ei kun juuri teit oikein kun soitit ja tilasit ajan rintojen ultraan, mutta ne kyllä olettaa että sulla on lähete. ei sitä kukaan sieltä kysy että onko sulla lähete, kun ne automaattisesti olettaa että sulla on se kun olet kerran tutkimukseen menossa.
ja tiedoksi, että ei niitä labrojakaan saa vain menemällä labraan ja sanomalla että haluan sen ja sen ja sen verinäytteen. mitään tutkimuksia ei saa yksityiselläkään ilman lääkärin lähetettä! vaikka kuinka itse maksaisi! siihen edelleenkin tarvitsee lääkärin lähetteen, oli kysymyksessä sitten ultra, röntgen, magneetti, allergiatestit, verikoe, nielunäyte...ihan mikä vaan!
kaiketi tää myös sen takia, että niistä saa kelakorvauksen, eikä sitä voi itse määrätä että mitä tutkimuksia haluaa, kun kela niistä osan maksaa.
eikä niitä anneta vaan huvin vuoksi tehdä.
voithan sä tietysti yrittää mennä sinne ultraan, mutta joudut kyllä kääntymään takaisin jos sulla ei sitä lähetettä ole. tai soita vaikka kyseiseen paikkaan ja kysy, niin sitten ainakin uskot. olen ollut yksityisellä töissä, ja itse yksityisiä terveyspalveluja käyttävänä voin sanoa että asia nyt on vain niin että joudut sen lähetteen jostain hankkimaan.
ja vielä siitä kelakorvauksesta, että esim ulkomaalaisethan ei sitä saa, ja nekin joutuu lääkärin kautta mennä jos tutkimuksia haluaa kun hekin tarvitsevat lähetteen. kyse ei siis ole vain kelasta, vaan ihan yleisesti. eikä siitä tehdäänkö tutkimus yksityisesti, vaan joka tapauksessa!