset tuntevat toisensa, nyt tosi moni ei ole edes tavannut kertaakaan.. mut onko se sit edes mikään ongelma? :)

Itse eroperheen lapsi ja minulla oli kahdet juhlat kuten myös pikkuveljelläni. Meidän vanhemmat olisivat tulleet toimeen mutta se olisi ollut minusta kovin kiusallista kun tiedän heidän taustat.
Häissä/Ristiäisissä oli sitten molemmat vanhemmat puolisoineen + suku

Rippijuhlat voivat hyvässä tapauksessa jopa lähentää ihmisiä. Onhan häissäkin usein vieraita, jotka eivät ole tavanneet toisiaan, mutta tulevat ihan hyvin juttuun juhlapaikalla. Huolehtikaa siitä, että paikalla on joku hyvä puhuja, joka osaa johdatella ihmisten ajatukset juhlan kohteeseen, eli poikaan. jota ollaan yhdessä juhlistamassa.

Mä olen ton puolueettoman maaperän, eli vaikka seurakuntatalon, puolella. Silloin ei tarvitse päästää exän nyksiä ja mahdillosest i sitä kautta lapselle tulleita "uusia sukulaisia" kotiin.

oma isäni totesi tullessaan rippijuhliini, että "siellä voi sitten tulla veritappelu" :/ (kun tuli puhe siitä, että myös äiti tulee + silloinen mies,joka on siskoni isä). eli ei ainakaan näin! Juhlat pidettiin sen hetkisessä kodissani (lastenkoti) jonne molemmat vanhemmat sukuineen tulivat.

Meillä isä tullut mun ja mun sisarusten juhliin vaikka on pidetty meillä eli äidin ja isäpuolen kotona. Uutta naista ei oo kyllä ollut mukana. Juhlissa on siis ollut äidin suku, isäpuolen suku sekä isän suku. Hyvin on aina mennyt.:) Tosin äiti on kyllä mun isän siskojen ja veljien kanssa ihan hyvissä väleissä ja ovat jonkin verran tekemisissä muutenkin. Isäpuoli ja isäkin jopa jonkin verran juttelee keskenään, mutta kuten arvata saattaa, on äidin ja isän keskenäinen jutustelu aika vähäistä ja sekin vähä väkinäistä.

Itsekin olen muuten eroperheestä :D Mut mun äidillä eikä isällä oo kummallaakaan ollut uusia vakavasti otettavia kumppaneita siinä vaiheessa, kun oon päässyt ripille tai ylioppilaaksi, joten isä on tullut mun juhliin mun kotiin (äidin luo) kuin myös isän äiti. Vähän eri asia mun mielestä vaan nyt, kun on jotenkin ihan eri ihmiset ja just "uudet sukulaiset" ja sisarukset lapsella.

Jutelkaa sen lapsen kanssa yhdessä, kysykää miten haluaa juhlat järjestettävän.
Meillä lapsi päätti kaksista juhlista ja viikko ennen konfirmaatiota alkoi etävanhemman juhliin kutsutuilta tulla ihmetteleviä kyselyitä ja selvisi, että kaikki oli kutsuttu toisiin juhliin lähivanhemman kotiin. Vieraat asetettiin kiusalliseen tilanteeseen ja etävanhempi suljettiin lapsen juhlista pois. (yhteiset juhlat ei mahdolliset)
Meillä siis lapsi on joko kaksinaamainen tai toisen vanhemman manipuloima.

Yhteistyössä