Rintatulehdus? Menenkö lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisi

Vieras
Eilen oli koko päivän kuumetta reilu 38 astetta ja toinen rinta punoittaa ja on kipeä. Tänään ei enää ole ollut kuumetta mutta rintaan silti sattuu/punoittaa...
En nyt tiedä pitäiskö mennä lääkäriin kun se kuume meni pois? Vai yritänkö vaan hoitaa tätä kotona ja katsoa tilannetta?

Mä en oo kauheen innokas antibiootteja syömään, koska niistä menee oma ja vauvan elimistö sekaisin. Jos vaan mene ohi ilman niin loistava juttu. Buranaa ja panadolia naamaan vaan ja rinnan tyhjennystä.

Itse menisin. Minulla oli sama juttu. Kuume nousi ja välillä laski. Sitten nousikin 39 ja tulehdusarvot lähellä 150. Rinnat olivat todella hellät, mutta ei mitään patteja. Olisi pitänyt aikaisemminkin mennä. Sain hirveän tujakan antibioottikuurin. Imetys ei siitä ihmeemmin kärsinyt, rinnat parantuivat todella nopeasti. Vauvalla tietysti vatsa kuralla, mutta maitohappobakteereilla yritämme kuntoutua. Joillakin imetys tyssää rintatulehdukseen, parempi se on hoitaa pois vaikka sitten antibiooteilla.

Mene lääkäriin. Tulehdusarvot voivat olla pilvissä ja siihen tarvitset antibioottikuurin. Meillä niistä ei mennyt vatsat sekaisilla mulla eikä vauvallakaan, joskin satunnaisesti syötiin myös maitohappobakteeria.

Muista myös tyhjentää rintoja todella ahkerasti: jos vauva ei syö usein, niin sitten pumpulla. Samalla kannattaa hieroskella tukoskohtaa ja ikäänkuin painaa siitä nänniin päin.

Mä aloitin juuri eilen Kefexin -kuurin rintatulehdukseen. Olin kuumeessa sunnuntaista tiistai-iltaan ja mietin samaa kuin sinäkin, että haluanko syödä antibiootteja koska olen kovasti ns. turhia kuureja vastaan. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että helpommalla ja vähemmällä luultavasti pääsen kun hoidan tulehduksen pois nyt kun se ei vielä ole pahana. Pitkittyessä sen seurauksena voi olla jopa paise rinnassa joka joudutaan leikkaamaan. Ja tietysti mitä pahempi tulehdus, sitä vahvempaa antibioottia siihen määrätään. Ja haluan myös käydä välillä ulkona. Sitä en varmaan olisi uskaltanut tehdä ilman kuuria.

Mulla auttoi pahimpaan kipuun muuten kaalinlehdet. Kylmä teki hyvää tulehdukselle rinnassa. Ja tietysti tiheä imu. Anna vauvan imeä rintaa joka suunnasta niin rinta tyhjenee varmasti joka kohdasta.

Yhteistyössä