rintojen ultraäänitutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoa..

Vieras
Hei,
Varasin ajan yksityiselle rintojen ultraääneen. Nyt tuli mieleen, että olisi pitänyt ottaa mammografia ja ultraääni. Voiko sitä sitten paikan päällä pyytää ottamaan mammografiankin, vai kannattaako soittaa vielä uudelleen??
Iältäni olen alle 30 vuotias. Tehdäänkö muuten mammografiatutkimusta alle 30 vuotiaille??

soita sinne uudestaan ja sano että pitäisi tehdä myös mammografia, niitä ei yleensä ihan ilman ajanvarausta kyllä tehdä. ja tietty sulla pitää olla molempiin lähete lääkäriltä, ei niitä tehdä ilman lähetettä.
tehdäänhän niitä mammografioita minkä ikäisille vaan jos on jokin syy miksi niitä tehdään. eli soita uudestaan ja tilaa myös mammografia aika!
:)

Eivät tee ultraa ilman lääkärin lähetettä yksityisellä puolellakaan. Kun on lääkärin lähete, saat kelalta korvausta. Ihan vinkiksi, maksaa maltaita, vaikka kelan korvaus on huomioitu. Pelkkä tutkimus n. 130€ ja jos joutuvat ottamaan esim. ohutneulanäytteen , hinta on yli 170€. Nämä ovat tämän kevään taksat jossain päin savonmaata.

no ei pääse...ihan sama pätee esim röntgenkuviin, ei niitäkään oteta ilman lähetettä.
eli ei siis potilas itse voi mennä ja sanoa että ottakaas nyt ultra. ei niitä tehdä ilman syytä vaikka itse kuinka maksaisitkin sen. yksityiseltä lekurilta luulis kyllä helposti saavan lähetteen, mutta tosiaan mene sinne lääkäriin ensin pyytämään lähetettä. ne nauraa sut ulos jos vaan meet ja sanot että tulin rintojen ultraan ja mammografiaan.

eli totta se vaan on, sä tarttet lähetteen.

siis sori, tossa edellisessä tekstissä oli, että eikö muka yksityiselle lääkärille pääse ilman lähetettä. tottakai lääkärille pääsee, mutta tutkimukset on asia erikseen, ei se lääkäri niitä siinä vastaanotolla tee, vaan mammografia röntgenissä ja ultran tekee kans toinen lekuri. niihin siis varataan aika erikseen.

vielä yksi juttu. Soitin siis yksityiselle lääkäriasemalle ja sanoin että haluan ajan rintojen ultraäänitutkimukseen ja sain ajan. Eikö sitä sitten tehdä sitä rintojen ultraäänitutkimusta vaan se onkin aika jollekkin lääkärille??? Siis nimenomaan kysyin aikaa rintojen ultraäänitutkimukseen ja aika annettiin siihen ultraan.

No kyllä varmaankin saa ajan ultraan ilmankin lähetettä yksityiseltä, voihan yksityiseltä varata ajan labraankin ilman lähetettä ja sanoa mitä kokeita haluaa otettavan.

Mutta varsinaiseen puheena olevaan aiheeseen, nuorille naisille, jotka eivät ole imettäneet, ei yleensä tehdä mammografiaa, koska rintakudos on niin tiivistä ettei siitä kuvasta voi sanoa juuta eikä jaata. Minulle oli lääkäri määrännyt epämääräisen kyhmyn takia mammografian, mutta radiologi sanoi heti ettei siinä mitään järkeä ole vaan teki sen sijaan ultraäänikuvauksen. Onneksi ei siinä kyhmyssäkään mitään ollut, rasvapatti se oli.

ei kun juuri teit oikein kun soitit ja tilasit ajan rintojen ultraan, mutta ne kyllä olettaa että sulla on lähete. ei sitä kukaan sieltä kysy että onko sulla lähete, kun ne automaattisesti olettaa että sulla on se kun olet kerran tutkimukseen menossa.

ja tiedoksi, että ei niitä labrojakaan saa vain menemällä labraan ja sanomalla että haluan sen ja sen ja sen verinäytteen. mitään tutkimuksia ei saa yksityiselläkään ilman lääkärin lähetettä! vaikka kuinka itse maksaisi! siihen edelleenkin tarvitsee lääkärin lähetteen, oli kysymyksessä sitten ultra, röntgen, magneetti, allergiatestit, verikoe, nielunäyte...ihan mikä vaan!

kaiketi tää myös sen takia, että niistä saa kelakorvauksen, eikä sitä voi itse määrätä että mitä tutkimuksia haluaa, kun kela niistä osan maksaa.
eikä niitä anneta vaan huvin vuoksi tehdä.

voithan sä tietysti yrittää mennä sinne ultraan, mutta joudut kyllä kääntymään takaisin jos sulla ei sitä lähetettä ole. tai soita vaikka kyseiseen paikkaan ja kysy, niin sitten ainakin uskot. olen ollut yksityisellä töissä, ja itse yksityisiä terveyspalveluja käyttävänä voin sanoa että asia nyt on vain niin että joudut sen lähetteen jostain hankkimaan.
ja vielä siitä kelakorvauksesta, että esim ulkomaalaisethan ei sitä saa, ja nekin joutuu lääkärin kautta mennä jos tutkimuksia haluaa kun hekin tarvitsevat lähetteen. kyse ei siis ole vain kelasta, vaan ihan yleisesti. eikä siitä tehdäänkö tutkimus yksityisesti, vaan joka tapauksessa!

Kyllä ainakin Terveystalon toimipaikoissa voit mennä labraan ilman lähetettä ja pyytää haluamasi kokeet, onnistuu kyllä. Myös mammografiaan pääset ilman lähetettä, tosin silloin jää Kelan korvaus saamatta.
Tietosi eivät ole ajantasaisia.

no jo on sitten muutamassa viikossa asiat muuttuneet. ei ainakaan silloin ole itse saanut määrätä itselleen tutkimuksia ihan tosta noin vaan.
tietty siinä on varmaan sitten se juju, että kelakorvaus jää saamatta, joka saattaa olla aika merkittäväkin summa tutkimuksesta riippuen.
mutta sehän on vaan hyvä jos jossain paikassa pystyy itse määräämään mitä tehdään. toisaalta kyllä aika älytöntä, joku hullu voi sitten samantien kuvauttaa itsensä päästä varpaisiin yms.
mutta ap:n sopii yrittää ultraan ilman lähetettä, ehkä se onnistuu, ehkä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja nalle22 ei kirj:
toisaalta kyllä aika älytöntä, joku hullu voi sitten samantien kuvauttaa itsensä päästä varpaisiin yms.

Ai kuin niin? Rahathan siitä käärii se palveluntarjoaja, ja kelakorvaukset jää saamatta. Järkevää jos mikä! Jos joku "hullu" tai kuka nyt vaan siitä saa jotain niin mitä se sinun napaasi kaivaa??

en tarkoittanut mitään normaalia käytöstä, vaan sellaista ihmistä joka kuvauttaa oman kehonsa magneetilla, röntgenillä ja ties millä, teettää kaikenmaailman verikokeet ja tutkimukset ilman mitään syytä.
en siis tarkoita mitään yksittäisiä tutkimuksia, niinkuin sen jo kyllä aiemmin sanoin.
kyllä silloin täytyy olla henkisesti jotain vialla jos yllämainitsemallani tavalla tekee. tosin olisin kyllä voinut valita sanani toisin, kuten esim että jotain on henkisesti vialla tms.

Olen siis menossa Oulun Gynekoon rintojen ultraan. Jos joku tietää, että pääseekö kysyeiseen paikkaan ultraan ilman lääkärin lähetettä niin kertokaa ..

mitä noihin kaikki tutkimukset teettäviin tulee, niin kyllä niitä on, vaikkakin sitten olisi vain muutama. on niitä silti.
mutta lopetetaan tää tappelu tähän, ihan typerää on myös jatkaa tota haukkumista.
jos te olette saaneet tutkimuksia ilman lähetettä ja mä en, niin sitten se on niin
ja asia on sillä selvä.
hyvähän se vaan on jos niitä tutkimuksia saa ilman lähetettä, vaikkakin sitten ilman kelakorvausta.

Yhteistyössä